W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rozmowy o oświacie. Konsultacje z udziałem Wiceminister Katarzyny Lubnauer oraz nauczycieli i dyrektorów szkół z kujawsko-pomorskiego

14.05.2025

W Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim odbyło się spotkanie Wiceminister Katarzyny Lubnauer oraz Przedstawicieli Instytutu Badań Edukacyjnych z dyrektorami i nauczycielami szkół i placówek oświatowych z regionu kujawsko-pomorskiego. W spotkaniu udział wzięli również Wojewoda Kujawsko-Pomorski Michał Sztybel, Wiceprezydent Bydgoszczy Iwona Waszkiewicz oraz Kujawsko-Pomorska Kurator Oświaty Grażyna Dziedzic.

Zdjęcie grupowe podczas Spotkania z Wiceminister Katarzyną Lubnauer dla dyrektorów oraz nauczycieli szkół i placówek oświatowych

Otwarte spotkanie z Wiceminister Katarzyną Lubnauer poświęcone zostało bieżącym sprawom oświaty, wyzwaniom edukacyjnym i kierunkom rozwoju systemu edukacji.  Była to doskonała okazja do rozmowy i zadania pytań.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - Katarzyna Lubnauer skupiła się w rozmowie na wyzwaniach, jakie stoją przed szkołami w związku z dostosowaniem podstaw programowych do współczesnych wyzwań edukacyjnych, a także na kierunkach zmian, których celem jest zwiększenie efektywności i nowoczesności kształcenia.

Jeśli zmieniają się zawody i zmieniają się uczniowie to musi się zmienić to, co jest pośrodku - czyli szkoła. Musimy ją reformować - wiemy, co działa, a co trzeba poprawić, dlatego oczekuję od Państwa przede wszystkim szczerej rozmowy, o problemach, o tym, co chcielibyście zmienić, czego się dowiedzieć, a przede wszystkim gotowości do działania

- mówiła Wiceminister Katarzyna Lubnauer, podkreślając również wpływ sztucznej inteligencji na polską szkołę.

Polska szkoła musi się zmieniać także dlatego, że do systemu wchodzą nowe technologie, w tym sztuczna inteligencja. Musimy ją widzieć i jako wyzwanie i jako szansę. Musimy nauczyć młodych ludzi korzystać z niej mądrze i odpowiedzialnie. Jeszcze niedawno wydawało się, że programista to zawód przyszłości - wystarczyło skończyć informatykę, żeby znaleźć dobrą pracę. Dziś proste programy pisze sztuczna inteligencja. Potrzebujemy specjalistów od algorytmów, nie tylko techników.

Wojewoda Michał Sztybel również zwracał uwagę na potrzebę zmian w edukacji, a także nawiązał do problemów związanych z finansowaniem oświaty przez Jednostki Samorządu Terytorialnego, o których regularnie informują go samorządowcy podczas jego cyklicznych wizyt w powiatach.

Mam kontakt z samorządowcami, którzy mówią, że chcą rozmawiać na trudne tematy – nawet te związane z finansowaniem oświaty. Przed nami zmiany, które są konieczne, bo zmieniają się czasy i my się zmieniamy, ale zanim jakakolwiek zmiana zostanie dobrze wprowadzona, musi być przedyskutowana. Tego typu spotkania właśnie temu służą –i bardzo się cieszę, że mogą odbywać się w murach Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego

- mówił Wojewoda.

Założenia Profilu Absolwenta omówiła Elżbieta Strzemieczna, Ekspert ds. Profilu Absolwenta Szkoły Podstawowej i Ponadpodstawowej z Instytutu Badań Edukacyjnych. Były one punktem wyjścia do dalszej dyskusji na temat kompleksowej i spójnej zmiany, która musi obejmować zarówno program, jak i dydaktykę oraz sposób oceniania.

Filary zmiany:

Wiedza i kompetencje i sprawczość w praktyce nauczania: podstawy programowe

Wzmocnienie nauczycieli: doskonalenie kadry szkół

Wspierające ocenianie: wzmocnienie procesów uczenia się, wewnętrzna motywacja

Wzmocnienie funkcji wychowawczej: nauczyciel/ka jako przewodnik po procesie uczenia się

Mądre egzaminy: poprawa jakości diagnostycznej egzaminów zewnętrznych

Dobre podręczniki: narzędzia realizacji celów edukacji z profilu absolwenta

Wspomaganie pracy szkół: usprawnienie procesów w szkole, monitorowanie efektów

Redefinicja autonomii: więcej elastyczności i odpowiedzialności całej społeczności szkolnej.

 

Wiceminister Katarzyna Lubnauer w kwietniu  gościła także w Zespole Szkół Muzycznych w Toruniu, gdzie również spotkała się z dyrektorami, przedstawicielami JST oraz nauczycielami województwa kujawsko-pomorskiego. Spotkanie odbyło się pod hasłem „Jakich zmian wymagają podstawy programowe, aby w pełni realizowały założenia profilu absolwenta”.

Wydarzenia te są częścią ogólnopolskich konsultacji organizowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych.

Zdjęcia (12)

{"register":{"columns":[]}}