W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Departament Kształcenia Ogólnego i Transformacji Cyfrowej (DKOTC)

Departament Kształcenia Ogólnego i Transformacji Cyfrowej odpowiada za prowadzenie spraw z zakresu kształcenia ogólnego, nadzoru pedagogicznego, oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, organizacji egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego, kształcenia i doskonalenia nauczycieli, kwalifikacji nauczycieli, podstawy programowej i procedur dopuszczania do użytku szkolnego podręczników z zakresu kształcenia ogólnego, wspierania rozwoju ucznia zdolnego, działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie działu administracji rządowej – oświata i wychowanie oraz prowadzenie postępowań w zakresie awansu zawodowego nauczycieli, a także za realizowanie zadań związanych z cyfryzacją systemu oświaty, projektów cyfrowych oraz polityk publicznych z tego obszaru.

Do zakresu działania DKOTC należy w szczególności prowadzenie spraw dotyczących:

  1. funkcjonowania publicznych i niepublicznych, z wyłączeniem integracyjnych i specjalnych:

a)    przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego,
b)    szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących, z wyjątkiem szkół dla dorosłych;

  1. funkcjonowania oddziałów przysposabiających do pracy w zakresie kształcenia ogólnego, a w zakresie przysposobienia do pracy – we współpracy z DSKKZ;
  2. funkcjonowania oddziałów międzynarodowych, szkół z oddziałami dwujęzycznymi i szkół dwujęzycznych;
  3. funkcjonowania szkół z oddziałami sportowymi, szkół z oddziałami mistrzostwa sportowego, szkół sportowych i szkół mistrzostwa sportowego;
  4. funkcjonowania oddziałów przygotowania wojskowego;
  5. funkcjonowania bibliotek szkolnych, w tym współpracy z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w zakresie Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021–2025;
  6. organizacji roku szkolnego;
  7. organizacji pracy oraz statutów publicznych przedszkoli, szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących, z wyjątkiem szkół dla dorosłych;
  8. warunków i trybu przyjmowania dzieci i uczniów do przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego i szkół, z wyjątkiem szkół prowadzących kształcenie zawodowe i szkół dla dorosłych, oraz przechodzenia uczniów ze szkoły jednego typu do szkoły innego typu lub między szkołami tego samego typu;
  9. obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
  10. edukacji przedszkolnej, z wyjątkiem edukacji integracyjnej i specjalnej;
  11. podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego;
  12. edukacji dla bezpieczeństwa;
  13. wiedzy ekologicznej i edukacji globalnej;
  14. ramowych planów nauczania w zakresie kształcenia ogólnego;
  15. ustalania wzorów świadectw i innych druków szkolnych oraz zasad ich wydawania, z wyłączeniem wzorów świadectw i innych druków szkolnych dotyczących kształcenia zawodowego i kształcenia dorosłych;
  16. dokumentacji przebiegu nauczania;
  17. działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w kształceniu ogólnym w zakresie działu administracji rządowej – oświata i wychowanie, w tym inicjowania, koordynowania i promowania innowacyjnych działań i rozwiązań edukacyjnych wspieranych technologiami informacyjno-komunikacyjnymi;
  18. wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów dla uczniów wybitnie uzdolnionych, indywidualnego programu lub toku nauki, konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;
  19. dopuszczania do użytku szkolnego podręczników przeznaczonych do kształcenia ogólnego i specjalnego;
  20. dopuszczania do użytku szkolnego podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym;
  21. dofinansowywania podręczników i książek pomocniczych do kształcenia uczniów w zakresie niezbędnym do podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i posługujących się językiem regionalnym;
  22. prowadzenia wykazu rzeczoznawców do spraw podręczników;
  23. dotacji celowej na sfinansowanie podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych do kształcenia ogólnego, w tym dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów z niepełnosprawnościami;
  24. wsparcia opracowywania, wydania oraz dystrybucji podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych lub książek pomocniczych dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów z niepełnosprawnościami;
  25. zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w zakresie kształcenia ogólnego, z wyjątkiem słuchaczy szkół dla dorosłych, branżowych szkół II stopnia i szkół policealnych;
  26. egzaminów w zakresie kształcenia ogólnego z wyłączeniem egzaminów eksternistycznych;
  27. prowadzenia listy arbitrów do rozpatrywania odwołań w zakresie egzaminu maturalnego;
  28. nadawania i zmiany statutu Centralnej Komisji Egzaminacyjnej;
  29. okręgowych komisji egzaminacyjnych, w szczególności w zakresie ich tworzenia i ustalania zadań;
  30. funkcjonowania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
  31. określania sposobu i trybu przeprowadzania konkursów na stanowiska dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i dyrektorów okręgowych komisji egzaminacyjnych;
  32. ustalania ramowych programów szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie przeprowadzania egzaminów w zakresie kształcenia ogólnego;
  33. ustalania warunków wynagradzania egzaminatorów biorących udział w przeprowadzaniu egzaminów;
  34. organizacji nauczania religii i etyki w przedszkolach i szkołach;
