Wytyczne dla oceny interoperacyjności transgranicznej
Jednym z kluczowych obowiązków nałożonych na podmioty administracji publicznej przez unijnego prawodawcę jest ocena interoperacyjności transgranicznej. Ocena ta została szczegółowo opisana w art. 3 Aktu w sprawie Interoperacyjnej Europy.
Co ważne, obowiązek przeprowadzania oceny interoperacyjności dotyczy nie tylko organów unijnych, ale także organów sektora publicznego z państw członkowskich UE, czyli również z Polski.
Oficjalne wytyczne do ocen interoperacyjności
Wytyczne do przeprowadzania ocen interoperacyjności transgranicznej opisują szczegółowo proces ich przeprowadzania. Rada ds. Interoperacyjnej Europy przyjęła oficjalne wytyczne w grudniu 2024 r.
Wytyczne zostąły przetłumaczone na język polski i są dostępme pod adresem: Assessment Guidelines | Interoperable Europe Portal
Na dole strony znajdują się dokument zawierajacy polskojęzyczną wersję wytycznych dla oceny interoperacyjnosći transgranicznej do pobrania.
Obligatoryjna ocena interoperacyjności
W wytycznych Komisji Europejskiej znajduje się odniesienie do kluczowych pojęć stosowanych na gruncie Aktu ws. Interoperacyjnej Europy, takich jak „transeuropejskie cyfrowe usługi publiczne” i „wiążące wymogi”.
W opracowaniu znajduje się również diagram w formie drzewka decyzyjnego (str. 16 wytycznych), które pomaga określić, czy wymagana jest ocena – na gruncie przepisów unijnych.
Rysunek 1: Diagram decyzyjny ws. przeprowadzenia oceny interoperacyjności transgranicznej (kliknij, aby powiększyć)
W dokumencie wytycznych znajdują się przykłady ilustrujące, w jakich sytuacjach oceny są wymagane, w jakich nie. Autorzy opracowania podkreślają też, w jakich sytuacjach można skorzystać z wcześniej opracowanych ocen interoperacyjności, oszczędzając tym samym czas i ograniczając koszty.
Ocena interoperacyjności transgranicznej „krok po kroku”
Rozdział trzeci wytycznych odpowiada na pytanie w jaki sposób „krok po kroku” należy przeprowadzić ocenę interoperacyjności - w sytuacji, w której wstępna analiza potwierdzi, że do takiej oceny interoperacyjności jesteśmy zobowiązani.
Ocena interoperacyjności składa się z następujących etapów:
Krok 1: Przygotowanie do oceny:
- Identyfikacja procesów, które mogłyby rozpocząć ocenę interoperacyjności;
- Zdefiniowanie zakresu i celów oceny;
- Zebranie odpowiedniego, multidyscyplinarnego zespołu w obszarach: regulacje i prawo, analiza procesów biznesowych, zarządzanie danymi, architektura IT, wiedza ekspercka z danej dziedziny;
- Zidentyfikowanie kluczowych interesariuszy.
Krok 2: Wstępna analiza:
- Przegląd dokumentacji i polityk zawierających wymagania dla usługi;
- Zidentyfikowanie istotnych wiążących wymogów;
- Zmapowanie transeuropejskich cyfrowych usług publicznych, na które nasza usługa będzie miała wpływ;
- Zaangażowanie interesariuszy.
Krok 3: Ocena interoperacyjności transgranicznej
- Analiza wpływu na interoperacyjność transgraniczną: aspekt prawny, organizacyjny, semantyczny i techniczny.
Krok 4: Identyfikacja rozwiązań
- Wyszukanie adekwatnych, możliwych do zastosowania rozwiązań dostępnych na portalu Interoperacyjnej Europy;
- Ocena i wybór adekwatnych rozwiązań Interoperacyjnej Europy.
Krok 5: Raportowanie
- Publikacja sprawozdanie z wyników oceny interoperacyjności transgranicznej na oficjalnej stronie internetowej – w Polsce na stronie podmiotowej BIP organu, w szczególności w formacie nadającym się do odczytu maszynowego;
- Przekazanie sprawozdania drogą elektroniczną Radzie ds. Interoperacyjnej Europy.
Krok 6: Działania następcze
- Aby wyciągnąć maksymalne korzyści z przeprowadzenia oceny, wnioski i ustalenia z niej płynące powinny być uwzględniane w formułowaniu kolejnych wiążących wymogów.
Po przeprowadzeniu oceny interoperacyjności należy ją odpowiednio udokumentować – odpowiedzi na pytania w tym zakresie znajdują się w rozdziale 4 wytycznych. Zawiera on rekomendacje w zakresie formatów nadających się do odczytu maszynowego – wymaganego Aktem w sprawie Interoperacyjnej Europy, a także wskazówki jak zabezpieczyć bardziej poufne informacje. Sprawozdanie w takim kształcie powinno zostać udostępnione Radzie Interoperacyjnej Europy, która pełni kluczowe funkcje w obszarze monitorowania interoperacyjności.
Jak ustanowić strukturę i zarządzać procesem oceny interoperacyjności transgranicznej we własnej organizacji?
Efektywne zarządzanie jest kluczowym czynnikiem wpływającym na prawidłowe przeprowadzanie ocen interoperacyjności. Ocena interoperacyjności transgranicznej powinna być elementem wkomponowanym w istniejące procesy w organizacji. Procesami takimi mogą być procesy przygotowania polityk, strategii czy przepisów prawa, procesy architektury korporacyjnej czy procesy prowadzenia projektów informatycznych.
Takie podejście pomoże w przyszłości wprowadzić tzw. podejście „digital-ready policy-making”, czyli tworzenia polityk gotowych cyfrowo. Pomoże też nawigować w świecie przepisów, które powinny odzwierciedlać aspekty zmieniającego się otoczenia technologicznego i korespondować z wymaganiami interoperacyjności.
Materiały
Wytyczne dotyczące Ocen Interoperacyjności wersja 1.0 przyjęte przez Radę ds. Interoperacyjnej Europy w dniu 05.12.2024 r.WYTYCZNE_DOTYCZĄCE_OCEN_INTEROPERACYJNOŚCI_v10_przyjęte_przez_Radę_ds_Interoperacyjnej_Europy_w_dniu_05122024_r.pdf 2.81MB