Modernizacja obwałowań rzeki Wisły, Gostynki i Mlecznej z dofinansowaniem UE
27.10.2025
Wody Polskie otrzymają ponad 246 mln zł dofinansowania z programu FEnIKS na modernizację obwałowań Wisły, Gostynki i Mlecznej w powiecie bieruńsko-lędzińskim oraz Tychach. Inwestycja o wartości przekraczającej 300 mln zł, której zakończenie planowane jest na 2029 rok, znacząco zwiększy ochronę przeciwpowodziową mieszkańców i lokalnych zakładów pracy, poprawiając bezpieczeństwo hydrologiczne regionu.
Wody Polskie – Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach – uzyskały pozytywną ocenę wniosku o dofinansowanie modernizacji obwałowań rzeki Wisły, Gostynki i Mlecznej na terenie powiatu bieruńsko-lędzińskiego oraz miasta Tychy. Projekt został zakwalifikowany do wsparcia w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FEnIKS), w priorytecie FENX.02 „Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR)”, działaniu FENX.02.04 „Adaptacja do zmian klimatu, zapobieganie klęskom i katastrofom”. Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wyniesie ponad 246 mln zł
- Dziękuję pracownikom Wód Polskich, którzy przygotowali kompleksowy i merytorycznie uzasadniony wniosek, odpowiadający na realne potrzeby regionu. Jego pozytywna ocena i decyzja o przyznaniu dofinansowania z programu FEnIKS potwierdzają, że inwestycje w bezpieczeństwo przeciwpowodziowe są nie tylko konieczne, ale też możliwe dzięki skutecznemu wykorzystaniu środków unijnych. Modernizacja obwałowań rzek Wisły, Gostynki i Mlecznej to projekt o strategicznym znaczeniu – dla mieszkańców, dla przemysłu i dla środowiska – mówi Mateusz Balcerowicz, prezes Wód Polskich.
Modernizacja wałów przeciwpowodziowych poprawi bezpieczeństwo mieszkańców Tychów i powiatu bieruńsko-lędzińskiego
Projekt przewiduje modernizację 25 kilometrów wałów przeciwpowodziowych zlokalizowanych na terenie miasta Tychy oraz powiatu bieruńsko-lędzińskiego. Celem inwestycji jest skuteczna ochrona przed powodzią dla obszarów zamieszkałych, zurbanizowanych, rolnych oraz przemysłowych.
Inwestycja ma charakter ponadregionalny, ponieważ obwałowania częściowo przebiegają wzdłuż granicy województw śląskiego i małopolskiego, a jej oddziaływanie obejmuje obszary po obu stronach tej granicy.
- Modernizacja wałów przeciwpowodziowych to nie tylko realna poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, ale także skuteczniejsze odprowadzanie nadmiaru wód w czasie intensywnych opadów. Brak tej inwestycji mógłby prowadzić do przerwania ciągłości obwałowań, zalania zakładów przemysłowych i oczyszczalni ścieków, a w konsekwencji – do poważnego zanieczyszczenia wód powierzchniowych w województwach śląskim i małopolskim. To realne zagrożenie dla ludzi i środowiska, które musimy świadomie i odpowiedzialnie ograniczać – wyjaśnia Marcin Jarzyński, zastępca prezesa Wód Polskich ds. ochrony przed powodzią i suszą.
Projekt wpisuje się w szerszy system zabezpieczeń przeciwpowodziowych Górnej Wisły, a jego realizacja – z zachowaniem odpowiednich parametrów technicznych i ciągłości inwestycji – pozytywnie wpłynie na ochronę wszystkich zagrożonych obszarów w regionie. Należy podkreślić, że planowane przedsięwzięcie nie spowoduje ingerencji w koryto rzek.
- Podniesienie poziomu ochrony przeciwpowodziowej dla mieszkańców oraz lokalnej infrastruktury to nasz kluczowy priorytet. Inwestycja obejmuje cztery kompleksowe zadania, w ramach których modernizujemy obwałowania, dostosowując je do obowiązujących standardów technicznych. Dzięki temu znacząco poprawiamy ich funkcjonalność, co bezpośrednio przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa oraz trwałości całego systemu ochrony przed powodzią – dodaje Jan Grygier, dyrektor RZGW w Gliwicach.
W skład projektu wchodzą cztery zadania:
- Modernizacja wałów przeciwpowodziowych w Bieruniu – Czarnuchowicach
Pierwsze zadanie dotyczy modernizacji i nadbudowy 3,31 km lewostronnego obwałowania rzeki Wisły na terenie gminy Bieruń, w rejonie Czarnuchowic, na odcinku od ujścia rzeki Przemszy (w pobliżu posesji przy ul. Mielęckiego 82) do mostu na ul. Warszawskiej (droga krajowa nr 44). Wykonana zostanie także przebudowa przepustów wałowych, nowe zjazdy i przejazdy wałowe, a także uszczelnienie korpusu wału na wybranych odcinkach. Dodatkowo zaplanowano wykonanie drenażu w stopie skarpy odpowietrznej na trzech fragmentach wału.
- Przebudowa wałów rzeki Wisły i Pszczynki
Drugie zadanie obejmuje przebudowę i nadbudowę lewego wału rzeki Wisły oraz lewego wału rzeki Pszczynki – od ujścia rzeki Gostynki (w miejscu zakończenia wcześniejszej nadbudowy wałów Gostynki) do nasypu kolejowego w miejscowości Jedlina, na terenie gminy Bojszowy. Roboty budowlane dotyczyć będą wału rzeki Wisły na odcinku 2,4 km i wału rzeki Pszczynki na odcinku 0,773 km. Łącznie modernizacja obejmie 3,173 km obwałowań. Dodatkowo przewidziano przebudowę 3 istniejących przepustów wałowych, wykonanie odcinkowego uszczelnienia korpusu wału z zastosowaniem bentomaty do poziomu wody kontrolnej, przebudowę istniejących zjazdów i przejazdów wałowych oraz budowę 11 nowych zjazdów wałowych – zarówno ogólnodostępnych, jak i technologicznych.
- Odbudowa i przebudowa wałów rzeki Mlecznej
W ramach trzeciego zadania zaplanowano odbudowę i przebudowę obustronnych wałów przeciwpowodziowych rzeki Mleczna na terenie Bierunia Starego – od mostu kolejowego przy ul. Chemików do mostu w ul. Turyńskiej o łącznej długości blisko 4,9 km. W trakcie prac zostaną przebudowane, wyremontowane lub przesunięte istniejące urządzenia wodne, takie jak przepusty wałowe i wyloty, a także przebudowane sieci kanalizacyjne, deszczowe i elektryczne kolidujące z projektowanym korpusem wału.
- Przebudowa i odbudowa wałów rzeki Gostynki
Przedmiotem czwartego zadania jest kompleksowa przebudowa i odbudowa obustronnych wałów przeciwpowodziowych rzeki Gostynki o łącznej długości 13,67 km. Planowane działania polegają na rozebraniu istniejących obwałowań, a następnie wykonaniu nowych wałów w ich miejscu – zgodnie z wymaganiami dla budowli hydrotechnicznych III klasy. Oznacza to spełnienie rygorystycznych norm dotyczących zarówno wysokości, jak i zagęszczenia konstrukcji. W ramach zadania przewidziano również budowę przepustów wodnych, dróg technologicznych, rowów opaskowych i odpływowych oraz przejazdów wałowych.