Proces inwestycyjny dla morskich elektrowni wiatrowych polega na wypełnieniu szeregu szczególnych wymogów i uzyskaniu określonych zgód, pozwoleń i decyzji, m.in. w obszarze bezpieczeństwa morskiego czy geologii.
Możliwość lokalizacji morskich elektrowni wiatrowych przedstawia się w sposób dużo bardziej ograniczony aniżeli w przypadku lądowych elektrowni wiatrowych. W Polsce morskie farmy wiatrowe mogą być lokalizowane jedynie w wyłącznej strefie ekonomicznej. Oznacza to minimalną odległość od linii brzegowej wynoszącą 12 mil morskich (ok. 22 km od brzegu).
Aktem umożliwiającym sprawdzenie, w jakich miejscach dopuszcza się rozmieszczenie morskich farm wiatrowych jest Plan zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich (PZPPOM). To właśnie w tym planie wskazane zostały obszary morskie, których funkcją podstawową jest wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych.
Warto podkreślić, że w załącznikach 1 i 2 do "u.p.m.f.w" w sposób szczególny określone zostały obszary rozmieszczenia morskich farm wiatrowych, w odniesieniu do których wytwórcy mogą ubiegać się o prawo do pokrycia ujemnego salda. Obszary te zawierają się w akwenach o funkcji podstawowej - wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych wyznaczonych w PZPPOM - i wynoszą łącznie 2310,8 km². Ich rozmieszczenie przebiega w rejonie Ławicy Słupskiej, Ławicy Środkowej i Ławicy Odrzanej.
W poniższym linku znajduje się opis omawianego w tym kroku procesu.
Decyzja o PSZW stanowi zwykle pierwszy krok związany z realizacją procesu inwestycyjnego morskiej elektrowni wiatrowej, choć przepisy nie stoją na przeszkodzie, aby jako pierwszą uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.
PSZW dla morskiej farmy wiatrowej zastępuje obowiązek uzyskania tytułu prawnego do nieruchomości, na której realizowana jest inwestycja – wynika to ze specyfiki uwarunkowań prawnych dotyczących obszarów morskich.
W poniższym linku znajduje się szczegółowy opis procedury omawianej w tym kroku:
Przed uzyskaniem pozwolenia na budowę morskiej farmy wiatrowej, inwestor zobligowany jest do zapewnienia przyłączenia elektrowni do sieci elektroenergetycznej. Dla lądowej części infrastruktury wyprowadzającej moc z morskiej farmy wiatrowej procedura przyłączeniowa przebiega zgodnie z trybem wskazanym na podstronie o lądowych elektrowniach wiatrowych.
Przebieg procedury przyłączeniowej zależy od decyzji inwestora, dotyczącej ubiegania się o przyznanie publicznego wsparcia w postaci prawa do pokrycia ujemnego salda, o którym mowa w rozdziale 3 albo rozdziale 4 u.p.m.f.w.
Jeżeli inwestor rezygnuje z ubiegania się o prawo do pokrycia ujemnego salda, wówczas procedura przyłączeniowa przebiega zgodnie z trybem wskazanym na podstronie o lądowych elektrowniach wiatrowych, z zastrzeżeniem następujących odmienności:
Jeżeli inwestor zamierza ubiegać się o przyznanie publicznego wsparcia w postaci prawa do pokrycia ujemnego salda, procedura przyłączeniowa przebiega na zasadach opisanych poniżej, według następującego schematu:
Po uzyskaniu PSZW, koniecznym krokiem podejmowanym przez inwestora jest uzyskanie decyzji pozwalającej na lokowanie kabli na obszarach morskich. Dostarczanie energii wyprodukowanej w morskiej farmie wiatrowej wymaga bowiem posadowienia infrastruktury sieciowej służącej do przetransportowania energii przez obszary morskie do punktu przyłączenia.
W zakresie tego zadania inwestycyjnego, inwestor zobowiązany jest do uzyskania następujących decyzji:
W związku z powyższym, konieczne jest uzyskanie dwóch odrębnych decyzji.
W odniesieniu do obu tych decyzji, jeśli inwestorem jest wytwórca, stosowane mogą być także przepisy ustawy o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych, umożliwiające realizację tzw. strategicznych decyzji w zakresie sieci przesyłowych.
W poniższym linku znajduje się szczegółowy opis procedur omawianych w tym kroku:
Inwestor zobowiązany jest do wystąpienia o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (decyzję środowiskową) umożliwiającą mu realizację przedsięwzięcia w zakresie morskiej farmy wiatrowej.
Należy zauważyć, że obowiązek uzyskania decyzji środowiskowej dotyczy tylko budowy morskiej farmy wiatrowej. Natomiast zespół urządzeń służących do wyprowadzenia mocy z morskiej farmy wiatrowej kwalifikowany jest jako przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Niemniej jednak z uwagi na istotność oceny oddziaływań skumulowanych w ramach całego projektu morskiej farmy wiatrowej również w jego przypadku należy uzyskać decyzję środowiskową.
