W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Obowiązki informacyjne w PAD

Od 28 czerwca 2025 r. obowiązuje ustawa z 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze (Polski Akt o Dostępności - PAD). Usługodawcy mają określone obowiązki, które z niej wynikają.

Obowiązek informacyjny względem konsumenta

Informacja o dostępności usługi handlu elektronicznego — podstawa prawna: art. 32 ust. 2 pkt 1 PAD

Jeśli jako podmiot gospodarczy świadczysz usługi handlu elektronicznego, masz obowiązek podać do publicznej wiadomości dane:

  • o oferowanej i świadczonej usłudze,
  • niezbędne do korzystania z usługi,
  • o tym, w jaki sposób usługa spełnia wymagania dostępności.
Forma przekazania informacji
  • pisemna, w postaci papierowej lub 
  • w postaci elektronicznej.

Informację podaj do publicznej wiadomości w sposób dostępny dla osób ze szczególnymi potrzebami określony w art. 12 ust. 2 PAD.

Informację umieść w regulaminie świadczenia usług lub innym równoważnym dokumencie.

Obowiązki informacyjne względem Ministra Cyfryzacji

Informacja o niespełnieniu wymagań dostępności przez usługę handlu elektronicznego — podstawa prawna: art. 32 ust. 2 pkt 6 PAD

Jeśli jako podmiot gospodarczy, świadczysz usługi handlu elektronicznego, to przeprowadzasz ich ocenę zgodności z wymaganiami dostępności. Masz obowiązek niezwłocznie poinformować Ministra Cyfryzacji, gdy usługa handlu elektronicznego nie spełnia wymagań dostępności. W informacji podaj dane:

  1. na temat niespełniania wymagań dostępności oraz

  2. o działaniach naprawczych.

Co powinna zawierać informacja 
  • dane podmiotu, 

  • nazwę usługi handlu elektronicznego,

  • adres strony lub aplikacji mobilnej, gdzie świadczona jest usługa handlu elektronicznego,  

  • wymagania dostępności (wynikające z PAD), których usługa nie spełnia (odrębnie dla każdej usługi handlu elektronicznego), 

  • syntetyczny opis, na czym polega niespełnienie wymagania dostępności, 

  • status działań naprawczych (podjęte/planowane),

  • opis działań naprawczych jakie podjęto lub zaplanowano,

  • przewidywany termin zakończenia działań naprawczych (data),

  • podpis osoby uprawnionej do reprezentowania podmiotu. 

Forma przekazania informacji

Skorzystaj z naszego wzoru informacji o niespełnieniu wymagań dostępności przez usługę handlu elektronicznego. Uzupełnij go i przekaż do Ministra Cyfryzacji. Pamiętaj, aby podpisała go uprawniona osoba. W jednej informacji uwzględnij wszystkie usługi handlu elektronicznego, które świadczysz/oferujesz, a które nie spełniają wymogów dostępności. 

Informacja o powołaniu się na wyjątek z art. 21 PAD — podstawa prawna: art. 21 ust. 8 PAD

Jako podmiot gospodarczy dokonujesz oceny czy zapewnienie zgodności, z określonym wymaganiem dostępności (ocena adekwatności): 

  1. wymaga wprowadzenia zasadniczej zmiany podstawowych właściwości usługi,
  2. jest nieproporcjonalnym obciążeniem.

Jeśli powołujesz się na jeden z wyjątków z art. 21 ust. 2 PAD również masz obowiązek poinformować o tym niezwłocznie na piśmie Ministra Cyfryzacji

Przeprowadź ocenę adekwatności i udokumentuj ją. Minister Cyfryzacji może żądać przekazania uwierzytelnionej kopii dokumentacji przebiegu oceny i dokonanych ustaleń.  

Jeśli chcesz dowiedzieć się o pozostałych produktach i usługach objętych ustawą, to polecamy artykuł w Portalu Funduszy Europejskich — Poznaj instytucje, które Cię nadzorują.

Czym różni się obowiązek informacyjny wobec konsumenta od obowiązku wobec Ministra Cyfryzacji

Informacja dla konsumentów jest podawana do publicznej wiadomości w regulaminie świadczenia usług handlu elektronicznego lub w równoważnym dokumencie. Należy w niej podać: 

  • informacje o oferowanej i świadczonej usłudze,
  • informacje niezbędne do korzystania z usługi,
  • informacje o tym, w jaki sposób usługa spełnia wymagania dostępności.

Ministra Cyfryzacji należy poinformować o:

  • wymaganiach dostępności cyfrowej, których usługa nie spełnia i 
  • o podjętych działaniach naprawczych lub
  • powołaniu się na wyjątek z art. 21 PAD.

Minister Cyfryzacji otrzymuje więc informacje o brakach w dostępności cyfrowej i planie działania zmierzającym do poprawy dostępności lub o powołaniu się na zasadniczą zmianę lub nieproporcjonalne obciążenie. Natomiast konsumentów informuje się o tym, jak usługa spełnia wymagania dostępności.  
 

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
14.08.2025 14:24 Anna Dębska
Pierwsza publikacja:
14.08.2025 12:56 Anna Dębska
{"register":{"columns":[]}}