W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Bezpieczny internet w Unii Europejskiej

16.02.2021

Z okazji przypadającego 9 lutego Dnia Bezpiecznego Internetu, Mariya Gabriel, Komisarz UE ds. innowacji, badań, kultury, edukacji i młodzieży zaapelowała o większe wsparcie dla młodych ludzi w zakresie kształcenia umiejętności odpowiedzialnego korzystania z mediów, co chroniłoby ich przed dezinformacją w sieci.

Rzeczywistość online zapewnia młodym ludziom nieograniczone możliwości uczenia się i komunikowania oraz  tworzenia i udostępniania treści. Często to młodzi ludzie jako pierwsi odkrywają i korzystają z nowych platform społecznościowych, udostępniają aplikacje lub gromadzą się wokół społecznych inicjatyw - podkreśliła Mariya Gabriel w tekście zamieszczonym przez portal euractiv.com.

W swojej wypowiedzi Komisarz nawiązała do Dnia Bezpiecznego Internetu organizowanego przez finansowaną ze środków UE, sieć ośrodków Safer Internet Centres. Wydarzenie odbywa się na całym świecie w ramach European Strategy for a Better Internet for Children . To, co zaczęło się jako małe wydarzenie organizowane w kilku krajach 17 lat temu, przerodziło się w coroczne, globalne święto w 170 krajach, gromadzące tysiące ludzi i organizacji.

W związku z wybuchem epidemi COVID-19, internet umożliwił ponad 100 milionom studentów i uczniów w Europie kontynuowanie nauki online. Młodzi ludzie powinni wiedzieć, czy informacje, które pozyskują z sieci, są godne zaufania, czy pochodzą z pewnego źródła, a także czy należy je udostępniać.

Niezależnie od rozpowszechniania fałszywych wiadomości, internetowych baniek informacyjnych, czy też stosowania cyberprzemocy i radykalizację postaw, z niefiltrowanych dyskusji i debat internetowych użytkownik może wydobyć zarówno najlepsze, jak i najgorsze informacje.

Miniony rok przyspieszył trendy w zakresie dezinformacji. Internauci, zalewani fałszywymi informacjami o wirusie, stali się świadkami powstania zjawiska „infodemii”, czyli epidemii informacyjnej. Równolegle jednak, proces ten pokazał potrzebę korzystania z wiarygodnych źródeł informacji.

74% Europejczyków wyraża zaniepokojenie fałszywymi wiadomościami dotyczącymi COVID, a 85% twierdzi, że potrzebuje więcej informacji pochodzących ze świata nauki. Według sondażu Eurobarometru z 2019 r. 41% młodych ludzi uważa, że ​​w szkołach nie uczy się krytycznego myślenia i  wiedzy o mediach w wystarczającym stopniu.

We wrześniu 2020 r. Komisja Europejska przyjęła Plan działań w zakresie edukacji cyfrowej (2021-2027), który ma na celu zlikwidowanie przepaści cyfrowej i promowanie wysokiej jakości uczenia online w perspektywie lifelong learning (uczenia się przez całe życie).  

Plan wspiera systemy i instytucje edukacyjne w rozwijaniu ich możliwości cyfrowych, również poprzez pozyskiwanie infrastruktury i sprzętu. Jeśli chcemy, aby Europa przewodziła transformacji cyfrowej, młodzi ludzie muszą być wyposażeni w umiejętności i kompetencje cyfrowe – tłumaczy komisarz Gabriel. Umiejętności cyfrowe są coraz częściej uznawane za warunek prawidłowego funkcjonowania i rozwoju w erze cyfrowej.

Konsultacje społeczne w sprawie Planu działania w zakresie edukacji cyfrowej wykazały, że zarządzanie nadmiarem informacji w internecie, a więc rozróżnianie faktów od fałszywych informacji i błędnych treści oraz ochrona danych osobowych, to najważniejsze umiejętności i kompetencje cyfrowe XXI wieku.

Plan działania gromadzi dziennikarzy, nadawców, firmy technologiczne, społeczeństwa obywatelskie, władze publiczne wokół pomocy młodym ludziom w krytycznej ocenie mediów internetowych.

{"register":{"columns":[]}}