W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Niger

Informacje ogólne

Położenie geograficzne, ludność, obszar, stolica, języki urzędowe

Republika Nigru (franc. République du Niger) – państwo położone w Afryce Zachodniej na Saharze, bez dostępu do morza. Niger liczy ponad 1,3 mln km² powierzchni.

Graniczy z Algierią (956 km), Libią (354 km), Czadem (1175 km), Nigerią (1497 km), Beninem (266 km), Burkina Faso (628 km) i z Mali (821 km).

Językiem urzędowym jest francuski.

Stolicą jest Niamey. Podział administracyjny Niger na 1 dystrykt stołeczny oraz 7 regionów administracyjnych: 1. Agadez 2. Diffa 3. Dosso 4. Maradi 5. Tahoua 6. Tillaberi 7. Zinder. Każdy region dzieli się na 35 departamentów.

 

W Nigrze demografia wymknęła się spod kontroli. Kraj ten ma najwyższy wskaźnik urodzeń na świecie, ze wzrostem populacji o 3,9%  (7,6 dziecka na kobietę). Populacja podwaja się co 20 lat, a połowa niej to osoby poniżej 15 roku życia. Jeżeli utrzyma się w tym tempie to do 2045 roku powinna osiągnąć 50 milionów.

Przy terytorium wynoszącym 1,3 miliona km2 (29% powierzchni UE) i szybkim przyroście naturalnym, społeczeństwie liczącym około 20 milionów, Niger jest nadal jednym z najsłabiej rozwiniętych krajów na świecie, systematycznie umieszczany na końcowych miejscach Indeksu Rozwoju Społecznego. Sytuację społeczną pogarsza dodatkowo napływ uchodźców z Mali i Nigerii, wg. HCR w kwietniu 2019 przebywało w głównie w regionach Diffa i Maradi ponad 400 tys. uchodźców. 

 

Warunki klimatyczne

Prawie cały obszar Nigru leży w południowej Saharze na płaskowyżu  (wys. 200-500 n.p.m). Klimat zwrotnikowy kontynentalny, suchy i skrajnie suchy na północy. W części środkowej i południowej klimat jest podrównikowy suchy (wilgotniejszy na skrajnym południu). Średnia roczna suma opadów waha się pomiędzy 20-50 mm na północy do 600-800 mm na południu. Pora deszczowa przypada w sierpniu w części środkowej. W części południowej pora deszczowa rozpoczyna się w czerwcu, a kończy we wrześniu. Średnia temperatura w styczniu (będącym najchłodniejszym miesiącem) wynosi 16–17 °C na północy i 24 °C na południu. W części północnej najcieplejszym porą jest lipiec zaś w części środkowej i południowej okres pomiędzy kwietniem i majem. Na północy średnia temperatura w najcieplejszym okresie wynosi 32 °C, a w części środkowej i południowej 34 °C. Średnie opady dla kraju wynoszą: 0 mm w styczniu oraz 138 mm w lipcu. Występują duże wahania dobowe temperatury. Wody nie uregulowanej rzeki Niger wykorzystywane są do nawadniania lecz również są zagrożeniem w przypadku obfitych ulew monsunowych, powodujących zniszczenia upraw a w konsekwencji klęski głodu.

 

Główne bogactwa naturalne

Największe znaczenie mają w Nigrze złoża rud uranu, które wydobywane są na wyżynie Air w rejonie Arlit. Niger jest też trzecim producentem uranu na świecie, dostarcza on temu krajowi 65 proc. dochodów z eksportu. Od 40 lat złoża uranu eksploatują Francuzi, którzy czerpią stamtąd 75 proc. uranu do swych elektrowni jądrowych. Z powodu braku linii kolejowych i oddalenia złóż od głównych ośrodków gospodarczych Niger transportuje uran drogą lotniczą. Oprócz uranu i węgla kamiennego w Nigrze wydobywane jest złoto (4,2 tony w 2005 roku i kasyteryt. Ponadto w Nigrze znajdują się złoża fosforytów, rud miedzi i żelaza.

 

System walutowy, kurs i wymiana

Walutą obowiązującą w Nigrze jest frank CFA obecny w 14 krajach afrykańskich.

Kurs: 1000  CFA (XOF) = 1.46 EUR

 

Dostęp do bankomatów jest ograniczony ze względu na ich liczebność i lokalizacje, poza stolicą jest niezwykle trudno znaleźć działające bankomaty na ulicach. W stolicy w niektórych bankach znajduje się kilka działających bankomatów, jednak korzystanie z nich może być ryzykowne.

