W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Świadczenie ratownicze z tytułu wysługi lat w OSP (tzw. dodatek do emerytury)

Świadczenie ratownicze dla strażaków OSP

Na podstawie art. 16 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych strażakowi ratownikowi OSP przysługuje świadczenie ratownicze (corocznie waloryzowane) z tytułu wysługi lat w OSP w wysokości 200 zł.

Prawo do tego świadczenia przysługuje strażakowi ratownikowi OSP, który czynnie uczestniczył jako członek OSP w działaniach ratowniczych lub akcjach ratowniczych (wymagany bezpośredni udział co najmniej raz w roku) - przez co najmniej przez 25 lat (w przypadku mężczyzn) oraz 20 lat (w przypadku kobiet). Przy naliczaniu okresu czynnego uczestnictwa w działaniach ratowniczych nie jest wymagane zachowanie ciągłości wysługi lat w OSP.

Świadczenie ratownicze przyznaje się na wniosek zainteresowanego złożony do komendanta powiatowego (miejskiego) PSP – tj. organu przyznającego, właściwego dla siedziby jednostki OSP, do której należy strażak ratownik OSP. Prawo do tego świadczenia przysługuje po osiągnięciu przez mężczyznę 65 roku życia, a przez kobietę 60 roku życia.

Świadczenie wypłaca Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA:
- wypłata następuje miesięcznie, do 15. dnia każdego miesiąca kalendarzowego, począwszy od miesiąca, w którym przyznano świadczenie ratownicze (art. 18 ust. 2 ustawy);
- zgodnie z art. 51. ust 1. ustawy, osobie, która złoży wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego w terminie 9 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, przyznaje się prawo do świadczenia ratowniczego od   miesiąca wejścia w życie ustawy, o ile w miesiącu tym spełniała wszystkie niezbędne warunki do nabycia prawa do świadczenia ratowniczego.

Wzór wniosku o przyznanie świadczenia określa rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych z dnia 2 lutego 2022 r. (Dz.U. 2022R poz. 316) wydany na podstawie art. 17 ust.11 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych.


Koordynatorzy z urzędów gmin ds. świadczenia ratowniczego:

Gmina Promna - tel. 48 615 10 26 - email: gminapromna@promna.pl

 

Materiały

Rozporządzenie MSWiA w sprawie wniosku o przyznanie świadczenia ratowniczego
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wniosku o przyznanie świadczenia ratowniczego
Wniosek​_o​_świadczenie​_ratownicze​_2023
Wniosek​_o​_świadczenie​_ratownicze​_2023.pdf 0.76MB
Ustawa o OSP
Instrukcja pomocnicza dla członków OSP
Wzór oświadczenia świadka (aktualizacja 10.02.2022r.)
Informacja z zakresu ochrony danych osobowych dla członków (strażaków) Ochotnicznej Straży Pożarnej
Informacja​_z​_zakresu​_ochrony​_danych​_osobowych​_dla​_członków​_(strażaków)​_Ochotnicznej​_Straży​_Pożarnej.pdf 0.03MB
Wzór wypełnionego wniosku świadczenie ratownicze
wzór​_wniosku​_świadczenie​_ratownicze.pdf 0.36MB
{"register":{"columns":[]}}