Regulamin organizacyjny
22.09.2025
REGULAMIN ORGANIZACYJNY GRANICZNEJ STACJI SANITARNO-EPIDEMIOLOGICZNEJ W GDYNI
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
-
Regulamin organizacyjny Granicznej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Gdyni, zwany dalej „Regulaminem” określa szczegółową organizację wewnętrzną oraz zadania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy Granicznej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Gdyni
-
Graniczna Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Gdyni, zwana dalej „Graniczną Stacją” działa na podstawie:
-
ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2025 r. poz. 450, 620 i 637);
-
ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 416);
-
ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, 1572, 1717, 1756 i 1907 oraz z 2025 r. poz. 39);
-
statutu Granicznej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Gdyni nadanego przez Głównego Inspektora Sanitarnego zarządzeniem Nr 5/25 z dnia 3 lutego 2025 r.;
-
Regulaminu;
-
innych przepisów obowiązujących podmioty lecznicze nie będące przedsiębiorcami prowadzone w formie jednostek budżetowych.
-
-
Siedziba Państwowego Granicznego Inspektora Sanitarnego w Gdyni znajduje się w Gdyni, przy ul. Kontenerowa 4, 81-155 Gdynia.
-
Obszarem działania Państwowego Granicznego Inspektora Sanitarnego w Gdyni są morskie i lotnicze przejścia graniczne oraz porty morskie, przystanie i port lotniczy położone na obszarze województwa pomorskiego.
-
Państwowy Graniczny Inspektor Sanitarny w Gdyni, przy pomocy Granicznej Stacji, wykonuje zadania związane z ochroną sanitarno-epidemiologiczną granicy Państwa Polskiego i Unii Europejskiej, w tym graniczną kontrolą sanitarną towarów zgodnie z ustawodawstwem krajowym, unijnym lub wynikającą z międzynarodowych konwencji.
Rozdział II
STRUKTURA WEWNĘTRZNA
§ 2.
-
W skład Granicznej Stacji wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy:
-
Oddział Nadzoru Sanitarnego:
-
Sekcja Bezpieczeństwa Żywności i Żywienia,
-
Sekcja Higieny Komunalnej,
-
Sekcja Higieny Pracy,
-
Stanowisko Pracy do Spraw Epidemiologii,
-
Stanowisko Pracy do Spraw Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego;
-
-
Oddział Ekonomiczny i Administracyjny;
-
Sekcja Ekonomiczna,
-
Sekcja Administracyjna,
-
Stanowisko Pracy do Spraw Pracowniczych,
-
Stanowisko Pracy do Spraw Informatyki;
-
-
Samodzielne Stanowisko Pracy Głównego Księgowego;
-
Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Systemu Jakości;
-
Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Obsługi Prawnej;
-
Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, Ochrony Przeciwpożarowej
i Obrony Cywilnej.
-
-
Schemat organizacyjny Granicznej Stacji stanowi załącznik Nr 1.
-
Symbole literowe komórek organizacyjnych i stanowisk pracy stosowane w Granicznej Stacji określa załącznik Nr 2.
Rozdział III
SPOSÓB DZIAŁANIA GRANICZNEJ STACJI
§ 3
-
Działalnością Granicznej Stacji kieruje Państwowy Graniczny Inspektor Sanitarny w Gdyni, będący dyrektorem Granicznej Stacji, zwany dalej „Dyrektorem”, przy pomocy kierowników komórek organizacyjnych Granicznej Stacji oraz osób zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy.
-
W czasie nieobecności Dyrektora jego obowiązki wykonuje inny pracownik upoważniony przez Dyrektora.
-
Dyrektor:
-
kieruje Graniczną Stacją w sposób zapewniający jej prawidłowe funkcjonowanie;
-
zapewnia warunki sprawnej organizacji pracy;
-
zapewnia funkcjonowanie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej;
-
odpowiada za wykonywanie obowiązków w zakresie bezpieczeństwa cyberprzestrzeni i informacji;
-
wykonuje zadania dysponenta środków budżetowych trzeciego stopnia w zakresie wykonywania budżetu państwa;
-
reprezentuje Graniczną Stację na zewnątrz.
-
-
Dyrektor wykonuje za pracodawcę czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do wszystkich pracowników Granicznej Stacji.
-
Dyrektor ustala szczegółowe zakresy obowiązków pracowników Granicznej Stacji.
