W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego

DOLNOŚLĄSKI
URZĄD WOJEWÓDZKI
we WROCŁAWIU

KARTA USŁUGI Nr: SOC-OP.0133.5.2025
Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego Data zatwierdzenia:
 28.07.2025 r.
Co chcę załatwić? Uzyskać potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego.
Kogo dotyczy?
  1. Osoby, która posiada obywatelstwo polskie i chce uzyskać potwierdzenie tego faktu.
  2. Osoby, która posiadała w przeszłości obywatelstwo polskie, ale je utraciła, i chce uzyskać potwierdzenie tej utraty. 
  3. Podmiotu, który wykaże interes prawny lub ciążący na nim obowiązek uzyskania decyzji w sprawie potwierdzenia posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego osoby, której postępowanie dotyczy.
Co przygotować?

                                            WAŻNE !

Do wniosku należy dołączyć oryginały dokumentów lub ich uwierzytelnione kopie (tzn. potwierdzone za zgodność z oryginałem – używane w dalszej części określenie „kserokopia” odnosi się do uwierzytelnionej formy dokumentu).

                                             WAŻNE !

Wszystkie dokumenty sporządzone w języku obcym powinny być składane wraz z ich tłumaczeniem na język polski, dokonanym przez polskiego tłumacza przysięgłego bądź konsula Rzeczypospolitej Polskiej (wymóg ten nie dotyczy dokumentów tożsamości, tzn. paszportu czy dokumentu podróży) – jeżeli załączysz do podania jedynie tłumaczenie dokumentu na język polski będziesz zobowiązany do dostarczenia oryginału dokumentu, z którego tłumaczenie dokonano, albo jego kserokopii.

 

Zgodność kopii dokumentu z oryginałem może zostać poświadczona przez:

  1. pracownika tut. Urzędu po okazaniu/przesłaniu jego oryginału do wglądu (jeżeli składasz wniosek korespondencyjnie do Urzędu powinieneś wysłać samodzielnie wykonaną kopię dokumentu, jego oryginał oraz pisemną prośbę, w treści której zostanie oznaczone, które dokumenty mają zostać Ci zwrócone po ich uwierzytelnieniu – w takiej sytuacji oryginały dokumentów zostaną Ci zwrócone wraz z pierwszym pismem kierowanym do Ciebie w sprawie)

UWAGA ! W przypadku niezastosowania się do powyżej wspomnianych reguł oryginały dokumentów załączone do wniosku o uznanie za obywatela polskiego lub w toku postępowania nie podlegają zwrotowi.

  1. notariusza;
  2. polskiego konsula;
  3. przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym.

Wymagane dokumenty:

  1. Wypełniony jeden egzemplarz wniosku o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego (formularz do pobrania : załącznik nr 1).   
  2. Dowód wniesienia opłaty skarbowej.
  3. Kserokopia aktualnego dokumentu tożsamości wnioskodawcy, np. ważny dowód osobisty, ważny paszport

oraz

o ile osoba, której dotyczy wniosek nie jest tą samą osobą co wnioskodawca -

kserokopia aktualnego zagranicznego/polskiego dowodu osobistego lub strony personalizacyjnej aktualnego paszportu osoby, której dotyczy wniosek.

UWAGA! W przypadku braku ważnego zagranicznego/polskiego dowodu osobistego lub paszportu – powołaj się na taką okoliczność w treści podania i dołącz do wniosku aktualne zdjęcie biometryczne osoby, której dotyczy wniosek oraz kserokopię innego ważnego dokumentu ze zdjęciem, np. prawo jazdy.

Jako Wnioskodawca jesteś zobowiązany dołączyć do składanego wniosku również dokumenty potwierdzające dane i informacje w nim zawarte, tj.

