Powrót

EUDR - informacje o rozporządzeniu w sprawie udostępniania na rynku unijnym i wywozu z UE niektórych towarów i produktów związanych z wylesianiem i degradacją lasów

31 maja 2023 r. zostało uchwalone a następnie 9 czerwca 2023 r. opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1115 w sprawie udostępniania na rynku unijnym oraz wywozu z Unii niektórych towarów i produktów związanych z wylesianiem i degradacją lasów oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 995/2010 (tzw. EUDR).

Informacja dotycząca propozycji Komisji Europejskiej w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2023/1115 (EUDR) 

Informujemy, że w wyniku intensywnych prac legislacyjnych na szczeblu unijnym, 18 grudnia 2025 r. państwa członkowskie UE (w tym Polska) ostatecznie zatwierdziły zmiany w rozporządzeniu o przeciwdziałaniu wylesianiu (EUDR).
Celem nowelizacji jest zapewnienie podmiotom gospodarczym dodatkowego czasu na wdrożenie nowych wymogów oraz znaczące ograniczenie obciążeń administracyjno-finansowych przy zachowaniu celów środowiskowych.

Kluczowe zmiany i nowe terminy

Najważniejszym elementem porozumienia jest przesunięcie daty rozpoczęcia stosowania przepisów EUDR. Nowy harmonogram przedstawia się następująco.
Nowy termin stosowania:
Operatorzy średni i duzi: od 30 grudnia 2026 r.
Mikroprzedsiębiorstwa i małe firmy: od 30 czerwca 2027 r.

Główne udogodnienia dla przedsiębiorców

Nowelizacja wprowadza szereg rozwiązań wspierających krajowe podmioty gospodarcze, będących odpowiedzią na postulaty strony polskiej:

  • Uproszczenie procedur: zredukowano wymogi dotyczące należytej staranności (due diligence), szczególnie w odniesieniu do produktów pochodzących z krajów o niskim ryzyku.
  • Wsparcie techniczne: zobowiązano Komisję Europejską do zapewnienia pełnej operacyjności systemu informatycznego do monitorowania łańcuchów dostaw przed wejściem przepisów w życie.
  • Redukcja biurokracji: ograniczono obowiązki sprawozdawcze, co zminimalizuje obciążenia administracyjne dla polskich przedsiębiorców.
  • Mechanizm rewizji: do 30 kwietnia 2026 r. Komisja Europejska przeprowadzi ponowną ocenę przepisów, co otwiera drogę do dalszych uproszczeń legislacyjnych.

Status prawny i działania krajowe

Zmiana rozporządzenia EUDR wchodzi w życie trzy dni po jej ogłoszeniu i można ją odnaleźć w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Pozwoli to na formalne zastąpienie dotychczasowych, mniej korzystnych terminów i wymogów.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska, we współpracy z resortami rolnictwa oraz gospodarki, podejmuje nieustające działania na rzecz sprawnego i skutecznego wdrożenia przepisów unijnych w kraju, dbając o dobro rodzimych producentów. W związku z powyższym, przygotowany projekt krajowej ustawy wdrażającej EUDR zostanie niezwłocznie zaktualizowany zgodnie z nowym brzmieniem rozporządzenia, a następnie udostępniony do uzgodnień, konsultacji społecznych i opiniowania.

Więcej informacji i dokumenty źródłowe:

1. Działania Ministerstwa Klimatu i Środowiska w zakresie wdrożenia rozporządzenia EUDR

Ministerstwo Klimatu i Środowiska od 2023 r. podejmuje działania mające na celu uzgodnienie  kluczowych kwestii oraz wypracowanie rozwiązań służących skutecznemu stosowaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1115 (EUDR).

Aktem prawnym mającym na celu zapewnienie stosowania EUDR w Polsce będzie ustawa, nad którą obecnie trwają prace legislacyjne. Ministerstwo Klimatu i Środowiska, we współpracy z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwem Rozwoju i Technologii, oraz Krajową Administracją Skarbową, prowadzi prace nad tym projektem ustawy (nr projektu w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów: UC101).

Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie regulacji na szczeblu krajowym dotyczących wyznaczenia organów właściwych, odpowiedzialnych za wypełnianie obowiązków wynikających z EUDR.

