W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Informacje o wydziale

Możecie nas Państwo znaleźć w budynku Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy, przy ul. Konarskiego 1-3 (budynek C, I oraz II piętro) oraz w delegaturach Urzędu: w Toruniu, ul. Moniuszki 15-21, we Włocławku, ul. Brzeska 8. Wydział Polityki Społecznej pracuje: od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00 - 15.00, we wtorek w godzinach 8.00 - 16.00.

Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej
dr Przemysław Biegański
ul. Konarskiego 1-3, pok. nr 114 , I piętro, budynek C
tel. 52 349 76 80
e-mail: 
wps_sekretariat@bydgoszcz.uw.gov.pl

Zastępca Dyrektora
Anna Grabska
ul. Konarskiego 1-3, pok. nr 114 , I piętro, budynek C
tel. 52 349 76 80
e-mail: 
wps_sekretariat@bydgoszcz.uw.gov.pl

Oddział Kontroli i Nadzoru w Pomocy Społecznej

Kierownik
Marzanna Głowacka
ul. Konarskiego 1-3, pok. nr 116 , I piętro, budynek C
pokoje nr 104, 108, 140, 141, 102
tel. 52 349 73 08
e-mail: 
mglowacka@bydgoszcz.uw.gov.pl

Oddział Budżetu i Analiz

Kierownik
Justyna Dachniewicz-Zabrocka
ul. Konarskiego 1-3, pok. nr 151, I piętro, budynek C
pokoje nr 145, 150
tel. 52 349 72 07
e-mail: jdachniewicz@bydgoszcz.uw.gov.pl 

Oddział Rynku Pracy

Kierownik
Barbara Kempa
ul. Konarskiego 1-3, pok. nr 138 , I piętro, budynek C
pokoje nr 107, 138, 142, 143, 144
tel. 52 349 76 98
e-mail: bkempa@bydgoszcz.uw.gov.pl

Oddział ds. Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej

Kierownik
Agnieszka Czaplińska-Baran
ul. Konarskiego 1-3, pok. nr 106 , I piętro, budynek C
pokój nr 103,109, 117,118
tel. 52 34 97 477
e-mail: aczaplinska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Oddział Programów w Obszarze Polityki Społecznej

Kierownik
Magdalena Kowalska
ul. Konarskiego 1-3, pok. nr 146 , I piętro, budynek C
pokój nr 100, 101, 105
tel. 52 34 97 366
e-mail: mkowalska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Wojewódzki Koordynator Realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej

Koordynator
Beata Sulima
ul. Konarskiego 1-3, pok. nr 139 , I piętro, budynek C
tel. 52 349 76 84
e-mail: bsulima@bydgoszcz.uw.gov.pl

Wieloosobowe Stanowisko ds. Rynku Pracy działające w Delegaturze Urzędu w Toruniu

87-100 Toruń, ul. Moniuszki 15-21
Podległe bezpośrednio Koordynatorowi Samodzielnego Zespołu ds. Rynku Pracy 
w Delegaturze Urzędu we Włocławku


Koordynator
Beata Awiżeń-Chwiałkowska
87-800 Włocławek ul. Brzeska 8, pok. 43, II piętro  
tel. 54 235 01 20, 54 235 01 22, 54 235 01 24 
e-mail: bawizen@bydgoszcz.uw.gov.pl

Samodzielny Zespół ds. Rynku Pracy w Delegaturze Urzędu we Włocławku

Koordynator
Beata Awiżeń-Chwiałkowska
87-800 Włocławek ul. Brzeska 8, pok. 43, II piętro
tel. 54 235 01 20, 54 235 01 22, 54 235 01 24 
e-mail: bawizen@bydgoszcz.uw.gov.pl

Czym się zajmujemy:

Oddział Kontroli i Nadzoru w Pomocy Społecznej

  1. analiza stanu i skuteczności pomocy społecznej w oparciu o ocenę zasobów pomocy społecznej przyjętą przez samorząd województwa z uwzględnieniem założeń przewidzianych w strategii tel. 52 34-97-308;

  2. ustalanie sposobu realizacji zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego tel. 52 34-97-308, 34-97-675, 34-97-678, 34-97-685,
    34-97-687, 34-97-669, 54 231-41-10;

  3. nadzór nad realizacją zadań samorządu gminnego, powiatowego i województwa, w tym nad jakością działalności jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz nad jakością usług, a także zgodnością zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z wymaganymi kwalifikacjami tel. 52 34-97-308, 34-97-675, 34-97-678,
    34-97-687, 34-97-685, 34-97-669, 54 231-41-10;

  4. dokonywanie weryfikacji wniosków o przyznanie nagrody specjalnej z zakresu pomocy społecznej przyznawanej przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego tel. 52 34-97-687;

  5. kontrola wykonywania przez organy samorządu terytorialnego zadań z zakresu administracji rządowej tel. 52 34-97-308, 34-97-678, 34-97-685, 34-97-687, 34-97-669, 54 231-41-10;

  6. wydawanie i cofanie zgody na przekształcenie miejsc przeznaczonych dla mieszkańców dps w miejsca przeznaczone na świadczenie usług wsparcia krótkoterminowego dziennego lub całodobowego oraz utworzenie miejsc przeznaczonych na usługi wsparcia dziennego lub całodobowego tel. 52 34-97-308, 34-97-675

  7. wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie domów pomocy społecznej i placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej tel. 52 34-97-308, 34-97-685;

  8. prowadzenie rejestru domów pomocy społecznej, placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku,
    w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej tel. 52 34-97-308, 52 34-97-678;