  1. Odpis aktu urodzenia osoby, której dotyczy wniosek (albo jego kserokopię).
  2. Dokumenty potwierdzające obecny stan cywilny osoby, której dotyczy wniosek, albo ich kserokopie (do złożenia tych dokumentów zobowiązane są wszystkie osoby o stanie cywilnym innym niż „kawaler/panna”).
  3. Dokumenty urzędowe potwierdzające dokonanie zmiany zapisu imienia/imion i/lub nazwiska osoby, której dotyczy wniosek (albo ich kserokopie).

UWAGA! Decyzję w sprawie potwierdzenia posiadania lub utarty obywatelstwa polskiego wydaje wojewoda właściwy ze względu na miejsce zamieszkania w Polsce osoby, której dotyczy wniosek. Jeśli osoba, której dotyczy wniosek obecnie nie mieszka w Polsce – decyzję w sprawie wydaje wojewoda właściwy ze względu na jej ostatnie miejsce zamieszkania w Polsce. Jeśli osoba ta nigdy nie mieszkała w Polsce organem właściwym do wydania decyzji w sprawie jest Wojewoda Mazowiecki.

  1. Dokumenty potwierdzające posiadanie na terenie województwa dolnośląskiego miejsca zamieszkania przez osobę, której dotyczy wniosek lub - jeżeli osoba, której dotyczy wniosek nie mieszka obecnie w Polsce - dokumenty potwierdzające posiadanie przez nią miejsca zamieszkania na terenie województwa dolnośląskiego przed emigracją z kraju (lub ich kserokopie).
  2. Jeżeli osoba, której dotyczy wniosek nie posiada ważnych polskich dokumentów tożsamości – dołącz do podania również kserokopię strony jej nieważnego polskiego paszportu z danymi osobowymi, terminem wydania i terminem ważności oraz nazwą organu wydającego lub kserokopię jej nieważnego polskiego dowodu osobistego.

Jeżeli nie posiadasz takiego dokumentu, to przedstaw jeden z innych dokumentów, takich jak:

  1. a. stronę z danymi osobowymi, terminem wydania i terminem ważności oraz nazwą organu wydającego ważnego lub nieważnego polskiego paszportu albo kserokopię polskiego dowodu osobistego jednego z jej rodziców; 
  2. b. dokument stwierdzający/potwierdzający posiadanie obywatelstwa polskiego przez jednego z jej rodziców.

Jeżeli nie możesz przedstawić żadnego z powyższych dokumentów, to załącz:

  1. c. polską książeczkę wojskową wydaną osobie, której dotyczy wniosek lub jej ojcu.

Jeżeli nie możesz przedstawić żadnego z powyższych dokumentów, to załącz:

  1. d. jakiekolwiek dokumenty wydane przez polskie organy lub instytucje, np. kserokopie twoich polskich świadectw szkolnych, polskiej legitymacji ubezpieczeniowej, legitymacji pracowniczej, twojego polskiego prawa jazdy, książeczki zdrowia dziecka itp.
  2.  
  3. Jeżeli osoba, której dotyczy wniosek nabyła obywatelstwo polskie w sposób inny niż z mocy prawa przez urodzenie – dołącz do podania dowód nabycia obywatelstwo polskiego, albo jego kserokopię.
  4. Jeżeli osoba, której dotyczy wniosek utraciła obywatelstwo polskie – dołącz do podania dokument potwierdzający taką okoliczność, albo jego kserokopię (np. decyzję o zezwoleniu na zmianę obywatelstwa polskiego na obce).
  5. Jeżeli osoba, której dotyczy wniosek nabyła obywatelstwo obce przed dniem 19 stycznia 1951 roku – dołącz do podania dowód nabycia obywatelstwa obcego oraz dokument potwierdzający fakt odbycia lub nieodbycia służby wojskowej w wojsku obcym (lub ich kserokopie).

UWAGA ! Jeżeli we wskazanym okresie osoba, której dotyczy wniosek była małoletnia -  należy przedłożyć dokumenty dotyczące ojca w powyższym zakresie.