-
Państwowy Graniczny Inspektor Sanitarny w Gdyni – Dyrektor Granicznej Stacji może upoważniać pracowników Granicznej Stacji, do występowania w jego imieniu w określonych sprawach oraz do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień, zezwoleń i zaświadczeń na podstawie odrębnych przepisów.
§ 4.
-
Działalnością poszczególnych komórek organizacyjnych kierują kierownicy tych komórek.
-
Kierownicy komórek organizacyjnych oraz pracownicy Granicznej Stacji odpowiadają za zgodne z przepisami prawa, merytorycznie właściwe i terminowe załatwienie spraw.
-
W czasie nieobecności kierownika komórki organizacyjnej jego obowiązki wykonuje pracownik wyznaczony przez Dyrektora.
§ 5.
-
Kierownik komórki organizacyjnej odpowiada za całokształt pracy podległej komórki organizacyjnej, a w szczególności za:
-
prawidłowe, rzetelne i terminowe i efektywne wykonywanie zadań komórki organizacyjnej określonych w Regulaminie i zleconych przez Dyrektora Granicznej Stacji;
-
zgodność działania komórki organizacyjnej z obowiązującymi przepisami prawa, w tym przepisami wewnętrznymi;
-
właściwą organizację pracy komórki organizacyjnej, w tym zapewnienie ciągłości wykonywania zadań podczas nieobecności w pracy poszczególnych pracowników zatrudnionych w komórce organizacyjnej oraz efektywne wykorzystanie czasu pracy pracowników komórki organizacyjnej;
-
skuteczne zarządzanie ryzykiem;
-
zapewnienie przestrzegania przepisów z zakresu ochrony danych osobowych oraz ochrony informacji niejawnych;
-
zarządzanie bezpieczeństwem danych i systemów informatycznych przez stosowanie standardów, narzędzi, systemów, środowisk programistycznych oraz ogólnie wykorzystywanych zasad ochrony danych i systemów informatycznych
-
zapewnienie przestrzegania przepisów z zakresu ochrony przeciwpożarowej oraz bezpieczeństwa i higieny pracy;
-
wykonywanie zadań dotyczących zarządzania kryzysowego, obronności i bezpieczeństwa państwa;
-
współdziałanie w niezbędnym zakresie z innymi komórkami organizacyjnymi oraz samodzielnymi stanowiskami pracy Granicznej Stacji.
-
-
Kierownik komórki organizacyjnej w zakresie wsparcia Dyrektora w realizacji polityki personalnej odpowiada w szczególności za:
-
zapewnienie przestrzegania dyscypliny pracy przez pracowników podległej komórki organizacyjnej;
-
składanie wniosków w sprawach kadrowych; w tym w zakresie:
-
nawiązywania, zmiany i rozwiązywania stosunku pracy,
-
wyróżniania (nagradzania) i karania pracowników,
-
szkoleń i innych form doskonalenia zawodowego.
-
-
-
Przepisy ust. 1 pkt 1-2 i 4-9 stosuje się odpowiednio do osób zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy.
Rozdział IV
ZADANIA WSPÓLNE KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
§ 6.
Do wspólnych zadań komórek organizacyjnych oraz osób zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy należy w szczególności:
-
prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem czynności kontrolnych i innych czynności wynikających z zadań realizowanych przez Państwowego Granicznego Inspektora Sanitarnego w Gdyni;
-
przygotowanie projektów decyzji, postanowień oraz podejmowanie innych czynności w postępowaniu administracyjnym i w postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
-
realizowanie zadań wynikających z wytycznych, instrukcji i poleceń Głównego Inspektora Sanitarnego;
-
wykonywanie zadań wynikających z porozumień zawartych pomiędzy Państwową Inspekcją Sanitarną a innymi inspekcjami i służbami;
-
planowanie zadań i sporządzanie okresowych sprawozdań z ich realizacji;
-
sporządzanie informacji i sprawozdań z działalności Państwowego Granicznego Inspektora Sanitarnego w Gdyni oraz Granicznej Stacji, w tym w ramach statystyki publicznej;
-
przygotowanie projektów odpowiedzi na wnioski o udzielenie informacji publicznej oraz wnioski o ponowne wykorzystanie informacji publicznej;
-
przyjmowanie, rozpatrywanie oraz załatwianie skarg, wniosków i petycji;
-
monitorowanie zmian przepisów prawnych;
-
współpraca z Oddziałem Ekonomicznym i Administracyjnym przy realizacji procedur związanych
z udzielaniem zamówień publicznych; -
realizowanie wniosków i zaleceń pokontrolnych organów kontroli państwowej oraz wniosków
i zaleceń wynikających z działalności kontrolnej Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektoratu Sanitarnego; -
współdziałanie w realizowaniu zadań będących przedmiotem działalności Granicznej Stacji oraz zapewnienie właściwego obiegu informacji w Granicznej Stacji;
-
współpraca z organami administracji rządowej i samorządowej oraz instytucjami, organizacjami, stowarzyszeniami i mediami;
-
udział w realizacji zadań w zakresie zarządzania kryzysowego i spraw obronnych;
-
opracowywanie materiałów na stronę internetową Granicznej Stacji;
-
archiwizacja wytworzonej dokumentacji zgodnie z obowiązującymi w Granicznej Stacji przepisami.
