W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt nowelizacji ustawy o dostępności cyfrowej wpisany do wykazu prac rządu

Kilka dodatkowych wyłączeń, doprecyzowanie wymagań dotyczących deklaracji dostępności, stworzenie kategorii „aplikacji internetowej” oraz ujednolicenie z oficjalnym, polskim tłumaczeniem WCAG 2.1, to główne założenia projektu nowelizacji ustawy o dostępności cyfrowej.

Propozycje zmian w 7 obszarach

Dostosowanie Załącznika do ustawy do polskiego oficjalnego tłumaczenia WCAG 2.1.

Ustawa o dostępności cyfrowej powstała przed oficjalnym tłumaczeniem na język polski wytycznych WCAG 2.1. Część pojęć w Załączniku do ustawy różniła się od tych w tłumaczeniu WCAG. Projekt ujednolica te pojęcia.

Rozstrzygnięcie problematycznych kwestii związanych z deklaracją dostępności

  • dodanie możliwości umieszczenia deklaracji dostępności na innej stronie niż ta, której dotyczy deklaracja,
  • usunięcie obowiązku publikowania linku do deklaracji dostępności aplikacji mobilnej w deklaracji dostępności aplikacji mobilnej,
  • usunięcie obowiązku publikacji deklaracji dostępności i linku do tej deklaracji bezpośrednio w aplikacji mobilnej, której modyfikacja nie jest możliwa ze względu na nadmierne koszty takiej modyfikacji,
  • dodanie możliwości wskazanie komórki/zespołu do kontaktu w sprawie dostępności cyfrowej, a nie jak dotychczas wyłącznie konkretnej osoby.

Stworzenie nowej kategorii „aplikacja internetowa”

Taka kategoria jest potrzebna dla uporządkowania wymagań dla rozwiązań aplikacyjnych, które prezentowane są poprzez przeglądarkę internetową. Rozwiązania te są często używane przez podmioty publiczne na zasadach licencji udzielanej przez podmiot komercyjny. Tym samym podmioty publiczne mają często mocno ograniczone możliwości ingerencji w te rozwiązania i zapewnienia ich pełnej dostępności cyfrowej.

Określenie wymagań dla aplikacji internetowych

Dostępność cyfrowa będzie wymagana w aplikacjach internetowych, w zakresie możliwym dla podmiotu publicznego korzystającego z tej aplikacji.

Ograniczenie błędnej interpretacji art. 8 ust. 2

Ust. 2 bywał rozumiany jako wskazanie jedynych elementów, które muszą być dostępne cyfrowo. Tymczasem to zakres minimalny, wymagany nawet gdy podmiot powołuje się na nadmierne koszty zapewnienia pełnej dostępności cyfrowej rozwiązania – ta sytuacja jest podkreślona w projekcie.

Wykluczenie z wymagań ustawy schematów technicznych, gier, CMSów oraz całych archiwalnych stron i aplikacji

Schematy i gry są na tyle złożonymi rozwiązaniami, że nawet spełnienie wymagań ustawowych nie gwarantuje ich przyjazności dla użytkowników z niepełnosprawnością. Oznacza to zatem często nakładanie wymagań nieprzekładających się na poprawę dostępu dla użytkowników.

Edytorów treści na stronach internetowych (CMS) dotyczą wytyczne ATAG, a nie wytyczne WCAG. Stąd projekt wprost wyłącza CMSy z przepisów ustawy. 

Podmioty publiczne dotychczas musiały zapewniać dostępność cyfrową części funkcjonalności i treści archiwalnych stron i aplikacji (nieużywanych do bieżących działań). Takie zmiany był często trudne lub nawet niemożliwe, przez co podmioty nie były w stanie spełniać tego obowiązku (martwy przepis).

Ograniczenie zakresu załącznika do ustawy (Wytycznych) w odniesieniu do aplikacji mobilnych

Norma EN 301 549 V.2.1.2 wyłącza 7 kryteriów WCAG z obowiązywania dla aplikacji mobilnych. W projekcie dodana jest lista tych wyłączonych kryteriów z Załącznika.

Dalsze etapy procesu nowelizacji

29 października 2021 r. projekt został przekazany do uzgodnień międzyresortowych, opiniowania i konsultacji publicznych (w tym ze związkami zawodowymi).

Projekt umieszczony jest w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Cyfryzacji i na stronie Rządowego Procesu Legislacyjnego. Każdy może się z nim zapoznać i zgłosić swoje uwagi.

Po zakończeniu rządowego procesu legislacyjnego, projekt zostanie skierowany do Sejmu i Senatu.

Planujemy zakończenie całego procesu do kwietnia 2022 r.

{"register":{"columns":[]}}