W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

"Przegląd Międzynarodowy" : nr 7-8/2019

Przekazujemy w ręce Czytelników podwójny, wakacyjny numer Przeglądu Międzynarodowego, gdzie można przeczytać m. in. o nowych platformach streamingowych mających konkurować z Netfliksem, o planach uruchomienia setek małych rozgłośni DAB+ w Wielkiej Brytanii oraz o tym, jak brytyjski organ regulacyjny troszczy się o przyszłość nadawców publicznych.

Unia Europejska

Europejskie kino dla szkół na platformie streamingowej

Institut Français we współpracy z platformą internetową ARTE Education opracował wspólnie projekt European Film Factory, który umożliwi szkołom w całej Europie dostęp do katalogu 10 europejskich filmów prezentujących europejską tożsamość w całej jej różnorodności. Projekt został wybrany w ramach konkursu dotyczącego edukacji filmowej.

Uczniowie i nauczyciele z krajów członkowskich uczestniczących w projekcie Kreatywna Europa, będą mieli przez co najmniej trzy lata dostęp na swoich komputerach i urządzeniach mobilnych do katalogu filmów umieszczonych na interaktywnej platformie internetowej. Cała zawartość platformy, w tym filmy, będzie dostępna w języku niemieckim, francuskim, angielskim, włoskim, hiszpańskim, polskim, rumuńskim i greckim, tj. w ośmiu z dziesięciu najczęściej używanych języków w Unii Europejskiej.

Katalog filmów będzie zróżnicowany pod względem czasu powstania, gatunków, narodowości, tematów i płci, stanowiąc wybór spośród najlepszych europejskich filmów artystycznych. Tytuły zostaną wybrane przez jury złożone z ekspertów ds. edukacji filmowej z instytucji reprezentujących europejskie kinematografie, przy jednoczesnym zaangażowaniu przedstawicieli branży filmowej, co pozwoli zapewnić najlepszą jakość i różnorodność katalogu.

Aby dotrzeć do jak największej liczby szkół, wdrożona zostanie strategia rozpowszechniania, skierowana bezpośrednio do europejskich ministerstw edukacji i aktywnie angażująca nauczycieli.

Źródło: EC.Europa.eu, 05.07, European Film Factory: the new EU-funded initiative promoting film literacy


Hiszpania

Globalne platformy streamingowe konkurują z operatorami płatnej telewizji

Trzy największe platformy streamingowe w Hiszpanii - Netflix, HBO i Prime Video osiągnęły w 2018 r. łącznie 6 mln abonentów, podczas gdy trzech głównych nadawców płatnej telewizji - Movistar, Orange i Vodafone miało razem niecałe 7 mln abonentów. To pokazuje nasilającą się konkurencję ze strony platform streamingowych na hiszpańskim rynku audiowizualnym.

Liczba abonentów platform rośnie znacznie szybciej, niż w przypadku tradycyjnych operatorów telewizji płatnej. Co więcej, usługi OTT są zwolnione z płacenia 5% podatku od dochodu na produkcję europejską i 3% podatku na rzecz publicznego nadawcy RTVE, który nie może nadawać reklam.

Tradycyjni operatorzy płatnej telewizji protestują przeciwko tej „dyskryminacji”, jak nazywają najnowsze zalecenie organu regulacyjnego CNMC, aby platformy oferowały mniej konwergentnych pakietów. Według organu regulacyjnego CNMC (La Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia) liczba łączonych pakietów, jaką posiadali abonenci na koniec 2018 r. wyniosła 12,2 mln, czyli prawie 600 tys. więcej niż rok wcześniej. Około 6,3 mln stanowiły pakiety poczwórne (telefonia stacjonarna i komórkowa oraz stacjonarny i mobilny dostęp szerokopasmowy), zaś 5,9 mln abonentów miało pakiety na pięć usług (z telewizją). Z ogólnej liczby 6,9 mln abonentów płatnej telewizji 6,3 mln posiadało pakiet konwergentny.

