W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Odpowiedź MEN na apel zamieszczony w Gazecie Wyborczej 20 czerwca 2018 r.

27.06.2018

W związku apelem zamieszczonym w Gazecie Wyborczej w rubryce „Rekomendacja »Wyborcza to Wy«: podpisz apel” dotyczącym  rzekomego nakazu MEN organizowania indywidualnego nauczania w domu ucznia z niepełnosprawnością, dementujemy informacje wprowadzające opinię publiczną w błąd.

Edukacja włączająca to priorytet działań Ministerstwa Edukacji Narodowej. Niepełnosprawność nie jest wskazaniem do kierowania ucznia na indywidualne nauczanie. Uczeń z niepełnosprawnością ma się uczyć w szkole ze swoimi rówieśnikami i ma mieć dostosowane kształcenie do swoich możliwości. Szkoła ma to zapewnić.

Podkreślamy, że zgodnie z przepisami prawa zajęcia edukacyjne przeprowadzane są w domu ucznia tylko w sytuacji, gdy jest on chory i nie może uczęszczać z tego powodu do szkoły. Kiedy stan zdrowia ucznia ulegnie poprawie, wraca on na zajęcia do szkoły. Dodatkowo przepisy dopuszczają organizację zajęć edukacyjnych z klasą oraz udział w innych formach życia szkoły, kiedy stan zdrowia ucznia na to pozwala. Te zapisy dotyczą ucznia chorego, a nie ucznia z niepełnosprawnościami.

W przypadku dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi przepisy prawa zostały skonstruowane w taki sposób, aby umożliwić uczniom jak najczęstszy i najlepszy kontakt ze swoimi rówieśnikami. Kiedy jest to jednak niezbędne uczeń z niepełnosprawnościami powinien mieć zorganizowane zajęcia indywidualnie z nauczycielem na terenie szkoły. Za sprawną organizację procesu dydaktycznego odpowiada dyrektor szkoły. Zaznaczamy, że Ministerstwo Edukacji Narodowej zadbało o edukację dzieci z różnymi potrzebami, a zasadniczym celem wprowadzanych zmian jest włączenie ucznia niepełnosprawnego do grupy rówieśniczej.

Jeżeli rodzic ma zastrzeżenia, bądź wątpliwości co do rozwiązań dyrektora, powinien zwrócić się o pomoc lub wsparcie do kuratora oświaty. Aby oddziaływania edukacyjne były skuteczne i uwzględniały możliwość realizacji zajęć indywidualnie z uczniem z niepełnosprawnością zapewniliśmy odpowiednie finansowanie, zmuszając w zapisach prawa samorządy do wydatkowania subwencji na specjalne potrzeby, wyłącznie na organizację pracy z tymi uczniami. Apelujemy do redakcji Gazety Wyborczej, aby nie wprowadzać rodziców i opiekunów osób z niepełnosprawnościami w błąd i nie powielać nieprawdziwych, niesprawdzonych informacji.

W kwestii roli rodziców w procesie decydowania o formie wsparcia ze strony szkoły podkreślamy, że dyrektor ma obowiązek skutecznego zawiadomienia rodzica o spotkaniu zespołu specjalistów w szkole. Zespół ten orzeka o sposobie realizacji procesu edukacyjnego, w tym, jakie zajęcia powinny być realizowane indywidualnie. Uczestniczenie rodzica i opiekuna w takim zespole jest konieczne. Umożliwiliśmy to w prawie. To rodzice najlepiej znają swoje dziecko i wiedzą jakie są jego potrzeby. Istotne jest również to, że rodzice nie muszą zabiegać o wydanie podwójnych orzeczeń, aby ich dziecko mogło uczyć się w szkole, a proces edukacyjny był dostosowany do jego możliwości.

Bacznie przyglądamy się każdemu opisanemu przez media przypadkowi nieprawidłowości w szkołach i placówkach oświatowych. Zawsze prosimy dziennikarzy o pomoc w dotarciu do osób przedstawionych w relacjach prasowych, aby u źródła sprawdzić sytuację. Pragnę wyjaśnić, że apel zamieszczony przez Gazetę Wyborczą, a udostępniony na stronie internetowej www.naszademokracja.pl utworzony został przez Panią Monikę Mamulską, z którą kontaktowaliśmy się już za pośrednictwem Łódzkiego Kuratora Oświaty. Po otrzymaniu  informacji o nieprawidłowościach w szkole syna Pani Mamulskiej, podjęliśmy działania dotyczące wyjaśnienia opisanej sytuacji w XXXIII Liceum Ogólnokształcącym w Łodzi. W szkole doszło do nieporozumienia pomiędzy dyrekcją szkoły a rodzicem ucznia wynikającego z nieznajomości prawa oświatowego. 18 czerwca br. odbyło się spotkanie, w którym uczestniczył przedstawiciel Łódzkiego Kuratorium Oświaty, dyrekcja szkoły oraz mama ucznia, Pana Tomasza. Pani Monika Mamulska otrzymała pełną informację dotyczącą rozwiązań w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami. Mama ucznia zadeklarowała, że podejmuje współpracę ze szkołą tak, aby kształcenie jej syna było zorganizowane optymalnie, zgodnie z jego potrzebami i w sposób zindywidualizowany. W związku z powyższym przy planowaniu kolejnych tekstów dotyczących tematów edukacyjnych uprzejmie proszę o bezpośredni kontakt z nami, abyśmy mogli odnieść się do wszystkich wątpliwości i ewentualnych pytań. Dzięki temu unikniemy tego typu sytuacji jak w przypadku nieprawdziwych informacji zawartych w publikowanym przez Państwa apelu.

Z poważaniem Anna Ostrowska Rzecznik Prasowy MEN

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
14.12.2023 15:12 administrator gov.pl
Pierwsza publikacja:
14.12.2023 15:12 administrator gov.pl
{"register":{"columns":[]}}