Zaledwie w kilku ekskluzywnych hotelach i restauracjach można napotkać na terminale obsługujące karty kredytowe i debetowe. W pozostałych miejscach trzeba korzystać z gotówki.

 

Religia

W zależności od źródeł można spotkać różne dane na temat struktury religijnej w Nigrze. Według Pew Research Center, w 2010 roku około 98,4% mieszkańców Nigru wyznawało islam, a 0,8% mieszkańców wyznawało chrześcijaństwo (0,5% protestantyzm, 0,2% katolicyzm).  The World Factbook podaje, że w 2015 roku większość mieszkańców wyznawało islam (80%), zaś pozostali mieszkańcy wierzyli w religie pierwotne (animizm) i chrześcijaństwo. W kraju występują trzy odłamy chrześcijaństwa: ewangelicy, katolicy oraz chrześcijanie wywodzący się ze środowisk muzułmańskich.

 

Infrastruktura transportowa

Niger nie posiada linii kolejowych. Rządy Nigru i Beninu planują wybudować linię kolejową z Niamey do Kotonu. Długość dróg kołowych wynosi 18 949 km (z czego tylko  3 912 km jest utwardzonych). Przez Niger przechodzą 2 drogi transsaharyjskie: z Algierii przez Zinder do Nigerii oraz z Mali przez Niamey do Beninu. W Nigrze znajduje się 30 lotnisk (w tym międzynarodowy port lotniczy w Niamey). Na rzece Niger istnieje sezonowa żegluga (wrzesień-marzec). W Rep.Togo w porcie Lome dzierżawione jest nabrzeże przez które realizowana  jest wymiana towarowa (eksport i import) Rep.Nigru.

 

Obowiązek wizowy

Obywatele polscy muszą posiadać wizy na przejazd i pobyt. Można je uzyskać w przedstawicielstwach dyplomatycznych i konsularnych Nigru (najbliższe znajduje się w Berlinie). Osoba ubiegająca się o wizę składa wypełniony wniosek wizowy w 2 egzemplarzach, dwa zdjęcia, paszport z co najmniej 6-miesięcznym terminem ważności, kopię biletu lotniczego oraz zaświadczenie o ważnym szczepieniu przeciw żółtej febrze. Ponadto należy przedstawić środki finansowe zapewniające utrzymanie w czasie pobytu w Nigrze.

 

System administracyjny

Ustrój polityczny

Prezydent:                  Mahamadou Issoufou

Prezydent Nigru od 7 kwietnia 2011, wybrany na drugą kadencję w 2016, kolejne wybory prezydenckie planowane są w 2021 roku

 

Premier :                    Brigi Rafini

                                    Premier Nigru od 7 kwietnia 2011, druga kadencja od 2016.

 

Minister SZ:               M. Kalla Andourao

 

Zgodnie z konstytucją z 1999 Niger jest republiką, z prezydentem, jako głową państwa, wybieranym w wyborach powszechnych na 5-letnią kadencję. Władza ustawodawcza należy do 1-izbowego Zgromadzenia Narodowego, liczącego 113 deputowanych, pochodzącego z wyborów powszechnych, na 5-letnią kadencję, kolejne wybory parlamentarne powinny się odbyć w 2020. Władzę wykonawczą sprawuje rząd z premierem na czele. Premiera mianuje prezydent.

 

Obecna sytuacja polityczna

Sytuacja wewnętrzna państwa pozostaje pozornie stabilna. Odbywają się demonstracje przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego jak też partii opozycyjnych nie akceptujących polityki rządu. Rządząca partia PNDS (Nigeryjska Partia na rzecz Demokracji i Socjalizmu), pozostaje w konflikcie z opozycyjną partią MNSD (Narodowy Ruch Społeczeństwa Rozwoju).

Władze Nigru regularnie podkreślają zagrożenie dla bezpieczeństwa kraju jakie występuje w sąsiednim państwie i ostrzegają o ryzyku destabilizacji spowodowanej konfliktem w Libii.

 

Polityka zagraniczna

Prezydent Issoufou i jego rząd są w pełni zaangażowani w walkę z terroryzmem zarówno na szczeblu krajowym, jak i regionalnym (MINUSMA, Komisja ds. Jeziora Czad, G5, Proces w Nouakchott). W lutym 2018 r. Niger przejął od Mali przewodnictwo w G5 Sahel koncentrując się szczególnie na bezpieczeństwie i walce z terroryzmem.