  9. prowadzenie rejestru miejsc, w których gmina udziela tymczasowego schronienia
    w schroniskach dla osób bezdomnych, schroniskach dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi, noclegowniach i ogrzewalniach tel. 52 34-97-669;

  10. prowadzenie rejestru mieszkań treningowych i wspomaganych prowadzonych przez gminę, powiat lub na ich zlecenie tel. 52 34-97-308, 34-97-675;

  11. przekazywanie informacji zbiorczej o zgłoszeniach nadzwyczajnych i o podjętych działaniach następczych ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego;

  12. kontrola jakości usług, dla których określone zostały standardy, wykonywanych przez podmioty niepubliczne na podstawie umowy z organami administracji rządowej
    i samorządowej tel. 52 34-97-685, 34-97-308;

  13. kontrola jakości usług, dla których określone zostały standardy, wykonywanych przez domy pomocy społecznej prowadzone nie na zlecenie organu jednostki samorządu terytorialnego przez podmioty niepubliczne (Kościół Katolicki, inne kościoły, związki wyznaniowe oraz organizacje społeczne, fundacje, stowarzyszenia, osoby fizyczne oraz inne osoby prawne) tel. 52 34-97-308, 34-97-685;

  14. kontrola placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej w zakresie standardów usług socjalno-bytowych oraz przestrzegania praw tych osób tel. 52 34-97-308, 34-97-685;

  15. wymierzanie kar pieniężnych w drodze decyzji administracyjnych:

  1. za niezrealizowanie zaleceń pokontrolnych przez kontrolowaną jednostkę,

  2. za prowadzenie bez zezwolenia placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku tel. 52 34-97-308, 34-97-785;

  1. przekazywanie informacji o nałożonych karach, o których mowa w art. 130 ust. 2 i 4-6 ustawy o pomocy społecznej, do wykazu prowadzonego przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego tel. 52 34-97-308, 34-97-685;

  2. nadzór merytoryczny i kontrola nad standardem usług świadczonych w środowiskowych domach samopomocy oraz odpowiednim poziomem kwalifikacji kadr w tych jednostkach tel. 52 34-97-308, 34-97-685;

  3. sporządzanie sprawozdawczości, w tym w wersji elektronicznej tel. 52 34-97-675,
    34-97-678, 34-97-685, 34-97-687, 54 231-41-10, 52 34-97-669 ;

  4. zapewnienie współdziałania wszystkich jednostek organizacyjnych pomocy społecznej działających na obszarze województwa na zasadach określonych w ustawach, w tym ustawach o stanach nadzwyczajnych tel. 52 34-97-308, 34-97-675, 34-97-678, 34-97-687, 34-97-685, 54 231-41-10;

  5. opiniowanie oraz dokonywanie oceny formalnej i merytorycznej ofert konkursowych
    w ramach rządowych programów określonych przez ministra właściwego ds. zabezpieczenia społecznego tel. 52 34-97-308, 52 34-97-675, 34-97-669;

  6. prowadzenie rejestru tłumaczy polskiego języka migowego, systemu językowo-migowego oraz sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych na podstawie ustawy o języku migowym i innych  środkach komunikowania się tel. 52 34-97-678;

  7. wykonywanie zadań związanych z zabezpieczeniem dostępu do świadczeń usług tłumacza polskiego języka migowego (PJM), systemu językowo-migowego (SJM) i sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych (SKOGN) wpisanego do rejestru, w tym zawieranie umów tel. 52 34-97-678.

  8. prowadzenie rejestru jednostek specjalistycznego poradnictwa tel. 54 231-41-10;

 

Oddział Budżetu i Analiz

  1. opracowanie materiałów do projektu budżetu i do ustawy budżetowej w układzie tradycyjnym i zadaniowym w zakresie zadań nadzorowanych przez Wydział,
    przy współpracy z pozostałymi Oddziałami;

  2. sporządzanie wniosków do właściwego ministra (resortu) o zwiększenie budżetu Wojewody z rezerw celowych i rezerwy ogólnej w obszarze zabezpieczenia społecznego;

  3. analiza potrzeb oraz wydatków jednostek samorządu terytorialnego na realizację zadań jednostek samorządu terytorialnego w dziale 852 – Pomoc społeczna i 855 – Rodzina,

  4. sporządzanie wniosków dotyczących zmian w wysokości przyznanych dotacji
    i przedstawienie ich do akceptacji Wojewody w zakresie działania Oddziału oraz koordynacja realizacji zadań w tym zakresie przez pozostałe Oddziały;

  5. sporządzanie zapotrzebowania na środki pieniężne oraz dokonywanie podziału uruchomień dotacji z budżetu państwa na poszczególne jednostki samorządu terytorialnego
    lub podmioty uprawnione i przekazywanie do Wydziału Finansów i Budżetu, za wyjątkiem programów nierealizowanych przez Oddział oraz koordynacja realizacji zadań w tym zakresie przez pozostałe Oddziały;

  6. sporządzanie analiz i sprawozdań opisowych z wykonania budżetu Wojewody w zakresie działania Wydziału, w tym w układzie zadaniowym;

  7. współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego oraz monitorowanie wydatków poniesionych z dotacji celowej z budżetu państwa na świadczenia rodzinne, świadczenia przewidziane w ustawie z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym
    do alimentów, wypłatę zasiłków dla opiekunów;

  8. sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego, w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego, w zakresie zadań należących do merytorycznej właściwości Oddziału;