Źródło: Advanced Television, 17.07, Spain: OTT closes in on pay TV


Macedonia Północna

Raport w sprawie własności mediów

W celu zwiększenia przejrzystości struktur rynku medialnego w Macedonii Północnej organ regulacyjny ds. mediów audiowizualnych (AAAVMS) opublikował raport dotyczący własności mediów.

Opracowanie zawiera streszczenie ram prawnych, dane dotyczące mediów audiowizualnych i mediów drukowanych oraz informacje na temat zmian w strukturze własności nadawców i przepływów kapitału między nadawcami w 2018 r. Przedstawiono w nim również działania podjęte przez Agencję w 2018 r., mające na celu zapobieganie nielegalnej koncentracji mediów.

Dane pochodzą z oficjalnych źródeł - dokumentów wydanych przez Rejestr Centralny, a także strony internetowej Centralnego Depozytu Papierów Wartościowych (dane o osobach, które posiadają więcej niż 5% akcji w spółkach akcjonariuszy będących właścicielami nadawców).

Źródło: EPRA, 28.08, AAAVMS publishes Report on Broadcasters’ Ownership Structure and Mergers in 2018


Portugalia

Konsultacje w sprawie harmonogramu uwalniania pasma 700 MHz

Portugalski organ regulacyjny ds. komunikacji (Anacom) określił harmonogram uwolnienia pasma 700 MHz na rzecz wdrożenia telefonii komórkowej 5G, obecnie wykorzystywanego przez naziemną telewizję cyfrową.

Zmiana, która będzie musiała zostać wdrożona przez operatora sieci NTC Meo (Altice Portugalia), ma być przeprowadzona w ciągu sześciu miesięcy, zaczynając od południa kraju (Algarve).

Według harmonogramu, test pilotażowy jest planowany w drugiej połowie listopada, a cały proces będzie miał miejsce od stycznia do czerwca 2020 r., w terminie wyznaczonym przez UE na wdrożenie 5G. Propozycja organu regulacyjnego będzie teraz przez 20 dni roboczych przedmiotem konsultacji społecznych.

Operator naziemnej telewizji cyfrowej, który ma przeprowadzić cały proces, już teraz wyraża obawy co do jej powodzenia, argumentując, że „projekt jest niejasny w wielu kwestiach związanych z operacjonalizacją tego złożonego procesu”.

Źródło: Advanced Television, 23.08, Portugal to free up 700 MHz band from Jan. 2020


Wielka Brytania

Ofcom troszczy się o przyszłość nadawców publicznych

Nadawcy publiczni znajdują się w trudnej sytuacji, wobec rosnącej konkurencji ze strony globalnych dostawców treści usług na żądanie i usług internetowych, takich jak Netflix, Amazon Prime Video i YouTube.

W związku z tym organ regulacyjny Ofcom chce tak zaktualizować przepisy, aby tradycyjne programy telewizyjne mediów publicznych (BBC One, BBC Two, ITV, STV, Channel 4, S4C i Channel 5) były widoczne i łatwe do znalezienia w przewodnikach po programach. Poprawiona ma zostać również  pozycja programów takich jak BBC News Channel i CBeebies oraz lokalnych usług telewizyjnych.

Ofcom nie ma możliwości wprowadzenia zmiany zasad eksponowania, dlatego wzywa rząd do podjęcia odpowiednich działań. Przedstawia także rządowi zalecenia dotyczące nowych przepisów, które pomogą zapewnić, że programy nadawców publicznych będą również wyeksponowane na urządzeniach podłączonych do Internetu, takich jak telewizory smart, dekodery i urządzenia do streamingu.

Kolejna propozycja organu regulacyjnego to uruchomienie krajowego forum do dyskusji na temat przyszłości  mediów publicznych w telewizji i Internecie - Small Screen: Big Debate. Będzie ona wymagać zaangażowania parlamentu, organów regulacyjnych, nadawców i widzów.