 

Struktura administracji gospodarczej

Ze względu na charakter gospodarki, w której dominującą rolę odgrywa rolnictwo, utworzono RECA, Krajowa Sieć Izb Rolniczych zrzeszająca 8 Regionalnych Izb Rolniczych CRA; www.reca-niger.org/ recaniger@yahoo.fr

 

Natomiast pozostała działalność gospodarcza nadzorowana jest przez  Izby Handlowo Przemysłowe i Rzemiosła CCIA : www.ccian.ne     mail: ccaian@intnet.ne

 

Od 2017 działa Fundusz Inwestycyjny na rzecz Bezpieczeństwa Żywności i Żywienia FISAN, który ma na celu poprawę świadczenia usług finansowych na rzecz producentów i innych podmiotów w łańcuchach wartości (dostawców, przetwórców itp.)

W strukturach rządu sprawy gospodarcze są w gestii;

- Ministerstwo Gospodarki i  Finansów www.finances.gouv.ne

- Ministerstwo Rolnictwa i Hodowli  www.cme-niger.com; www.agricultureelevage.gouv.ne; www.agriculture.gouv.ne,

-Ministerstwo Nauczania Zawodowego i Techniki MEPT formationpro@gouv.ne

-Ministerstwo Handlu, Przemysłu I Promocji Młodych Przedsiębiorców ;

www.niger-gouv.org

FAFPA –Fundusz Wsparcia Szkolenia Zawodowego i Nauczania; www.fafpa.net

 

Sądownictwo gospodarcze

Sprawy dotyczące działalności gospodarczej, ochrony konsumentów, konkurencji itp., leżą w gestii Trybunału Handlowego w Niamey

 

Trybunał Handlowy jest właściwy do rozpoznawania m.in. sporów dotyczących:
- zobowiązań i transakcji między przedsiębiorcami,

-zbiorowego rozliczania odpowiedzialności,
- orzeczeń sądów handlowych,
- zasad konkurencji;,

- praw bezpieczeństwa i prawa bankowego,

Gospodarka

Ogólna charakterystyka sytuacji gospodarczej

Niger należy do grupy najbiedniejszych państw na świecie. ONZ zalicza ten kraj do grupy jednych z najsłabiej rozwiniętych państw (tzw. LDC – Least Developed Countries).  W 2019  roku PKB per capita wynosiło 405 USD.  Rolnictwo będące filarem gospodarki nie tworzy nowych miejsc pracy dla kolejnych roczników młodych mieszkańców, których średnio 500 tys rocznie poszukuje ofert zatrudnienia. Powoduje to drastyczny wzrost liczby zradykalizowanej młodzieży, która bez perspektyw na lepsze życie i zatrudnienie ulega propagandzie fundamentalistów. Istotnym wsparciem bieżących wydatków państwa stanowi pomoc finansowa (głównie pochodząca z Francji) i międzynarodowych instytucji finansowych. W 2000 roku Międzynarodowy Fundusz Walutowy rozpoczął program umorzenia części zagranicznego zadłużenia. Pomoc finansowa przeznaczana jest m.in. na rozbudowę infrastruktury wiejskiej, ochronę zdrowia, szkolnictwo.

Wzrost gospodarczy w Nigrze kształtuje się na poziomie około 6 %. Gospodarka kraju oparta jest prawie wyłącznie na sektorze rolnym oraz na eksploatacji złóż naturalnych,  nie gwarantujących stabilności finansowej budżetu ze względu na koniunkturalne wahania cen.  Kraj zajmuje przed ostatnie miejsce w rankingu rozwoju społecznego UNDP(2017). Brak stabilizacji gospodarczej jest przyczyną wysokiego poziomu długu publicznego utrzymującego się powyżej 50% PKB.  Niger zajmuje 144  miejsce na 190 w rankingu  Banku Światowego w zakresie warunków sprzyjających prowadzeniu działalności gospodarczej.


Główne sektory gospodarki

Większość mieszkańców utrzymuje się z pracy na roli i hodowli. W wyniku cyklicznie powtarzających się klęsk żywiołowych (powódź /susza, wynikających ze zmian klimatycznych i niedostatecznej infrastruktury hydrologicznej)  powodujących poważne straty,  produkcja rolno-spożywcza nie zaspokaja rosnących potrzeb ludności nigeryjskiej.

Główne uprawy to proso, sorgo, wigna, ryż, maniok, bataty, kukurydza, palma daktylowa, trzcina cukrowa, orzeszki ziemne, bawełna. Rozwinięta hodowla  kóz, bydła, owiec oraz  osłów (Niger jest głównym światowym producentem mięsa oślego).

