W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowe przepisy ustawy o dostępności cyfrowej

17 kwietnia 2023 r. weszła w życie zmiana ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (dalej: ustawa o dostępności cyfrowej).

Przedstawiamy krótką informację o najważniejszych zmianach, które wprowadziliśmy Ustawą z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych oraz ustawy – Ordynacja podatkowa

Tekst jednolity ustawy o dostępności cyfrowej.

Odpowiedzialność podmiotu publicznego

Podkreśliliśmy odpowiedzialność podmiotu publicznego za elementy stron internetowych i aplikacji mobilnych, którymi ten podmiot zarządza. Czyli podmiot publiczny odpowiada za dostępność cyfrową treści, które zostały przez niego lub na jego rzecz wytworzone, przez niego sfinansowane albo przez niego nabyte.

Elementy obowiązkowo dostępne cyfrowo

Zrezygnowaliśmy ze wskazania obowiązkowych elementów, które mają być dostępne cyfrowo pomimo nadmiernych kosztów. 
Dzięki temu:

  • uspójniliśmy przepisy odnośnie do nadmiernych kosztów, z przepisami które obowiązują w innych krajach UE;
  • umożliwiamy podmiotom publicznym powoływanie się, w uzasadnionych sytuacjach, na nadmierne koszty zapewnienia dostępności cyfrowej,
  • ułatwiamy monitorowanie wszystkich rodzajów elementów stron lub aplikacji, których dostosowanie wiąże się najczęściej z nadmiernymi kosztami,
  • podmiot, który oceni (podczas opisanej w ustawie analizy), że zapewnienie dostępności cyfrowej określonego elementu jego strony czy aplikacji mobilnej będzie generować nadmierne koszty, będzie mógł nie zapewniać jego pełnej dostępności cyfrowej. Nadal będzie miał jednak obowiązek. aby udostępniać ten element w jak największym stopniu i zapewniać pełną dostępność cyfrową pozostałych elementów.

Złożone schematy i dokumentacja techniczna w formie nietekstowej

Dodaliśmy do wyłączeń dopuszczalnych w ustawie dokumenty i schematy techniczne (które są najczęściej częścią publikacji naukowych lub postępowań przetargowych).
Są one na tyle złożonymi rozwiązaniami, że spełnienie wymagań ustawowych, jeśli w ogóle jest możliwe, oznacza jedynie wysokie nakłady bez przełożenia się na przyjazność dla użytkowników z niepełnosprawnością. 

Czas na dodanie napisów do materiałów wcześniej nadawanych na żywo

Podmiot publiczny ma 14 dni od momentu zakończenia nadawania na żywo aby dodać napisy do multimediów. W uzasadnionych sytuacjach może to zrobić maksymalnie 2 miesiące od zakończenia nadawania na żywo.

Żądanie dostępności cyfrowej

Jasno określamy, że przede wszystkim należy zapewniać dostępność cyfrową, a dopiero w przypadku, gdy nie jest to możliwe zapewnić alternatywny dostęp.

Deklaracja dostępności

  •  podmiot publiczny może publikować deklarację dostępności na innej stronie niż ta, której dotyczy deklaracja;
  •  publikację deklaracji dostępności w aplikacji mobilnej wskazujemy jako dobrą praktykę, do której zachęcamy (czyli nie jest już obowiązkiem prawnym);
  • do kontaktu w sprawie dostępności cyfrowej podmiot publiczny może wskazać komórkę/zespół, a nie jak dotychczas wyłącznie konkretną osobę;
  • podmiot publiczny sporządza deklarację dostępności w tym samym języku, w którym jest wersja strony internetowej lub aplikacji mobilnej, do której się odnosi.

Załącznik do ustawy o dostępności cyfrowej

W załączniku do ustawy o dostępności cyfrowej:

  • ujednoliciliśmy stosowane pojęcia – poza jednym wyjątkiem – do oficjalnego tłumaczenia na język polski wytycznych WCAG 2.1. Pozostawiliśmy nazwę zasady KOMPATYBILNOŚĆ, choć obecne tłumaczenie WCAG 2.1 stosuje nazwę SOLIDNOŚĆ – w polskim prawie SOLIDNOŚĆ występuje w innym znaczeniu i dlatego nie mogliśmy zastosować tego określenia;
  • oznaczyliśmy poprzez przypis te z kryteriów, które nie dotyczą aplikacji mobilnych. Norma EN 301 549 V.2.1.2 wyłącza 7 kryteriów WCAG z obowiązywania dla aplikacji mobilnych.

W ustawie o dostępności cyfrowej zapisaliśmy też, że wymagania określone w załączniku będą spełnione, gdy podmiot publiczny zapewnia dostępność cyfrową z uwzględnieniem wymagań określonych w pkt 9, 10 i 11 Polskiej Normy wprowadzającej normę ETSI EN 301 549 V3.2.1:2021.

{"register":{"columns":[]}}