W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

OGŁOSZENIE O OTWARTYM KONKURSIE OFERT – PROGRAM WIELOLETNI „SENIOR+” na lata 2021–2025, edycja w 2023 r.

22.11.2022

Plakat : SENIOR+”

Zgodnie z art. 115 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268, z późn. zm.) w związku z art. 136 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm.) oraz zgodnie z ustanowionym programem wieloletnim „Senior+” na lata 2021–2025, stanowiącym załącznik do uchwały nr 191 Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 2020 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Senior+” na lata 2021–2025 (M.P. z 2021 r. poz. 10), zwanym dalej „programem”, Minister Rodziny i Polityki Społecznej, zwany dalej „Ministrem”, zaprasza:

– jednostki samorządu terytorialnego szczebla gminnego, powiatowego oraz wojewódzkiego, których strategie rozwoju pomocy społecznej uwzględniają rozwój infrastruktury dla osób starszych lub w których brak jest innej infrastruktury pomocy społecznej tego typu, do udziału w otwartym konkursie ofert w ramach programu, edycja w 2023 r., na najlepsze projekty polegające na wsparciu tworzenia ośrodków wsparcia „Senior+”, w tym Dziennych Domów „Senior+” i Klubów „Senior+”, oraz wsparciu funkcjonowania już istniejących ośrodków wsparcia utworzonych w ramach programu wieloletniego „Senior+” na lata 2015–2020 oraz programu.

 

I.  Opis rodzaju zadań

Jednostki samorządu terytorialnego, mogą ubiegać się o uzyskanie dotacji na:

  1. Moduł 1 – jednorazowe wsparcie finansowe na utworzenie (przebudowę lub remont obiektów albo ich części, będących własnością jednostki samorządu terytorialnego) 
    i/lub wyposażenie ośrodka wsparcia.

Dofinansowaniu w ramach tego modułu podlega do 80% całkowitego kosztu realizacji zadania, który nie może być wyższy niż 400 tys. zł – w przypadku Dziennego Domu „Senior+” oraz
200 tys. zł – w przypadku Klubu „Senior+”.

Wydatki inwestycyjne poniesione w ramach modułu 1 mogą dotyczyć tylko przebudowy pomieszczeń lub budynku. W ramach dotacji nie można finansować remontu/ budowy architektury ogrodowej.

W przypadku gdy budynek nie jest własnością jednostki samorządu terytorialnego, dofinansowanie w ramach modułu 1 programu przysługuje jedynie na wyposażenie ośrodka wsparcia.

  1. Moduł 2 - zapewnienie funkcjonowania już istniejących ośrodków wsparcia. 

Dofinansowaniu w ramach tego modułu podlegają działania związane z bieżącym utrzymaniem ośrodka wsparcia. Kwota dofinansowania na działalność bieżącą ośrodków wsparcia wynosić będzie miesięcznie na utrzymanie jednego miejsca nie więcej niż 400 zł w Dziennym Domu „Senior+” oraz nie więcej niż 200 zł w Klubie „Senior+”, przy czym dotacja nie może stanowić więcej niż 50% całkowitego kosztu realizacji zadania.

 

II. Wysokość środków publicznych przeznaczonych na realizację programu w 2023 r. wynosi 60 mln zł

Wysokość środków planowana na:

  1. utworzenie Dziennych Domów „Senior+” wynosi 10 mln zł;
  2. utworzenie Klubów „Senior+” wynosi 10 mln zł;
  3. zapewnienie funkcjonowania już istniejących ośrodków wynosi 37 mln zł;
  4. obsługę techniczną programu wynosi 3 mln zł.

W przypadku mniejszego zainteresowania lub przyznania dotacji w wysokości mniejszej niż wskazana powyżej na utworzenie Dziennych Domów „Senior+” lub zapewnienie funkcjonowania ośrodków środki zostaną w pierwszej kolejności przeznaczone na dofinansowanie utworzenia Klubów „Senior+”.

W przypadku gdy w ramach konkursu nie zostaną rozdysponowane wszystkie środki zaplanowane na realizację zadań w 2023 r., Minister może ogłosić dodatkowy nabór ofert w ramach konkursu.