Struktura zatrudnienia oraz udział w tworzeniu PKB zdominowane są przez rolnictwo i usługi, które to sektory zatrudniają odpowiednio 75,7% i 16,2% czynnych zawodowo oraz wytwarzają wspólnie 78,2% PKB. W przemyśle zatrudnionych jest zaledwie 8,2% i sektor ten wytwarza jedynie 8,2% PKB. Rozwój przemysłu finansowany jest głównie z donacji i bezpośrednich inwestycji zagranicznych, szczególnie w strategicznym sektorze wydobycia ropy.  

W latach 2018-2019 w związku z planowanym w Niamey szczytem Unii Afrykańskiej zrealizowano wiele inwestycji infrastrukturalnych finansowanych przez zagraniczny kapitał. Pomimo zamknięcia granicy z Nigerią i wzrastającego zagrożenia bezpieczeństwa, rząd opanował sytuację na terenach przygranicznych i nie doszło do zapaści gospodarki. Deficyt budżetowy uległ obniżeniu z 4,1% do 3,9%. Niger jest jednym z trzech państw UEMOA nie spełniającym kryterium konwergencji budżetowej ustalonym na poziomie 3%PKB. Jest to kryterium pierwszego rzędu dotyczące ogólnego wskaźnika salda budżetowego (łącznie z dotacjami) odniesionego do nominalnego PKB mniejszego lub równego -3% średniej stopy inflacji oraz wskaźnika zadłużenia wewnętrznego i zewnętrznego w porównaniu do nominalnego PKB mniejszego lub równego 70%. W wyniku wyższego poziomu importu związanego z realizacją projektów infrastrukturalnych, deficyt bilansu płatniczego (łącznie z donacjami) osiągnął w 2019 19,5%.

 

Tabela najważniejszych wskaźników makroekonomicznych.

Wyszczególnienie

2019

2018

PKB mld $

9,44

9,3

PKB  $ per capita

405

414

Tempo wzrostu PKB w %

6,3

6,5

Relacja deficytu/nadwyżki finansów publicznych do PKB %

-20,0

-18,1

Relacja całkowitego długu publicznego do PKB %

3,9

4,1

Stopa inflacji (indeks cen Konsumpcyjnych CPI) %

-1,3

2,7

Stopa bezrobocia %

*0,3

0,3

Wartość obrotów handlu zagranicznego mln USD

*4333

4819

Wartość eksportu mln $

*1410

1525

Wartość importu mln $

*2923

3294

Relacja deficytu/nadwyżki na rachunku obrotów bieżących bilansu płatniczego do PKB %

*-16,03

-19,02

Wartość BIZ mln EUR

*460

338

Wartość BIZ Nigru EUR/USD

bd

bd

*Dane dotyczą 2017 roku

 

Handel zagraniczny

Najważniejszym partnerem Nigru jest Francja importująca ponad 30% wartości eksportu i jednocześnie będąca dostawcą towarów i usług na poziomie około 30%. Pierwszą piątkę importerów uzupełniają Tajlandia 11,6%, Malezja 11,1%, Nigeria 9,5% i Mali 5,6%. Natomiast do znaczących eksporterów zalicza się Chiny 16,2%, USA 7,8%,Nigeria 5,8% i Tajlandia 5,8%.

Główne towary eksportowe to rudy Uranu i Toru 32,2%, ropa i pochodne 16,3%, ryż 14,5%, olej palmowy i pochodne 14,0% oraz złoto i pochodne 3,8%.

Struktura towarowa importu jest bardzo zróżnicowana mniej niż 40% stanowi 5 grup towarowych; 19,8% dotyczy części i podzespołów samolotów, 8,2% ryż, olej palmowy i pochodne 4,2%, cement budowlany 3,7%, samochody osobowe i inne 3,1%.