Rozdział V
SZCZEGÓŁOWE ZAKRESY ZADAŃ
§ 7.
-
Zadania w ramach Oddziału Nadzoru Sanitarnego wykonują:
-
Sekcja Bezpieczeństwa Żywności i Żywienia, do której zadań w szczególności należy:
-
-
planowanie i realizacja zadań granicznej kontroli sanitarnej żywności pochodzenia niezwierzęcego, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz substancji pomagających w przetwarzaniu - importowanych z państw trzecich,
-
kontrola identyfikacyjna i bezpośrednia importowanych towarów oraz ocena warunków ich transportu i składowania,
-
szczególny nadzór nad towarami objętymi przepisami o specjalnych warunkach importu,
-
weryfikacja dokumentacji, przygotowywanie i wydawanie świadectw spełnienia wymagań zdrowotnych przez środek spożywczy, materiał lub wyrób przeznaczony do kontaktu
z żywnością przekraczający granicę, -
weryfikacja dokumentacji, przygotowywanie i wydawanie świadectw o przydatności do produkcji substancji pomagającej w przetwarzaniu,
-
weryfikacja dokumentacji, wydawanie wspólnotowych dokumentów wejścia (CHEDD) dla towarów objętych szczególnym nadzorem, zgodnie z prawem unijnym,
-
nadzór i kontrola w zakresie przestrzegania pochodzenia surowców i produktów – traceability,
-
podejmowanie działań dotyczących powiadamiania o niebezpiecznej żywności, o niebezpiecznych materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością w ramach Systemu Wczesnego Ostrzegania o Niebezpiecznej Żywności i Paszach – RASFF,
-
obsługa systemów informatycznych (Traces NT, PUESC/Single Window – Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo - Celnych, Porty24) w zakresie bezpieczeństwa żywności,
-
nadzór sanitarny nad miejscami produkcji, żywienia zbiorowego zamkniętego i otwartego, magazynowania, obrotu, transportu środków spożywczych oraz nadzór nad produkcją i obrotem materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz produktów kosmetycznych,
-
przeprowadzanie granicznej kontroli w zakresie eksportu środków spożywczych oraz materiałów
i wyrobów do kontaktu z żywnością, -
pobór próbek w ramach urzędowej kontroli i monitoringu,
-
prowadzenie ewidencji zakładów produkcji, żywienia zbiorowego otwartego i zamkniętego, magazynowania i obrotu środków spożywczych, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz produktów kosmetycznych,
-
podejmowanie działań pokontrolnych, w tym działań administracyjno-egzekucyjnych wobec zakładów sektora spożywczego oraz materiałów i wyrobów do kontaktu z żywnością podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej, zlokalizowanych na terenie podległym Państwowemu Granicznemu Inspektorowi Sanitarnemu w Gdyni;
-
Sekcja Higieny Komunalnej, do której zadań w szczególności należy:
-
-
nadzór nad stanem sanitarnym obiektów użyteczności publicznej ze szczególnym uwzględnieniem portów morskich i lotniczego, morskich i lotniczego przejść granicznych oraz przystani,
-
nadzór nad warunkami sanitarnymi transportu pasażerskiego na przejściach granicznych morskich i lotniczym,
-
nadzór sanitarny nad jednostkami pływającymi zawijającymi do nadzorowanych portów:
- monitorowanie jednostek zgłaszających zamiar wejścia do portu w Gdyni i w Gdańsku – system National Single Window (Krajowy Pojedynczy Punkt Kontaktowy),
- odprawy sanitarne statków,
- wydawanie certyfikatów Ship Sanitation Control Exemption Certificate/Ship Sanitation Control Certificate,
- pobór próbek wody,
-
nadzór nad jakością wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi oraz nad obiektami służącymi do zaopatrywania ludności i środków transportu w wodę,
-
nadzór nad imprezami masowymi odbywającymi się na nadzorowanym terenie,
-
nadzór nad warunkami higieniczno-sanitarnymi w placówkach oświatowo-wychowawczych