Jeżeli uzyskanie dokumentów potwierdzających dane i informacje zamieszczone we wniosku napotyka trudne do przezwyciężenia przeszkody możesz powołać się na taką okoliczność w podaniu, ale powinieneś je równocześnie stosownie wykazać.

  1. Jeżeli składasz wniosek o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego przez osobę trzecią i nie jesteś jej przedstawicielem ustawowym dołącz do podania dokument wykazujący twój interes prawny lub ciążący na tobie obowiązek prawny w uzyskaniu żądanej decyzji.
  2. Jeżeli składasz wniosek o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego przez osobę trzecią, która zmarła dołącz odpis jej aktu zgonu.

                                                

                                                 UWAGA !

W trakcie prowadzonego postępowania administracyjnego możesz zostać wezwany do przedłożenia dodatkowych dokumentów niewymienionych powyżej, które są  istotne dla sprawy, celem umożliwienia dokonania prawidłowej oceny stanu faktycznego i prawnego.

Uzupełniając złożony już wniosek korzystaj z formularza uzupełnienia wniosku (do pobrania: załącznik nr 4).

                                             UWAGA !

Możesz wyznaczyć pełnomocnika do występowania w swoim imieniu w sprawie. Pełnomocnictwo dołącza się do wniosku (przykładowy wzór pełnomocnictwa do pobrania: załącznik 2) wraz z potwierdzeniem dokonania opłaty skarbowej za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, o ile umocowaną przez Ciebie osobą nie jest Twój współmałżonek, rodzeństwo lub wstępni.

UWAGA ! Zgodnie z przepisami prawa jeżeli będziesz działał za pośrednictwem pełnomocnika korespondencja w sprawie będzie kierowana do niego, w związku z czym nie składaj odrębnego pełnomocnictwa do doręczeń.

Jeżeli mieszkasz za granicą, ale nie na terytorium pozostałych państw Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej albo państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, a nie wyznaczyłeś pełnomocnika do prowadzenia sprawy, powinieneś wskazać w Polsce pełnomocnika do doręczeń, czyli osobę na której adres będzie wysyłana korespondencja w sprawie (przykładowy wzór pełnomocnictwa do pobrania: załącznik nr 3).  Pełnomocnictwo do doręczeń nie podlega opłacie skarbowej. W sytuacji opisanej powyżej - w razie braku wskazania pełnomocnika do odbioru korespondencji zostaniesz zobowiązany do jego wyznaczenia w pierwszym piśmie organu wysłanym na adres Twojego zamieszkania poza Polską, w razie dalszego jego braku - wszystkie wysyłane kolejno pisma i decyzję pozostawi się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia.

PAMIĘTAJ! W sytuacji, w której nie korzystałbyś z wzorów pełnomocnictw zamieszczonych na naszej stronie zamieść w ich treści nie tylko swoje imię i nazwisko, ale także inne dane umożliwiające prawidłową identyfikację Twojej osoby, takie jak seria i numer posiadanego dokumentu tożsamości.

Wolę:

  1. wycofania wniosku o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego zgłosić należy pisemnie korzystając z formularza wycofania wniosku (do pobrania: załącznik nr 5);
  2. zawieszenia postępowania administracyjnego należy zgłosić pisemnie korzystając z formularza podania o zawieszenie postępowania administracyjnego (do pobrania: załącznik nr 6);
  3. podjęcia zawieszonego postępowania administracyjnego należy zgłosić pisemnie korzystając z formularza podania o podjęcie zawieszonego postępowania administracyjnego (do pobrania: załącznik nr 7).
Jakie dokumenty muszę wypełnić?

Wypełnij wniosek o potwierdzenie posiadania bądź utraty obywatelstwa polskiego (do pobrania: załącznik nr 1).

Jak wypełnić dokumenty ?

Wniosek wypełnij zgodnie z pouczeniem ze strony 12 formularza podania.

Pamiętaj! Przed złożeniem podanie należy je własnoręcznie popisać w wyznaczonym do tego miejscu i oznaczyć datą.

