W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

I Nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny”

OGŁOSZENIE I NABORU

 

Nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny” (Faza I)

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłasza nabór wniosków o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny” (Faza I)

  • Cel programu

Uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie [1].

Program przewiduje możliwość dofinansowania przedsięwzięć zmierzających do obniżenia wykorzystania paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym:

1) dotyczące pojazdów polegające na:

a)     nabyciu/leasingu nowych2  autobusów3  elektrycznych wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania wraz ze szkoleniem kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów,

b)     nabyciu/leasingu nowych2 trolejbusów tj. autobusów przystosowanych do zasilania energią elektryczną z sieci trakcyjnej wyposażonych w dodatkowy układ napędu, dzięki któremu będą mogły pokonywać trasę bez trakcji elektrycznej (np. baterie trakcyjne lub wodorowe ogniwo paliwowe) wraz ze szkoleniem kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów,

c)     nabyciu/leasingu nowych2 autobusów3 elektrycznych wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych wraz ze szkoleniem kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów,

2)   modernizacji i/lub budowie infrastruktury pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych/leasingowanych pojazdów, w tym szczególności punktów ładowania lub tankowania wodoru wraz z  niezbędną dla ich funkcjonowania infrastrukturą towarzyszącą albo sieci trakcyjnej. Infrastruktura wykorzystywana będzie wyłącznie do obsługi transportu publicznego.

              

  • Terminy i sposób składania wniosków

Wnioski o dofinasowanie w formie dotacji i w formie pożyczki należy składać, w trybie ciągłym, w  okresie 04.01.2021 r. – 15.12.2021 r. jednak nie dłużej niż do wyczerpania środków alokacji.

W przypadku wyczerpania alokacji środków przed terminem zakończenia naboru wniosków na stronie internetowej NFOŚiGW zostanie umieszczona informacja o braku możliwości składania wniosków.

Przygotowane wnioski osobne dla wniosku o dofinansowanie w formie dotacji oraz pożyczki należy składać w wersji elektronicznej przez Generator Wniosków o Dofinansowanie („GWD”) dostępny pod adresem http://gwd.nfosigw.gov.pl.

Wnioski poddawane będą ocenie na bieżąco.

Wnioski, które wpłyną po terminie, zostaną odrzucone.

Korespondencja z Wnioskodawcą w sprawie oceny wniosków o wsparcie jest prowadzona w postaci elektronicznej za pośrednictwem skrzynki email lub za pomocą dedykowanego systemu informatycznego udostępnionego przez NFOŚiGW.

  • Budżet naboru

Budżet na realizację celu programu wynosi do 1 300 000 000 zł, w tym:

  1. dla bezzwrotnych form dofinansowania – do 1 100 000 000 zł,
  2. dla zwrotnych form dofinansowania  – do 200 000 000 zł.
  • Formy dofinansowania

Dofinansowanie będzie udzielane w formie dotacji i pożyczki, zgodnie z programem priorytetowym.

UWAGA: wnioski należy składać  na odrębnych formularzach !

  • Intensywność dofinansowania

Intensywność dofinansowania dla dotacji:

  1. dofinansowanie w formie dotacji w wysokości do 80% kosztów kwalifikowanych na nabycie/leasing autobusu wykorzystującego do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania wraz z kosztem szkolenia kierowców/mechaników z  zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów,
  2. dofinansowanie w formie dotacji w wysokości do 80% kosztów kwalifikowanych na nabycie/leasing trolejbusu tj. autobusu przystosowanego do zasilania energią elektryczną z sieci trakcyjnej wyposażonego w dodatkowy układ napędu, dzięki któremu będzie mógł pokonywać trasę bez trakcji elektrycznej (np. baterie trakcyjne lub wodorowe ogniwo paliwowe) wraz ze szkoleniem kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów,
  3. dofinansowanie w formie dotacji w wysokości do 90 % kosztów kwalifikowanych, na nabycie/leasing autobusu wykorzystującego do napędu wyłącznie energię elektryczną wytworzoną z wodoru w  zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych wraz z kosztem szkolenia kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów,
  4. dofinansowanie w formie dotacji, w wysokości do 50% kosztów kwalifikowanych modernizacji i/lub budowy infrastruktury pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych/leasingowanych pojazdów, w tym szczególności punktów ładowania lub tankowania wodoru wraz z niezbędną dla ich funkcjonowania infrastrukturą towarzyszącą albo sieci trakcyjnej. Przy czym w przypadku modernizacji/budowy stacji tankowania wodoru, wartość dofinansowania nie może przekroczyć 3 000 000 zł na jedną stację tankowania.