  9. realizacja zadań wynikających z Programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „MALUCH+” 2022-2029 oraz jego kontynuacji pod nazwą Program rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Aktywny Maluch 2022-2029,
    w szczególności:

  1. opiniowanie ofert konkursowych,

  2. zawieranie umów z podmiotami,

  3. nadzór nad realizacją zadań, w tym w formie sprawozdawczości,

  4. analizowanie, gromadzenie i przesyłanie do ministra właściwego do spraw rodziny sprawozdań z realizowanych zadań;

  1. realizacja zadań wynikających z resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „Maluch+” edycje do 2021 r., w tym kontrola wykonywania zadania;

  2. realizacja zadań wynikających z Resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „Aktywny dzienny opiekun w gminie”, w tym kontrola wykonywania zadań;

  3. realizacja zadań wynikających z Resortowego programu „Aktywne Place Zabaw”, w tym kontrola wykonywania zadań;

  4. realizacja zadań wynikających z wieloletniego programu „Dofinansowanie wynagrodzeń
    w postaci dodatku motywacyjnego oraz kosztów składek od tych wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w samorządowych instytucjach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3”;

  5. realizacja zadań wynikających z wieloletniego rządowego programu „Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej w postaci dodatku motywacyjnego”;

  6. realizacja zadań wynikających z ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku
    z konfliktem zbrojnym na terenie tego Państwa;

  7. realizacja zadań określonych przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego w zakresie utrzymania i rozwoju systemu informatycznego w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej w województwie oraz współfinansowanie
    i sprawowanie nadzoru nad jego funkcjonowaniem;

  8. kontrola dotacji udzielonych z budżetu państwa na realizację zadań z zakresu działu pomoc społeczna i rodzina.

 

Oddział Rynku Pracy

  1. Kontrola realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia, wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty - tel. nr 52-349-7688, 7770, 7689, 7683;  
  2. Sprawowania nadzoru nad realizacją zadań wykonywanych przez marszałka województwa, starostę, dyrektora WUP, dyrektora PUP, agencje zatrudnienia oraz inne podmioty realizujące zadania wynikające z ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia, w szczególności w zakresie:
  1. udzielania przez urzędy pracy form pomocy,
  2. kontroli realizowania przez podmioty, którym udzielono akredytacji,
  3. zobowiązań wynikających z ustawy oraz umowy, na podstawie której udzielono akredytacji, zwanej dalej "umową akredytacyjną",
  4. przestrzegania zasad i trybu wydatkowania środków Funduszu Pracy, w tym KFS, kontroli realizacji zadań wynikających z ustawy,
  5. kontroli agencji zatrudnienia w zakresie prawidłowości realizacji działań aktywizacyjnych - tel. nr 52-349-7688, 7770, 7689;  
  1. Realizacja zadań organu wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym, w tym wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach dotyczących statusu bezrobotnego, poszukującego pracy oraz świadczeń z tytułu bezrobocia w sprawach związanych
    z wykonywaniem zadań wynikających z ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej - tel. nr 52-349-7688, 7683, 7770, 7689;  
  2. Wykonywanie w zakresie dotyczącym rynku pracy procedury administracyjnej w trybie nadzwyczajnym jaką przewidziano dla organu I instancji, od której odwołania rozpatruje minister właściwy ds. pracy;
  3. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej występowania Wojewody Kujawsko-Pomorskiego przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Bydgoszczy i Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawach wnoszonych skarg na decyzje administracyjne, i udzielanie odpowiedzi na skargi;
  4. Współpraca z ministrem właściwym ds. pracy w zakresie zapewnienia jednolitego stosowania przepisów ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnnienia;
  5. Przedstawianie ministrowi właściwemu ds. pracy okresowych informacji o ilości wydanych decyzji, realizacji nadzoru i kontroli w urzędach pracy wraz z ich wynikami i oceną;
  6. Sporządzanie zbiorczych sprawozdań i analiz na potrzeby Wydziału Nadzoru i Kontroli;
  7. Sporządzanie miesięcznych sprawozdań MPiPS-02 o przychodach i wydatkach Funduszu Pracy -tel. nr 52-349-7688;
  8. Sporządzanie kwartalnych sprawozdań Rb-33 z wykonania planu finansowego państwowego funduszu celowego- tel. nr 52-349-7688 ;
  9. Organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników Urzędu, Wojewódzkiego Urzędu pracy i powiatowych urzędów pracy;
  10. Nadzór nad zakładami pracy chronionej i zakładami aktywności zawodowej, a w szczególności:
  1. wydawanie decyzji w sprawach nadania, zmiany lub utraty statusu zakładu pracy chronionej i zakładu aktywności zawodowej,
  2. przekazywanie Pełnomocnikowi Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych informacji o kontrolach przeprowadzonych w danym roku kalendarzowym,
  3. przedkładanie Pełnomocnikowi Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych zbiorczych informacji półrocznych dotyczących wydanych decyzji oraz stanu zatrudnienia w zakładach pracy chronionej i zakładach aktywności zawodowej,
  4. przeprowadzanie okresowych kontroli zakładów pracy chronionej i zakładów aktywności zawodowej - tel. nr 52-349-7688, 7683, 7770,7689,
  1. Prowadzenie rejestru organizatorów turnusów rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych, w tym:
  1. informowanie o wpisie lub wykreśleniu z rejestru Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych,
  2. przekazywanie Pełnomocnikowi Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych rocznej informacji o organizatorach turnusów rehabilitacyjnych, w których uczestniczyły osoby niepełnosprawne korzystające z dofinansowania ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, posiadających wpis do rejestru - tel. nr 52-349-7688, 7683, 7770,7689;
  1. kontrola organizatorów turnusów rehabilitacyjnych wpisanych do rejestru ; - tel. nr 52-349-7688, 7683, 7770,7689
  2. Sprawowanie funkcji organu wyższego stopnia w sprawach związanych z wykonywaniem zadań wynikających z ustawy z dnia 19 czerwca 2009 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych udzielanych osobom, które utraciły pracę;
  3. Finansowe wspieranie programów w określonym przez Wojewodę obszarze pomocy społecznej poprzez wsparcie lub powierzenie organizacjom pozarządowym oraz innym podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego – na mocy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – realizacji zleconych zadań publicznych - tel. nr 52-349-7261;
  4. Opracowywanie i przyjęcie, po konsultacjach z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku i o wolontariacie, Programu finansowego wspierania przez Wojewodę programów w określonych obszarach pomocy społecznej;
  5. Realizacja zadań określonych w Programie wieloletnim „Senior”, w tym:
  1. dokonywanie oceny formalnej i merytorycznej ofert konkursowych,
  2. podpisywanie umów i aneksów z beneficjentami,
  3. kontrola i nadzór nad realizacją Programu w województwie,
  4. prowadzenie sprawozdawczości związanej z Programem,
  5. monitorowanie ciągłości realizacji zadań finansowanych z Programu - tel. nr 52-349-7261, 7770, 7688;
  1. Współpraca z właściwym ministerstwem w zakresie środków Funduszu Pracy przeznaczonych dla gmin na dofinansowanie pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników;
  2. Koordynowanie spraw dotyczących dofinansowania pracodawcom kosztów kształcenia młodocianym pracownikom w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, w tym przygotowanie porozumienia w sprawie powierzenia tych zadań Kuratorowi Oświaty.

