KPO/FERC | Rozliczanie przedsięwzięcia/projektu | prezentacja (warsztaty 16.06.2025)
KPO/FERC | Kamienie milowe i plan naprawczy | prezentacja (warsztaty z 18.10.2024 r.)
FERC | Rozliczenie projektu | prezentacja (warsztaty z 28.06.2024 r.)
FERC | Rozliczenie projektu | prezentacja (szkolenie z 4.03.2024 r.)
KPO II | Rozliczenie projektu | prezentacja (szkolenie z 26.02.2024 r.)
KPO I | Rozliczenie projektu | prezentacja (szkolenie z 19.02.2024 r.)
Warsztaty 16.06.2025 r.
Pytanie (P): W jaki sposób należy wskazać w załącznikach SHP punkt adresowy podłączony do istniejącej sieci własnej wybudowanej np. w ramach programu POPC?
Odpowiedz (O): Jeśli zakres budowy w celu podłączenia Punktu Adresowego (PA) to jedynie wykonanie kabla abonenckiego, to taki punkt adresowy już jest w zasięgu sieci, nie mamy tu więc do czynienia z budową, rozbudową lub przebudową sieci światłowodowej i taki PA nie będzie podlegał dofinansowaniu.
P: Jak duża jest próba weryfikacji punktów adresowych do I KM?
O: Liczba PA do zrealizowania w ramach danego kamienia jest określona w Regulaminie/Umowie, jest uzależniona od wielu czynników i wynika z wewnętrznych procedur przyjętych w Centrum Projektów Polska Cyfrowa. Każdorazowo po złożeniu wniosku o płatność dostają Państwo informację od opiekuna o liczbie PA do próby wraz ze wskazaniem ich adresów i zakresu wymaganej dokumentacji.
P: Jakie dokumenty są wymagane w przypadku, gdy geodeta po złożeniu w ośrodku mapy z inwentaryzacji w formie elektronicznej i nie otrzymuje zwrotnie mapy z czerwoną pieczątką? Jak udokumentować przyjęcie przebiegów do zasoby geodezyjnego w takiej sytuacji?
O: Prosimy o złożenie oświadczenia geodety z numerami złożonych dokumentów.
P: Czy jest możliwość rozszerzenia/dołożenia PA, jeśli znajdują się one na liście dodatkowej?
O: Lista punktów dodatkowych przygotowywana jest przez Urząd Komunikacji Elektronicznej i przekazywana Państwu do ewentualnego przeanalizowania pod kątem wyboru dodatkowych PA do realizacji w projekcie (w przypadku takiej możliwości).
P: Jak wykonawca/beneficjent może samodzielnie zmienić/uaktualnić niezgodny adres na liście adresowej. Zgodnie z wytycznymi CPPC najważniejsze są współrzędne, a czasami adres we wskazanych współrzędnych jest inny niż na liście adresowej PA?
O: Nie mogą Państwo aktualizować list adresowych, natomiast potwierdzamy, że należy kierować się współrzędnymi punktów adresowych wyznaczonych do objęcia zasięgiem sieci.
P: Czy CPPC prowadzi kontrolę umów z wykonawcami?
O: Nie, nie prowadzimy (w ramach przedmiotowych konkursów), opiekun może poprosić jednak Państwa o taką Umowę do wglądu, aby zweryfikować czy przenieśli Państwo obowiązek spełnienia zasady DNSH na wykonawcę (jeśli wynika to z przekazanych do nas informacji). Dodatkowo, prośba o Umowę może dotyczyć sytuacji, gdy chcą Państwo na podstawie jej zapisów przywrócić do przedsięwzięcia/projektu uprzednio wyczerniony punkt adresowy.
P: W jaki sposób możemy zaraportować umowę abonencką w SIMBA? PA został zrealizowany we wcześniejszych wnioskach o płatność.
O: Funkcja jeszcze nie została dla Państwa uruchomiona, poinformujemy Państwa jak już będzie możliwość raportowania tych danych.
P: Jak często należy składać wnioski o płatność?
O: Wnioski o płatność zawierające część sprawozdawczą (wnioski sprawozdawcze, rozliczające zaliczkę, refundacyjne) należy składać co najmniej co 6 miesięcy.
P: Pierwszy wniosek o płatność należy złożyć najpóźniej 6 miesięcy po podpisaniu umowy. Czy jeżeli złożono już wniosek zaliczkowy to wymóg został spełniony?
O: Nie. Wniosek o zaliczkę, tzw. szybka zaliczka bez części sprawozdawczej nie spełnia tego wymogu.
P: Kiedy należy złożyć wniosek o płatność końcową?
O: W terminie do 14 dni od zakończenia okresu kwalifikowalności wydatków.
P: Na podstawie jakich dokumentów będą rozliczane wykonane punkty adresowe?
O: Na etapie weryfikacji wniosku o płatność, dla potwierdzenia punktów adresowych, będą brane pod uwagę dokumenty dotyczące realizacji, w szczególności:
- protokoły odbioru prac lub inne równoważne dowody,
- dokumentacja powykonawcza,
- projekty wybudowanej sieci w postaci wektorowej SHP,
- dokument przyjęcia środka trwałego – OT,
- inne, równoważne dokumenty (np. oświadczenie projektanta/geodety o zgłoszeniu do zasobów) potwierdzające zakres zrealizowanych prac zgodnie z określonymi kamieniami milowymi.
Rozliczane efekty mogą zostać dodatkowo potwierdzone poprzez analizę dostępnych rejestrów publicznych.
