W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pilotaż ocen interoperacyjności transgranicznej – UE zbiera zgłoszenia!

15.02.2024

Prace nad projektem Rozporządzenia „Akt w sprawie Interoperacyjnej Europy” (ang. Interoperable Europe Act; IEA) są bardzo zaawansowane i w związku z tym rozpoczęły się przygotowania do jego wdrożenia. Aktualnie trwa etap zbierania zgłoszeń od podmiotów, zainteresowanych czynnym udziałem w pilotażu oceny interoperacyjności transgranicznej. Do współpracy zaproszone są podmioty administracji publicznej, zarówno krajowej, jak i unijnej. Prace pilotażowe planowane są na kwiecień i maj 2024 roku.

Shape interoperability Assessment That Work

Czym jest „ocena interoperacyjności transgranicznej”?

Ocena interoperacyjności transgranicznej jest jednym z elementów projektowanego rozporządzenia UE „Akt w sprawie Interoperacyjnej Europy”. Rozporządzenie IEA zakłada, że od 2025 r. instytucje UE, państwa członkowskie, a także wszystkie organy sektora publicznego będą zobowiązane do przeprowadzania oceny interoperacyjności. Ocena będzie konieczna przed podjęciem decyzji w sprawie przyjęcia lub zmiany wiążących wymagań dla elektronicznych usług publicznych.

Organem odpowiedzialnym za wydawanie wytycznych do oceny interoperacyjności transgranicznej będzie Rada Interoperacyjnej Europy, tj. organ odpowiedzialny za zarządzenie interoperacyjnością na poziomie unijnym, powoływany przez IEA. Zakres wymagań do oceny interoperacyjności transgranicznej opisany jest w art. 3 ust. 2 IEA i obejmuje wiążące wymogi dla interoperacyjności transgranicznej, z wykorzystaniem Europejskich Ram Interoperacyjności, interes zainteresowanych stron, a także rozwiązania wspierające idee Interoperacyjnej Europy.

Od obowiązku przeprowadzania oceny interoperacyjności IEA przewiduje wyłączenia. Organ będzie zwolniony z oceny rozwiązań, gdy ocenę taką już przeprowadzono lub gdy wdrażane są one za pomocą rozwiązań dostarczanych przez podmioty unijne.

Wyniki przeprowadzonej oceny interoperacyjności transgranicznej organ będzie publikował na stronie internetowej, w wymaganym formacie, nadającym się do odczytu maszynowego. Sprawozdanie z takiej oceny wysyłał będzie również nowemu organowi – Radzie ds. Interoperacyjnej Europy. Komisja zapewni organom narzędzia techniczne wspierające ocenę interoperacyjności, w tym narzędzie  ułatwiające sporządzenie sprawozdania oraz jego publikację na portalu Interoperacyjna Europa.

Ocena interoperacyjności transgranicznej zakłada też przeprowadzanie konsultacji z podmiotami, na które może mieć wpływ projektowane rozwiązanie (w tym: odbiorcy usług czy obywatele).

Prace pilotażowe

Interoperacyjna Europa prowadzi nabór podmiotów  zainteresowanych czynnym udziałem w pilotażu opisanej oceny interoperacyjności transgranicznej. Pozwoli ona dopracować założenia i udoskonalić je, zanim zostaną przyjęte w ramach wiążących wytycznych. Podmioty powinny być gotowe do przeprowadzenia pilotażu tego procesu w kwietniu i maju 2024 r. Przewidziany jest również czas, aby podzielić się z prowadzącymi pilotaż zdobytą wiedzą i doświadczeniem z prowadzonej oceny.

Oprócz dalszego opracowywania wytycznych, wkład wniesiony w ramach pilotażu będzie kluczowy dla opracowania narzędzi technicznych wspierających oceny w przyszłości.

Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do wypełnienia formularza dostępnego na stronie:  https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/IopAssessmentPilot

Zgłoszenia są przyjmowane do środy 20 marca 2024 r.

{"register":{"columns":[]}}