  35. organizacji kształcenia mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym, w tym realizacji zadań w zakresie wsparcia romskiej mniejszości etnicznej w ramach dotacji z części 30 budżetu państwa – Oświata i wychowanie, w zakresie Programu integracji społecznej i obywatelskiej Romów w Polsce na lata 2021–2030;
  36. współpraca z ministrem właściwym do spraw szkolnictwa wyższego i nauki w zakresie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela;
  37. kwalifikacji nauczycieli;
  38. uznawania kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego nauczyciela nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;
  39. potrzeb kadrowych systemu oświaty oraz rozmiarów i kierunków kształcenia nauczycieli, w tym zapotrzebowania na nauczycieli określonych specjalności;
  40. zlikwidowanych zakładów kształcenia nauczycieli;
  41. kursów kwalifikacyjnych dla nauczycieli;
  42. realizacji przez uczelnie i inne podmioty zadań związanych z doskonaleniem zawodowym nauczycieli i ich kształceniem;
  43. rozwiązań systemowych w zakresie doskonalenia nauczycieli;
  44. doradztwa metodycznego dla nauczycieli;
  45. organizacji i zasad działania placówek doskonalenia nauczycieli i bibliotek pedagogicznych;
  46. nadawania i zmiany statutu Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie;
  47. systemu akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli;
  48. zasad wykorzystywania środków finansowych na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli;
  49. wykorzystywania środków finansowych na realizację ogólnokrajowych zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół i placówek prowadzonych przez Ministra;
  50. awansu zawodowego nauczycieli w zakresie:
    a)    nadawania nauczycielom stopni awansu zawodowego przez Ministra,
    b)    prowadzenia listy ekspertów do spraw awansu zawodowego nauczycieli,
    c)    wykonywania zadań organu wyższego stopnia w rozumieniu ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 i 803) w stosunku do kuratorów oświaty w sprawach dotyczących awansu zawodowego nauczycieli,
    d)    nadzoru nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniach o nadanie nauczycielom stopnia awansu zawodowego przez kuratorów oświaty i powołane przez nich komisje kwalifikacyjne;
  51. wniosków o nadanie tytułu honorowego profesora oświaty;
  52. wniosków o nadanie orderów, odznaczeń państwowych i Medalu Komisji Edukacji Narodowej dla nauczycieli i innych osób za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania;
  53. wniosków o przyznanie nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczne i wychowawcze;
  54. nadzorowania i koordynowania wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju oraz nadzorowania działalności kuratorów oświaty;
  55. kontroli, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi, sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratorów oświaty;
  56. sprawowania nadzoru pedagogicznego nad publicznymi placówkami doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005);
  57. ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami polskimi, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, szkołami i zespołami szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c tej ustawy;
  58. kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą nad szkołami polskimi, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, szkołami i zespołami szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c tej ustawy;
  59. organizacji kuratoriów oświaty;
  60. współpracy z wojewodami w wyłanianiu, w drodze konkursów, kandydatów na stanowiska kuratorów oświaty, powoływania na stanowiska kuratorów i wicekuratorów oraz odwoływania z tych stanowisk;
  61. badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania;
  62. współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju w ramach działalności Rady Zarządzającej Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI) oraz Komitetu Polityki Edukacyjnej;
  63. budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego w zakresie działu administracji rządowej oświata i wychowanie, oraz współpracy w tym obszarze z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw informatyzacji;
  64. współpracy z ministrem właściwym do spraw informatyzacji w ramach rozwoju ekosystemu sztucznej inteligencji w Polsce;
  65. koordynowania wdrażania nowych narzędzi dydaktycznych i programów wspierających kształcenie w obszarze kompetencji przyszłości;
  66. rozwoju kreatywności w społeczeństwie;
  67. koordynowania wspierania stosowania nowych technologii i narzędzi cyfrowych w podmiotach systemu oświaty;
  68. zadań z zakresu rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz umiejętności podstawowych i przekrojowych dzieci i młodzieży – „Laboratoria Przyszłości” i współpracy w tym zakresie z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów;
  69. realizowania reformy C2.2 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, we współpracy z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw informatyzacji;
  70. realizowania reformy C2.1 i inwestycji C2.1.2 oraz C2.2.1 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w zakresie właściwości Ministra, we współpracy z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw informatyzacji;
  71. obsługi udziału przedstawiciela Ministra w Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;
  72. współpracy z DWST w zakresie usprawniania i rozwijania funkcjonalności systemu informacji oświatowej.