UWAGA! Brak podpisu jest brakiem formalnym, który należy uzupełnić pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.

Ile muszę zapłacić?

Zapłać 277 zł za wydanie decyzji w przedmiocie potwierdzenia posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego, a jeżeli wyznaczysz pełnomocnika do prowadzenia swojej sprawy zapałać dodatkowo jeszcze 17 zł (nie musisz płacić, jeżeli Twoim pełnomocnikiem będzie Twój współmałżonek, rodzeństwo, wstępni, tj. rodzice, dziadkowie itd. lub zstępni, tj. dzieci, wnuk itd.).

Opłatę skarbową wpłać na konto Gminy Wrocław w PKO BP S.A. o nr 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895


- w tytule opłaty za wydanie decyzji wskaż, że dotyczy decyzji o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego oraz swoje imię i nazwisko;


- w tytule opłaty za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa wskaż, że dotyczy pełnomocnictwa złożonego w sprawie i podaj swoje imię i nazwisko.

Kiedy złożyć dokumenty ? Dokumenty złóż w dogodnym, wygodnym dla Ciebie terminie.
Gdzie załatwię sprawę?

Wnioski oraz uzupełnienia dokumentów w sprawie możesz złożyć

  1. osobiście:

w dni robocze od godziny 08:15 (w środy od godziny 08:00)

w siedzibie Urzędu (we Wrocławiu pl. Powstańców Warszawy 1)

przy stanowisku nr 1 na Sali Obsługi Klienta B

po pobraniu biletu z automatu biletowego

UWAGA ! Rezerwacja terminów wizyt na złożenie wniosku w sprawach, o których mowa powyżej nie jest prowadzona, a ilość wydawanych dziennie biletów jest limitowana.

  1. korespondencyjnie na adres:

ODDZIAŁ OBYWATELSTWA POLSKIEGO

Dolnośląski Urząd Wojewódzki we Wrocławiu

pl. Powstańców Warszawy 1

50-153 Wrocław

Dodatkowe informacje w zakresie potwierdzenia posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego możesz otrzymać pod numerem 71 340 66 09 od poniedziałku do piątku w godzinach od 10:00 do 14:00. Swoje pytania możesz również skierować na adres e-mail: obywatelstwa@duw.pl.

Co zrobi Urząd?
  1. Zweryfikuje wniosek.
  2. Poprosi ewentualnie o uzupełnienie brakujących dokumentów.
  3. Przeprowadzi postępowanie administracyjne.
  4. Wyda decyzję w sprawie.

Będziemy się z Tobą kontaktować listownie, dlatego pamiętaj, że powinieneś nas informować o wszelkich zmianach swojego adresu do korespondencji.

W sytuacji, w której będziemy zobowiązani wydać rozstrzygnięcie niezgodne z Twoim żądaniem zostaniesz uprzedzony pisemnie o zgromadzeniu w sprawie materiału dowodowego, następnie w wyznaczonym terminie będziesz mógł zapoznać się z aktami swojej sprawy i wypowiedzieć co do ich treści.

Jaki jest czas reakcji?

W zależności od charakteru sprawy jej załatwienie powinno nastąpić w ciągu kilku najbliższych miesięcy od dnia złożenia wniosku - zgodnie art. 10 ust. 3a ustawy o obywatelstwie polskim załatwienie sprawy następuje w terminie 6 miesięcy od dnia wpływu wniosku do organu właściwego do wydania decyzji.

Pamiętaj! Do terminów wydania decyzji wynikających z przepisów prawa procesowego nie wlicza się m.in. okresów oczekiwania na uzyskanie odpowiedzi z innych organów administracji publicznej oraz uzupełnienia akt sprawy przez Ciebie. Przewidywany termin zakończenia postępowania administracyjnego zostanie wyznaczony w korespondencji otrzymanej od organu administracji publicznej.