Ofcom z zadowoleniem przyjął również plany komercyjnych nadawców publicznych dotyczące zwiększenia inwestycji w treści dla dzieci. ITV zobowiązał się do zwiększenia budżetu o prawie 10% w celu sfinansowania bardziej oryginalnych produkcji dla dzieci w wieku 6–12 lat oraz opracowania nowych wiadomości online i bieżącej oferty dla widzów w wieku 12–15 lat. Channel 4 opracuje nową usługę cyfrową dla dzieci w wieku 13–16 lat za pośrednictwem nowego kanału na YouTube, a Channel 5 podwoi budżet produkcji dzieci Milkshake i zwiększy liczbę godzin oryginalnej produkcji z 29 do 50 godzin rocznie do 2021 r.

Źródło: Advanced Television, 04.07, Ofcom sets out PSB future, Broadband TV News, 04.07, Ofcom bids for greater PSB prominence


Sprzeciw wobec rosyjskiej dezinformacji

Program telewizyjny Russia Today (RT) i rosyjska agencja informacyjna Sputnik, uznawane za podmioty najczęściej kojarzone z „dezinformacją”, zostały wykluczone z udziału w londyńskiej konferencji (Global Conference for Media Freedom) poświęconej kwestiom wolności prasy i bezpieczeństwa dziennikarzy.

Brytyjski sekretarz spraw zagranicznych Jeremy Hunt  wskazał te dwie organizacje jako finansowane przez Kreml i odgrywające ważną rolę w „szerzeniu dezinformacji”. Rosyjska ambasada uznała tę decyzję za „bezpośrednią dyskryminację polityczną”.

Organizatorzy konferencji twierdzą, że odrzucili wnioski o udział w konferencji nadesłane przez organizacje bezpośrednio zaangażowane w propagandę, a nie  w przekazywanie informacji.

Gospodarzem dwudniowej konferencji (10 -11 lipca), była Amal Clooney,  prawniczka specjalizująca się w prawach człowieka, która jest specjalnym wysłannikiem Wielkiej Brytanii ds. wolności mediów. Konferencja była współorganizowana przez Kanadę i brytyjskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych i zgromadziła ponad 1000 gości, w tym ministrów i urzędników, dyplomatów, agencje międzynarodowe, dziennikarzy,  przedstawicieli organizacji obywatelskich i naukowców. W trakcie wydarzenia omówione zostały wyzwania związane wolnością mediów oraz możliwości, jakie można stworzyć w celu wzmocnienia  bezpieczeństwa pracy dziennikarzy.

Źródło: Advanced Television, 09.07, Russia Today and Sputnik barred from UK media event


Platforma Disney+ rusza w tym roku

Według instytutu badania opinii GlobalWebIndex, 35% konsumentów w Wielkiej Brytanii wie, że koncern Disney uruchamia w tym roku własny serwis streamingowy Disney+. Po uruchomieniu usługi, w czwartym kwartale 2019 r., Disney zamierza wykorzystać nadchodzące premiery, aby zachęcić tych, którzy obecnie nie planują subskrypcji (39%).

Nieco ponad połowa (51%) fanów Disneya w Wielkiej Brytanii byłaby skłonna wydać na tę subskrypcję do 10 GBP miesięcznie. Obecnie 71% miłośników Disneya w Wielkiej Brytanii korzysta z Netflixa, a 37% z Amazon Prime. Około 25% deklaruje, że będzie korzystać jednocześnie z Disney+ oraz z innych, dotychczas wykupionych subskrypcji. 57% badanych Brytyjczyków twierdzi, że obecnie wydaje do 20 GBP miesięcznie na usługi związane z abonamentem telewizyjnym / filmowym.

