Obowiązki informacyjne w PAD
Od 28 czerwca 2025 r. obowiązuje ustawa z 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze (Polski Akt o Dostępności - PAD). Usługodawcy mają określone obowiązki, które z niej wynikają.
Obowiązek informacyjny względem konsumenta
Informacja o dostępności usługi handlu elektronicznego — podstawa prawna: art. 32 ust. 2 pkt 1 PAD
Jeśli jako podmiot gospodarczy świadczysz usługi handlu elektronicznego, masz obowiązek podać do publicznej wiadomości dane:
- o oferowanej i świadczonej usłudze,
- niezbędne do korzystania z usługi,
- o tym, w jaki sposób usługa spełnia wymagania dostępności.
Forma przekazania informacji
- pisemna, w postaci papierowej lub
- w postaci elektronicznej.
Informację podaj do publicznej wiadomości w sposób dostępny dla osób ze szczególnymi potrzebami określony w art. 12 ust. 2 PAD.
Informację umieść w regulaminie świadczenia usług lub innym równoważnym dokumencie.
Obowiązki informacyjne względem Ministra Cyfryzacji
Informacja o niespełnieniu wymagań dostępności przez usługę handlu elektronicznego — podstawa prawna: art. 32 ust. 2 pkt 6 PAD
Jeśli jako podmiot gospodarczy, świadczysz usługi handlu elektronicznego, to przeprowadzasz ich ocenę zgodności z wymaganiami dostępności. Masz obowiązek niezwłocznie poinformować Ministra Cyfryzacji, gdy usługa handlu elektronicznego nie spełnia wymagań dostępności. W informacji podaj dane:
-
na temat niespełniania wymagań dostępności oraz
-
o działaniach naprawczych.
Co powinna zawierać informacja
-
dane podmiotu,
-
nazwę usługi handlu elektronicznego,
-
adres strony lub aplikacji mobilnej, gdzie świadczona jest usługa handlu elektronicznego,
-
wymagania dostępności (wynikające z PAD), których usługa nie spełnia (odrębnie dla każdej usługi handlu elektronicznego),
-
syntetyczny opis, na czym polega niespełnienie wymagania dostępności,
-
status działań naprawczych (podjęte/planowane),
-
opis działań naprawczych jakie podjęto lub zaplanowano,
-
przewidywany termin zakończenia działań naprawczych (data),
-
podpis osoby uprawnionej do reprezentowania podmiotu.
Forma przekazania informacji
Skorzystaj z naszego wzoru informacji o niespełnieniu wymagań dostępności przez usługę handlu elektronicznego. Uzupełnij go i przekaż do Ministra Cyfryzacji. Pamiętaj, aby podpisała go uprawniona osoba. W jednej informacji uwzględnij wszystkie usługi handlu elektronicznego, które świadczysz/oferujesz, a które nie spełniają wymogów dostępności.
Informacja o powołaniu się na wyjątek z art. 21 PAD — podstawa prawna: art. 21 ust. 8 PAD
Jako podmiot gospodarczy dokonujesz oceny czy zapewnienie zgodności, z określonym wymaganiem dostępności (ocena adekwatności):
- wymaga wprowadzenia zasadniczej zmiany podstawowych właściwości usługi,
- jest nieproporcjonalnym obciążeniem.
Jeśli powołujesz się na jeden z wyjątków z art. 21 ust. 2 PAD również masz obowiązek poinformować o tym niezwłocznie na piśmie Ministra Cyfryzacji.
Przeprowadź ocenę adekwatności i udokumentuj ją. Minister Cyfryzacji może żądać przekazania uwierzytelnionej kopii dokumentacji przebiegu oceny i dokonanych ustaleń.
Jeśli chcesz dowiedzieć się o pozostałych produktach i usługach objętych ustawą, to polecamy artykuł w Portalu Funduszy Europejskich — Poznaj instytucje, które Cię nadzorują.
Czym różni się obowiązek informacyjny wobec konsumenta od obowiązku wobec Ministra Cyfryzacji
Informacja dla konsumentów jest podawana do publicznej wiadomości w regulaminie świadczenia usług handlu elektronicznego lub w równoważnym dokumencie. Należy w niej podać:
- informacje o oferowanej i świadczonej usłudze,
- informacje niezbędne do korzystania z usługi,
- informacje o tym, w jaki sposób usługa spełnia wymagania dostępności.
Ministra Cyfryzacji należy poinformować o:
- wymaganiach dostępności cyfrowej, których usługa nie spełnia i
- o podjętych działaniach naprawczych lub
- powołaniu się na wyjątek z art. 21 PAD.
Minister Cyfryzacji otrzymuje więc informacje o brakach w dostępności cyfrowej i planie działania zmierzającym do poprawy dostępności lub o powołaniu się na zasadniczą zmianę lub nieproporcjonalne obciążenie. Natomiast konsumentów informuje się o tym, jak usługa spełnia wymagania dostępności.
- Ostatnia modyfikacja:
- 14.08.2025 14:24 Anna Dębska
- Pierwsza publikacja:
- 14.08.2025 12:56 Anna Dębska