W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Informacje o wydziale

Wydział Finansów i Budżetu Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy mieści się na II piętrze gmachu Urzędu Wojewódzkiego przy ul. Jagiellońskiej 3.

Dyrektor
Natalia Iwanicka 

ul. Jagiellońska 3, pok. 229
tel. +48
52 349 75 50
fax +48 52 349 75 52
e-mail: wfib_sekretariat@bydgoszcz.uw.gov.pl

Główny Księgowy Budżetu Wojewody
Anna Śliż

ul. Jagiellońska 3, pok. 244
tel. +48 52 349 75 53
fax +48 52 349 75 52

Oddział Budżetowy

Kierownik
Natalia Iwanicka
pokój 248
tel. +48 52 349 75 54

Oddział Sprawozdawczości i Rachunkowości

Kierownik
Magdalena Falkowska
pokój 249
tel. +48 52 349 75 70

Oddział Kontroli Finansowej w tym wieloosobowe stanowisko ds. kontroli finansowej działające w Delegaturze Urzędu we Włocławku

Kierownik
Radosław Tyburczy
pokój 246 c
tel. +48 52 349 75 60

Oddział Wierzytelności

Kierownik
Małgorzata Bębnista
pokój 242
tel. +48 52 349 73 72

Wieloosobowe stanowisko do spraw mandatowych działające w Delegaturze Urzędu w Toruniu

tel. +48 56 611 51 36

Wieloosobowe stanowisko do spraw egzekucji

Koordynator
Maciej Kubiak
pokój 230
tel. +48 52 349 73 52

Co warto wiedzieć:

Budżet Wojewody Kujawsko-Pomorskiego według ustawy budżetowej na 2018 rok wynosi po stronie wydatków - 2.930.166 tys. zł

Z budżetu Wojewody finansowane są zadania 52 jednostek podległych Wojewodzie (w tym służb, inspekcji i straży) oraz finansowane lub dofinansowane są w formie dotacji celowych niektóre zadania realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego (144 gminy, 23 powiaty i 1 województwo samorządowe).

Aktualne dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego stanowią około 92% wydatków budżetu Wojewody.

Zadania Wydziału Finansów i Budżetu

1. Do zakresu działania Oddziału Budżetowego należy w szczególności:

  • opracowywanie, we współpracy z wydziałami KPUW oraz jednostkami budżetowymi projektu budżetu Wojewody Kujawsko-Pomorskiego w zakresie dochodów i wydatków budżetowych;

  • dokonywanie podziału limitu wydatków przyznanego do projektu ustawy budżetowej przez  ministerstwa właściwego do spraw finansów publicznych,

  •  informowanie kierowników jednostek podległych o kwotach dochodów i wydatków przyjętych w  projekcie  ustawy budżetowej oraz wynikających z ustawy budżetowej;

  • zawiadamianie jednostek samorządowych o kwotach dotacji przyjętych w projekcie ustawy budżetowej oraz wynikających z ustawy budżetowej;

  • weryfikacja projektów planów finansowych jednostek podległych i nadzorowanych przez Wojewodę w zakresie ich zgodności odpowiednio z projektem ustawy budżetowej oraz ustawa budżetową;

  • przygotowywanie decyzji Wojewody Kujawsko-Pomorskiego w sprawie zmian w planie wydatków budżetowych:

  • zawiadamianie kierowników jednostek budżetowych, wydziałów Urzędu oraz jednostek samorządu terytorialnego o zmianach w budżecie wynikających z decyzji Ministra Finansów oraz Wojewody;

  • przygotowywanie wniosków o zwiększenie budżetu Wojewody z rezerw celowych budżetu państwa na wypłatę odszkodowań i rent zasądzonych wyrokami sądów oraz prowadzenie ich ewidencji;

  • prowadzenie ewidencji zmian w planie wydatków budżetowych w trybie realizacji budżetu:

  • prowadzenie ewidencji planu dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego;