Stosownie do przyjętych założeń ww. projekt ustawy przewiduje wyznaczenie 3 organów właściwych w rozumieniu EUDR:
1)    Inspekcja Weterynaryjna - w odniesieniu do bydła i odnośnych produktów wymienionych w załączniku I do rozporządzenia
2)    Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych - w odniesieniu do kakao, kawy, palmy olejowej i soi i odnośnych produktów wymienionych w załączniku I, 
3)    Inspekcja Ochrony Środowiska - w odniesieniu do drewna i kauczuku i odnośnych produktów wymienionych w załączniku I.

Zakłada się że koordynatorem krajowym odpowiadającym za stosowanie rozporządzenia 2023/1115 będzie minister właściwy do spraw środowiska.

2. Cel rozporządzenia

Celem rozporządzenia jest ograniczenie obrotu towarami, których produkcja wiąże się z wylesianiem i degradacją lasów. W szczególności ma ono przeciwdziałać utracie różnorodności biologicznej i emisjom gazów cieplarnianych, wspierając konsumpcję produktów niepowodujących wylesiania oraz redukując wpływ UE na globalne wylesianie.

Rozporządzenie jest częścią planu działania zapoczątkowanego komunikatem Komisji Europejskiej z 2019 r. dotyczącym ochrony i odbudowy światowych lasów.

Treść rozporządzenia dostępna jest na stronie.

3. Zakres przedmiotowy i podmiotowy (art. 1, art. 4 i art. 5 EUDR)

Rozporządzenie obejmuje określone towary i wymienione w załączniku I do rozporządzenia produkty, którymi są: 

  • w przypadku towarów: drewno, kakao, kawa, kauczuk, soja, palma olejowa oraz bydło,
  • w przypadku produktów, np: meble drewniane, czekolada, kawa palona lub bezkofeinowa, opony pneumatyczne gumowe, nasiona soi, skóra garbowana czy mięso z bydła.   

EUDR nakłada obowiązki na:

  • podmioty – tj. osoby fizyczne lub prawne, które w ramach działalności handlowej wprowadzają odnośne  produkty do obrotu lub je wywożą,
  • podmioty handlowe – tj. osoby, w łańcuchu dostaw inne niż podmioty, które w ramach działalności handlowej udostępniają produkty na rynku. 

4. Terminy stosowania przepisów (art. 38 EUDR)

Rozporządzenie EUDR weszło w życie w dniu 29 czerwca 2023 r. i od tego momentu wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich.

W przypadku dużych i średnich przedsiębiorców zasady wynikające z EUDR zaczynają obowiązywać od 30 grudnia 2025 r., natomiast wobec mikro i małych przedsiębiorców – od 30 czerwca 2026 r.

5. Należyta staranność (due diligence)

Przed wprowadzeniem produktów do obrotu lub ich wywozem podmioty i podmioty handlowe obowiązane są zachować należytą staranność.

Należyta staranność obejmuje:

  1. gromadzenie informacji i dokumentów potwierdzających, że produkty nie powodują wylesiania, zostały wyprodukowane zgodnie z właściwymi przepisami kraju produkcji oraz przedłożono w ich sprawie oświadczenie o należytej staranności;
  2. środki oceny ryzyka mającej na celu ustalenie, czy istnieje ryzyko, że produkty są niezgodne z wymogami.
  3. Produkt nie może zostać wprowadzony do obrotu ani wywieziony, chyba że nie istnieje żadne ryzyko albo jest ono znikome.
  4. środki zmniejszające ryzyko – wdrożenie procedur służących skutecznemu zmniejszaniu stwierdzonego ryzyka oraz zarządzaniu takim ryzykiem.

Podmioty i podmioty handlowe nie wprowadzą produktów do obrotu ani ich nie wywiozą, jeżeli nie złożą wcześniej oświadczenia o należytej staranności.

6. System informacyjny (art. 33 EUDR)

W dniu 9 grudnia 2024 r. weszło w życie rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/3084 z dnia 4 grudnia 2024 r. w sprawie funkcjonowania systemu informacyjnego przewidzianego w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1115 w sprawie udostępniania na rynku unijnym i wywozu z Unii niektórych towarów i produktów związanych z wylesianiem i degradacją lasów, o którym mowa w art. 33 EUDR.