i placówkach wypoczynku dzieci i młodzieży;-
Sekcja Higieny Pracy, do której zadań w szczególności należy:
-
-
prowadzenie nadzoru nad zakładami pracy w zakresie warunków zdrowotnych środowiska pracy,
-
prowadzenie nadzoru nad czynnikami szkodliwymi w środowisku pracy – w tym kontrolowanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia,
-
kontrola jednostek pływających oraz środków transportu w zakresie warunków zdrowotnych środowiska pracy,
-
prowadzenie nadzoru sanitarnego nad zakładami pracy w kierunku stosowania substancji i mieszanin niebezpiecznych zagrażających życiu bądź zdrowiu na stanowisku pracy,
-
prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie chorób zawodowych;
-
Stanowisko Pracy do Spraw Epidemiologii, do którego zadań w szczególności należy:
-
-
kontrola, zapobieganie i nadzór nad przypadkami zachorowań na choroby zakaźne importowane drogą morską i lotniczą, przeprowadzanie wywiadów i dochodzeń epidemiologicznych oraz nadzór nad organizacją izolacji chorych podejrzanych o zachorowania na choroby zakaźne,
-
kontrola apteczek na jednostkach pływających oraz wydawanie Certyfikatów Medycznych,
-
nadzór nad podmiotami wykonującymi działalność leczniczą,
-
nadzór nad zabiegami dezynfekcyjnymi, dezynsekcyjnymi i deratyzacyjnymi wykonywanymi na terenie obiektów portowych i na statkach,
-
nadzór sanitarny nad przewozem zwłok drogą morską;
-
Stanowisko Pracy do Spraw Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego, do którego zadań w szczególności należy:
-
-
uczestniczenie w dopuszczeniu do użytku obiektów budowlanych i statków morskich,
-
uzgadnianie dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych dotyczących budowy oraz zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych i statków morskich,
-
opiniowanie projektów warunków zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i planów ogólnych gminy,
-
uczestniczenie w procedurach związanych z ocenami oddziaływania na środowisko planowanych przedsięwzięć oraz przygotowywanie opinii w postępowaniach związanych z wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
-
Zadania w ramach Oddziału Ekonomicznego i Administracyjnego wykonują:
-
Sekcja Ekonomiczna, do której zadań w szczególności należy:
-
udział w planowaniu budżetowym,
-
udział w sprawozdawczości finansowej,
-
sporządzanie list wynagrodzeń,
-
rozliczenia z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, urzędami skarbowymi,
-
windykacja należności budżetowych;
-
Sekcja Administracyjna, do której zadań w szczególności należy:
-
obsługa kancelaryjna Granicznej Stacji,
-
realizacja zadań związanych z zabezpieczeniem i dozorem mienia,
-
utrzymanie taboru samochodowego w należytym stanie,
-
prowadzenie składnicy akt Granicznej Stacji,
-
gospodarka magazynowa,
-
administrowanie obiektami Granicznej Stacji,
-
prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem Granicznej Stacji oraz zaopatrzeniem pracowników w odzież ochronną i roboczą;
-
Stanowisko Pracy do Spraw Pracowniczych, do którego zadań w szczególności należy:
-
projektowanie i koordynacja realizacji polityki personalnej Granicznej Stacji,
-
prowadzenie spraw kadrowych związanych z nawiązywaniem, przebiegiem i ustaniem stosunku pracy pracowników, a także ścisła współpraca kadrowo-płacowa z Głównym Księgowym,
-
prowadzenie spraw z zakresu naboru na wolne stanowiska pracy w Granicznej Stacji,
-
nadzór nad przestrzeganiem porządku i dyscypliny pracy, w tym prowadzenie ewidencji czasu pracy i nieobecności pracowników,
-
prowadzenie spraw z zakresu monitorowania procesu sporządzania i aktualizacji zakresów obowiązków pracowników Granicznej Stacji oraz ich weryfikacja,
-