Intensywność dofinansowania dla pożyczki:

  • dofinansowanie w formie pożyczki w wysokości do 100% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia, o  którym mowa w pkt. 1) – 4), jednak nie więcej niż różnica pomiędzy wartością kosztów kwalifikowanych a wartością dofinansowania w formie dotacji udzielonej na to przedsięwzięcie.
  • Beneficjenci
  1. operatorzy publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 8 ustawy o   publicznym transporcie zbiorowym,
  2. organizatorzy publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy o   publicznym transporcie zbiorowym, z wyłączeniem ministra właściwego do spraw transportu.
  •  Kontakt w sprawie programu

ztp@nfosigw.gov.pl

 

[1] Poprzez „transport publiczny” należy rozumieć „publiczny transport zbiorowy” w rozumieniu ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 2475, z późn.zm.).

 2 Nowy w rozumieniu art. 2 pkt 62 ustawy – Prawo o ruchu drogowym.

 3 Autobus w rozumieniu art. 2 pkt 41 ustawy – Prawo o ruchu drogowym.

Materiały

Regulamin naboru
Regulamin​_naboru.pdf 0.62MB
Program Zielony transport publiczny
Program​_Zielony​_transport​_publiczny.pdf 0.74MB
Załącznik nr 1 do Regulaminu Lista wymaganych zalaczników do wniosku o dofinansowanie
Załącznik​_nr​_1​_do​_Regulaminu​_Lista​_wymaganych​_zalaczników​_do​_wniosku​_o​_dofinansowanie.pdf 0.46MB
Załącznik nr 2 do Regulaminu Ogłoszenie naboru
Załącznik​_nr​_2​_do​_Regulaminu​_Ogłoszenie​_naboru.pdf 0.45MB
Załącznik nr 3 do Regulaminu Instrukcja oznakowania
Załącznik​_nr​_3​_do​_Regulaminu​_Instrukcja​_oznakowania.pdf 0.42MB
Załącznik nr 1 do Metodyki - Metodyka wyliczania efektu eko ZTP - obowiązująca od 03.10.2023 r.
Załącznik​_nr​_1​_do​_Metodyki​_​_Metodyka​_wyliczania​_efektu​_ekol​_new​_z​_PV.xlsx 0.05MB
Załącznik nr 2 do Metodyki ​_Potwierdzenie efektu ekologicznego​_new z PV wersja poprawiona - obowiązująca od 03.10.2023 r.
Załącznik​_nr​_2​_do​_Metodyki​_​_Potwierdzenie​_efektu​_ekologicznego​_new​_z​_PV​_pop.xlsx 0.05MB
Załącznik nr 4 Metodyka wyliczania efektu eko ZTP - obowiązująca od 03.10.2023 r.
Załącznik​_nr​_4​_Metodyka​_wyliczania​_efektu​_eko​_ZTP​_new​_.docx 0.03MB
Naklejka Wspieramy Elektromobilność 48,8x7​_cm​_obowiązująca od 01.01.2024 r.
Naklejka​_Wspieramy​_Elektromobilnosc​_48,8x7​_cm.pdf 0.42MB
ZTP 1.0 umowy zawarte stan na 07.11.2023​_
ZTP​_10​_umowy​_zawarte​_stan​_na​_07112023​_.xlsx 0.02MB
Instrukcja SW PP Zielony transport korekta
Instrukcja​_SW​_PP​_Zielony​_transport​_korekta.pdf 0.34MB
{"register":{"columns":[]}}