Departament Kształcenia Ogólnego i Transformacji Cyfrowej (DKOTC)
Departament Kształcenia Ogólnego i Transformacji Cyfrowej odpowiada za prowadzenie spraw z zakresu kształcenia ogólnego, nadzoru pedagogicznego, oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, organizacji egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego, kształcenia i doskonalenia nauczycieli, kwalifikacji nauczycieli, podstawy programowej i procedur dopuszczania do użytku szkolnego podręczników z zakresu kształcenia ogólnego, wspierania rozwoju ucznia zdolnego, działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie działu administracji rządowej – oświata i wychowanie oraz prowadzenie postępowań w zakresie awansu zawodowego nauczycieli, a także za realizowanie zadań związanych z cyfryzacją systemu oświaty, projektów cyfrowych oraz polityk publicznych z tego obszaru.
Do zakresu działania DKOTC należy w szczególności prowadzenie spraw dotyczących:
- funkcjonowania publicznych i niepublicznych, z wyłączeniem integracyjnych i specjalnych:
a) przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego,
b) szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących, z wyjątkiem szkół dla dorosłych;
- funkcjonowania oddziałów przysposabiających do pracy w zakresie kształcenia ogólnego, a w zakresie przysposobienia do pracy – we współpracy z DSKKZ;
- funkcjonowania oddziałów międzynarodowych, szkół z oddziałami dwujęzycznymi i szkół dwujęzycznych;
- funkcjonowania szkół z oddziałami sportowymi, szkół z oddziałami mistrzostwa sportowego, szkół sportowych i szkół mistrzostwa sportowego;
- funkcjonowania oddziałów przygotowania wojskowego;
- funkcjonowania bibliotek szkolnych, w tym współpracy z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w zakresie Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021–2025;
- organizacji roku szkolnego;
- organizacji pracy oraz statutów publicznych przedszkoli, szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących, z wyjątkiem szkół dla dorosłych;
- warunków i trybu przyjmowania dzieci i uczniów do przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego i szkół, z wyjątkiem szkół prowadzących kształcenie zawodowe i szkół dla dorosłych, oraz przechodzenia uczniów ze szkoły jednego typu do szkoły innego typu lub między szkołami tego samego typu;
- obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
- edukacji przedszkolnej, z wyjątkiem edukacji integracyjnej i specjalnej;
- podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego;
- edukacji dla bezpieczeństwa;
- wiedzy ekologicznej i edukacji globalnej;
- ramowych planów nauczania w zakresie kształcenia ogólnego;
- ustalania wzorów świadectw i innych druków szkolnych oraz zasad ich wydawania, z wyłączeniem wzorów świadectw i innych druków szkolnych dotyczących kształcenia zawodowego i kształcenia dorosłych;
- dokumentacji przebiegu nauczania;
- działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w kształceniu ogólnym w zakresie działu administracji rządowej – oświata i wychowanie, w tym inicjowania, koordynowania i promowania innowacyjnych działań i rozwiązań edukacyjnych wspieranych technologiami informacyjno-komunikacyjnymi;
- wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów dla uczniów wybitnie uzdolnionych, indywidualnego programu lub toku nauki, konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;
- dopuszczania do użytku szkolnego podręczników przeznaczonych do kształcenia ogólnego i specjalnego;
- dopuszczania do użytku szkolnego podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym;
- dofinansowywania podręczników i książek pomocniczych do kształcenia uczniów w zakresie niezbędnym do podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i posługujących się językiem regionalnym;
- prowadzenia wykazu rzeczoznawców do spraw podręczników;
- dotacji celowej na sfinansowanie podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych do kształcenia ogólnego, w tym dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów z niepełnosprawnościami;
- wsparcia opracowywania, wydania oraz dystrybucji podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych lub książek pomocniczych dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów z niepełnosprawnościami;
- zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w zakresie kształcenia ogólnego, z wyjątkiem słuchaczy szkół dla dorosłych, branżowych szkół II stopnia i szkół policealnych;
- egzaminów w zakresie kształcenia ogólnego z wyłączeniem egzaminów eksternistycznych;
- prowadzenia listy arbitrów do rozpatrywania odwołań w zakresie egzaminu maturalnego;
- nadawania i zmiany statutu Centralnej Komisji Egzaminacyjnej;
- okręgowych komisji egzaminacyjnych, w szczególności w zakresie ich tworzenia i ustalania zadań;
- funkcjonowania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
- określania sposobu i trybu przeprowadzania konkursów na stanowiska dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i dyrektorów okręgowych komisji egzaminacyjnych;
- ustalania ramowych programów szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie przeprowadzania egzaminów w zakresie kształcenia ogólnego;
- ustalania warunków wynagradzania egzaminatorów biorących udział w przeprowadzaniu egzaminów;
- organizacji nauczania religii i etyki w przedszkolach i szkołach;