DKOTC prowadzi sprawy wynikające z nadzoru Ministra nad:

  1. Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;
  2. Centrum Nauki Kopernik, w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury;
  3. Instytutem Badań Edukacyjnych, w zakresie badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania, cyfryzacji systemu oświaty, innowacji oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego;
  4. Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i edukacji włączającej;
  5. Centrum Informatycznym Edukacji, w zakresie cyfryzacji systemu oświaty, innowacji oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego.

Dane kontaktowe

Dyrektor: Małgorzata Szybalska
Zastępca dyrektora: Tomasz Głowacki
Zastępca dyrektora: Tomasz Kulasa
Zastępca dyrektora: Anna Dakowicz-Nawrocka

Tel.: (22) 34 74 792
E-mail: sekretariat.dkotc@men.gov.pl

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
14.12.2023 12:56 administrator gov.pl
Wytwarzający/ Odpowiadający:
administrator gov.pl
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Departament Kształcenia Ogólnego i Transformacji Cyfrowej (DKOTC) 12.0 26.02.2024 12:16 Joanna Ekstowicz
Departament Kształcenia Ogólnego i Transformacji Cyfrowej (DKOTC) 11.0 19.01.2024 09:56 Maciej Wojciechowski
Departament Kształcenia Ogólnego i Transformacji Cyfrowej (DKOTC) 10.0 17.01.2024 12:12 Joanna Ekstowicz
Departament Kształcenia Ogólnego i Transformacji Cyfrowej (DKOTC) 9.0 15.01.2024 12:25 Joanna Ekstowicz
Departament Kształcenia Ogólnego i Transformacji Cyfrowej (DKOTC) 8.0 11.01.2024 13:52 Joanna Ekstowicz
Departament Kształcenia Ogólnego i Transformacji Cyfrowej (DKOTC) 7.0 11.01.2024 13:50 Joanna Ekstowicz
Departament Kształcenia Ogólnego i Transformacji Cyfrowej (DKOTC) 6.0 05.01.2024 13:18 Joanna Ekstowicz
Departament Kształcenia Ogólnego i Podstaw Programowych (DKOPP) 5.0 04.01.2024 09:19 Joanna Ekstowicz
Departament Kształcenia Ogólnego i Podstaw Programowych (DKOPP) 4.0 28.12.2023 14:43 Piotr Zieliński
Departament Kształcenia Ogólnego i Podstaw Programowych (DKOPP) 3.0 14.12.2023 12:56 administrator gov.pl
Departament Kształcenia Ogólnego i Podstaw Programowych (DKOPP) 2.0 14.12.2023 12:56 administrator gov.pl
Departament Kształcenia Ogólnego i Podstaw Programowych (DKOPP) 1.0 14.12.2023 12:56 administrator gov.pl

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}