W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dostępność

Zgodnie z art. 100 ustawy Pzp w przypadku zamówień przeznaczonych do użytku osób fizycznych, w tym pracowników zamawiającego, opis przedmiotu zamówienia sporządza się, z uwzględnieniem wymagań w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych oraz projektowania z przeznaczeniem dla wszystkich użytkowników, chyba że nie jest to uzasadnione charakterem przedmiotu zamówienia. Jeżeli wymagania te wynikają z aktu prawa Unii Europejskiej, przedmiot zamówienia, w zakresie wymagań dotyczących dostępności dla osób niepełnosprawnych oraz projektowania z przeznaczeniem dla wszystkich użytkowników, opisuje się przez odesłanie do tego aktu.

Jak wskazuje art. 9 Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych dostępność oznacza umożliwienie osobom niepełnosprawnym pełnego uczestnictwa w każdej sferze życia, w sposób maksymalnie samodzielny, na równi z innymi obywatelami.

Natomiast projektowanie uniwersalne to pojęcie szersze, przez które należy rozumieć projektowanie biorące pod uwagę różnorodność potrzeb ludzkich, uczestniczenie w życiu społecznym i równouprawnienie. Celem projektowania dla wszystkich jest stworzenie wszystkim ludziom równych szans brania udziału we wszystkich dziedzinach życia. Aby cel ten został osiągnięty, otaczająca nas architektura, przedmioty codziennego użytku, usługi, kultura i informacja- krótko mówiąc, wszystko co jest wyprodukowane przez ludzi i dla ludzi - musi być dostępne i przystosowane dla każdej osoby w naszym społeczeństwie z możliwością adaptacji do zmian jakie progresywnie następują u każdego człowieka (*Deklaracja Sztokholmska Europejskiego Instytutu Projektowania i Niepełnosprawności).

Dostępność i projektowanie uniwersalne, a tym samym zapewnienie swobodnego dostępu do dóbr, usług oraz możliwości udziału w życiu społecznym i publicznym osób o szczególnych potrzebach to też główne cele, którym służyć ma realizacja zadań przewidzianych w rządowym Programie Dostępność Plus:

JAK ZAPLANOWAĆ INWESTYCJĘ DOSTĘPNĄ DLA WSZYSTKICH? Standard minimum dostępności budynków, dróg, chodników i środków transportu dla osób z różnymi niepełnosprawnościami

Dostępność Funduszy Europejskich 2014 – 2020 dla osób z niepełnosprawnościami w praktyce

Realizacja zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami Poradnik dla realizatorów projektów i instytucji systemu wdrażania funduszy europejskich 2014-2020

Umowy na realizację zadań publicznych zawierane z podmiotami innymi niż podmioty publiczne - obowiązki wynikające z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Przykładowe propozycje zapisów ww. umów - opracowanie Fundacji Integracja

 

Materiały

Dostępność architektoniczna. Katalog dobrych praktyk
Dostępność​_architektoniczna​_Katalog​_dobrych​_praktyk.pdf 0.22MB
Dostępność środków transportu miejskiego
Dostepnosc-srodkow-transportu-miejskiego​_(6).pdf 0.25MB
Dostępność architektoniczna i informacyjno-komunikacyjna infrastruktury transportu
Dostepnosc-architektoniczna-i-informacyjno-komunikacyjna-infrastruktury-transportu.pdf 6.47MB
Dostępne wydarzenie - przykładowe zapisy do dokumentacji postępowania
Dostepne​_wydarzenie​_przykladowe​_zapisy​_do​_dokumentacji​_postepowania.pdf 1.01MB
Dostępność cyfrowa i dostępność wydarzeń online
Dostepnosc-cyfrowa-i-dostepnosc-wydarzen-online.pdf 0.94MB
Dostępność cyfrowa w zamówieniach publicznych - poradnik.
Dostępność​_cyfrowa​_w​_zamówieniach​_publicznych​_-​_poradnik.pdf 2.16MB
{"register":{"columns":[]}}