 

1. Zasady przyznawania dotacji

  1. O przyznanie dotacji w ramach konkursu mogą się ubiegać jednostki samorządu terytorialnego szczebla gminnego, powiatowego oraz wojewódzkiego. 
  2. W ramach modułu 1 jednostka samorządu terytorialnego może złożyć (jeden raz w roku) 2 oferty, w tym nie więcej niż 1 ofertę dotyczącą utworzenia Dziennego Domu „Senior+” oraz nie więcej niż 1 ofertę dotyczącą utworzenia Klubu „Senior+”.
  3. W ramach jednej oferty w ramach modułu 1 jednostka samorządu terytorialnego nie może wnioskować:
    1) o więcej niż 400 tys. zł na utworzenie lub wyposażenie Dziennego Domu „Senior+”;
    2) o więcej niż 200 tys. zł na utworzenie lub wyposażenie Klubu „Senior+”.
  4. W ramach modułu 2 nie można występować o zapewnienie funkcjonowania ośrodków wsparcia, które mają zostać dopiero utworzone lub wyposażone w ramach konkursu w edycji 2023.
  5. Uprawnionymi podmiotami, które mogą ubiegać się o uzyskanie środków finansowych przeznaczonych na zapewnienie funkcjonowania już istniejących ośrodków wsparcia (moduł 2), są jednostki samorządu terytorialnego, które utworzyły:
  1. Dzienne Domy „Senior-WIGOR” i Dzienne Domy „Senior+” – na podstawie umów dotacyjnych zawartych w latach 2015–2016 oraz Dzienne Domy „Senior+” i Kluby „Senior+” – na podstawie umów dotacyjnych zawartych w latach 2017–2020, w ramach modułu 1 programu wieloletniego „Senior+” na lata 2015–2020,
  2. Dzienne Domy „Senior+” i Kluby „Senior+” – na podstawie umów dotacyjnych zawartych w latach 2021-2022, w ramach modułu 1 programu. 
  1. Jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do zapewnienia wymaganego finansowego wkładu własnego (minimum 20% wartości dla zadań realizowanych w ramach modułu 1 oraz minimum 50% wartości dla zadań realizowanych w ramach modułu 2).
  2. Jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do zapewnienia funkcjonowania utworzonego w ramach programu Dziennego Domu „Senior+” lub Klubu „Senior+” przez okres co najmniej 3 lat od dnia następującego po dniu zakończenia realizacji zadania w ramach programu (otrzymywania środków z programu).
  3. Ze środków programu pokrywane będą tylko koszty związane bezpośrednio z realizacją zadania.
  4. Dotacją na realizację zadań nie są objęte w szczególności:
    1) wydatki związane z budową nowych obiektów przeznaczonych na ośrodki wsparcia oraz zakupem nieruchomości;
    2) podatek od towarów i usług (VAT), jeżeli może zostać odliczony w oparciu o ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.) (zgodnie z oświadczeniem o kwalifikowalności VAT);
    3) leasing;
    4) rezerwy na pokrycie przyszłych strat lub zobowiązań;
    5) odsetki z tytułu niezapłaconych w terminie zobowiązań;
    6) koszty kar i grzywien;
    7) koszty procesów sądowych;
    8) koszty transportu, o których mowa w rozdziale IV.1 pkt 9 programu;
    9) nagrody, premie (które nie są stałym składnikiem wynagrodzenia) i inne formy bonifikaty rzeczowej lub finansowej dla osób zajmujących się realizacją zadania;
    10) koszty obsługi konta bankowego (nie dotyczy kosztów przelewów);
    11) zakup napojów alkoholowych;
    12) abonament radiowo-telewizyjny, podatki i opłaty z wyłączeniem podatku dochodowego od osób fizycznych, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, składek na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, opłat za zaświadczenie o niekaralności oraz opłaty za zajęcie pasa drogowego;
    13) koszty wyjazdów służbowych osób zaangażowanych w realizację projektu na podstawie umowy cywilnoprawnej, chyba że umowa ta określa zasady i sposób podróży służbowych;
    14) amortyzacja.  
  5. Koszty ponoszone w związku z zadaniem realizowanym w ramach programu są kwalifikowalne, jeżeli są:
    1) niezbędne dla realizacji zadania;
    2) racjonalne i efektywne; 
    3) faktycznie poniesione w okresie kwalifikowania wydatków wskazanym w części VII ogłoszenia (nie później niż do dnia 31 grudnia 2023 r.);
    4) prawidłowo udokumentowane;
    5) przewidziane w kosztorysie oferty;
    6) zgodne z przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
  6. Ze środków programu pokrywane będą koszty związane bezpośrednio z realizacją zadania.
    W ramach programu niedozwolone jest podwójne finansowanie wydatku, czyli zrefundowanie całkowite lub częściowe danego wydatku dwa razy ze środków publicznych, zarówno krajowych, jak i wspólnotowych. Za kwalifikowalność kosztów na każdym etapie odpowiada oferent (jednostka samorządu terytorialnego).
  7. W przypadku rezygnacji lub zwrotu środków przez podmioty, które otrzymały dofinansowanie, Minister może przyznać lub zwiększyć przyznane w ramach modułu 1 środki innym podmiotom, które złożyły formalnie pozytywnie ocenione oferty, nie więcej niż do poziomu wnioskowanego dofinansowania. Wojewoda jest zobowiązany do niezwłocznego pisemnego poinformowania Ministra o rezygnacji lub zwrocie środków przez podmioty, które otrzymały dofinansowanie.
  8. Szczegółowy sposób realizacji programu, sposób wyboru ofert, warunki otrzymania
    i wykorzystania dotacji oraz minimalne standardy kadrowe i lokalowe ośrodków określa program, który stanowi integralną cześć ogłoszenia (załącznik nr 1 do ogłoszenia).