- organizacji kształcenia mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym, w tym realizacji zadań w zakresie wsparcia romskiej mniejszości etnicznej w ramach dotacji z części 30 budżetu państwa – Oświata i wychowanie, w zakresie Programu integracji społecznej i obywatelskiej Romów w Polsce na lata 2021–2030;
- współpraca z ministrem właściwym do spraw szkolnictwa wyższego i nauki w zakresie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela;
- kwalifikacji nauczycieli;
- uznawania kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego nauczyciela nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;
- potrzeb kadrowych systemu oświaty oraz rozmiarów i kierunków kształcenia nauczycieli, w tym zapotrzebowania na nauczycieli określonych specjalności;
- zlikwidowanych zakładów kształcenia nauczycieli;
- kursów kwalifikacyjnych dla nauczycieli;
- realizacji przez uczelnie i inne podmioty zadań związanych z doskonaleniem zawodowym nauczycieli i ich kształceniem;
- rozwiązań systemowych w zakresie doskonalenia nauczycieli;
- doradztwa metodycznego dla nauczycieli;
- organizacji i zasad działania placówek doskonalenia nauczycieli i bibliotek pedagogicznych;
- nadawania i zmiany statutu Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie;
- systemu akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli;
- zasad wykorzystywania środków finansowych na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- wykorzystywania środków finansowych na realizację ogólnokrajowych zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół i placówek prowadzonych przez Ministra;
- awansu zawodowego nauczycieli w zakresie:
a) nadawania nauczycielom stopni awansu zawodowego przez Ministra,
b) prowadzenia listy ekspertów do spraw awansu zawodowego nauczycieli,
c) wykonywania zadań organu wyższego stopnia w rozumieniu ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 i 803) w stosunku do kuratorów oświaty w sprawach dotyczących awansu zawodowego nauczycieli,
d) nadzoru nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniach o nadanie nauczycielom stopnia awansu zawodowego przez kuratorów oświaty i powołane przez nich komisje kwalifikacyjne; - wniosków o nadanie tytułu honorowego profesora oświaty;
- wniosków o nadanie orderów, odznaczeń państwowych i Medalu Komisji Edukacji Narodowej dla nauczycieli i innych osób za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania;
- wniosków o przyznanie nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczne i wychowawcze;
- nadzorowania i koordynowania wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju oraz nadzorowania działalności kuratorów oświaty;
- kontroli, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi, sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratorów oświaty;
- sprawowania nadzoru pedagogicznego nad publicznymi placówkami doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005);
- ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami polskimi, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, szkołami i zespołami szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c tej ustawy;
- kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą nad szkołami polskimi, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, szkołami i zespołami szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c tej ustawy;
- organizacji kuratoriów oświaty;
- współpracy z wojewodami w wyłanianiu, w drodze konkursów, kandydatów na stanowiska kuratorów oświaty, powoływania na stanowiska kuratorów i wicekuratorów oraz odwoływania z tych stanowisk;
- badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania;
- współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju w ramach działalności Rady Zarządzającej Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI) oraz Komitetu Polityki Edukacyjnej;
- budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego w zakresie działu administracji rządowej oświata i wychowanie, oraz współpracy w tym obszarze z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw informatyzacji;
- współpracy z ministrem właściwym do spraw informatyzacji w ramach rozwoju ekosystemu sztucznej inteligencji w Polsce;
- koordynowania wdrażania nowych narzędzi dydaktycznych i programów wspierających kształcenie w obszarze kompetencji przyszłości;
- rozwoju kreatywności w społeczeństwie;
- koordynowania wspierania stosowania nowych technologii i narzędzi cyfrowych w podmiotach systemu oświaty;
- zadań z zakresu rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz umiejętności podstawowych i przekrojowych dzieci i młodzieży – „Laboratoria Przyszłości” i współpracy w tym zakresie z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów;
- realizowania reformy C2.2 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, we współpracy z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw informatyzacji;
- realizowania reformy C2.1 i inwestycji C2.1.2 oraz C2.2.1 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w zakresie właściwości Ministra, we współpracy z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw informatyzacji;
- obsługi udziału przedstawiciela Ministra w Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;
- współpracy z DWST w zakresie usprawniania i rozwijania funkcjonalności systemu informacji oświatowej.