 

Oddział do spraw Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej

  1. prowadzenie rejestrów placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych i interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych oraz rejestru wolnych miejsc w ww. placówkach i ośrodkach na terenie województwa tel. 52-349-7759;

    wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych i interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych – tel. 52-349-7693, 52-349-7477;

  2. kontrola realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny, pieczy zastępczej, usamodzielnień pełnoletnich wychowanków i adopcji wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz zasięganie informacji o sposobie realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej przez samorząd gminny, powiatowy i województwa – tel. 52-349-7693, 52-349-7575, 52-349-7759, 52-349-7772, 52-349-7736;

  3. kontrola zgodności zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej z wymaganymi kwalifikacjami;

  4. współdziałanie z ministrem właściwym do spraw rodziny oraz ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego przy opracowywaniu, realizacji i finansowaniu programów tel. 52-349-7477;

  5. realizacja zadań dotyczących wsparcia kobiet w ciąży i rodzin w związku z rządowym programem kompleksowego wsparcia dla kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” w części dot. zawierania umów z wójtami, burmistrzami lub prezydentami miast w przedmiocie finansowania ze środków Funduszu Pracy koordynacji poradnictwa oraz kontrola wykonywania zadań z wyłączeniem spraw, o których mowa § 22 pkt. 6, tj. osób przebywających poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w państwie, w którym mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, uprawnionych do jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia się żywego dziecka na podstawie ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” do tego świadczenia tel. 52-349-7575;

  6. monitorowanie realizacji przepisów dot. wsparcia kobiet w ciąży i rodzin we współpracy z Oddziałem Programów w Obszarze Polityki Społecznej;

  7. sporządzanie sprawozdawczości z realizacji przepisów dot. wsparcia kobiet w ciąży i rodzin – tel. 52-349-7477;

  8. wydawanie zezwolenia na funkcjonowanie w jednym wielorodzinnym budynku więcej niż jednej placówki opiekuńczo-wychowawczej do 14 dzieci, uwzględniając specyfikę i zadania tych placówek oraz potrzeby środowiska lokalnego w przypadku lokali stanowiących odrębną nieruchomość w rozumieniu przepisów o własności lokali
    tel. 52-349-7693; 52-349-7772;

  9. wydawanie zezwoleń na funkcjonowanie na jednej nieruchomości gruntowej więcej niż jednej placówki opiekuńczo-wychowawczej do 14 dzieci, uwzględniając specyfikę i zadania tych placówek oraz potrzeby środowiska lokalnego tel. 52-349-7693; 52-349-7772;

  10. wydawanie zezwoleń na umieszczenie w placówce opiekuńczo-wychowawczej kolejnego dziecka pomimo przekroczenia dopuszczalnej liczby dzieci w placówce tel. 52-349-7759;

  11. wydawanie zezwoleń na umieszczenie w placówce opiekuńczo wychowawczej typu rodzinnego, w tym samym czasie większej liczby dzieci (nie więcej jednak niż 10), a w regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej nie więcej niż 45;

  12. gromadzenie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz przekazywanie ich ministrowi właściwemu do spraw rodziny, w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego tel. 52-349-7575; 52-349-7759; 52-349-7736;

  13. gromadzenie informacji o liczbie miejsc w rodzinnej pieczy zastępczej na terenie danego powiatu – tel. 52-349-7693;

  14. udział, w roli obserwatora, w posiedzeniach ośrodka adopcyjnego dotyczących kwalifikowania dziecka do przysposobienia, dokonywania wstępnej oceny kandydata do przysposobienia dziecka oraz wydawania opinii kwalifikacyjnej kandydata do przysposobienia dziecka w celu kontroli zapewnienia odpowiedniej jakości prowadzonych procedur przysposobienia – tel. 52-349-7772.

 

Oddział Programów w Obszarze Polityki Społecznej

  1. wykonywanie zadań związanych z realizacją przez jednostki samorządu terytorialnego resortowych Programów wsparcia osób niepełnosprawnych wynikających z ustawy
    o Funduszu Solidarnościowym:

„Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością”,

„Centra opiekuńczo-mieszkalne”,

„Opieka Wytchnieniowa”,

w tym:

  1. prowadzenie naboru wniosków oraz ich ocena formalna i merytoryczna,

  2. sporządzenie i przekazanie wniosku Wojewody o środki finansowe,

  3. zawieranie umów z właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego,

  4. przekazywanie jednostkom środków finansowych w ramach ogłoszonych Programów,

  5. analizowanie oraz rozliczanie środków finansowych przyznanych jednostkom
    na realizację poszczególnych Programów i kosztów ich obsługi,

  6. sporządzanie sprawozdań z realizacji zadań w ramach poszczególnych Programów;

  1. realizacja zadań wynikających z Programów rządowych, w tym sporządzanie umów, porozumień oraz aneksów w ramach Programu:

  1. „Posiłek w szkole i w domu”,

  2. „Opieka 75+”,

  3. „Korpus wsparcia seniorów”;

  1. współpraca z Oddziałem Budżetu i Analiz przy opracowaniu materiałów do projektu budżetu i do ustawy budżetowej w układzie tradycyjnym i zadaniowym oraz sporządzaniu analiz i sprawozdań opisowych z wykonania budżetu Wojewody w zakresie zadań należących do merytorycznej właściwości Oddziału;

  2. sporządzanie wniosków do właściwego ministra (resortu) o zwiększenie budżetu Wojewody z rezerw celowych w części dotyczącej Programów rządowych;

  3. analiza potrzeb oraz wydatków jednostek samorządu terytorialnego na realizację zadań wynikających z realizowanych Programów;

  4. sporządzanie wniosków dotyczących zmian w wysokości przyznanych dotacji
    i przedstawienie ich do akceptacji Wojewody w zakresie zadań należących
    do merytorycznej właściwości Oddziału;

  5. sporządzanie zapotrzebowania na środki pieniężne oraz dokonywanie podziału uruchomień dotacji z budżetu państwa na poszczególne jednostki samorządu terytorialnego
    i przekazywanie do Oddziału Budżetu i Analiz w celu dalszej realizacji;

  6. sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego, w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego, w zakresie zadań należących do merytorycznej właściwości Oddziału;

  7. koordynowanie działań w zakresie integracji ze społeczeństwem osób posiadających status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy lub zezwolenie
    na pobyt czasowy udzielone w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2023 r. o cudzoziemcach, w tym współpraca
    z Oddziałem Budżetu i Analiz w zakresie planowania budżetu na realizację indywidualnych programów integracji dla osób posiadających status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą;

  8. realizacja zadań związanych z przyznaniem członkom rodzin wielodzietnych Karty Dużej Rodziny;

  9. przeprowadzanie kontroli w organizacjach pożytku publicznego (OPP) w oparciu o powierzenie zadania przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego,
    w zakresie spełniania warunków i wypełniania obowiązków organizacji pożytku publicznego określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

  10. kontrola przyznawania i wypłacania świadczeń rodzinnych;

  11. kontrola przyznawania i wypłacania świadczeń określonych w ustawie z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów;

  12. kontrola przyznawania i wypłacania zasiłków dla opiekunów;

  13. udział w pracach Zespołu do spraw realizacji modułu 3 wieloletniego rządowego programu ,,Posiłek w szkole i w domu” powołanego przez Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty;

  14. realizacja zadań dotyczących wsparcia kobiet w ciąży i rodzin w związku z rządowym programem kompleksowego wsparcia dla kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”
    w szczególności:

  1. kontrola dotacji udzielanych jednostkom samorządu terytorialnego z budżetu Wojewody na finansowanie jednorazowych świadczeń z tytułu urodzenia żywego dziecka, u którego zdiagnozowano ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą jego życiu oraz kosztów ich obsługi,

  2. monitorowanie realizacji przepisów dotyczących wsparcia kobiet w ciąży i rodzin
    we współpracy z Oddziałem do spraw Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej,

  3. sporządzanie sprawozdawczości z realizacji przepisów dotyczących wsparcia kobiet
    we współpracy z Oddziałem do spraw Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej.

 

Wojewódzki Koordynator Realizacji Rządowego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej

  1. wykonywanie zadań wynikających z ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej, tel.  52 34-97-684;

  2. monitorowanie zjawiska przemocy domowej na szczeblu województwa, które obejmuje  liczby procedur „Niebieskie Karty” przekazywanych do Przewodniczących zespołów interdyscyplinarnych przez podmioty uprawnione do ich wszczęcia, w myśl ustawy
    o przeciwdziałaniu przemocy domowej, liczby osób doznających przemocy domowej (dzieci, osób starszych, niepełnosprawnych,) oraz rodzajów doznawanej przez nich przemocy, liczby dzieci w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia w związku z przemocą domową,   którym wskutek działań interwencyjnych (art. 12a uoppd) zapewniono ochronę liczby śmiertelnych przypadków związanych z przemocą domową, liczby cudzoziemców doznających przemocy domowej oraz ją stosujących, a także innych obszarów z zakresu przemocy domowej, wymagających zbadania i diagnozy;