Udostępnianie właściwym organom oświadczeń o należytej staranności następuje za pomocą systemu informacyjnego (TRACES), ustanowionego i utrzymywanego przez Komisję Europejską.

Funkcjonowanie systemu informacyjnego reguluje Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) 2024/3084 z dnia 4 grudnia 2024 r. w sprawie funkcjonowania systemu informacyjnego przewidzianego w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1115 w sprawie udostępniania na rynku unijnym i wywozu z Unii niektórych towarów i produktów związanych z wylesianiem i degradacją lasów.

Dostęp do systemu.

Do nauki korzystania z systemu służy specjalna wersja szkoleniowa.

7. Benchmarking i klasyfikacja krajów

Benchmarking w ramach EUDR to mechanizm klasyfikujący kraje według ryzyka związanego z wylesianiem i degradacją lasów. Wyróżnia się 3 poziomy ryzyka:
1)    niskie,
2)    standardowe,
3)    wysokie.

Na podstawie Rozporządzenia Wykonawczego Komisji (UE) 2025/1093 z dnia 22 maja 2025 r. ustanawiającego zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1115 w odniesieniu do wykazu krajów o niskim lub wysokim ryzyku produkcji odnośnych towarów powodujących niezgodność odnośnych produktów z art. 3 lit. a), Polska została uznana za kraj o niskim ryzyku.

Podmioty i podmioty handlowe pozyskujące towary i produkty z krajów lub ich części o niskim ryzyku podlegają uproszczonym obowiązkom w zakresie należytej staranności zgodnie z art. 13 EUDR.

Uproszczenie obejmuje brak dokonywania oceny ryzyka i podejmowania środków zmniejszających ryzyko.

Lista klasyfikacyjna krajów (maj 2025), dostępna jest na stronie.

8. Materiały informacyjne i szkoleniowe

FAQ (Najczęściej zadawane pytania) 

Wytyczne dla biznesu i administracji 

Dodatkowa dokumentacja, na przykład podręcznik użytkownika czy wskazówki dotyczące korzystania z „jednostek miary"

9. Punkt kontaktowy

Stowarzyszenia czy organizacje mają możliwość bezpośredniego udziału w dyskusji prowadzonej  na poziomie Brukseli dotyczącej wdrażania EUDR, m.in. poprzez aktywne uczestnictwo w Platformie  ds. Deforestacji, stanowiącej forum mające na celu konsultację działań Komisji Europejskiej  z interesariuszami. Wskazane forum jest otwarte dla wszystkich zainteresowanych, w tym przedstawicieli różnych sektorów przemysłu i rolnictwa z państw członkowskich Unii Europejskiej.

Pytania dotyczące EUDR można kierować bezpośrednio do Komisji Europejskiej (DG Environment):
ENV-DEFORESTATION@ec.europa.eu

Pytania do krajowych urzędów, zaangażowanych w przygotowania wdrażania EUDR można kierować bezpośrednio pod wskazanymi adresami email:

  • Ministerstwo Klimatu i Środowiska (podmiot koordynujący): 

adres e-mail : eudr@klimat.gov.pl


Pytania o charakterze ogólnym i przekrojowym dotyczące wdrażania EUDR 

  • Główny Inspektorat Weterynarii: 

adres e-mail: eudr@wetgiw.gov.pl


Pytania dotyczące wdrażania EUDR w odniesieniu do bydła i odnośnych produktów wymienionych w załączniku I do rozporządzenia 

  • Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych: 

adres e-mail: eudr@ijhars.gov.pl


Pytania dotyczące wdrażania EUDR w  odniesieniu do kakao, kawy, palmy olejowej i soi oraz odnośnych produktów wymienionych w załączniku I do rozporządzenia

  • Główny Inspektorat Ochrony Środowiska: 

adres e-mail: drewno@gios.gov.pl


Pytania dotyczące wdrażania EUDR w odniesieniu do drewna i kauczuku oraz odnośnych produktów wymienionych w załączniku I do rozporządzenia

Więcej szczegółowych i aktualnych informacji można znaleźć na stronach właściwych urzędów:

{"register":{"columns":[]}}