W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podsumowanie Tygodnia Zdrowia Psychicznego w Ministerstwie Edukacji Narodowej

01.03.2024

Konferencja „Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Wspólna praca, najlepsze rozwiązania” z udziałem Minister Edukacji Barbary Nowackiej oraz wiceministrów Pauliny Piechny-Więckiewicz i Izabeli Ziętki zakończyła zorganizowany przez MEN Tydzień Zdrowia Psychicznego.

Podsumowanie tygodnia zdrowia psychicznego

W czasie Tygodnia Zdrowia Psychicznego w MEN ministrowie spotykali się reprezentantami różnych środowisk aktywnych w obszarze zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. W  spotkaniach dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia psychicznego, depresji dzieci i młodzieży czy wypalenia zawodowego nauczycieli uczestniczyło w sumie około 600 osób.. Głos w dyskusji zabrała również młodzież. Przedstawiciele organizacji młodzieżowych na jednym ze spotkań przekazali MEN swoje uwagi refleksje związane ze zdrowiem psychicznym.

W ciągu tygodnia omówiono następujące tematy:

  1. Promocja zdrowia - w szkole obejmuje zdrowie w wymiarze fizycznym, psychicznym i społecznym. Podejmowane działania umożliwiają kształtowanie zachowań i postaw prozdrowotnych, wzmacniają wiarę we własne możliwości. Edukacja zdrowotna to narzędzie do promocji zdrowia, kształtowanie zdrowego stylu życia oraz praktykowania zachowań prozdrowotnych.
  2. Profilaktyka  obejmuje działania, które mają na celu redukcję zagrożeń dla zdrowia psychicznego i zmniejszenie ich liczby. Celem profilaktyki są działania uprzedzające pojawienia się zaburzeń psychicznych. Przykładowe działania obejmują rozpoznawanie czynników ryzyka, realizację programów profilaktycznych, zwiększenie dostępności do wsparcia specjalistycznego dla dzieci, osób uczących się, nauczycieli jak również szkolenia nauczycieli z zakresu profilaktyki.
  3. Pomoc w kryzysie – w tym obszarze koncentrujemy się na natychmiastowej pomocy osobom znajdującym się w sytuacji kryzysowej. Przykładami takich działań są badania przesiewowe stanu zdrowia emocjonalno-społecznego uczniów w klasie i szkole, jak również wdrożenie do praktyki szkolnej metod diagnostycznych.
  4. Powrót do zdrowia – to działania, które mają na celu wspierać dziecko, ucznia a także nauczycieli i rodziców w okresie rehabilitacji. Celem jest ustalenie zasad współpracy szkoły z podmiotami leczniczymi ochrony zdrowia, udzielanie pomocy jak również współpraca szkoły, rodziców z placówkami oświatowo-wychowawczymi podczas powrotu dziecka/osoby uczącej się do zdrowia, w ramach zajęć pozaszkolnych.

Uczestnicy spotkań podkreślali konieczność integracji instytucjonalnej oraz strukturalnych zmian w szkole w zakresie dostępności psychologów oraz konieczność wzmocnienia kompetencji z zakresu psychoedukacji nauczycieli. Wskazywano również m.in. potrzebę zmian standaryzacji egzaminów szkolnych, wzmocnienia placówek specjalistycznych wsparcia dziennego, aby więcej dzieci mogło korzystać z ich pomocy.Zwrócono uwagę na znaczący wpływ na młodego człowieka środowiska, w którym żyje.  Podkreślono rolę rodziców w procesie profilaktyki stanów i zachowań o charakterze depresyjnym, a także samego zdrowienia po kryzysie psychicznym.

W spotkaniach wzięli udział: Olga Khan – reprezentująca WHO, przedstawiciele organizacji pozarządowych, przedstawiciele Ośrodka Rozwoju Edukacji, Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, liczni eksperci i ekspertki w zakresie zdrowia publicznego, naukowcy z Uniwersytetu SWPS, przedstawiciele oddziałów psychiatrycznych oraz Pracodawcy Ochrony Zdrowia, przedstawiciele organizacji młodzieżowych, w tym m.in. Młodzieżowych Sejmików Województw, przedstawiciele związków zawodowych działających na rzecz nauczycieli i pracowników oświaty, przedstawiciele poradni psychologiczno-pedagogicznych.

{"register":{"columns":[]}}