UWAGA! Z uwagi na doniosłość skutków prawnych decyzji o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego, niejednokrotną konieczność odnoszenia się do przepisów obowiązujących w poprzednich dekadach - postępowania administracyjne w tym zakresie winny być prowadzone w sposób wnikliwy i dokładany, korespondujący ze znaczeniem wydawanego w ich toku rozstrzygnięcia, tym samym sprawy z tego zakresu ze swej natury są sprawami o szczególnie skomplikowanym charakterze.

Jak się odwołać?

Jeżeli wniosek w sprawie złożyłeś w terminie następującym od dnia 12 maja 2023 r. – to od decyzji wydanej na jego podstawie, w której odstąpiono od uzasadnienia, ponieważ organ administracji publicznej uwzględnił w całości Twoje żądanie, nie przysługuje odwołanie, decyzja taka jest ostateczna (szczegółowe informacje znajdują się w pouczeniu rozstrzygnięcia).

W innych przypadkach masz 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania naszej decyzji, aby się odwołać do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Odwołanie musisz złożyć za pośrednictwem Wojewody Dolnośląskiego.

Informacje dodatkowe

                                     Klauzule informacyjne

Z klauzulą dotyczącą przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego  na administratorach (przetwarzanie w związku z realizacją przepisów ustawy o obywatelstwie polskim w zakresie postępowania o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego) - w tym przypadku Wojewodzie Dolnośląskim oraz Ministrze Spraw Wewnętrznych i Administracji – oraz  dotyczącą danych osobowych przetwarzanych w krajowym zbiorze rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców możesz zapoznać się po pobraniu załącznika zamieszczonego poniżej:

Klauzula informacyjna do postępowania o potwierdzenie

Podstawa prawna

Art. 55-57 ustawy z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim (Dz. U. z 2023 r. poz. 1989 z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 7 sierpnia 2012 r. w sprawie wzoru formularza wniosku o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego (Dz. U. z 2012 r. poz. 925) i ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572 z późn. zm.).

Karta ma charakter informacyjny i nie stanowi wykładni prawa

Materiały

Załącznik nr 1 - formularz wniosku o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego
Załącznik​_nr​_1​_-​_formularz​_wniosku​_o​_potwierdzenie​_posiadania​_lub​_utraty​_​_obywatelstwa​_polskiego.pdf 0.28MB
Załącznik nr 2 - pełnomocnictwo ogólne
Załącznik​_nr​_2​_-​_pełnomocnictwo​_ogólne.doc 0.03MB
Załącznik nr 3 - pełnomocnictwo do doręczeń
Załącznik​_nr​_3​_-​_pełnomocnictwo​_do​_doręczeń​_w​_postępowaniu​_o​_potwierdzenie​_posiadania​_lub​_utraty​_obywatelstwa​_polskiego.doc 0.02MB
Załącznik nr 4 - formularz uzupełnienia podania
załącznik​_nr​_4​_-​_formularz​_uzupełnienia​_podania.docx 0.01MB
Załącznik nr 5 - formularz wycofania podania i umorzenia postępowania w sprawie.
załącznik​_nr​_5​_-​_formularz​_wycofania​_podania​_i​_umorzenia​_postępowania​_w​_sprawie.docx 0.02MB
Załącznik nr 6 - formularz wniosku o zawieszenie postępowania
załącznik​_nr​_6​_-​_formularz​_wniosku​_o​_zawieszenie​_postępowania​_o​_potwierdzenie​_posiadania​_lub​_utraty​_obywatelstwa​_polskiego.docx 0.02MB
Załącznik nr 7 - formularz wniosku o podjęcie zawieszonego postępowania
załącznik​_nr​_7​_​_-​_formularz​_wniosku​_o​_podjęcie​_zawieszonego​_postępowania​_w​_sprawie​_potwierdzenia​_posiadania​_lub​_utraty​_obywatelstwa​_polskiego.docx 0.02MB
Klauzula infromacyjna do postępowania o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego
Klauzula​_inf​_potwierdzenie.docx 0.03MB
{"register":{"columns":[]}}