W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt INVEST oficjalnie zainicjowany!

14.04.2025

napis invest filoetową czcionką

W dniach 30–31 stycznia 2025 r. odbyło się spotkanie inicjujące projekt INVEST (ang. INTeroperability Vision in Europe - Stategy Timeplan). INVEST to ważna inicjatywa, która ma na celu wsparcie państw członkowskich UE we wdrożeniu aktu ws. Interoperacyjnej Europy (rozporządzenie 2024/903). Celem projektu INVEST jest promocja interoperacyjności, która przyczyni się do ulepszenia transgranicznych cyfrowych usług publicznych. Projekt finansowany jest ze środków programu Cyfrowa Europa (ang. the Digital Europe Programme). W projekcie uczestniczą przedstawiciele z państw takich jak: Grecja (GRNET S.A., w roli koordynatora), Chorwacja, Węgry, Luksemburg, Portugalia, Finlandia i Polska - reprezentowana przez dwa instytuty: Naukową Akademicką Sieć Komputerową – Państwowy Instytut Badawczy oraz Łukasiewicz – Państwowy Instytut Technologiczny.

Akt ws. Interoperacyjnej Europy – cele

Akt ws. Interoperacyjnej Europy (IEA) wymaga od organów sektora publicznego państw członkowskich, w tym od administracji krajowej, przygotowania i publikacji ocen interoperacyjności transgranicznej - już na etapie projektowania nowych rozwiązań mających wpływ na interoperacyjność transgraniczną. Akt zawiera także podstawę do tworzenia tzw. piaskownic regulacyjnych interoperacyjności. Są to środowiska, które ułatwiają współpracę transgraniczną podmiotom z różnych państw członkowskich na rzecz świadczenia transeuropejskich usług publicznych.

„Piaskownica regulacyjna interoperacyjności” oznacza kontrolowane środowisko utworzone przez podmiot unijny lub organ sektora publicznego w celu tworzenia, trenowania, testowania i walidacji innowacyjnych rozwiązań interoperacyjnych, w stosownych przypadkach w warunkach rzeczywistych, wspierające przez ograniczony okres pod nadzorem regulacyjnym interoperacyjność transgraniczną transeuropejskich cyfrowych usług publicznych – art. 2 pkt. 14 IEA

Strumienie prac

Prace w ramach projektu INVEST toczą się w ramach sześciu strumieni projektowych. W ramach każdego strumienia wskazano instytucję partnersk pełniącą rolę Lidera.

Strumienie prac projektowych i ich instytucje partnerskie:

  • zarządzanie i koordynacja projektem INVEST – lider: GRNET S.A. (National Infrastructures for Research and Technology),
  • plan zaangażowania i współpracy z interesariuszami – lider: NASK–PIB (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy),
  • rozwój strategicznej „mapy drogowej” (ang. roadmap) – lider: MoDG (YPOURGEIO PSIFIAKIS DIAKYVERNISIS),
  • sformułowanie szczegółowego planu implementacji – lider: GRNET S.A. (National Infrastructures for Research and Technology),
  • identyfikacja synergii – lider: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny,
  • działania marketingowe i upowszechniające wiedzę nt. interoperacyjności - w tym współpraca z nowymi podmiotami: Radą ds. Interoperacyjnej Europy i Społecznością Interoperacyjnej Europy (powołanymi w akcie ws. Interoperacyjnej Europy) – lider: DVV (Digi-ja väestötietovirasto).

Ponadto, w projekt zaangażowane są inne instytucje, takie jak: MPUDT (Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije) z Chorwacji, BME (Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem) z Węgier, IdomSoft Zrt. (IdomSoft Informatikai Zártkörűen Működő Részvénytársaság) z Węgier, MD (Ministère de la Digitalisation) z Luksemburga, AMA (Agência para a Modernização Administrativa, I.P.) z Portugalii. Łącznie w projekt zaangażowanych jest dziesięciu partnerów.

Zaproszenia na webinary

W ramach inicjatyw projektowych, Partnerzy przygotowują serię webinariów w ich trakcie, uczestnicy mają okazję zapoznać się z różnymi zagadnieniami dotyczącymi wyzwań interoperacyjności transgranicznej. Wydarzenia dają szansę partnerom projektowym na uzyskanie informacji zwrotnej od uczestników warsztatów. Zebrane w czasie warsztatów wnioski, przyczyniają się do doskonalenia treści przyszłych warsztatów.

Pierwszy z serii webinariów odbył się 27 lutego 2025 r, kolejne warsztaty będą odbywały się regularnie, w cyklach miesięcznych aż do 31 grudnia 2025 rok. Zachęcamy do śledzenia kolejnych wydarzeń.

Dwie jednostki z Polski

W pracach w ramach projektu INVEST biorą udział dwie jednostki: Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa Państwowy Instytut Badawczy (NASK-PIB) oraz Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny (Łukasiewicz PIT). Zespoły z obu jednostek są liderami w poszczególnych działaniach:

NASK – odpowiada za identyfikację interesariuszy transgranicznej interoperacyjności uczestniczących w wymianie danych. Efektem prac ekspertów w NASK będzie plan zaangażowania interesariuszy oparty o zmapowane grupy: organy władzy publicznej, stowarzyszenia, środowisko akademickie, przedsiębiorstwa, członków różnych społeczności, które skupione są na wymianie wiedzy i doświadczeń dotyczących usług publicznych. Powstaną także grupy robocze, które w oparciu o wypracowany mechanizm współpracy będą prowadziły współpracę ze zidentyfikowanymi interesariuszami. Współpracę tę wspierać będą regularnie prowadzone warsztaty i wydarzenia poświęcone tematom cyfrowej transformacji i promocji najlepszych rozwiązań.

Łukasiewicz PIT – Odpowiada za identyfikację istniejących inicjatyw oraz synergii, z uwzględnieniem ogólnych celów projektu INVEST. W podsumowaniu projektu eksperci z PIT sporządzą rekomendacje projektowe, pozwalające zapewnić zgodność z licznymi programami unijnymi oraz krajowymi, a także z inicjatywami - pod kątem wymagań aktu w sprawie Interoperacyjnej Europy.

Implementacja aktu w Polsce

Zachęcamy do śledzenia prac projektowych nad ustawą o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (ostatnia wersja: z dnia 10 marca  2025 r.). Ustawa ta służy m.in. do implementacji aktu ws. Interoperacyjnej Europy do polskiego porządku prawnego poprzez ustanowienie ministra właściwego ds. informatyzacji organem odpowiedzialnym za stosowanie ww. aktu.

{"register":{"columns":[]}}