W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Czy regulacje dotyczące udziału wykonawców pochodzących z „państw trzecich niebędących stronami umów międzynarodowych” wynikające z art. 16a i 16b ustawy Pzp, wprowadzone ustawą z dnia 9 lipca 2025 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi mają zastosowanie do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa?

Zasady przewidziane w art. 16a i 16b ustawy Pzp nie będą miały zastosowania do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Zgodnie bowiem z znowelizowanym art. 395 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa nie stosuje się przepisów art. 16a i art. 16b ustawy Pzp (art. 1 pkt 8 ustawy z dnia 9 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi).

W przypadku zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa kwestie dotyczące ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego przez wykonawców z państw trzecich są już obecnie unormowane odrębnie w art. 404 ustawy Pzp. Podkreślenia wymaga, że umowy, o których mowa w tym przepisie, nie są tożsame z umowami, o których mowa w art. 16a ustawy Pzp.

Należy dodać, że znowelizowany art. 404 ust. 3 ustawy Pzp określa, że zamawiający, w odniesieniu do wykonawców z innych państw niż wymienione w art. 404 ust. 1 ustawy Pzp, a także do robót budowlanych, dostaw i usług pochodzących z tych państw, może określić warunki zamówienia mniej korzystne niż w odniesieniu do wykonawców z państw wymienionych w art. 404 ust. 1 ustawy Pzp, jak również do robót budowlanych, dostaw i usług pochodzących z tych państw.

{"register":{"columns":[]}}