W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dostawco internetu – już możesz zasilić SIDUSIS danymi

01.12.2022

1 grudnia uruchomiony został System Informacyjny o Dostępie do Usług Stacjonarnego Internetu Szerokopasmowego (SIDUSIS). Do końca miesiąca podmioty będą zasilały SIDUSIS danymi, dzięki temu już od stycznia 2023 r. każdy będzie miał dostęp do w pełni aktualnych informacji. Priorytetowe będzie wdrożenie i aktualizacja danych o punktach adresowych, w których istnieje możliwość świadczenia stacjonarnego internetu szerokopasmowego za pomocą stacjonarnych lub ruchomych publicznych sieci telekomunikacyjnych.

Ilustracja zawiera zdjęcie dużej szpuli kabla światłowodowego, obok której widać rozkopaną ziemię. Po lewej stronie ilustracji loga systemu SIDUSIS, KPRM i Instytutu Łączności.

W systemie znajdują się informacje pochodzące z corocznej inwentaryzacji infrastruktury i usług telekomunikacyjnych za 2021 r., która była przeprowadzona przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Migracja danych była jednorazowa i obejmowała dane o dostawcy usługi dostępu do internetu pod wskazanym adresem, lokalizacji punktu adresowego, medium, technologii dostępowej oraz maksymalnej oferowanej przepustowości.

Zgodnie z ustawą z 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, nowe dane powinny zostać wprowadzone i zaktualizowane w terminie 30 dni od wdrożenia SIDUSIS. Państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne, z wyłączeniem użytkowników rządowych, podmioty wykonujące zadania z zakresu użyteczności publicznej oraz przedsiębiorcy telekomunikacyjni są zobowiązani do raportowania informacji o:

  1. podmiocie dostarczającym usługę,
  2. rodzaju usługi – detalicznej lub hurtowej,
  3. maksymalnej przepustowości oferowanej usługi,
  4. medium transmisyjnym infrastruktury telekomunikacyjnej,
  5. danych kontaktowych osoby z którą można zawrzeć umowę,
  6. adresie strony internetowej zawierającej ofertę z cennikiem.

Założeniem przyjętym przy tworzeniu bazy SIDUSIS była aktualność zawartych w nim danych. Obowiązek aktualizacji albo przekazania oświadczenia o aktualności dotychczas przekazanych informacji realizowany jest:

  • do 10. dnia każdego miesiąca – dla podmiotów o niewielkiej skali inwestycji, tj. posiadających poniżej 50 tys. punktów adresowych w zasięgu;
  • w każdy piątek – dla podmiotów o dynamicznej skali inwestycji, tj. posiadających powyżej 50 tys. punktów adresowych w zasięgu.

SIDUSIS, po pierwszym zasileniu danymi, będzie jedynym takim narzędziem dla obywateli, czy też innych potencjalnych klientów usług telekomunikacyjnych, za pomocą którego będzie można zgłaszać zapotrzebowanie dostępu do internetu lub oznaczać pustostany, w rozumieniu megaustawy. Oznacza to, że przedsiębiorcy dostaną realne informacje o tym gdzie istnieje popyt na ich usługi. Jest to szczególnie ważne w zakresie planowania inwestycji, żeby swoje wysiłki kierować tam, gdzie znajdą odbiorcę.

Materiały

Dostęp do SIDUSIS
{"register":{"columns":[]}}