Jaki jest cel nowelizacji ustawy Pzp, wprowadzonej ustawą z dnia 9 lipca 2025 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi?
Nowelizacja ma na celu wprowadzenie do polskiego porządku prawnego regulacji uwzględniających tezy wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 22 października 2024 r. w sprawie C-652/22 Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret AȘ przeciwko Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave, potwierdzone wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 13 marca 2025 r. w sprawie C-266/22 CRRC Qingdao Sifang CO LTD et Astra Vagoane Călători S.A. przeciwko Autoritatea pentru Reformă Feroviară i Alstom Ferroviaria S.P.A.
W myśl tych wyroków wykonawcy z państw trzecich niezwiązanych z Unią Europejską żadną umową międzynarodową gwarantującą na zasadzie wzajemności i równości dostęp do rynku zamówień publicznych, nie mają zapewnionego dostępu do unijnego rynku zamówień publicznych, a decyzja w zakresie dopuszczenia i zasad udziału takich wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego należy do zamawiającego. Ww. wyroki Trybunału Sprawiedliwości mają istotne znaczenie, ponieważ ograniczenia w dostępie do zamówień publicznych przez wykonawców spoza Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego w praktyce udzielania zamówień publicznych w Polsce były rzadko stosowane. Z przywołanych wyżej wyroków Trybunału wynika, że nawet w przypadku dopuszczenia takich wykonawców do udziału w postępowaniu nie mogą oni powoływać się na przepisy dyrektyw Unii Europejskiej i domagać się traktowania ich ofert na równi z ofertami złożonymi przez wykonawców z państw członkowskich Unii Europejskiej i wykonawców z państw trzecich będących stronami umów międzynarodowych. Takie podejście zostało odzwierciedlone w przepisach ustawy nowelizującej.