  • bieżący nadzór na realizacją budżetu Wojewody oraz opracowanie we współpracy z wydziałami KPUW oraz jednostkami budżetowymi rocznej analizy z wykonania zadań oraz dochodów i wydatków jednostek objętych budżetem Wojewody a także wykorzystania dotacji celowych przez jednostki samorządu terytorialnego; 

  • przygotowywanie decyzji w sprawie blokowania planowanych wydatków budżetowych;

  • przygotowywanie, na podstawie zgłaszanych wniosków, zbiorczego wystąpienia do Ministra Finansów o ujęcie zadań w wykazie wydatków niewygasających z upływem roku budżetowego, zawiadamianie dysponentów i jednostek samorządu terytorialnego o ujęciu zadań w wykazie;


2. Do zakresu działania Oddziału Sprawozdawczości i Rachunkowości należy w szczególności:

  • sporządzanie harmonogramu realizacji dochodów i wydatków we współpracy z wydziałami Urzędu Wojewódzkiego i jednostkami budżetowymi objętych budżetem Wojewody;

  • sporządzanie zapotrzebowania na środki oraz wnioskowanie o dodatkowe środki do Ministerstwa Finansów;

  • przekazywanie środków budżetowych dysponentom II i III stopnia;

  • przekazywanie  dotacji  dla jednostek samorządu terytorialnego;

  • przekazywanie  pozostałych dotacji ujętych w budżecie Wojewody;

  • prowadzenie obsługi finansowo-księgowej zadań dysponenta części;

  • sporządzanie sprawozdań jednostkowych z wykonania planu dochodów i wydatków budżetowych dysponenta części;

  • sporządzanie jednostkowych sprawozdań finansowych dysponenta części;

  • przyjmowanie i weryfikacja złożonych przez dysponentów II i III stopnia sprawozdań z wykonania budżetu  oraz sporządzanie sprawozdań łącznych;

  • przyjmowanie i weryfikacja złożonych przez jednostki samorządu terytorialnego sprawozdań o dotacjach i wydatkach budżetowych z wykonania zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami oraz sporządzanie sprawozdań łącznych;

  • przyjmowanie i weryfikacja złożonych przez jednostki samorządu terytorialnego sprawozdań z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej  oraz sporządzanie sprawozdań łącznych;

  • przyjmowanie i weryfikacja złożonych przez jednostki samorządu terytorialnego sprawozdań o stanie zobowiązań oraz należności Skarbu Państwa z tytułu wykonywania przez jst zadań zleconych – kwartalne oraz sporządzanie sprawozdań łącznych;

  • przyjmowanie i weryfikacja złożonych przez dysponentów II i III stopnia sprawozdań z wykonywania planu wydatków budżetu państwa w zakresie programów realizowanych ze środków pochodzących z budżetu UE;

  • przyjmowanie i weryfikacja z złożonych przez dysponentów II i III stopnia sprawozdań z wykonywania planu wydatków budżetu środków europejskich;

  • przyjmowanie i analizowanie sprawozdań finansowych,

  • wykonywanie zadań związanych z obsługą budżetu Wojewody w systemie TREZOR,;

  • sporządzanie zbiorczej sprawozdawczości z pomocy publicznej.


3. Do zakresu działania Oddziału Kontroli Finansowej należy w szczególności:

  • opracowanie rocznego planu kontroli Wydziału Finansów i Budżetu;

  • przeprowadzanie kontroli finansowych w zakresie gospodarki finansowej jednostek zespolonej administracji rządowej oraz innych jednostek organizacyjnych podporządkowanych Wojewodzie,

  • przeprowadzanie kontroli finansowych w jednostkach samorządu terytorialnego w zakresie prawidłowości wykorzystania dotacji celowych udzielonych z budżetu Wojewody na zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone tym jednostkom ustawami oraz  prawidłowości pobierania i rozliczania  dochodów  związanych z realizacją zadań zleconych;

  • przygotowywanie projektów wystąpień pokontrolnych oraz wystąpień pokontrolnych;

  • nadzór nad prawidłową i terminową realizacją zaleceń pokontrolnych;

  • przygotowywanie projektów zawiadomień do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych o stwierdzonych w wyniku przeprowadzonych kontroli przypadkach naruszenia dyscypliny finansów publicznych;

  • sporządzanie sprawozdań i informacji z działalności kontrolnej Wydziału.