  3. monitorowanie realizacji Rządowego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej,
    w tym działań uprzedzających, interwencyjnych w sytuacjach przemocy domowej
    na szczeblu województwa;

  4. badanie istniejącej infrastruktury i rozwoju sieci instytucji pomagających osobom doznającym przemocy domowej;

  5. monitorowanie oddziaływań  kierowanych do osób stosujących przemoc domową realizacji programów korekcyjno-edukacyjnych oraz psychologiczno-terapeutycznych;

  6. opracowywanie materiałów instruktażowych, zaleceń oraz procedur postępowania interwencyjnego w sytuacjach kryzysowych związanych z przemocą domową dla realizatorów zadania;

  7. nadzór nad realizacją zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej realizowanych przez samorząd gminny, powiatowy i województwa, w tym: opracowaniem i realizacją gminnych i powiatowych programów przeciwdziałania przemocy domowej i ochrony osób doznających przemocy domowej;

  8. nadzór nad bieżącą działalnością funkcjonujących w województwie specjalistycznych ośrodków wsparcia dla osób doznających przemocy domowej w zakresie świadczonych usług, zgodnie z określonym standardem (pomoc całodobowa oraz poradnictwo);

  9. nadzór nad organizacją i prowadzeniem przez samorządy terytorialne szczebla powiatowego oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych oraz psychologiczno-terapeutycznych dla osób stosujących przemoc domową na terenie województwa;

  10. kontrola realizacji zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej wykonywanych przez podmioty niepubliczne na podstawie umów z organami administracji rządowej
    i samorządowej;

  11. nadzór nad współdziałaniem organów administracji rządowej, samorządowej
    z organizacjami pozarządowymi oraz kościołami i związkami wyznaniowymi
    w zakresie udzielenia pomocy osobom dotkniętym przemocą, oddziaływań na osoby stosujące przemoc oraz podnoszeniu świadomości społecznej na terenie przyczyn
    i skutków przemocy domowej;

  12. współpraca z Samorządem Województwa, w tym z Departamentem Spraw Społecznych
    i Zdrowia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu
    w zakresie organizacji szkoleń dla osób realizujących zadania związane z przeciwdziałaniem przemocy domowej, w tym obowiązkowych szkoleń dla członków zespołu interdyscyplinarnego oraz grup diagnostyczno-pomocowych;

  13. współpraca z Komendą Wojewódzką Policji w Bydgoszczy oraz innymi komórkami organizacyjnymi wydziału w zakresie opracowywania instrukcji i procedur postępowania dla służb i instytucji działających w obszarze przeciwdziałania przemocy domowej, wypracowywania wspólnych stanowisk, opinii co do prawidłowości podejmowanych działań interwencyjnych przez Policję i służby pomocy społecznej, wobec osób dotkniętych przemocą domową oraz osób stosujących przemoc domową;

  14. współpraca z Komendą Wojewódzką Policji w Bydgoszczy w sprawie prowadzenia spraw bezprecedensowych wymagających pilnej interwencji, w tym w zakresie podejmowanych działań wobec funkcjonariuszy Policji, stosujących przemoc domową;

  15. współpraca z Żandarmerią Wojskową - Oddziałem w Bydgoszczy w sprawie prowadzenia spraw bezprecedensowych wymagających pilnej interwencji, w tym w zakresie podejmowanych działań wobec żołnierzy pełniących czynną służbę wojskową, stosujących przemoc domową;

  16. gromadzenie aktualnych baz danych, w szczególności w zakresie danych teleadresowych organizacji pozarządowych  świadczących pomocy i wsparcia osobom doznającym przemocy domowej (wraz z ofertą), podmiotów realizujących programy korekcyjno-edukacyjne oraz psychologiczno-terapeutyczne dla osób stosujących przemoc domową, zespołów interdyscyplinarnych funkcjonujących na terenie województwa, specjalistycznych ośrodków wsparcia dla osób doznających przemocy domowej, placówek tymczasowego schronienia (schronisko, noclegownia, ogrzewalnia), przekazuje je właściwym jednostkom, tj. prezesowi sądu apelacyjnego, prokuratorowi regionalnemu, komendantowi wojewódzkiemu Policji, komendantowi oddziału Żandarmerii Wojskowej, kuratorowi oraz organom samorządu terytorialnego.

 

Samodzielny Zespół ds. Rynku Pracy w Delegaturze Urzędu we Włocławku

        1. kontrola realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty;

        2. sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań wykonywanych przez Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego lub starostę, wojewódzkie lub powiatowe urzędy pracy oraz inne podmioty, w szczególności w zakresie:

  1. sposobu prowadzenia przez urzędy pracy usług rynku pracy,

  2. realizowania przez podmioty, którym udzielono akredytacji, zobowiązań wynikających z ustawy oraz umowy akredytacyjnej,

  3. spełniania wymogów kwalifikacyjnych określonych dla dyrektorów i pracowników powiatowych urzędów pracy,

  4. przestrzegania zasad i trybu wydatkowania środków Funduszu Pracy,

  5. prawidłowości zlecania realizacji zadań i usług rynku pracy lub zlecania działań aktywizacyjnych,

  6. kontrola realizacji innych zadań wynikających z ustawy, wykonywanych przez samorząd terytorialny lub inne podmioty;

        1. realizacja zadań organu wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym w sprawach dotyczących świadczeń z tytułu bezrobocia oraz sprawach związanych z wykonywaniem zadań wynikających z ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej;

        2. wykonywanie zadań Wojewody określonych w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym, w tym:

