Zakłócenia GNSS nie ustają - komentarz eksperta IŁ
16.06.2025
Od przeszło roku regularnie poruszamy temat zakłóceń systemów GNSS (nawigacji satelitarnej) występujących w północno-wschodniej Polsce, i szerzej, w regionie Morza Bałtyckiego. W mediach pojawiają się wciąż nowe informacje o zakłóceniach świadczące o tym, że proceder ten nie tylko nie znika, ale wręcz przybiera na sile i negatywnie wpływa na kolejne branże korzystające na co dzień z sygnałów GNSS (np. komercyjne usługi dronowe). Prezentujemy komentarz naszego eksperta, dr. inż. Rafała Niskiego z Zakładu Systemów i Sieci Bezprzewodowych IŁ w Gdańsku.
W ostatnich miesiącach obserwujemy znaczną intensyfikację zjawisk zakłócania pasm GNSS w północnej i północno-wschodniej Polsce.
Zarówno zaawansowana stacja polskiego systemu monitorowania GNSS Galileo zainstalowana w Instytucie Łączności w Gdańsku jak i stacje uruchamiane w ramach projektu RTGMS obserwują zwiększoną częstotliwość zjawisk związanych z intencjonalnym jammingiem oraz spoofingiem usług nawigacji satelitarnej.
Zakłócenia pojawiają się nie tylko coraz częściej, ale rośnie zarówno ich moc jak i złożoność samych sygnałów wykorzystywanych przez nielegalne nadajniki pracujące we wszystkich pasmach częstotliwości przeznaczonych dla nawigacji satelitarnej GNSS, ale przede wszystkim trwają one coraz dłużej i potrafią być obecne nieprzerwanie nawet przez kilka dni!
Obserwujemy ponadto korelację tych zjawisk z różnego rodzaju ćwiczeniami czy manewrami wojskowymi organizowanymi w ostatnich miesiącach na Bałtyku zarówno przez kraje NATO jak i Rosję czy Białoruś.
Zakłócanie sygnałów GNSS jest coraz częściej obserwowane na obszarach lądowych i na coraz niższych wysokościach nad poziomem morza. Jeszcze kilka miesięcy temu zakłócenia GNSS odczuwalne były głównie przez lotnictwo. Dzisiaj coraz częściej narażone są systemy dronów ale również naziemne systemy łączności, które często wykorzystują systemy nawigacji satelitarnej na potrzeby synchronizacji.
W najbliższych tygodniach i miesiącach należy spodziewać się dalszej intensyfikacji zakłóceń oraz ich zwiększonego wpływu na wszelkiego rodzaju odbiorniki nawigacji satelitarnej wykorzystywane w lotnictwie, nawigacji morskiej jak i przez lądowych użytkowników GNSS.