prowadzenie spraw z zakresu podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników Granicznej Stacji,
-
koordynacja spraw związanych z ocenianiem pracowników Granicznej Stacji,
-
sporządzanie analiz, zestawień, sprawozdawczości oraz innych informacji dotyczących spraw personalnych,
-
wydawanie upoważnień i legitymacji służbowych dla pracowników Granicznej Stacji oraz prowadzenie ewidencji w tym zakresie,
-
monitorowanie aktualności terminów wykonywania wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich przez pracowników Granicznej Stacji oraz przygotowywanie skierowań pracowników na wymagane badania;
-
Stanowisko Pracy do Spraw Informatyki, do którego zadań w szczególności należy:
-
utrzymanie w pełnej sprawności technicznej sieci informatycznej oraz bieżący nadzór nad sprzętem komputerowym,
-
wdrażanie, aktualizacja i doskonalenie polityk oraz procedur Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji,
-
szacowanie i zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji we współpracy z właścicielami aktywów informacyjnych,
-
obsługa, koordynacja i zarządzanie incydentami bezpieczeństwa informacji,
-
nadzór i monitoring bezpieczeństwa sieci teleinformatycznej oraz systemów informatycznych wykorzystywanych w Granicznej Stacji,
-
przekazywanie raportów o zagrożeniach, incydentach oraz podjętych w związku z nimi działaniach, zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi oraz przyjętymi procedurami Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji;
3. Do zadań realizowanych na Samodzielnym Stanowisku Pracy Głównego Księgowego należy:
-
prowadzenie rachunkowości i ksiąg rachunkowych Granicznej Stacji, zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami;
-
opracowanie polityki rachunkowości i planu kont dla Granicznej Stacji oraz propozycji zmian w tym zakresie;
-
nadzór i koordynacja zagadnień księgowości, rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej
w Granicznej Stacji; -
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
-
opracowywanie sprawozdań budżetowych;
-
nadzór nad realizacją budżetu w Granicznej Stacji;
-
dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
-
kontrola stopnia realizacji planu finansowego Granicznej Stacji, zaangażowania wydatków, zagrożeń przekroczenia lub niewykonania planu, a także zapewnienie terminowego rozliczania należności i zobowiązań;
-
opracowywanie materiałów planistycznych i planów finansowych Granicznej Stacji.
4. Do zadań realizowanych na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Systemu Jakości należy:
-
wdrożenie, utrzymanie i doskonalenie systemu zarządzania w Granicznej Stacji zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020:2012;
-
opracowywanie, aktualizowanie oraz prowadzenie dokumentacji systemu zarządzania;
-
nadzór nad wdrożeniem i stosowaniem procedur i instrukcji ogólnych, technicznych oraz kontrolnych;
-
koordynowanie spraw związanych z planowaniem i sprawozdawczością Granicznej Stacji;
5. Do zadań realizowanych na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Obsługi Prawnej należy:
-
dopiniowanie pod względem prawnym projektów aktów prawa wewnętrznego, decyzji i postanowień
-
opiniowanie umów cywilnoprawnych;
-
pomoc prawna Dyrektorowi w zakresie spraw organizacyjnych i pracowniczych;
-
pomoc prawna Państwowemu Granicznemu Inspektorowi Sanitarnemu w Gdyni jako organowi administracji publicznej w zakresie postępowania administracyjnego i karnego;
-
informowanie o przepisach prawnych oraz szkolenie pracowników Granicznej Stacji w zakresie stosowanego przez nich prawa;
-
doradztwo, uczestniczenie w postępowaniach sądowych cywilnych i administracyjnych, w tym przed sądem pracy;
-
doradztwo w sprawach z zakresu postępowania egzekucyjnego.
