W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Zadania i kompetencje Komendanta Miejskiego

Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej realizuje zadania wynikające z postanowień art. 13 ust. 6 Ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r., poz. 1969)

Do zadań Komendanta Miejskiego PSP należy:

  1. kierowanie Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej;
  2. organizowanie jednostek ratowniczo-gaśniczych;
  3. organizowanie na obszarze powiatu krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego;
  4. dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze powiatu poprzez swoje stanowisko kierowania;
  5. kierowanie jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej z obszaru powiatu do akcji ratowniczych i humanitarnych poza granicę państwa, na podstawie wiążących Rzeczpospolitą Polską umów i porozumień międzynarodowych;
  6. analizowanie działań ratowniczych prowadzonych na obszarze powiatu przez podmioty krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego;
  7. organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczej;
  8. współdziałanie z komendantem gminnym ochrony przeciwpożarowej, jeżeli komendant taki został zatrudniony w gminie;
  9. współdziałanie z komendantem gminnym związku ochotniczych straży pożarnych;
  10. rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń;
  11. opracowywanie planów ratowniczych na obszarze powiatu;
  12. nadzorowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych;
  13. wykonywanie zadań z zakresu ratownictwa;
  14. wstępne ustalanie przyczyn oraz okoliczności powstania i rozprzestrzeniania się pożaru oraz miejscowego zagrożenia;
  15. organizowanie szkolenia i doskonalenia pożarniczego;
  16. szkolenie członków ochotniczych straży pożarnych;
  17. inicjowanie przedsięwzięć w zakresie kultury fizycznej i sportu z udziałem podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze powiatu;
  18. wprowadzanie podwyższonej gotowości operacyjnej w Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w sytuacji zwiększonego prawdopodobieństwa katastrofy naturalnej lub awarii technicznej, których skutki mogą zagrozić życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach, oraz w przypadku wystąpienia i utrzymywania się wzmożonego zagrożenia pożarowego.

Ponadto do zadań komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej należy:

  1. współdziałanie z zarządem oddziału powiatowego związku ochotniczych straży pożarnych;
  2. przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej ochotniczych straży pożarnych na obszarze powiatu, pod względem przygotowania do działań ratowniczych;
  3. realizowanie zadań wynikających z innych ustaw.

Komendant Miejski PSP w Tarnobrzegu przy pomocy Komendy Miejskiej realizuje zadania i kompetencje Państwowej Straży Pożarnej na obszarze Miasta Tarnobrzeg i Powiatu Tarnobrzeskiego, a w szczególności:

  1. jest organem właściwym w postępowaniu administracyjnym, w sprawach związanych z wykonywaniem zadań i kompetencji Państwowej Straży Pożarnej, jeżeli ustawy szczególne nie stanowią inaczej,
  2. w razie stwierdzenia naruszenia przepisów przeciwpożarowych, uprawniony jest w drodze decyzji administracyjnej do:
    • nakazania usunięcia stwierdzonych uchybień w ustalonym terminie,
    • wstrzymania robót (prac), zakazania użytkowania maszyn, urządzeń lub środków transportowych oraz eksploatacji pomieszczeń, obiektów lub ich części, jeżeli stwierdzone uchybienia mogą powodować zagrożenie życia ludzi lub bezpośrednie niebezpieczeństwo powstania pożaru,
  3. przynajmniej raz w roku lub na każde polecenie prezydenta i starosty, składa informację o stanie bezpieczeństwa ochrony przeciwpożarowej oraz zagrożeniach pożarowych powiatu,
  4. wykonuje polecenia otrzymane od przewodniczącego zarządu gminy lub powiatu w zakresie właściwości Państwowej Straży Pożarnej, zmierzające do usunięcia bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa wspólnoty samorządowej,
  5. współpracuje z zarządem miasta w zakresie wykonania budżetu miasta przeznaczanego na ochronę przeciwpożarową,
  6. przedkłada prezydentowi i staroście do zatwierdzenia programy działania komendy miejskiej,
  7. przedstawia radzie miasta i powiatu wnioski w sprawie stanowienia aktów prawa miejscowego,
  8. zajmuje stanowisko w sprawie przekazania do użytku obiektów budowlanych,
  9. uzgadnia plany operacyjno – ratownicze działań podejmowanych na wypadek nadzwyczajnych zagrożeń na terenie jednostek organizacyjnych, eksploatujących instalacje mogące spowodować nadzwyczajne zagrożenie środowiska,
  10. przeprowadza kontrole na zlecenie prezydenta i starosty,
  11. uzgadnia określone przez organizatora imprezy masowej, szczegółowe zasady postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w obiekcie, w którym planuje się przeprowadzenie imprezy,
  12. opiniuje wniosek organizatora imprezy masowej o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej.
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
26.11.2020 19:25 Paweł Korczak
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Wydział Kwatermistrzowsko-Techniczny
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Zadania i kompetencje Komendanta Miejskiego 2.0 18.01.2024 10:42 bryg. Jacek Widuch
Zadania i kompetencje Komendanta Miejskiego 1.0 26.11.2020 19:25 Paweł Korczak

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}