DKOTC prowadzi sprawy wynikające z nadzoru Ministra nad:
- Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;
- Centrum Nauki Kopernik, w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury;
- Instytutem Badań Edukacyjnych, w zakresie badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania, cyfryzacji systemu oświaty, innowacji oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego;
- Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i edukacji włączającej;
- Centrum Informatycznym Edukacji, w zakresie cyfryzacji systemu oświaty, innowacji oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
Dane kontaktowe
Dyrektor: Małgorzata Szybalska
Zastępca dyrektora: Tomasz Głowacki
Zastępca dyrektora: Tomasz Kulasa
Zastępca dyrektora: Anna Dakowicz-Nawrocka
Tel.: (22) 34 74 792
E-mail: sekretariat.dkotc@men.gov.pl
- Pierwsza publikacja:
- 14.12.2023 12:56 administrator gov.pl
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- administrator gov.pl
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Departament Kształcenia Ogólnego i Transformacji Cyfrowej (DKOTC) | 12.0 | 26.02.2024 12:16 Joanna Ekstowicz |
Departament Kształcenia Ogólnego i Transformacji Cyfrowej (DKOTC) | 11.0 | 19.01.2024 09:56 Maciej Wojciechowski |
Departament Kształcenia Ogólnego i Transformacji Cyfrowej (DKOTC) | 10.0 | 17.01.2024 12:12 Joanna Ekstowicz |
Departament Kształcenia Ogólnego i Transformacji Cyfrowej (DKOTC) | 9.0 | 15.01.2024 12:25 Joanna Ekstowicz |
Departament Kształcenia Ogólnego i Transformacji Cyfrowej (DKOTC) | 8.0 | 11.01.2024 13:52 Joanna Ekstowicz |
Departament Kształcenia Ogólnego i Transformacji Cyfrowej (DKOTC) | 7.0 | 11.01.2024 13:50 Joanna Ekstowicz |
Departament Kształcenia Ogólnego i Transformacji Cyfrowej (DKOTC) | 6.0 | 05.01.2024 13:18 Joanna Ekstowicz |
Departament Kształcenia Ogólnego i Podstaw Programowych (DKOPP) | 5.0 | 04.01.2024 09:19 Joanna Ekstowicz |
Departament Kształcenia Ogólnego i Podstaw Programowych (DKOPP) | 4.0 | 28.12.2023 14:43 Piotr Zieliński |
Departament Kształcenia Ogólnego i Podstaw Programowych (DKOPP) | 3.0 | 14.12.2023 12:56 administrator gov.pl |
Departament Kształcenia Ogólnego i Podstaw Programowych (DKOPP) | 2.0 | 14.12.2023 12:56 administrator gov.pl |
Departament Kształcenia Ogólnego i Podstaw Programowych (DKOPP) | 1.0 | 14.12.2023 12:56 administrator gov.pl |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP