W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

2021 rok

  1. Wejście w życie 1 listopada przepisów znowelizowanej ustawy o radiofonii i telewizji nakładających nowe obowiązki w zakresie edukacji medialnej:  https://www.gov.pl/web/krrit/polskie-prawo-medialne.
  • na dostawców platform udostępniania wideo (art.47w ustawy o radiofonii i telewizji): upowszechnianie umiejętności świadomego korzystania z mediów wśród użytkowników poprzez upowszechnianie wiedzy o ich prawach i obowiązkach oraz o prawach i obowiązkach dostawców wynikających z przepisów: art. 47l, art. 47m ust. 1–6, art. 47o ust. 1, art. 47p ust. 1, art. 47q ust. 1, art. 47r, art. 47s ust. 1 i 2, art. 47t i art. 47u ustawy;
  • na KRRiT (art. 6 ust. 2 pkt 14 oraz ust.3 pkt 5 ustawy o radiofonii i telewizji) tj.: prowadzenie badań i dokonywanie oceny realizacji stanu edukacji medialnej, w tym oceny działań dostawców usług medialnych i dostawców platform udostępniania wideo w tym zakresie oraz  przekazywanie Komisji Europejskiej sprawozdań ze stanu edukacji medialnej, w tym oceny działań dostawców usług medialnych i dostawców platform udostępniania wideo w tym zakresie (pierwsze do 19 grudnia 2022 r., następne co 3 lata).
  1. Zainicjowanie przez KRRiT podpisania deklaracji o współpracy na rzecz edukacji medialnej. Deklarację wraz z KRRiT podpisali przedstawiciele Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Edukacji i Nauki, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Rzecznika Praw Dziecka, Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej, Polskiej Agencji Prasowej oraz Rady do Spraw Cyfryzacji. https://www.gov.pl/web/krrit/koordynacja-dzialan-z-zakresu-edukacji-medialnej-w-polsce---wspolna-deklaracja-krrit-oraz-organow-panstwowych-i-instytucji-publicznych2 Dzięki temu porozumieniu Krajowa Rada staje się ważnym ośrodkiem inspiracji, koordynacji i realizacji działań państwa polskiego w obszarze edukacji medialnej, ze szczególnym uwzględnieniem nowych mediów tj. wideo umieszczanych na platformach internetowych.
  2. Organizacja przez KRRiT serii spotkań bilateralnych mających na celu rozpoznanie potrzeb oraz poznanie inicjatyw i przedsięwzięć z zakresu edukacji medialnej, prowadzonych przez sygnatariuszy ww. deklaracji.
  3. Organizacja przez KRRiT  spotkań z  reprezentantami mediów publicznych oraz ze środowiskiem naukowców i badaczy z uczelni zajmujących się problematyką edukacji medialnej i komunikacji społecznej. Szczególną uwagą objęto tematykę dostarczania przez media praktycznej wiedzy o mechanizmach powstawania przekazów medialnych i sposobach ich rozpowszechniania. KRRiT będzie pełniła rolę popularyzatora dorobku środowisk naukowych w dziedzinie edukacji medialnej, udostępniając na stronie internetowej aktualizowane przez uczelnie zbiory prac naukowych, wydawnictwa i materiały poświęcone tej tematyce, a także informacje o wydarzeniach z nią związanych.
  4. Udział przedstawicieli KRRiT w pracach grupy roboczej ERGA ds. dezinformacji odpowiedzialnej za opracowanie trzech dokumentów ERGA. Dokumenty dotyczą wyników monitoringu zobowiązań sygnatariuszy Kodeksu Praktyk w zakresie zwalczania dezinformacji w trakcie pandemii Covid-19 oraz rekomendacji ERGA odnośnie projektowanych zapisów nowego Kodeksu w tej sprawie. Dokumenty pt. „ERGA position on the next instalment of the Code of Practice on Disinformation” (maj 2021 r.), „ERGA Recommendation for the new Code of Practice on Disinformation” (październik 2021) oraz „Monitoring of the COVID-19 Disinformation – Summary of ERGA’s activities” (grudzień 2021) dostępne są pod adresem: https://erga-online.eu/?page_id=14 
  5. Udział przedstawicieli KRRiT w pracach grupy akcyjnej ERGA ds.  Media Literacy odpowiedzialnej za  opracowanie raportu ws. rekomendacji ERGA odnośnie dobrych praktyk i narzędzi, jakie mogą stosować dostawcy platform udostępniania wideo w zakresie upowszechniania edukacji medialnej. Dokument pt. „ERGA Media Literacy Report Recommendations for key principles, best practices and a Media Literacy Toolbox for Video-sharing Platforms” dostępny jest pod adresem https://erga-online.eu/?page_id=14
  6. Prowadzenie  Drogowskazu medialnego
  7. Udział Członka KRRiT, prof. dr. hab. Janusza Kaweckiego w cotygodniowych audycjach pt. „Zrozumieć media” na antenie Radia Maryja. W cyklu tym studenci Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu przygotowują i zadają pytania, m.in. związane ze sposobem odbioru mediów, rozumieniem ich oferty programowej czy umiejętnością dokonywania selekcji i wyboru. Audycje dostępne są pod adresem: https://www.radiomaryja.pl/?s=zrozumie%C4%87+media
{"register":{"columns":[]}}