W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jestem beneficjentem

Realizuj projekt krok po kroku

  • Podpisz umowę o dofinansowanie
  • Weź pod uwagę kwalifikowalność ponoszonych wydatków
  • Pamiętaj, że kontrola projektu jest nieodłącznym elementem jego realizacji
  • Prawidłowo rozliczaj i sprawozdawaj postępy w realizacji projektu
  • Odpowiednio promuj fakt korzystania ze środków unijnych oraz oznacz dokumenty projektowe
  • Zachowaj okres trwałości projektu

Pamiętaj, aby realizować i rozliczać projekt zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie oraz przestrzegać terminów określonych w odpowiednich wytycznych.

Podpisanie umowy o dofinansowanie

Jeżeli Twój wniosek o dofinansowanie zostanie pozytywnie oceniony, otrzymasz oficjalne pismo z informacją o przyznanym wsparciu. Od tej chwili rozpoczyna się procedura podpisania umowy o dofinansowanie projektu, który zamierzasz realizować.
Zgodnie z informacją zawartą w piśmie, zostaniesz zobowiązany dopełnić formalności niezbędnych do podpisania umowy, w tym:

  • przygotowania odpowiednich dokumentów,
  • dostarczenia ich w podanym w piśmie terminie. 

Zwróć uwagę, że wykaz dokumentów może się różnić, w zależności od tego, jaki projekt będziesz realizować oraz jakiego rodzaju podmiot reprezentujesz. Podstawową listę w większości przypadków stanowią:

  • dokumenty rejestrowe przedsiębiorstwa (w tym aktualny wyciąg z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub odpis Krajowego Rejestru Sądowego; zaświadczenie o nadaniu NIP i REGON),
  • kopia umowy o prowadzenie rachunku bankowego,
  • aktualne zaświadczenia o niezaleganiu z należnościami publicznymi (np. składkami ZUS, podatkami),
  • dokumenty potwierdzające ustanowienie zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy (np. weksel, gwarancja bankowa, poręczenie).

Umowa o dofinansowanie jest ważnym dokumentem, który opisuje Twoje prawa i obowiązki przy realizacji przedsięwzięcia opisanego przez Ciebie we wniosku o dofinansowanie. Jej elementami są również harmonogram realizacji projektu oraz jego budżet. W sytuacji, gdy chciałbyś zmienić postanowienia umowy, niezbędna będzie pisemna akceptacji instytucji, która udzieliła Ci wsparcia.
Wzór umowy o dofinansowanie przygotowała Instytucja Zarządzająca.

System SL2014

Jeżeli podpiszesz umowę o dofinansowanie otrzymasz możliwość korzystania z Centralnego Systemu Teleinformatycznego SL2014. Aplikacja umożliwi Ci rozliczanie projektu, w tym składanie wniosków o płatność oraz komunikację z instytucją, z którą podpisałeś umowę o dofinansowanie.

W przypadku awarii systemu SL2014, gdy chcesz złożyć wniosek o płatność, powinieneś postąpić zgodnie z określoną procedurą, tzn. poinformować Instytucję Pośredniczącą o awarii drogą elektroniczną na adres: departament.funduszy.europejskich@klimat.gov.pl. Administrator merytoryczny SL2014 w IP weryfikuje otrzymane zgłoszenie.

1. W przypadku potwierdzenia wystąpienia zgłoszonego problemu, administrator przekazuje niezwłocznie do beneficjentów informację drogą e-mailową o awarii systemu oraz konieczności stosowania alternatywnego sposobu rozliczania projektu z wykorzystaniem papierowych wniosków o płatność.

2. W przypadku braku potwierdzenia wystąpienia zgłoszonego problemu, administrator przekazuje niezwłocznie do beneficjentów informację drogą e-mailową o możliwości składania przez beneficjentów wniosków o płatność za pośrednictwem SL2014.

Kwalifikowalność wydatków

Na etapie sporządzania wniosku o dofinansowanie powinieneś zapoznać się z katalogiem kosztów kwalifikowalnych, ponieważ nie każdy wydatek jaki poniesiesz może zostać dofinansowany. Wydatki niewymienione w katalogu wydatków kwalifikowalnych ponosisz ze środków własnych.

Przy ocenie poszczególnego wydatku – już na etapie wniosku o dofinansowanie - weryfikacji podlega, oprócz zgodności z katalogiem kosztów kwalifikowalnych, również to czy:

  • wydatek jest zgodny z Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko 2014-2020,
  • czy wydatek jest niezbędny do realizacji projektu,
  • czy wydatek jest efektywny.