W poniższym linku znajduje się szczegółowy opis procedury omawianej w tym kroku:
Inwestor przed opracowaniem projektu budowlanego zobowiązany jest pozyskać następujące decyzje geologiczne:
W poniższych linkach znajdują się szczegółowe opisy procedur omawianych w tym kroku:
Decyzja w przedmiocie zatwierdzenia projektu robót geologicznych
Decyzja w przedmiocie zatwierdzenia dokumentacji geologicznej morskiej farmy wiatrowej
Zgodnie z ustawą o bezpieczeństwie morskim (dalej „u.b.m.”) morskie farmy wiatrowe oraz zespół urządzeń służących do wyprowadzania wyprodukowanej mocy muszą spełniać wymagania w zakresie bezpieczeństwa, ochrony środowiska, ochrony granicy państwowej na morzu oraz obronności państwa.
Weryfikacji spełnienia powyższych kryteriów służy mechanizm zatwierdzania w formie decyzji administracyjnej ekspertyz i planów przygotowywanych przez inwestora, służących integracji przedsięwzięcia inwestycyjnego z wymogami bezpieczeństwa morskiego oraz ochrony środowiska i obronności.
W poniższych linkach znajdują się szczegółowe opisy procedur omawianych w tym kroku:
Pozwolenie na budowę to element procesu inwestycyjnego, który stanowi podstawę do rozpoczęcia prac budowlanych przy budowie morskiej elektrowni wiatrowej lub zespołu urządzeń służących do wyprowadzania mocy z morskiej elektrowni wiatrowej. Bez tej decyzji nie można rozpocząć wykonywania prac budowlanych ani wystąpić o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie elektrowni.
Warto podkreślić, że pozwolenie na budowę dotyczy całego zamierzenia budowlanego określonego we wniosku przez inwestora. Nie ma jednak obowiązku realizowania projektu inwestycyjnego w całości za jednym razem. Zgodnie z przepisami Prawa budowlanego, dopuszcza się, pod określonymi warunkami, możliwość etapowania i podziału przedsięwzięcia na części. Możliwość etapowania powstaje w sytuacji, gdy zamierzenie budowlane obejmuje więcej niż jeden obiekt. Inwestor, decydując się na podział przedsięwzięcia musi mieć jednak na uwadze, że pozwolenie na budowę może dotyczyć jedynie obiektu lub zespołu obiektów, które mogą funkcjonować samodzielnie zgodnie z ich przeznaczeniem.
Należy zaznaczyć, że w odniesieniu do wydania pozwolenia na budowę zespołu urządzeń służących do wyprowadzania mocy z morskiej elektrowni wiatrowej stosowane mogą być także przepisy ustawy o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych, umożliwiające realizację tzw. strategicznych decyzji w zakresie sieci przesyłowych.
W poniższym linku znajduje się szczegółowy opis procedury omawianej w tym kroku:
Z racji na skalę oddziaływania oraz znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego inwestycji w postaci morskiej farmy wiatrowej oraz zespołu urządzeń służących do wyprowadzania mocy, inwestor zobowiązany jest dopełnić szeregu obowiązków certyfikacyjnych.
Zgodnie z art. 113g ust. 1 u.b.m. inwestor na etapie realizacji procesu inwestycyjno-budowlanego dla części morskiej zobowiązany jest do pozyskania następujących certyfikatów:
W poniższym linku znajduje się szczegółowy opis certyfikatów przedstawionych w tym kroku:
Certyfikacja morskich farm wiatrowych i zespołu urządzeń służących do wyprowadzania mocy
W poniższym linku znajdują się szczegóły dotyczące tego kroku
Ekspertyza zgodności projektowej i wykonawczej składana operatorowi systemu przesyłowego
Po zakończeniu procesu budowy morskiej elektrowni wiatrowej lub zespołu urządzeń służących do wyprowadzania z niej mocy, w celu rozpoczęcia produkcji energii elektrycznej konieczne jest wcześniejsze uzyskanie pozwolenia na użytkowanie. Decyzja ta stwierdza możliwość legalnego korzystania z obiektu w sposób prawidłowy, zgodny z wydanym uprzednio pozwoleniem na budowę.
W poniższym linku znajduje się szczegółowy opis procedury omawianej w tym kroku:
Rozpoczęcie wytwarzania i sprzedaży energii z morskiej farmy wiatrowej możliwe jest po uzyskaniu przez inwestora koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. Koncesja stanowi tym samym również warunek konieczny umożliwiający korzystanie przez inwestora z systemów wsparcia energii odnawialnej.
Co istotne w przypadku morskich farm wiatrowych uzyskanie koncesji wiąże się z obowiązkiem regularnego uiszczania dodatkowej opłaty koncesyjnej. W przypadku morskich farm wiatrowych wymiar opłaty koncesyjnej jest wyższy aniżeli w odniesieniu do innych źródeł. Morskie farmy wiatrowe nie mogą być bowiem opodatkowane podatkiem od nieruchomości, w związku z czym płacą one dodatkową opłatę koncesyjną zależną od wysokości przychodów i mocy zainstalowanej morskiej farmy wiatrowej.
Szczegóły dotyczące ustalania wysokości opłat koncesyjnych dla morskich farm wiatrowych uwzględnione zostały w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 12 października 2021 r. w sprawie opłaty koncesyjnej (Dz. U. poz. 1938).
W poniższym linku znajduje się szczegółowy opis procedury omawianej w tym kroku:
Koncesja na wytwarzanie energii elektrycznej w odnawialnych źródłach energii (OZE)
{"register":{"columns":[]}}