4. Do zakresu działania Oddziału Wierzytelności należy w szczególności:

  • prowadzenie ewidencji, windykacji i postępowań administracyjnych dotyczących kar pieniężnych i opłat legalizacyjnych nakładanych przez organy uprawnione;
  • rozpatrywanie, opiniowanie, interpretowanie spraw w zakresie umarzania, odraczania terminów zapłaty, rozkładania na raty należności i odsetek Skarbu Państwa;
  • w zakresie mandatów karnych kredytowanych nałożonych do 31 grudnia 2015 roku przez organy uprawnione:
  1. ewidencja księgowa należności;

  2. gromadzenie i ewidencja wpłat należności;

  3. wystawianie tytułów wykonawczych na nałożone a niezapłacone mandaty karne kredytowane;

  4. informowanie właściwych organów egzekucyjnych o uregulowaniu lub zmianie wysokości należności w związku z uiszczeniem grzywien;

  5. prowadzenie spraw związanych z windykacją należności;

  6. rozpatrywanie wnoszonych przez ukaranych zarzutów na prowadzone postępowanie egzekucyjne i przygotowywanie postanowień Wojewody w tym zakresie;

  7. prowadzenie postępowania administracyjnego w zakresie rozkładania na raty, odraczania i umarzania należności;

  8. przygotowanie decyzji Wojewody dotyczących ulg w postaci umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności;


5. Do zakresu działania wieloosobowego stanowiska do spraw egzekucji należy w szczególności:

  • przyjmowanie wniosków wierzycieli o wszczęcie postępowania egzekucyjnego
    w administracji obowiązku o charakterze niepieniężnym;

  • badanie dopuszczalności egzekucji administracyjnej obowiązku o charakterze niepieniężnym;

  • prowadzenie egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze niepieniężnym;

  • wystawianie i ewidencjonowanie tytułów wykonawczych stosowanych w egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym;

  • stosowanie środków egzekucyjnych;

  • windykacja należności powstałych w związku z prowadzonymi postępowaniami egzekucyjnymi, w tym prowadzenie egzekucji pieniężnej;

  • rozpatrywanie zarzutów w sprawie  prowadzenia postępowania egzekucyjnego;


6. Do zakresu działania Oddziału Zamiejscowego w Toruniu należy w szczególności (z obszaru działania danej delegatury):

  • prowadzenie ewidencji i windykacji należności z tytułu nałożonych do 31 grudnia 2015 roku grzywien w postępowaniu mandatowym;

  • wystawianie tytułów wykonawczych w związku z nieuiszczonymi grzywnami nałożonymi w drodze mandatu karnego kredytowanego;

  • wystawianie dalszych tytułów wykonawczych i przekazywanie ich do właściwego organu egzekucyjnego;

  • informowanie organów egzekucyjnych o zmianie należności w związku z uiszczeniem grzywny nałożonej w drodze mandatów karnych kredytowanych;

  • aktualizacja wartości należności SP z tytułu przedawnienia grzywien oraz zgonów zobowiązanych;

Akty prawne, na podstawie których działamy, to m.in.:

  1. Ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. z 2015 r., poz. 525 ze zm.),

  2. Ustawa budżetowa publikowana corocznie w Dzienniku Ustaw,

  3. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r o finansach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2077 t.j.) oraz akty wykonawcze:

    1. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 stycznia 2014 r w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa (Dz. U. z 2016 roku, poz. 69),

    2. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U.  z 2015 roku, poz. 1542),

    3. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2018 r., poz. 109),

    4. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2014 r ,poz. 1053 j.t.),

    5. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz. U. Nr 238, poz.1579),

  4. Ustawa z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1453),

  5. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2018 r., poz. 395),

  6. Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1311 j.t.),

  7. Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2017 r., poz. 1201 j.t.),

  8. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz.201).

{"register":{"columns":[]}}