Pozytywna ocena wniosku i przyznanie dofinansowania na realizację projektu nie oznacza, że wszystkie wydatki, które przedstawisz do refundacji będą kwalifikować się do współfinansowania. Przy realizacji projektu dodatkowej weryfikacji podlega:

  • czy wydatek został rzeczywiście poniesiony,
  • czy wydatek był przewidziany we wniosku stanowiącym załącznik do umowy o dofinansowanie,
  • czy wydatek był poniesiony zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa wspólnotowego oraz prawa krajowego,
  • zasadność poniesienia danego wydatku dla realizacji projektu,
  • efektywność poniesionego wydatku,
  • sposób udokumentowania wydatków.

Pamiętaj, że decydując się na korzystanie z pieniędzy publicznych, zobowiązujesz się ponosić wszystkie wydatki z zachowaniem zasady uczciwej konkurencji, efektywności, jawności i przejrzystości, a także powinieneś dołożyć wszelkich starań w celu uniknięcia konfliktu interesów. W praktyce oznacza to, że podmioty zobowiązane ustawowo do stosowania Prawa zamówień publicznych, dokonują wyboru dostawców zgodnie z tymi przepisami. Jeżeli jednak jesteś prywatnym przedsiębiorcą albo reprezentujesz inny podmiot, który nie jest zobowiązany do stosowania na co dzień Prawa zamówień publicznych, będziesz musiał wprowadzić pewne zmiany w sposobie dokonywania zakupów.
 
Zasady dokonywania zakupów obowiązujące beneficjentów niezobowiązanych ustawowo do stosowania Prawa zamówień publicznych znajdziesz w Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Wiedz, że od 1 stycznia 2016 r. istnieje obowiązek publikacji zapytań ofertowych w Bazie Konkurencyjności Funduszy Europejskich przez beneficjentów POIiŚ 2014-2020 zobowiązanych do stosowania zasady konkurencyjności.

Materiały

Baza Konkurencyjności Funduszy Europejskich
Jak zrealizować projekt zgodnie z zasadą konkurencyjności?
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020

Kontrola projektu

Kontrola projektu współfinansowanego z funduszy unijnych jest ważnym elementem, który może wystąpić na każdym etapie jego realizacji, również po zakończeniu.

Projekt, który realizujesz będzie zatem mógł podlegać następującym kontrolom:

  • Weryfikacja wniosków o płatność – składane przez Ciebie wnioski o płatność są sprawdzane pod kątem formalnym i rachunkowym, z uwzględnieniem, czy wydatki ujęte w tym wniosku do refundacji lub rozliczenia są wydatkami kwalifikowalnymi;
  • Kontrola w miejscu jego realizacji lub w Twojej siedzibie – może być prowadzona w trakcie realizacji projektu, na jego zakończenie lub po jego zakończeniu; kontroli podlegać będzie dokumentacja i zakres rzeczowy realizowanego projektu;
  • Kontrola na zakończenie – polega na sprawdzeniu całej obowiązującej dokumentacji związanej z realizacją projektu, jej kompletności oraz zgodności z procedurami, jak również zakres czynności może też obejmować kontrolę w miejscu realizacji projektu;
  • Kontrola trwałości – prowadzona po zakończeniu realizacji projektu – przede wszystkim sprawdzeniu podlega, czy nie zaszły w projekcie niedozwolone modyfikacje; może być rozszerzona o kontrolę innych elementów np. osiągnięcia i utrzymania wskaźników.

Jeśli realizujesz bądź realizowałeś więcej niż jeden projekt (nawet w ramach różnych Programów), Twój projekt będzie podlegał kontroli krzyżowej, która polega na sprawdzeniu, czy w ramach kilku projektów nie były finansowane te same wydatki. Kontrola ta jest prowadzona głównie na podstawie danych zgromadzonych w systemach informatycznych bez Twojego bezpośredniego udziału. W wyjątkowych przypadku kontrole mogą zostać przeprowadzone w miejscu realizacji projektów lub w Twojej siedzibie. 

Ponadto, projekt może zostać poddany innym kontrolom lub audytom – realizowanym bezpośrednio przez Komisję Europejską, Europejski Trybunał Obrachunkowy, Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, Instytucję Audytową, Urzędy Kontroli Skarbowej lub Najwyższą Izbę Kontroli.

Po zakończeniu kontroli/audytu sporządzana zostaje informacja pokontrolna, raport z audytu lub inny podobny dokument. Jeśli w wyniku kontroli wykryto uchybienia, otrzymasz zalecenia pokontrolne z terminem ich wypełnienia. Zalecenia mogą odnosić się także do usprawnienia pewnych kwestii. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości przez kontrolujących, następstwem może być konieczność zwrotu części lub całości dofinansowania jakie otrzymałeś.

