2024 rok
1. Kwartalnik Pedagogiczny 2024/2 (272): “Technologie i nowe media w edukacji”
- Red. Joanna Madalińska‑Michalak, Magdalena Trysińska.
- Zbiór artykułów interdyscyplinarnych analizujący gry RPG, webwriting, krytyczne myślenie oraz różnych podejść do treningu myślenia krytycznego w środowisku nowych mediów.
https://www.wuw.pl/product-pol-19655-Kwartalnik-Pedagogiczny-2024-2-272-Technologie-i-nowe-media-w-edukacji.html
2. Kompetencje medialne uczniów i nauczycieli kluczem do edukacji w społeczeństwie zmediatyzowanym – prezentacja rezultatów projektu
- Andrzej Adamski, Małgorzata Gosek, Barbara Przywara, 2024 r.
- Raport zawierający praktyczne rekomendacje dotyczące szkoleń i wdrażania edukacji medialnej dla uczniów i nauczycieli we wszystkich typach i poziomach szkół.
3. „Aksjologiczne podstawy edukacji medialnej młodzieży”
- Zdzisława Kobylińska, 2024 r..
- Tekst z zakresu etycznych i aksjomoralnych fundamentów edukacji medialnej młodzieży. Ma na celu syntetyczne zaprezentowanie głównych obszarów aksjologicznych i etycznych, na których powinna być fundowana edukacji medialna, pełniąca istotną rolę we właściwym korzystaniu z mediów przez wszystkich ich odbiorców.
https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/s/article/view/15403
4. „Od prywatności do publiczności. O potrzebie edukacji medialnej…”
- Katarzyna Łukasiak, 2024 r.
- Celem artykułu jest stworzenie zarysu problematyki sharentingu i wskazanie obszarów, które mogą posłużyć do dalszych badań. W ramach artykułu omówione zostały najważniejsze zagadnienia związane z tym zjawiskiem, takie jak motywacje stojące za nadmiernym publikowaniem informacji na temat dziecka w sieci oraz potencjalne konsekwencje takiego działania.
https://www.google.pl/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://czasopisma.marszalek.com.pl/images/pliki/kie/145/kie14502.pdf
5. Pokolenie iGen (internet Generation), influencerzy i przedawkowanie social mediów- studium przypadku.
- dr. hab. Hanna Karp
- Publikacja porusza problem wykorzystania przez globalne marki i rynek reklamy fascynacji technologiami komunikacji młodych pokoleń. Jak wskazuje dr. hab. H. Karp to właśnie ta grupa została najbardziej zdominowane przez narzędzia cyfrowe. Prowadzi do pytania o cenę, jaką młodzi użytkownicy płacą, tracąc podmiotowość na rzecz globalnych graczy. W artykule przedstawiono wnioski, w tym ostrzeżenia przed niekontrolowanym użytkowaniem mediów społecznościowych, takich jak TikTok, oraz wskazówki dotyczące przeciwdziałania uzależnieniu od tych platform. https://www.gov.pl/web/krrit/cyfrowe-technologie-zawladnely-swiadomoscia-mlodych-pokolen-co-wykorzystuja-globalne-marki-i-rynek-reklamy-mlodzi-uzytkownicy-mediow-spolecznosciowych-niezauwazalnie-traca-wlasna-podmiotowosc-a-po-wykorzystaniu-sa-odrzuceni--publikacja-czlonka-krrit-dr-hab-hanny-karp
6. Kompendium standardów w mediach
- Biuro Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji
- Artykuł wskazuje na kluczowe zasady etyki dziennikarskiej, takie jak poszukiwanie prawdy, rzetelność i odpowiedzialność za przekazywane informacje. W artykule podkreślono znaczenie weryfikacji faktów, neutralności w sporach politycznych oraz odpowiedzialności za wpływ mediów na opinię publiczną. www.gov.pl/web/krrit/kompendium-standardow-w-mediach