 2. Zasady i terminy dotyczące składania ofert

  1. Termin składania ofert – od dnia 21 listopada 2022 r. do dnia 5 stycznia 2023 r.
  2. Składanie ofert w generatorze ofert:

W konkursie ogłoszonym w ramach programu należy złożyć ofertę w wersji elektronicznej wypełnioną w Generatorze Obsługi Dotacji. Generator Obsługi Dotacji jest dostępny na stronie internetowej das.mrips.gov.pl.

Ofertę należy wypełnić, zapisać i złożyć (za pomocą przycisku „złóż ofertę”), w Generatorze Obsługi Dotacji (GOD) do dnia 5 stycznia 2023 r. do godz. 16.00.

Oferent zakłada swoje konto – jedno konto dla jednej jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z Instrukcją złożenia wniosku w Generatorze Obsługi Dotacji – dostępną na wyżej wskazanej stronie internetowej. Oferent ma możliwość w dowolnym momencie zapisania wprowadzonych danych i powrotu do edycji w innym czasie.

Oferent ma możliwość wydruku oferty zapisanej w wersji roboczej.

Po uzupełnieniu formularza oferty oraz dodaniu wszystkich wymaganych załączników, jej weryfikacji oraz wysłaniu przez oferenta (za pomocą przycisku „złóż ofertę”) system zapisuje ofertę w bazie danych, a użytkownik otrzymuje możliwość jej zapisania w formacie PDF i wydrukowania. Złożona oferta automatycznie otrzymuje unikalny numer, którym należy się posługiwać w kontaktach z urzędem wojewódzkim.

Proces składania oferty składa się z następujących kroków:

  1. wypełnienia wszystkich pól oferty oraz dodania wymaganych załączników;
  2. złożenia oferty w Generatorze Obsługi Dotacji – za pomocą przycisku „złóż ofertę”;
  3. zapisania złożonej oferty w formacie PDF wraz z załącznikami;
  4. podpisania oferty kwalifikowalnym podpisem elektronicznym przez osoby upoważnione do reprezentowania jednostki samorządu terytorialnego i – kontrasygnowania przez skarbnika, wraz z wymaganymi załącznikami;
  5. złożenia oferty w wersji elektronicznej do właściwego urzędu wojewódzkiego.

Oferta musi być opatrzona podpisem zaufanym i wysłana za pośrednictwem platformy ePUAP, do właściwego urzędu wojewódzkiego w terminie od dnia 21 listopada 2022 r. do dnia 5 stycznia 2023 r. do godz. 16.00.

Wykaz adresów urzędów wojewódzkich stanowi załącznik nr 13 do ogłoszenia.