P: Na podstawie jakich dokumentów będą rozliczane wykonane punkty adresowe w przypadku wykonania prac siłami własnymi?
Aktualizacja (21 sierpnia 2025 r.)
Wcześniej wskazywaliśmy na konieczność dostarczania dodatkowych
dokumentów przy rozliczaniu przedsięwzięć realizowanych metodą
środków własnych. Po ponownej analizie zapisów Umowy uznaliśmy, że
to podejście wykraczało poza wymagania wynikające z jej
postanowień.
Od teraz, w przypadku realizacji przedsięwzięcia metodą środków
własnych, nie wymagamy już przedstawiania dodatkowych dokumentów
ponad te wskazane w Umowie o dofinansowanie.
Zmiana upraszcza proces rozliczenia i jest korzystna
dla Operatorów. Przypominamy, że w przypadku realizacji prac zasobami własnymi należy zadbać o właściwą ścieżkę audytu.
Poprzednia nieaktualna odpowiedź:
O: W przypadku realizacji prac zasobami własnymi należy zadbać o właściwą ścieżkę audytu. Powinny zostać opracowane i wystawiane m.in. takie dokumenty jak:
- protokoły wydania materiałów z magazynu,
- protokoły zlecenia prac – z uwzględnieniem danych adresów, odcinka długości sieci etc.
- protokoły odbioru prac, w tym protokoły przeprowadzenia odbiorów jakości sieci oraz inne dokumenty zewnętrzne
- dokumentacja powykonawcza,
- oświadczenia geodety o zgłoszeniu do zasobów,
- dokumentacja odbiorowa od właściciela słupów (w przypadku infrastruktury napowietrznej),
- przyjęcie środka trwałego (dla kolejnych etapów może być to środek trwały w budowie).
P: Czy wraz z wnioskiem o płatność rozliczającym wykonane punkty należy przedłożyć dokumenty potwierdzające realizację wszystkich tych punktów?
O: Nie. CPPC wezwie do złożenia dokumentów potwierdzających wybudowanie wybranych punktów adresowych.
P: Czy może się zdarzyć, że punkt adresowy nie zostanie potwierdzony przez CPPC?
O: Tak, jeśli nie zostaną wiarygodnie udokumentowane.
P: Rozliczanie odbywa się w oparciu o stawki jednostkowe. Czy CPPC będzie weryfikowało rzeczywiste koszty wykonania punktów adresowych, np. poprzez weryfikację faktur?
O: Nie. Wszystkie punkty adresowe mają przypisaną stawkę jednostkową, która stanowi ryczałtową zapłatę za dany punkt adresowy. Wydatki rozliczane w formie stawek jednostkowych są traktowane jako wydatki poniesione.
P: Czy wraz z wnioskiem o płatność należy przedłożyć faktury lub inne dokumenty potwierdzające rzeczywiście poniesione koszty?
O: Nie. CPPC nie będzie weryfikowało wysokości poniesionych kosztów.
P: Czy jeśli przedsięwzięcie/projekt zostanie zrealizowane taniej niż wynika to z ustalonych stawek jednostkowych, OOW/ Beneficjent będzie zobowiązany do zwrotu różnicy?
O: Nie. Przedsięwzięcie/projekt rozliczane jest w oparciu o stawki jednostkowe i CPPC nie weryfikuje w wysokość rzeczywistych kosztów.
P: Przedsięwzięcie/projekt będzie realizowane przez generalnego wykonawcę. Czy CPPC będzie weryfikować sposób wyboru wykonawcy?
O: Nie, z uwagi na zastosowanie uproszczonych metod rozliczania – stawek jednostkowych
P: W jaki sposób należy wskazać we wniosku o płatność wykonane punkty (konkretne adresy)?
O: We wniosku o płatność wykazywane są kategorie poszczególnych stawek oraz liczba punktów adresowych w ramach danej stawki. Adresy wykonanych punktów należy zaraportować w systemie SIMBA oraz wskazać nr wniosku o płatność, w którym dane punkty będą rozliczone.
P: Czy jeśli we wniosku o dofinansowanie w ramach zadania 2 zadeklarowano wykonanie jednego punktu adresowego, to czy można wymienić ten punkt np. na dwa inne?
O: Tak. Zadanie 2 będzie uznane za zrealizowane, jeśli OOW/Beneficjent wykona punkty, dla których kwota inwestycji będzie co najmniej równa zadeklarowanej we wniosku o dofinansowanie.
P: Czy jeżeli po 6 miesiącach zostało wykonanych 8% punktów adresowych z zadania 1, a zadanie 2 zostało wykonane w 2% (kwotowo), czy można złożyć wniosek o płatność?
O: Tak, należy jednak pamiętać o konieczności proporcjonalnej realizacji zadań 1 i 2. Proporcjonalność musi być osiągnięta na etapie kamieni milowych.
Opublikowaliśmy wzór planu naprawczego dla umów realizowanych w ramach inwestycji C 1.1.1 KPO i działania 1.1. FERC. Zamieszczony wzór nie jest obligatoryjny, mogą Państwo stosować własne wzory, natomiast plan naprawczy powinien zawierać co najmniej elementy wskazane w opublikowanym przez nas dokumencie.
Przypominamy, że plan naprawczy wymagany jest w przypadku nieterminowej realizacji kamieni milowych.
Uwaga – wzór został przygotowany dla przedsięwzięcia realizowanego w ramach KPO, zawiera nazewnictwo i oznaczenia związane z KPO, dla projektów FERC powinni Państwo dokonać w tym zakresie stosownej modyfikacji.
{"register":{"columns":[]}}