Źródło: Advanced Television, 16.07, Survey: 65% of UK unaware of Disney streaming service


Czy są chętni na małe stacje radiowe DAB?

Zgodnie z propozycjami brytyjskiego regulatora rynku audiowizualnego (Ofcom), w 2020 r. mogłyby rozpocząć nadawanie setki nowych cyfrowych stacji radiowych DAB o zasięgu lokalnym. Aby jak najlepiej wykorzystać  zasoby  i umożliwić start nowym  stacjom, Ofcom chce przeznaczyć dla nich częstotliwości zajmowane dotychczas przez radio biznesowe.

DAB na małą skalę to zapoczątkowana w Wielkiej Brytanii unikalna technologia, zapewniająca lokalnym stacjom komercyjnym, społecznościowym i wyspecjalizowanym muzycznym stosunkowo tani sposób dotarcia do słuchaczy. Wykorzystując do transmisji cyfrowych usług radiowych bezpłatne oprogramowanie i technologię komputerową, DAB o małej skali umożliwia stacjom nadawanie na ograniczonym obszarze.

Po okresie prób brytyjski regulator konsultuje właśnie, w jaki sposób zmienić ustawodawstwo, aby stworzyć ramy dla koncesjonowania radia DAB o małym zasięgu. Konsultacje potrwają do 4 października br.

Źródło: Advanced Television, 05.07, Ofcom plan 100s of new digital radio stations


Wspólna inicjatywa streamingowa brytyjskich nadawców

Dwa najpopularniejsze programy telewizyjne w Wielkiej Brytanii: komercyjny - ITV i publiczna BBC, podpisały umowę dotyczącą wspólnego uruchomienia w czwartym kwartale 2019 r. usługi transmisji streamingowej. Usługa o nazwie BritBox będzie kosztować 5,99 GBP miesięcznie za dostęp do wersji HD na wielu ekranach i urządzeniach, mniej niż kosztują inne tego typu usługi oferowane dotychczas na brytyjskim rynku.

BritBox udostępni treści pochodzące z katalogów obu nadawców, w tym największe kolekcje brytyjskich seriali. Ponadto BritBox uruchomi własną oryginalną produkcję serialową, której pierwszy produkt ma być gotowy w 2020 roku.

Wszystkie programy będą dostępne bez reklam, na żądanie. Początkowa dostępna oferta obejmie najnowsze programy, takie jak „Love Island”, „Famalam”, „Cleaning Up” i „Gentleman Jack”, a także starsze klasyki, takie jak „Gavin i Stacey”, „Victoria”, czy „Happy Valley” i ”Les Miserables”.
Firmy poinformowały, że rozważają włączenie do katalogu treści pochodzących od innych brytyjskich nadawców i producentów.

Źródło: Telecompaper, 19.07, ITV and BBC confirm Britbox SVOD launch for Q4 at GBP 6 per month


Dobre samopoczucie uczestników programów – nowe zasady

Ofcom zamierza wprowadzić do kodeksu nadawczego dodatkowe zasady, dzięki którym nadawcy będą lepiej troszczyć się o dobre samopoczucie uczestników programów telewizyjnych i radiowych. Dotychczas obowiązujące reguły i zabezpieczenia okazują się być niewystarczające,  o czym może świadczyć stały wzrost liczby skarg wyrażających zaniepokojenie stanem samopoczucia i komfortu osób biorących udział w audycjach takich jak: reality show, filmy dokumentalne, aktualności i bieżące wydarzenia, rozmowy telefoniczne na żywo, teleturnieje, konkursy talentów itp.

Proponowane zasady to:

  • Należy odpowiednio zadbać o dobre samopoczucie i godność uczestników programów.
  • Uczestnictwo w programach nie powinno wywoływać nieuzasadnionego niepokoju lub zdenerwowania u osób, biorących w nich udział.

W zależności od uczestnika, formatu audycji i charakteru udziału, odpowiednie mogą być bardzo różne formy i poziomy opieki.