  1. Jednostki samorządu terytorialnego mogą złożyć ofertę wspólną. Oferta wspólna będzie zawierać dodatkowe informacje o podziale zadań w ramach złożonej oferty wraz z kosztorysem, które wykonywać będą poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, oraz o solidarnej odpowiedzialności za wykonanie zadania.
  2. Jednostki samorządu terytorialnego mogą złożyć ofertę w partnerstwie z organizacjami  wymienionymi w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327,z późn. zm.).
  3. Oferta będzie zawierać dodatkowe informacje o podziale zadań w ramach złożonej oferty wraz z kosztorysem, które będą wykonywać jednostki samorządu terytorialnego oraz poszczególni partnerzy. Za realizację i rozliczenie zadania odpowiada jednostka samorządu terytorialnego, jako strona umowy o realizację zadania publicznego.
  4. Złożenie oferty nie jest równoznaczne z przyznaniem dotacji we wnioskowanej wysokości.
  5. Wymagana dokumentacja (do złożenia oferty w wersji elektronicznej wymagane jest załączenie skanów dokumentów):
  1. prawidłowo i kompletnie wypełniony formularz oferty, podpisany przez osoby uprawnione do reprezentowania podmiotu składającego ofertę;
  2. uchwała odpowiednio rady gminy/rady powiatu/sejmiku województwa o utworzeniu Dziennego Domu „Senior+” albo uchwała rady gminy/ rady powiatu/ sejmiku województwa o utworzeniu „Klubu Senior+” (obowiązuje w przypadku ofert składanych w module 2); w przypadku zlecenia prowadzenia Dziennego Domu „Senior+” lub Klubu „Senior+” organizacji pozarządowej do wniosku należy dołączyć umowę zawartą z organizacją pozarządową;
  3. w przypadku oferty, w ramach której przewidywana jest inwestycja budowlana (moduł 1), należy dołączyć do oferty program inwestycji w zakresie określonym w § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz. U. poz. 1579);
  4. w przypadku oferty, w ramach której przewidywana jest inwestycja budowlana (w module 1), należy dołączyć do oferty rzut budynku z oznaczeniem pomieszczeń i metrażu oraz dokument potwierdzający prawo do dysponowania nieruchomością;
  5. wojewoda może ogłosić na stronach internetowych urzędu wojewódzkiego, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia konkursu, wzór formularza programu inwestycji (obowiązujący w przypadku ofert składanych w danym województwie w module 1) oraz konieczność załączenia do oferty kalkulacji kosztów w układzie paragrafowym;
  6. oświadczenie o kwalifikowalności VAT (załącznik nr 5 do ogłoszenia);
  7. umowa o partnerstwie, w przypadku składania oferty w partnerstwie z podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (załącznik nr 7 do ogłoszenia).
  1. W przypadku stwierdzenia w ofercie błędów formalnych wojewoda informuje oferenta o błędach i wzywa do poprawienia oferty w terminie nie dłuższym niż 7 dni kalendarzowych od dnia otrzymania wezwania, pod rygorem odrzucenia oferty, przy czym:
  1. określenie jednakowego dla wszystkich oferentów trybu dokonywania poprawek i wyjaśnień, jak również rodzaju i zakresu uchybień podlegających poprawkom i wyjaśnieniom, leży we właściwości wojewody;
  2. w przypadku stwierdzenia przez wojewodę błędów w poprawionej ofercie, wojewoda nie wzywa ponownie oferenta do poprawienia oferty. Wojewoda informuje oferenta o błędach w ofercie oraz przekazuje oferentowi informację o przyczynie odrzucenia oferty, przed zamieszczeniem wykazu ofert odrzuconych na stronie internetowej urzędu wojewódzkiego;
  3. wykaz ofert odrzuconych ze względów formalnych wojewoda zamieszcza na stronie internetowej urzędu wojewódzkiego z informacją o przyczynie odrzucenia oferty, w dniu przekazania – do urzędu obsługującego Ministra – listy ofert zakwalifikowanych do dalszego postępowania konkursowego.

 

3. Kryteria wyboru ofert

  1. Rozpatrywane pod względem merytorycznym będą jedynie oferty spełniające wymagane kryteria formalne. 
  2. Szczegółowe informacje dotyczące kryteriów oceny formalnej i kryteriów oceny merytorycznej są dostępne w treści programu oraz ogłoszenia.
  3. Wojewodowie, po dokonaniu oceny ofert, przekażą do Departamentu Polityki Senioralnej Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej:
  1. w przypadku modułu 1 – zestawienia ofert zakwalifikowanych do programu wg wzoru ustalonego w Generatorze Obsługi Dotacji,
  2. w przypadku modułu 2 – listy ofert zakwalifikowanych do programu wg wzoru ustalonego w Generatorze Obsługi Dotacji

– nie później niż do dnia 17 lutego 2023 r.

