W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r. (SRT2030)

Cele Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r.

Cel główny Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r. stanowi zwiększenie dostępności transportowej oraz poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu i efektywności sektora transportowego poprzez tworzenie spójnego, zrównoważonego, innowacyjnego i przyjaznego użytkownikowi systemu transportowego w wymiarze krajowym, europejskim i globalnym. Nawiązuje on jednocześnie do celu wyznaczonego dla obszaru „Transport” w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR), którym będzie zwiększenie dostępności transportowej oraz poprawa warunków świadczenia usług związanych z przewozem towarów i pasażerów. Cel główny doprecyzowują kierunki interwencji, uwzględniające również zapisy SOR:

  • Kierunek interwencji 1: budowa zintegrowanej, wzajemnie powiązanej sieci transportowej służącej konkurencyjnej gospodarce;
  • Kierunek interwencji 2: poprawa sposobu organizacji i zarządzania systemem transportowym;
  • Kierunek interwencji 3: zmiany w indywidualnej i zbiorowej mobilności;
  • Kierunek interwencji 4: poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu oraz przewożonych towarów;
  • Kierunek interwencji 5: ograniczanie negatywnego wpływu transportu na środowisko;
  • Kierunek interwencji 6: poprawa efektywności wykorzystania publicznych środków na przedsięwzięcia transportowe.

Cyfryzacja w kontekście celów strategii rozwoju transportu

Cyfryzacja połączona z automatyzacją to niewątpliwie jeden z najważniejszych czynników rozwoju transportu w odniesieniu do każdej z gałęzi tego sektora. SZRT2030 zakłada wykorzystanie nowoczesnych technologii usprawniających funkcjonowanie transportu oraz poprawiających bezpieczeństwo użytkowników infrastruktury i uczestników ruchu. Strategia wskazuje, że przepływy dóbr i osób będą usprawniane dzięki koordynacji działalności transportowej i logistycznej przy wykorzystaniu obecnych trendów tzw. czwartej rewolucji przemysłowej w zakresie eko-gospodarki, cyfryzacji i inteligentnych systemów. 

SZRT2030 określa także zakres działań zmierzających do wdrażania tzw. współpracujących inteligentnych systemów transportowych (C-ITS), podkreślając przy tym konieczność zapewniania przez administrację publiczną interoperacyjności systemów w wymiarze krajowym i międzynarodowym. 

Działania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii cyfrowych w obszarze rozwoju transportu

  • wprowadzenie jednolitych systemów informatycznych i telekomunikacyjnych;
  • wdrożenie technologii autonomicznych i automatyzacja procesów;
  • przejście z systemu radiołączności analogowej do cyfrowej;
  • rozwój usług w ramach Inteligentnych Systemów Transportowych;
  • digitalizacja danych i rozszerzenie publicznego dostępu do informacji;
  • prowadzenie prac badawczych i tworzenie prototypów innowacyjnych.

Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r. (SRT2030): https://www.gov.pl/web/infrastruktura/projekt-strategii-zrownowazonego-rozwoju-transportu-do-2030-roku2

{"register":{"columns":[]}}