Nowy most w Kostrzynie nad Odrą prawie gotowy - wprowadzono tymczasową organizację ruchu
20.10.2025
Dobiega końca budowa nowego mostu nad Wartą w Kostrzynie nad Odrą, realizowana przez Wody Polskie w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły. Obiekt, który zastąpił starą XIX-wieczną konstrukcję, ma kluczowe znaczenie dla prowadzenia zimowych akcji lodołamania i zapewnienia spływu lodu na ujściowym odcinku Warty. Na moście została wprowadzona już tymczasowa organizacja ruchu.
Nowy most w Kostrzynie nad Odrą pomyślnie przeszedł wszystkie testy obciążeniowe. Wody Polskie otrzymały też decyzję o pozwoleniu na użytkowanie, wydaną przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Gorzowie Wielkopolskim, która stała się już prawomocna. Od piątku 17 października 2025 r. na moście obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu. Równolegle trwają roboty wykończeniowe oraz rozbiórka prowizorycznej przeprawy, która przez ponad dwa lata pełniła funkcję objazdu.
- Nowy most w Kostrzynie nad Odrą nie tylko usprawni ruch drogowy, ale przede wszystkim wzmocni system ochrony przeciwpowodziowej. Dzięki tej inwestycji możliwe będzie skuteczne prowadzenie akcji lodołamania, które mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa mieszkańców i ochrony infrastruktury w sezonie zimowym – mówi Mateusz Balcerowicz, prezes Wód Polskich.
Nowy most zastąpił starą XIX-wieczną konstrukcję, poprawiając bezpieczeństwo w regionie
Nowy most został zaprojektowany z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa i funkcjonalności. W przypadku wystąpienia kry w sezonie zimowym umożliwi sprawne i bezpieczne prowadzenie akcji lodołamania na Odrze oraz ujściowym odcinku Warty. Dodatkowo zapewni płynny, bezkolizyjny ruch samochodowy oraz pieszo-rowerowy na drodze krajowej nr 31, co znacząco poprawi komunikację w regionie.
Zakres inwestycji obejmował nie tylko budowę nowej przeprawy, lecz także rozbudowę ul. gen. Władysława Sikorskiego oraz przebudowę infrastruktury technicznej: sieci wodociągowej, gazowej, telekomunikacyjnej, elektroenergetycznej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, a także oświetlenia drogowego. Tak kompleksowe podejście zapewnia trwałość i pełną funkcjonalność całego układu komunikacyjnego.
Poprzedni most w Kostrzynie nad Odrą, zbudowany pod koniec XIX wieku jako pięcioprzęsłowa konstrukcja, przez dekady służył mieszkańcom i podróżnym. Przebudowywano go dwukrotnie – po zniszczeniach II wojny światowej w 1945 roku oraz w 2000 roku – jednak jego konstrukcja nie odpowiadała współczesnym wymaganiom, szczególnie w zakresie ochrony przeciwpowodziowej.
Sposób posadowienia filarów starego mostu w nurcie Warty wielokrotnie utrudniał, a czasem całkowicie uniemożliwiał prowadzenie zimowej osłony przeciwlodowej. Powodowało to niebezpieczne sytuacje, kiedy na przestrzeni lat, w kluczowych momentach akcji obiekt wstrzymywał spływ lodu nurtem Warty, odcinając lodołamacze stacjonujące poniżej mostu i zatrzymując krę lodową na filarach. Z tego względu budowa nowej przeprawy była konieczna.
Nowy most w Korzystnie nad Odrą ważną inwestycją Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły
Budowa nowego mostu w Kostrzynie to ważny element Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły. Wartość inwestycji wynosi blisko 100 mln zł. Projekt jest współfinansowany przez Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju (Bank Światowy), Fundusz Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2022 oraz budżet państwa.
Łączna wartość wszystkich projektów zrealizowanych w obszarze działania Wód Polskich Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie, w ramach zakończonego pierwszego etapu POPDOW, wynosi 1,2 mld zł.