  1. Ramowe wzory kart oceny formalnej i merytorycznej stanowią załączniki nr 8 i 9 do ogłoszenia. 

 

4. Tryb stosowany przy wyborze oferty i termin wyboru oferty

  1. Departament Polityki Senioralnej przedkłada Ministrowi rekomendacje co do wyboru ofert i wysokości dotacji.
  2. Minister dokonuje wyboru ofert na podstawie ocen ofert przeprowadzonych przez wojewodów, wskazując wysokość przyznanej dotacji. W przypadku gdy kwota zapotrzebowania na dotację w ofertach zakwalifikowanych przez wojewodów przekroczy kwotę dostępnego limitu dotacji lub dostępnych środków, Minister może dokonać rozstrzygnięcia:
    1. o przyznaniu dotacji w ramach dostępnych środków najwyżej ocenionym merytorycznie ofertom lub
    2. o przyznaniu dotacji w ramach dostępnych środków najwyżej ocenionym merytorycznie ofertom przy jednoczesnym proporcjonalnym zmniejszeniu kwoty przyznanej dotacji

– uwzględniając racjonalne rozłożenie środków na województwa.

  1. W celu racjonalnego rozłożenia regionalnego środków indywidualnie dla każdego województwa analizie zostaną poddane oferty w szczególności pod względem wybranych, następujących zmiennych:
  1. funkcjonowanie ośrodka utworzonego w ramach programu „Senior+” w ubiegłych latach w tej samej gminie/ mieście/ powiecie;
  2. planowane utworzenie ośrodka „Senior+” w gminie/ powiecie;
  3. liczba funkcjonujących ośrodków dziennego pobytu dla osób starszych w tej samej gminie/ mieście/ powiecie;
  4. realizacja projektów aktywizujących osoby starsze w ramach Programu wieloletniego na rzecz Osób Starszych „Aktywni+” na lata 2021–2025, edycja 2022 w tej samej gminie/ mieście/ powiecie;
  5. sytuacja demograficzna jednostki samorządu terytorialnego (odsetek osób starszych w wieku 60+ w populacji).
  1. W przypadku równej liczby punktów dla ofert znajdujących się na pozycji granicznej o przyznaniu dotacji decyduje Minister, uwzględniając liczbę ośrodków „Senior+” funkcjonujących w danym województwie.
  2. Wyniki konkursu zostaną podane do publicznej wiadomości:
  1. na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej poświęconej seniorom: http://www.senior.gov.pl/;
  2. na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej

nie później niż do dnia 17 marca 2023 r.

  1. Odrzucenie oferty w wyniku oceny formalnej, a także nieprzyznanie dotacji jest ostateczne i nie podlega procedurom odwoławczym.
  2. Szczegółowe warunki realizacji, finansowania i rozliczania zadania publicznego reguluje umowa zawarta pomiędzy wojewodą a oferentem.

 