Materiały

Wytyczne w zakresie kontroli dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020

Sprawozdawczość, rozliczenie projektu i dokumentacja

Twoim obowiązkiem w ramach realizacji projektu jest również informowanie instytucji, z którą podpisałeś umowę o dofinansowanie o postępach jego realizacji. Sprawozdania z postępu w realizacji projektu zawierają się we wniosku o płatność, który przekazujesz w terminie określonym w umowie, nie rzadziej jednak niż raz na 3 miesiące.

Wnioski o płatność należy przygotowywać na specjalnym formularzu i przekazywać jedynie w formie elektronicznej. We wniosku o płatność informujesz o działaniach podejmowanych w ramach projektu, poniesionych wydatkach oraz efektach z realizacji projektu (zgodnie z założeniami wskazanymi we wniosku o dofinansowanie). Dodatkowo przedstawiasz działania, które będziesz realizował w okresie poprzedzających kolejny wniosek o płatność. Jeżeli wniosek będzie wymagał korekty lub uzupełnienia, instytucja, z którą została podpisałeś umowę, zwróci się z prośbą o korektę lub uzupełnienie.
Pamiętaj, że wniosek o płatność jest dokumentem, na którego podstawie zostanie wypłacona kolejna transza zaliczki czy refundacja. Dofinansowanie może być cofnięte, jeżeli okaże się że realizujesz projekt niezgodnie z założeniami, o których pisałeś we wniosku lub nie osiągnąłeś zamierzonego celu. Całość lub część dofinansowania będziesz też musiał zwrócić jeżeli nie dochowasz obowiązujących Cię procedur związanych na przykład z wyborem dostawców lub usługodawców.
Wniosek o płatność składasz, gdy:

  • wnioskujesz o przekazanie zaliczki na realizację projektu,
  • wnioskujesz o refundację kosztów, które już poniosłeś,
  • chcesz rozliczyć otrzymane zaliczki, w tej sytuacji musisz wykazać wydatki, które poniosłeś i opłaciłeś z otrzymanych wcześniej zaliczek,
  • jesteś jednostką sektora finansów publicznych, a środki na projekt zostały zapisane w Twoim budżecie – rozliczasz wydatki.

Jeśli występujesz o zaliczkę musisz podać kwotę planowanych wydatków w okresie poprzedzającym złożenie kolejnego wniosku. Wartość zaliczki nie może przekroczyć wartości wskazanej w umowie o dofinansowanie.

Jeżeli Twój wniosek służy rozliczeniu poniesionych już kosztów w części finansowej powinieneś do wniosku o płatność dołączyć zestawienie wydatków oraz kopie dokumentów księgowych potwierdzających poniesienie wydatków w ramach projektu.  

Przez cały czas trwania projektu musisz gromadzić i przechowywać wszystkie dokumenty związane z projektem. Dokumenty projektowe są niezbędne do przedłożenia we wniosku o płatność bądź podczas kontroli. Ważne, abyś posiadał wszelkie dokumenty potwierdzające nabycie i instalację środków trwałych, budowę obiektów, czy skorzystanie z usług przewidzianych w projekcie. Przede wszystkim powinieneś mieć faktury i potwierdzenia przelewów, ale również protokoły przekazania towarów, odbioru zleconych prac, czy wykonania usług. W przypadku gdy zatrudniasz pracownika/pracowników w ramach projektu– niezależnie od tego, czy ich wynagrodzenie podlegało dofinansowaniu – musisz dysponować pełną dokumentacją potwierdzającą przeprowadzenie obiektywnego procesu rekrutacji, zawarcie umów oraz wywiązywanie się ze zobowiązań wobec zatrudnionych, ZUS i skarbu państwa.
 
Wniosek o płatność powinieneś sporządzić i wysłać do instytucji w formie elektronicznej za pomocą platformy Centralnego Systemu Teleinformatycznego (SL2014).

Każdy dokument księgowy powinien być oznakowany w sposób przypisujący go jednoznacznie do konkretnego projektu – np. pieczątką zawierającą taką informację. Takie podejście uniemożliwi wykorzystanie tego samego dokumentu (wydatku) do uzyskania zwrotu kosztów w więcej niż jednym projekcie.

Pamiętaj, że wszystkie dokumenty projektowe powinny być księgowane w sposób umożliwiający ich łatwą identyfikację. Odrębna ewidencja księgowa wymaga wprowadzenie jednolitego oznakowania dofinansowanych pozycji bądź ujmowanie ich na specjalnie w tym celu utworzonych kontach.