  1. orzekanie w zakresie nadania, zmiany lub utraty statusu centrum integracji społecznej,

  2. prowadzenie rejestru centrum integracji społecznej i klubów integracji społecznej;

        1. przedstawianie ministrowi właściwemu ds. zabezpieczenia społecznego zbiorczego sprawozdania z informacji uzyskanych z centrów integracji społecznej;

        2. współpraca z ministrem właściwym ds. pracy w zakresie zapewnienia jednolitego stosowania przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;

        3. nadzór nad zakładami pracy chronionej i zakładami aktywności zawodowej, w tym w szczególności:

  1. wydawanie decyzji w sprawach nadania, zmiany lub utraty statusu zakładu pracy chronionej i zakładu aktywności zawodowej,

  2. przekazywanie Pełnomocnikowi Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych informacji o kontrolach przeprowadzonych w danym roku kalendarzowym,

  3. przedkładanie Pełnomocnikowi Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych zbiorczych informacji półrocznych dotyczących wydawanych decyzji oraz stanu zatrudnienia w zakładach pracy chronionej i zakładach aktywności zawodowej,

  4. przeprowadzanie okresowych kontroli zakładów pracy chronionej i zakładów aktywności zawodowej,

        1. prowadzenie rejestru ośrodków oraz rejestru organizatorów turnusów rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych (w części dotyczącej tylko rejestru ośrodków), w tym informowanie Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych o wpisie
          lub wykreśleniu z rejestru;

        2. kontrola organizatorów turnusów rehabilitacyjnych oraz ośrodków wpisanych do rejestru (w części dot. kontroli ośrodków);

        3. sprawowanie funkcji organu wyższego stopnia w sprawach związanych z wykonywaniem zadań wynikających z ustawy z dnia 19 czerwca 2009 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych udzielonym osobom, które straciły pracę;

        4. wykonywanie w zakresie dotyczącym rynku pracy procedury administracyjnej w trybie nadzwyczajnym jaką przewidziano dla organu I instancji, od której odwołania rozpatruje minister właściwy ds. pracy;

        5. prowadzenie dokumentacji dotyczącej występowania Wojewody Kujawsko-Pomorskiego przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Bydgoszczy i Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawach wnoszonych skarg na decyzje administracyjne, i udzielanie odpowiedzi na skargi;

        6. przedstawianie ministrowi właściwemu ds. pracy okresowych informacji o ilości wydanych decyzji, realizacji nadzoru i kontroli w urzędach pracy wraz z ich wynikami i oceną;

        7. realizacja programów rządowych należących do kompetencji Wydziału;

        8. wykonywanie zadań Wojewody określonych w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej, w tym:

    1. wydawanie decyzji:

    • o uzyskaniu przez podmiot ekonomii społecznej statusu przedsiębiorstwa społecznego,

    • o zwolnieniu na czas określony przedsiębiorstwa społecznego od obowiązku spełniania warunków nabycia tego statusu,

    • o utracie statusu przedsiębiorstwa społecznego;

  1. przyjmowanie zgłoszeń o naruszeniu warunków nabycia przez podmiot ekonomii społecznej statusu przedsiębiorstwa społecznego, wzywanie przedsiębiorstwa społecznego do zaniechania tych naruszeń oraz złożenia niezbędnych wyjaśnień w tym zakresie;

  2. nadzór nad działalnością przedsiębiorstwa społecznego w zakresie spełniania warunków nabycia statusu tego przedsiębiorstwa;

  3. kontrola z urzędu lub na wniosek innego organu administracji publicznej w zakresie spełniania warunków nabycia statusu tego przedsiębiorstwa;

  4. informowanie ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego o uzyskaniu przez podmiot ekonomii społecznej status przedsiębiorstwa społecznego;

  5. informowanie ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego o utracie przez podmiot ekonomii społecznej statusu przedsiębiorstwa społecznego;

  6. wydawanie lub odmowa wydania przedsiębiorstwu społecznemu zaświadczeń o spełnianiu przez nie warunków do zamówień na usługi zdrowotne, społeczne oraz kulturalne, o których mowa w art. 361 ust. 1 pkt 1–3 ustawy z dnia 11 września
    2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz potwierdzanie aktualności wydanego zaświadczenia;

  7. przyjmowanie od przedsiębiorstw społecznych rocznych sprawozdań, a po weryfikacji poprawności i kompletności informacji zawartych w rocznym sprawozdaniu przekazanie przez wojewodę sprawozdania zbiorczego ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego”.

        1. przedstawianie właściwemu Ministrowi sprawozdań dot. kwestii umorzeń w całości lub w części, odraczania terminów spłaty należności, rozkładania na raty z tytułu np. nienależnie otrzymanych środków w ramach form wsparcia należności z tytułu otrzymanego wsparcia, o którym mowa w art. 15zzb ust. 1, art. 15zzc ust. 1, art. 15zzd ust. 1, art. 15zzda ust. 1 art. 15zze ust. 1, art. 15zze2 ust. 1, art. 15 zze4 ust. 1 oraz art. 15zze4a ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw.