5. Termin oraz warunki realizacji zadania

  1. W otwartym konkursie ofert w ramach programu w edycji 2023 dofinansowane będą jedynie projekty „jednoroczne”, tj. projekty realizowane wyłącznie w 2023 r. Zatem nieprzekraczalny termin zakończenia zadania to dzień 31 grudnia 2023 r.
  2. W przypadku otrzymania dotacji w ramach modułu 1 konkursu okres realizacji zadania może mieścić się w terminie od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., przy czym wydatki poniesione na realizację zadania uznaje się za kwalifikowalne w ramach udzielonej dotacji od dnia ogłoszenia wyników konkursu (data poniesienia wydatku), tj. od dnia opublikowania na stronie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej listy ofert, które zostały zakwalifikowane do dofinasowania przez Ministra.  
  3. W przypadku otrzymania dotacji w ramach modułu 2 konkursu okres realizacji zadania może mieścić się w terminie od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., a wydatki poniesione w ramach otrzymanej dotacji uznaje się za kwalifikowalne od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. (data poniesienia wydatku).
  4. We wskazanych terminach oferent jest zobowiązany do zrealizowania zadania publicznego oraz poniesienia wszystkich wydatków, w tym także ze środków dotacji (dokonać zapłaty).  
  5. Niezachowanie minimalnego standardu lokalowego i kadrowego ośrodka, określonego w programie, może skutkować niekwalifikowalnością części dotacji, przeznaczonej na zapewnienie funkcjonowania danego ośrodka, za okres niezachowania wskazanego standardu. Dotacja podlega w takiej sytuacji zwrotowi jako pobrana w nadmiernej wysokości. 
  6. W przypadku otrzymania dotacji w ramach modułu 2 konkursu oferent zobowiązany jest do prowadzenia dziennych list obecności, na podstawie których ustalana będzie miesięczna frekwencja. W przypadku gdy faktyczna frekwencja w danym miesiącu jest o 30% mniejsza od dofinansowanej liczby utrzymywanych miejsc w danym ośrodku, każde dofinansowane miejsce (po zaokrągleniu w dół) poniżej wskazanego limitu stanowi koszt niekwalifikowany, który podlega zwrotowi jako część dotacji pobranej w nadmiernej wysokości.
  7. Jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do utrzymania trwałości zadania poprzez zapewnienie funkcjonowania ośrodka wsparcia przez okres co najmniej 3 lat od dnia następującego po dniu zakończenia realizacji zadania w ramach programu. Środki przyznanej dotacji mogą zostać uznane za niekwalifikowalne i podlegać zwrotowi, jako pobrane w nadmiernej wysokości, proporcjonalnie do okresu niezapewnienia funkcjonowania ośrodka wsparcia we wskazanym zakresie, przy zachowaniu minimalnych standardów kadrowych i lokalowych określonych w programie.
  8. Jednostki samorządu terytorialnego są również zobowiązane do wypełniania obowiązków informacyjnych, które zostały określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 maja 2021 r. w sprawie określenia działań informacyjnych podejmowanych przez podmioty realizujące zadania finansowane lub dofinansowane z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych
    (Dz. U. z 2021 r., poz. 953).

 

6. Dokonywanie przesunięć w zakresie ponoszonych wydatków

  1. Oferent realizując zadanie publiczne powinien dokonywać wydatków zgodnie z umową o realizację zadania publicznego (załącznik nr 6 do ogłoszenia) i ofertą stanowiącą załącznik do umowy.
  2. Dopuszcza się dokonywanie przesunięć pomiędzy poszczególnymi pozycjami kosztów określonymi w kosztorysie, w wielkościach i na zasadach określonych w ogłoszeniu
    o konkursie.
  3. W programie funkcjonują następujące kategorie kosztów:
  1. koszty utworzenia (w module 1);
  2. koszty wyposażenia (w module 1);
  3. koszty realizacji działań  (w module 2)
  4. koszty administracyjne  (w module 2).
  1. Dopuszczalne są przesunięcia pomiędzy poszczególnymi przewidywanymi kategoriami kosztów, pokrywanymi z dotacji i ujętymi w ofercie, do 10% wartości przewidywanych kosztów całkowitych danej kategorii kosztów.
  2. Oferent ma obowiązek uprzedniego informowania wojewody o przesunięciach pomiędzy kategoriami kosztów, a także ich pisemnego uzasadnienia.
  3. Przesunięcia pomiędzy poszczególnymi zapreliminowanymi pozycjami kosztów, skutkujące zmniejszeniem kosztów poszczególnych pozycji, oraz w zakresie kosztów całkowitych zadania są dopuszczalne, o ile nie naruszają innych postanowień umowy o realizację zadania publicznego.
  4. Zmiany w ofercie, polegające na wprowadzeniu nowej pozycji kosztów, czy też przesunięcia kosztów pomiędzy pozycjami w danej kategorii kosztów powyżej limitu wskazanego w pkt 4, wymagają sporządzenia aneksu do umowy o realizację zadania publicznego.
  5. Przekroczenie limitów, o których mowa w pkt 4, uważa się za pobranie dotacji w nadmiernej wysokości.