 

Inwestycje zagraniczne

Największą barierę dla BIZ stanowią topografia i zły stan infrastruktury. Ponadto stałe zagrożenie grup terrorystycznych operujących z terytoriów Libii, Mali i Nigerii (AQMI, MUjao i Boko Haram) nie tworzy klimatu zachęcającego inwestorów zagranicznych do inwestowania. Według raportu CNUCED opublikowanego w 2019, bezpośrednie inwestycje wzrosły w latach 2017-2018 z 338 mln $ do 460mln$. Najwięcej wartościowo inwestuje się w górnictwo a zwłaszcza w wydobycie uranu. Francuska Grupa Areva, od 2014 roku zainwestowała 117 mln eur  w budowę kopalni w Imouraren, posiadającej drugie co do wielkości na świecie złoża, której eksploatacja powinna była się rozpocząć w 2019. Kolejne sektory to budownictwo i usługi (telekomunikacja), które przyciągnęły najwięcej inwestorów realizujących takie przedsięwzięcia jak: budowa zapory w Kandaji, modernizacja lotniska w Niamey, budowa cementowni w Garadawa oraz budowany przez konsorcjum chińskie rurociąg o długości 2000 km, który umożliwi w 2022 wejście Nigru do grona liczących się eksporterów ropy.

Według raportu Doing Business 2020 Niger przesunął się o 11 miejsc w górę i zajmuje 132 pozycję wśród 190 badanych państw, pod względem tworzenia sprzyjających warunków dla prowadzenia biznesu. Rząd przyjął wiele regulacji prawnych, m.in. uproszczenie procedur uzyskiwania pozwoleń budowlanych, wzmocnienie ochrony prawnej i rozpatrywania sporów związanych z realizacją umów handlowych, rejestracją i przekazywaniem tytułów własności nieruchomości.

 

 Uczestnictwo w wielostronnych organizacjach i porozumieniach o charakterze ekonomicznym

Niger należy do:

- Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju,

- Międzynarodowego Funduszu Walutowego,

- Międzynarodowego Trybunału Karnego,

- Organizacji Konferencji Islamskiej,

- Unii Afrykańskiej,

- Światowej Organizacji Handlu,

- Unii Gospodarczej i Monetarnej Zachodniej Afryki (UEMOA)

- Stowarzyszenie Gospodarcze Państw Afryki Zachodniej (CEDEAO)

 

Stosunki gospodarcze z UE

W grudniu 2019 odbyła się w Paryżu międzynarodowa konferencja „Renaissance 2” (Odrodzenie) z udziałem Prezydenta Nigru Issoufou Mahamadou, przedstawicieli Francji, UE, Banku Światowego  i UNPD. Strona Nigeryjska zaprezentowała publicznym i prywatnym partnerom gospodarczym i instytucjom finansowym zaktualizowaną strategię rozwoju gospodarczego i społecznego w latach 2017-2021. Celem Konferencji było zmobilizowanie zasobów  niezbędnych do finansowania priorytetowych projektów PAP (Programu Działań Priorytetowych) wyznaczającego 8 kierunków;

- wzmocnienie instytucji demokratycznych,

- zapewnienie bezpieczeństwa ludności i mienia,

- zapewnienie powszechnego dostępu do wody pitnej,

- rozwój infrastruktury komunikacyjnej i energetycznej,

- promocja kultury,

- promocja zatrudnienia młodych,

- zapewnienie bezpieczeństwa wyżywienia, rozwój rolnictwa, hodowli i upraw leśnych

- rozwój szkolnictwa i ochrony zdrowia.

Budżet pomocowy przeznaczony na realizację programu określono na poziomie około 19,5 mld eur.

Dwustronna współpraca gospodarcza

Głównymi partnerami wymiany handlowej są Francja, Stany Zjednoczone i sąsiednia Nigeria. Najważniejsze pozycje eksportu to uran, skóry, żywe zwierzęta, orzeszki ziemne, warzywa. Importowane są maszyny, ropa naftowa, żywność, artykułu przemysłowe, zboża, lekarstwa.

 

Gospodarcze umowy dwustronne

- Umowa o współpracy technicznej i kulturalnej między Rządem PRL a Rządem Republiki Nigru (data podpisania i wejścia w życie 09.11.1961)

- Umowa o utworzeniu Komisji Mieszanej ds. Współpracy Gospodarczej, Naukowej, Technicznej i Kulturalnej między Rządem PRL a Rządem Federacyjnej Republiki Nigru (data podpisania 09.06.1978),

- Umowa między Rządem RP a Rządem Republiki Nigru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i sprzedaży majątku (data podpisania 12.02.1999)

 

Dwustronna wymiana handlowa

Wymiana handlowa z Polską jest na b.niskim poziomie, polski eksport  wyniósł w 2019 około 10 mln $ co stanowiło dynamikę wzrostu 100% w odniesieniu do 4,9 mln$ w 2018. Główne towary eksportowe to art. spożywcze oraz odzież. Polska ma dodatni bilans handlowy, import  był odpowiednio 1,3 mln$ (2019) i 0,6 mln$ (2018). Import do Polski obejmował bawełnę i nasiona sezamu, polimery, kauczuk naturalny.