 

Wieloosobowe Stanowiska ds. Rynku Pracy w Delegaturze Urzędu w Toruniu

      1. kontrola realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty;

      2. sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań wykonywanych przez Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego lub starostę, wojewódzkie lub powiatowe urzędy pracy oraz inne podmioty, szczególności w zakresie:

  1. sposobu prowadzenia przez urzędy pracy usług rynku pracy,

  2. realizowania przez podmioty, którym udzielono akredytacji, zobowiązań wynikających z ustawy oraz umowy akredytacyjnej,

  3. spełniania wymogów kwalifikacyjnych określonych dla dyrektorów i pracowników powiatowych urzędów pracy,

  4. przestrzegania zasad i trybu wydatkowania środków Funduszu Pracy,

  5. prawidłowości zlecania realizacji zadań i usług rynku pracy lub zlecania działań aktywizacyjnych,

  6. kontroli realizacji innych zadań wynikających z ustawy, wykonywanych przez samorząd terytorialny lub inne podmioty;

      1. realizacja zadań organu wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym w sprawach dotyczących świadczeń z tytułu bezrobocia oraz sprawach związanych z wykonywaniem zadań wynikających z ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej;

      2. wykonywanie zadań Wojewody określonych w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym, w tym:

  1. orzekanie w zakresie nadania, zmiany lub utraty statusu centrum integracji społecznej,

  2. prowadzenie rejestru centrum integracji społecznej i klubów integracji społecznej;

      1. przedstawianie ministrowi właściwemu ds. zabezpieczenia społecznego zbiorczego sprawozdania z informacji uzyskanych z centrów integracji społecznej;

      2. współpraca z ministrem właściwym ds. pracy w zakresie zapewnienia jednolitego stosowania przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;

      3. nadzór nad zakładami pracy chronionej i zakładami aktywności zawodowej, w tym w szczególności :

  1. wydawanie decyzji w sprawach nadania, zmiany lub utraty statusu zakładu pracy chronionej i zakładu aktywności zawodowej,

  2. przekazywanie Pełnomocnikowi Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych informacji o kontrolach przeprowadzonych w danym roku kalendarzowym,

  3. przedkładanie Pełnomocnikowi Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych zbiorczych informacji półrocznych dotyczących wydanych decyzji oraz stanu zatrudnienia w zakładach pracy chronionej i zakładach aktywności zawodowej,

  4. przeprowadzanie okresowych kontroli zakładów pracy chronionej i zakładów aktywności zawodowej,

      1. kontrola organizatorów turnusów rehabilitacyjnych oraz ośrodków wpisanych do rejestru (w części dot. kontroli ośrodków);

      2. sprawowanie funkcji organu wyższego stopnia w sprawach związanych z wykonywaniem zadań wynikających z ustawy z dnia 19 czerwca 2009 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych udzielanych osobom, które straciły pracę;

      3. wykonywanie w zakresie dotyczącym rynku pracy procedury administracyjnej w trybie nadzwyczajnym jaką przewidziano dla organu I instancji, od której odwołania rozpatruje minister właściwy ds. pracy;

      4. prowadzenie dokumentacji dotyczącej występowania Wojewody Kujawsko-Pomorskiego przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Bydgoszczy i Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawach wnoszonych skarg na decyzje administracyjne, i udzielanie odpowiedzi na skargi;

      5. realizacja programów rządowych należących do kompetencji Wydziału;

      6. wykonywanie zadań Wojewody określonych w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej, w tym:

  1. wydawanie decyzji:

    • o uzyskaniu przez podmiot ekonomii społecznej statusu przedsiębiorstwa społecznego,

    • o zwolnieniu na czas określony przedsiębiorstwa społecznego od obowiązku spełniania warunków nabycia tego statusu,

    • o utracie statusu przedsiębiorstwa społecznego;

  1. przyjmowanie zgłoszeń o naruszeniu warunków nabycia przez podmiot ekonomii społecznej statusu przedsiębiorstwa społecznego, wzywanie przedsiębiorstwa społecznego do zaniechania tych naruszeń oraz złożenia niezbędnych wyjaśnień w tym zakresie;

  2. nadzór nad działalnością przedsiębiorstwa społecznego w zakresie spełniania warunków nabycia statusu tego przedsiębiorstwa;

  3. kontrola z urzędu lub na wniosek innego organu administracji publicznej w zakresie spełniania warunków nabycia statusu tego przedsiębiorstwa;

  4. informowanie ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego o uzyskaniu przez podmiot ekonomii społecznej status przedsiębiorstwa społecznego;

  5. informowanie ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego o utracie przez podmiot ekonomii społecznej statusu przedsiębiorstwa społecznego;

  6. wydawanie lub odmowa wydania przedsiębiorstwu społecznemu zaświadczeń o spełnianiu przez nie warunków do zamówień na usługi zdrowotne, społeczne oraz kulturalne, o których mowa w art. 361 ust. 1 pkt 1–3 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz potwierdzanie aktualności wydanego zaświadczenia;

  7. przyjmowanie od przedsiębiorstw społecznych rocznych sprawozdań, a po weryfikacji poprawności i kompletności informacji zawartych w rocznym sprawozdaniu przekazanie przez wojewodę sprawozdania zbiorczego ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego.

Akty prawne na podstawie których działamy to m.in.:

  1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2024 r., poz. 572 z późn. zm.);
  2. Ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz.U. z 2025 r., poz. 620);
  3. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2024 r., poz. 913);
  4. Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U.
    z 2023 r., poz. 571 z późn. zm.);
  5. Uchwała nr 34 Rady Ministrów z dnia 17 marca 2015 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „senior+” na lata 2015-2020 (M.P. z 2018 r., poz. 228);
  6. Uchwała nr 191 Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 2020 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „senior+” na lata 2021-2025 (M.P. z 2021 r., poz. 10);
  7. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2025 r., poz. 1214 z późn. zm.);
  8. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2024 r., poz. 1530 z późn. zm.).
{"register":{"columns":[]}}