 

7. Postanowienia końcowe

  1. Załączniki do ogłoszenia stanowiące ramowe wzory: oświadczenie o kwalifikowalności VAT (załącznik nr 5 do ogłoszenia), umowy o realizację zadania publicznego (załącznik nr 6 do ogłoszenia), umowy o partnerstwo (załącznik nr 7 do ogłoszenia), sprawozdania z wykonania zadania publicznego (załączniki nr 10 i 11 do ogłoszenia) oraz formularz programu inwestycji dla modułu 1 (załącznik nr 4 do ogłoszenia) mają charakter pomocniczy i mogą podlegać modyfikacji przez wojewodów, którzy zobowiązani są do zamieszczenia ostatecznych wzorów na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej urzędów wojewódzkich, nie później niż do dnia 5 stycznia 2023 r. Modyfikacje nie mogą naruszać obowiązujących przepisów prawa, postanowień programu i ogłoszenia.
  2. Oferent, składając ofertę w konkursie, oświadcza, że zapoznał się z warunkami programu, stanowiącego załącznik do uchwały nr 191 Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 2020 r.
    w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Senior+” na lata 2021–2025, który stanowi integralną część ogłoszenia (załącznik nr 1 do ogłoszenia).
  3. Przetwarzanie danych osobowych w projektach realizowanych w ramach programu powinno odbywać się zgodnie rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1,
    z późn. zm.).
  4. Administratorem danych osobowych beneficjentów oraz osób zaangażowanych w realizację projektu jest oferent. Oferent obowiązany jest w szczególności do:
  1. przekazania beneficjentom informacji wskazanych w art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), a w szczególności w zakresie udostępniania ich danych Ministerstwu Rodziny i Polityki Społecznej w celu przeprowadzania czynności sprawozdawczych czy kontrolnych;
  2. zawierania umów powierzenia przetwarzania danych – o ile ma to zastosowanie
    w danym projekcie.

 

Szczegółowe informacje o zasadach programu i warunkach konkursu, z uwzględnieniem kwalifikowalności kosztów, można uzyskać od właściwych urzędów wojewódzkich wskazanych w wykazie stanowiącym załącznik nr 13 do ogłoszenia.

 

Przed upływem terminu składania ofert Departament Polityki Senioralnej Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej udziela stosownych wyjaśnień dotyczących programu w każdy pn., śr., pt.,
w godz. 9:00 – 12:00, pod nr tel.: 538 117 269.

Materiały

1​_Uchwała​_RM​_nr​_191.pdf senior + Edcyja 2023
1​_Uchwała​_RM​_nr​_191pdf​_senior​_+​_Edcyja​_2023.pdf 1.31MB
2​_Wzór​_oferty​_moduł​_1​_2021​_2025
2​_Wzór​_oferty​_moduł​_1​_2021​_2025.DOC 0.12MB
3​_Wzór​_oferty​_moduł​_2
3​_Wzór​_oferty​_moduł​_2.DOC 0.10MB
4​_Program​_inwestycyjny
4​_Program​_inwestycyjny.DOCX 0.02MB
5​_oświadczenie​_o​_kwalifikowalności​_VAT
5​_oświadczenie​_o​_kwalifikowalności​_VAT.DOC 0.04MB
7​_Ramowy​_wzór​_umowy​_o​_partnerstwo
7​_Ramowy​_wzór​_umowy​_o​_partnerstwo.DOCX 0.02MB
8​_Karta​_oceny​_moduł​_1
8​_Karta​_oceny​_moduł​_1.DOC 0.09MB
9​_Karta​_oceny​_moduł​_2
9​_Karta​_oceny​_moduł​_2.DOC 0.09MB
10​_Sprawozdanie​_z​_wykonania​_zadania​_publicznego​_moduł​_1
10​_Sprawozdanie​_z​_wykonania​_zadania​_publicznego​_moduł​_1.DOC 0.10MB
11​_Sprawozdanie​_z​_wykonania​_zadania​_publicznego​_moduł​_2
11​_Sprawozdanie​_z​_wykonania​_zadania​_publicznego​_moduł​_2.DOC 0.10MB
12​_Sprawozdanie​_z​_trwałości​_realizacji​_wykonania​_zadania​_publicznego
12​_Sprawozdanie​_z​_trwałości​_realizacji​_wykonania​_zadania​_publicznego.DOC 0.04MB
{"register":{"columns":[]}}