Regulator chce jednocześnie upewnić się, czy proponowane nowe zasady nie utrudniają prezentowania na antenie osób niepełnosprawnych, co byłoby sprzeczne z interesem publicznym.
Aby pomóc nadawcom w interpretacji i zastosowaniu nowych zasad, Ofcom planuje wydanie wytycznych, w związku z czym ogłosił konsultacje co do kwestii, jakie powinny one zawierać.

Mogą na przykład obejmować działania nadawców przed produkcją, w jej trakcie i po niej. Uwzględniałby również takie aspekty, jak używanie wykrywaczy kłamstw.

Proponowane zasady i wytyczne mają na celu osiągnięcie spójnych standardów dbania przez nadawców o stan samopoczucia i komfortu osób biorących udział w programach.

Źródło: Ofcom.org.uk, 29.07, New rules protect people in TV and radio shows


Wiadomości branżowe

Netflix czy Disney+ w USA?

Netflix podlega nieustannej krytyce odbiorców, mimo że nadal posiada największą liczbę subskrybentów spośród wszystkich usług SVOD.

Ankieta przeprowadzona na próbie ponad 1000 aktualnych abonentów Netfliksa w USA na stronie internetowej KilltheCableBill adresowanej do konsumentów płatnej telewizji wykazała, że co czwarty abonent uważa jego usługi za zbyt drogie.

Nelflix chciał dowiedzieć się, co jego subskrybenci myślą o obecnych cenach, w sytuacji, gdy wkrótce będzie musiał stawić czoła najsilniejszej jak dotychczas konkurencji, jaką jest zapowiadany start platformy Disney+.

Zdecydowana większość użytkowników Netflix uważa, że usługa jest niedroga. Jednak fakt, że 24,3% amerykańskich abonentów jest przeciwnego zdania oznacza, że prawie 14,6 mln klientów może zmienić dostawcę usługi, gdy tylko pojawi się porównywalna lub tańsza możliwość.

Źródło: Advanced Television, 10.07, Survey: 1 in 4 Netflix subs think it’s too expensive


Model reklamowy w Netfliksie?

Ożyły spekulacje na temat wprowadzenia przez Netflix modelu sprzedaży opartego na reklamach. Zdaniem specjalistów, rosnące koszty programowania i zadłużenie sprawiają, że wykonanie takiego ruchu przez giganta w usługach streamingu treści jest tylko kwestią czasu.

Zgodnie z nowymi badaniami amerykańskiej firmy konsultingowej TDG (The Diffusion Group) jedna trzecia użytkowników Netfliksa rozważy taką zmianę.

Netflix dotychczas konsekwentnie odrzucał model oparty na reklamie, ale decyzja może zostać pojęta po wejściu na rynek kolejnych globalnych graczy. Więcej niż połowa treści najchętniej oglądanych na Netfiksie to produkcje należące do trzech studiów, z których każde uruchamia własne usługi streamingowe. W przyszłym roku wiele najpopularniejszych programów Netfliksa zniknie z jego oferty, ponieważ sieci takie jak Disney i WarnerMedia przejmą je na własne platformy. Tracąc dostęp do treści stron trzecich Netflix będzie musiał więcej inwestować w oryginały, ale nie ma pewności czy takie działanie powstrzyma klientów od odchodzenia do konkurencji.

Biorąc pod uwagę ten kontekst, a także w celu zrekompensowania rosnących kosztów i presji ze strony inwestorów na rozpoczęcie spłacania zadłużenia, Netflix będzie musiał podnieść ceny subskrypcji (co ostatnio nastąpiło), lub utworzyć nowy strumień przychodów takich jak reklama.

Źródło: Advanced Television, 10.07, TDG:  Ad-supported Netflix tier would be well received


Wybór i opracowanie:
Katarzyna Twardowska
Maria Borkowska

{"register":{"columns":[]}}