6. Do zadań realizowanych na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, Ochrony Przeciwpożarowej i Obrony Cywilnej należy:
-
nadzór nad wykonywaniem i prowadzenie zadań związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w Granicznej Stacji, w szczególności:
-
prowadzenie dokumentacji dotyczącej spraw bezpieczeństwa i higieny pracy,
-
nadzór nad realizacją zadań związanych z zachowaniem bezpieczeństwa i higieny pracy w Granicznej Stacji,
-
prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w Granicznej Stacji, w tym dokonywanie okresowego przeglądu stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przedkładanie Dyrektorowi protokołu i wniosków wynikających z przeglądu,
-
organizowanie i prowadzenie szkoleń pracowników Granicznej Stacji z zakresu bezpieczeństwa
i higieny pracy oraz ryzyka zawodowego, -
udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz wypadków w drodze do
i z pracy oraz w opracowaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków, a także zachorowań na choroby zawodowe i kontrola realizacji tych wniosków, -
doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
-
udział w przekazywaniu do użytku pomieszczeń pracy oraz urządzeń mających wpływ na warunki bezpieczeństwa i higieny pracy,
-
współudział w tworzeniu lub realizacji projektów mających na celu usprawnienie pracy Granicznej Stacji w zakresie związanym z bezpieczeństwem i higieną pracy;
-
zabezpieczenie w zakresie ochrony przeciwpożarowej, w celu spełnienia wymagań wynikających ze sposobu użytkowania i występujących zagrożeń pożarowych, w tym doskonalenie zachowań pracowników Granicznej Stacji w zakresie bezpieczeństwa przeciwpożarowego;
-
kontrola przestrzegania zasad i przepisów dotyczących ochrony przeciwpożarowej oraz doradztwo w tym zakresie;
-
prowadzenie dokumentacji w zakresie ochrony przeciwpożarowej Granicznej Stacji;
-
prowadzenie dokumentacji dotyczącej działań ochrony ludności i obrony cywilnej podejmowanych w sytuacjach kryzysowych;
-
opracowywanie i aktualizacja Planu funkcjonowania Granicznej Stacji na potrzeby obronne państwa oraz innych dokumentów planistycznych z zakresu spraw obronnych i zarządzania kryzysowego;
-
organizowanie i koordynowanie działań ochrony ludności i obrony cywilnej na terenie Granicznej Stacji w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej;
-
udział w planowaniu i organizacji szkoleń i ćwiczeń z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla pracowników Granicznej Stacji.
Rozdział VI
REALIZACJA ZADAŃ W SYTUACJACH SZCZEGÓLNYCH
§ 8.
-
Pracownicy Oddziału Nadzoru Sanitarnego mogą realizować, na obszarze morskich przejść granicznych oraz lotniczego przejścia granicznego w Gdańsku - Rębiechowo, zadania wynikające ze sprawowania przez Państwowego Granicznego Inspektora Sanitarnego w Gdyni, granicznej kontroli sanitarno-epidemiologicznej, ukierunkowanej na zabezpieczenie sanitarno-epidemiologiczne granicy państwa:
-
w czasie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii na obszarze województwa pomorskiego lub jego części, jak również na obszarze więcej niż jednego województwa;
-
w przypadku uczestniczenia Państwowego Granicznego Inspektora Sanitarnego w Gdyni w działaniach:
-
w ramach zarządzania kryzysowego i spraw obronnych w rozumieniu odrębnych przepisów,
-
w czasie wystąpienia zagrożenia zdrowia publicznego, w szczególności zagrożenia epidemiologicznego lub zagrożenia jakości zdrowotnej żywności albo w razie niebezpieczeństwa szerzenia się zakażenia lub choroby zakaźnej, które może stanowić zagrożenie dla zdrowia publicznego, w szczególności wystąpienia choroby szczególnie niebezpiecznej lub wysoce zakaźnej, o których mowa w przepisach o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi,
-
mających na celu podwyższenie poziomu bezpieczeństwa sanitarno-epidemiologicznego na granicy państwa;
-
-
wynikających z konieczności zabezpieczenia aktualnych potrzeb organizacyjnych Granicznej Stacji.
-
-
Obowiązek wykonywania zadań, o których mowa w ust. 1, Państwowy Graniczny Inspektor Sanitarny w Gdyni wprowadza odrębnym zarządzeniem, a w przypadkach pilnych poleceniem służbowym.
Materiały
Regulamin organizacyjny GSSE w Gdyni z dnia 22.09.2025Regulamin_organizacyjny_GSSE_w_Gdyni_z_dnia_22092025.pdf 7.29MB