 

Wzajemne Inwestycje

Brak danych na temat polskich inwestycji.

Niger oferuje potencjalnym inwestorom bogatą i zróżnicowaną ofertę w zakresie;

- eksploatacji różnych kopalin,

- produkcji i przetwarzania produktów rolno-spożywczych,

- rzemiosła artystycznego,

-turystyki.

Kodeks Inwestycji określa ulgi podatkowe dla każdego inwestora podczas realizacji i w fazie eksploatacji przez okres 5 lat. Przepisy Kodeksu Inwestycji nie dotyczą inwestycji bezpośrednio handlowych (kupno sprzedaż) oraz działalności związanej z eksploracją i wydobyciem rud oraz węglowodorów. Działalność w sektorach  górniczym i węglowodorowym regulowana jest przez odrębne przepisy Kodeksu Górniczego i Kodeksu Ropy, które  precyzują uproszczone procedury wydawania pozwoleń na badania, poszukiwania i eksploatacje. Określają również specjalne ulgi podatkowe dla inwestorów.

Dostęp do rynku

Dostęp do rynku dla polskich towarów i usług

Rynek Nigru jest otwarty, brak protekcjonistycznych barier gdyż produkcja lokalna jest na niskim poziomie. Oczekiwane są inwestycje w rozwój produkcji lokalnej towarów konsumpcyjnych umożliwiającej zaspokojenie potrzeb ludności i obniżenie wydatków związanych z ich dotychczasowym importem.   

 

Dostęp do rynku pracy

Kodeks Pracy umożliwia dowolną formę zatrudniania i zwalniania i dopuszcza umowy na czas określony.

 

Nabywanie nieruchomości

Brak ograniczeń w nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców. Jedynym utrudnieniem mogą być niekompletne i nieaktualne rejestry dotyczące stanu własności nieruchomości.

 

System zamówień publicznych

Zasady udzielania zamówień publicznych reguluje Kodeks zamówień ogłoszony Dekretem N°2013 - 570/PRN/PM  w grudniu 2013. Regulacje zamówień publicznych dotyczą wszelkich zamówień dostaw towarów i świadczenia usług na rzecz Państwa, samorządów terytorialnych, instytucji publicznych i spółek państwowych. Agencja Regulacji Zamówień Publicznych, organizuje przetargi i podlega nadzorowi Krajowej Rady Regulacji Zamówień Publicznych; www.marchespublics.ne

 

Różnice kulturowe w kontaktach biznesowych

Generalnie brak jest bazy podstawowych danych kontaktowych potencjalnych partnerów handlowych. Większość osobistych i instytucjonalnych adresów elektronicznych umieszczona jest na serwerach publicznych Yahoo, Hotmail, Gmail. Budowanie relacji wymaga częstych kontaktów osobistych. Nie należy okazywać wyższości, uprzejmość i skracanie dystansu ułatwiają budowanie relacji i zaufania. Uzgodniony termin spotkania często realizowany jest z opóźnieniem, odpowiedź na wysłaną korespondencję, można uzyskać po kilku monitach. Nie wskazane jest organizowanie spotkań czy negocjacji handlowych w piątki a także w okresie miesiąca Ramadan, który zgodnie z kalendarzem muzułmańskim co roku przypada w innym terminie kalendarza gregoriańskiego

Przydatne kontakty i linki

Oficjalne strony internetowe rządowe  zamieszczają aktualne informacje ogólne o aktywności  ministrów lecz często brak jest linków do poszczególnych ministerstw (36) lub jeśli jest adres to z informacją-strona w budowie.

 

Urząd Prezydencki  www.presidence.ne  

Strona Rządu   www.gouv.ne lub www.niger-gouv.org

Trybunał Handlowy www.tribunalcommerceniamey.ne/

 

Strona Parlamentu www.assemblee.ne

Strona Trybunału Konstytucyjnego www.cour-constitutionnelle-niger.org

Główny Urząd Statystyczny www.stat-niger.org

Strona PRAPS Projekt Regionalnego Wsparcia Hodowli w Sahel www.praps-niger.org

Strony prasy nigeryjskiej

www.actuniger.com

www.aniamey.com

www.nigerinter.com

www.niameyetles2jours.com

www.sahelien.com

www.medianiger.info

www.financialafrik.com

www.lesahel.org

www.anp.ne


Data aktualizacji: 19.05.2020r.

Oprc. E. Wyrozumski

{"register":{"columns":[]}}