W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ruszył remont mostu kolejowo-drogowego w Grudziądzu

31.03.2023

W Grudziądzu odbyła się konferencja prasowa z udziałem wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela, dotycząca rozpoczęcia remontu na linii kolejowej nr 208 – w obrębie mostu im. Bronisława Malinowskiego.


Grupa ludzi stojąca na tle mostu

Koszt inwestycji to ponad 40 mln zł. Pokryty zostanie ze środków budżetowych PLK S.A. W 2024 r. planowane jest też wykonanie drugiego etapu prac remontowych, w tym poszerzenie chodnika do ciągu pieszo-rowerowego oraz kontynuacja prac naprawczych i zabezpieczenia antykorozyjnego stalowej konstrukcji przęseł.

W trakcie remontu mostu ma zostać zbudowany też nowy przystanek kolejowy – Grudziądz Centrum. Zakończenie pierwszego etapu prac i powrót pociągów na trasę planowane jest w grudniu br.

Wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel przypomniał, że rząd Prawa i Sprawiedliwości realizuje wielki program inwestycji kolejowych – niemal w każdy element infrastruktury.

Inwestycje kolejowe PKP Polskich Linii Kolejowych SA w obrębie Grudziądza to jeden z elementów wielkiej modernizacji polskiej kolei. Wyremontowany najdłuższy most kolejowo-drogowy w Polsce oraz nowe przystanki Grudziądz Rządz, Grudziądz Centrum i Grudziądz Tuszewo zapewnią sprawniejsze podróże mieszkańcom województwa kujawsko-pomorskiego. Rząd inwestuje w kolej we wszystkich regionach Polski, niezależnie od polityki transportowej prowadzonej przez władze samorządowe województw

– powiedział wiceminister Andrzej Bittel.

Kolejowo-drogowy most im. Bronisława Malinowskiego w Grudziądzu to najdłuższa tego typu konstrukcja w Polsce. 11 przęseł składa się na prawie 1100 metrów długości obiektu. Wykonawca rozpoczął prace remontowe na moście od demontażu elementów nawierzchni toru oraz chodnika. W dalszej kolejności wymieniona zostanie nawierzchnia kolejowa (szyny, podkłady i mostownice). Konstrukcja stalowa zostanie zabezpieczona nową powłoką antykorozyjną, a uszkodzone elementy zostaną wymienione lub naprawione. Efektem prac będzie zachowanie dobrych parametrów mostu oraz sprawne i bezpieczne przejazdy pociągów w kierunku Laskowic Pomorskich i Bydgoszczy, które pojadą po nim szybciej – do 80 km/h (obecnie do 50 km/h). Poprawi się także estetyka mostu.

Poseł Joanna Borowiak podziękowała wiceministrowi infrastruktury oraz Polskim Liniom Kolejowym za inwestycje komunikacyjne realizowane w naszym regionie.

Do tej pory prace, opiewające na kwotę 21 mln zł, dotyczyły wzmocnienia konstrukcji mostu. Natomiast teraz trwa remont związany z poprawą bezpieczeństwa zarówno drogowego jak i kolejowego na moście. Dzięki temu podróż na tej trasie będzie nie tylko bardzie komfortowa, ale też szybsza

– powiedziała poseł.

Wicewojewoda Kujawsko-Pomorski Józef Ramlau zaznaczył, że Grudziądz jest w trakcie procesu intensywnej rewitalizacji prowadzonej ze środków rządowych.

Realizacja tych planów spowoduje, że miasto odzyska swoją dawną pozycję, którą posiadało w naszym kraju. Przepustowość, która znacznie poprawi się na wyremontowanym moście spowoduje, że Grudziądz będzie intensywnie oddziaływał na obszary po drugiej stronie Wisły – m.in. na Dragacz i wszystkie inne gminy z powiatu świeckiego

– powiedział wicewojewoda.

Zakres prac na moście wymaga zmian w kursowaniu pociągów. Na odcinku Grudziądz – Dragacz obowiązuje zastępcza komunikacja autobusowa. Pociąg TLK „Flisak” relacji Katowice – Grudziądz – Gdynia Główna – Katowice jeździ zmienioną trasą przez Iławę. Do stacji Grudziądz podróżni zostaną dowiezieni zastępczą komunikacją autobusową. Zmiany zostały uzgodnione z przewoźnikami. Zakończenie pierwszego etapu prac planowane jest w grudniu 2023 r. Remont wykonuje firma Intop Warszawa Sp. z o.o. za kwotę ponad 40 mln zł ze środków budżetowych PLK SA.

PLK SA w poprzednich latach wyremontowały podpory mostu. Za 21 mln zł m.in. wzmocniono fundamenty, zabezpieczono konstrukcję powłoką antykorozyjną oraz dokonano konserwacji łożysk.

W Grudziądzu planowane jest też rozpoczęcie budowy trzech nowych przystanków ze środków Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025. Przystanek Grudziądz Rządz (linia kolejowa nr 207 Toruń Wschodni – Malbork) ułatwi podróże w kierunku Torunia. Przystanek Grudziądz Centrum (linia kolejowa nr 208 Działdowo – Chojnice) zwiększy dostęp do kolei na trasie do Bydgoszczy. Przystanek Grudziądz Tuszewo natomiast (linia kolejowa nr 207 Toruń Wschodni – Malbork) zostanie zbudowany przy przejeździe kolejowo-drogowym w sąsiedztwie osiedla mieszkaniowego i zakładów pracy. Zwiększy możliwości podróży w kierunku Kwidzyna, Malborka oraz Trójmiasta. Koszt nowych przystanków to prawie 9 mln zł.

Rządowy program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025 na terenie woj. kujawsko-pomorskiego obejmuje także modernizację przystanków Grzybno (inwestycja zakończona) i Bydgoszcz Zachód, budowę nowych przystanków Trzeciewnica i Tuchola Rudzki Most oraz przebudowę przejścia podziemnego na stacji Nakło nad Notecią. Celem programu jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. Zaplanowane inwestycje umożliwią podróżnym dostęp do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}