Wszystkie płatności, które dokonujesz w projekcie  muszą się odbywać za pośrednictwem konta bankowego wskazanego w umowie o dofinansowanie.

Materiały

Centralny System Teleinformatyczny (SL2014)

Zasady promocji i oznakowania

Pamiętaj, że obywatele Unii Europejskiej mają prawo do informacji, w jaki sposób są wykorzystywane środki z unijnego budżetu. Będąc beneficjentem masz obowiązek informować o dofinansowaniu swojego projektu, we wszystkich podejmowanych działaniach informacyjnych i promocyjnych związanych z projektem, a więc:

  • informuj, że korzystasz z dofinansowania i promuj swoje przedsięwzięcie,
  • znakuj dokumenty projektowe, zamieść znak Funduszy Europejskich (właściwy dla danego programu, z którego otrzymałeś wsparcie) oraz znak Unii Europejskiej (właściwy dla danego Funduszu),
  • znakuj miejsca realizacji projektu,
  • jeśli masz stronę internetową, zamieść na niej informacje o projekcie i nie zapomnij oznakować ją we właściwy sposób.

Materiały

Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności 2014-2020 w zakresie informacji i promocji - dla umów podpisanych do 31 grudnia 2017 r.
Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności 2014-2020 w zakresie informacji i promocji - dla umów podpisanych od 1 stycznia 2018 r.
Karta wizualizacji Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020
Księga Identyfikacji Wizualnej znaku marki Fundusze Europejskie i znaków programów polityki spójności na lata 2014-2020 - dla umów podpisanych do 31 grudnia 2017 r.
Księga Identyfikacji Wizualnej znaku marki Fundusze Europejskie i znaków programów polityki spójności na lata 2014-2020 - dla umów podpisanych od 1 stycznia 2018 r.

Trwałość projektu

Jeżeli zakończyłeś realizację projektu obowiązuje Cię zachowanie okresu trwałości. W tym czasie nie możesz zmieniać formy projektu i zakresu efektów, których osiągnięcie zadeklarowałeś we wniosku o dofinansowanie.

Czas w jakim nie możesz dokonywać istotnych zmian wynosi 5 lat, jednak w przypadku mikro, małych i średnich przedsiębiorstw obejmuje 3 lata.  

Okres trwałości dla Twojego projektu liczymy od dnia przekazania płatności końcowej.

Czego nie możesz robić w okresie trwałości?

  • zaprzestać działalności produkcyjnej lub przeniesienie jej poza obszar wsparcia programu,
  • dokonywać zmian własności elementu współfinansowanej infrastruktury, która daje przedsiębiorstwu lub podmiotowi nienależne korzyści,
  • dokonywać zmian wpływających na charakter projektu, jego celów lub warunków realizacji, które mogłyby doprowadzić do naruszenia jego pierwotnych założeń.

Zwróć uwagę, że w przypadku inwestycji w infrastrukturę lub inwestycji produkcyjnych, przeniesienie w okresie 10 lat od daty płatności końcowej dotacji działalności produkcyjnej poza obszar UE, też uznaje się za naruszenie zasady trwałości.  Powyższa zasada nie ma jednak zastosowania do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.

Jeśli naruszysz zasadę trwałości projektu, wypełnisz przesłankę do zwrotu środków otrzymanych na realizację projektu z odsetkami karnymi wraz z odsetkami liczonymi dla zaległości podatkowych.

Pamiętaj, żeby przechowywać w swojej siedzibie pełną dokumentację projektu przez okres wskazany w umowie o dofinansowanie. W przypadku kontroli trwałości projektu przeprowadzanej przez przedstawicieli instytucji, która udzieliła Ci wsparcia, bądź Instytucji Zarządzającej programem, a także przedstawiciel Unii Europejskiej, jeżeli zajdzie taka potrzeba, musisz udostępnić dokumentację do wglądu.

Zgłaszanie nieprawidłowości

Jeśli podejrzewasz wystąpienie nieprawidłowości lub nadużyć, które dotyczą instytucji wdrażającej program lub beneficjentów, zgłoś to korzystając z formularza dostępnego na stronie internetowej lub wyślij wiadomość elektroniczną na adres: nadużycia.POIS@mfipr.gov.pl.

Materiały

Zgłaszanie nieprawidłowości
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
25.11.2020 17:37 Aleksandra Warchoł
Pierwsza publikacja:
08.05.2018 11:00 Ilona Bartkowska
{"register":{"columns":[]}}