W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pytania i odpowiedzi

Wniosek i proces aplikacyjny
  1. W jakiej kolejności należy przystąpić do złożenia wniosku o dofinasowanie?
    Dofinansowanie może być udzielone na przedsięwzięcie, którego realizacja została zakończona przed dniem złożenia wniosku. Zakończenie realizacji przedsięwzięcia to data wystawienia faktury VAT potwierdzającej zakup pojazdu elektrycznego oraz stanowiącej podstawę do rejestracji pojazdu (przez OOW), a w przypadku leasingu/ wynajmu długoterminowego jest to data przekazania OOW (Korzystającemu) pojazdu elektrycznego do używania albo używania i pobierania pożytków na podstawie protokołu przekazania pojazdu.
    W pierwszej kolejności należy zakupić pojazd elektryczny lub podpisać umowę leasingu/najmu oraz opłacić fakturę za opłatę wstępną, a także odebrać pojazd do używania lub używania i pobierania korzyści. Przed złożeniem wniosku pojazd elektryczny objęty dofinansowaniem musi być ubezpieczony polisą OC/AC.
  2. Gdzie mogę złożyć wniosek o dofinansowanie?
    Wniosek należy złożyć poprzez Generator Wniosków o dofinansowanie (GWD), który dostępny jest na (https://gwd.nfosigw.gov.pl/). Instrukcja wyboru formularza wniosku w GWD dostępna jest na stronie https://www.gov.pl/web/nfosigw/e11-wzrost-wykorzystania-transportu-przyjaznego-dla-srodowiska-program-priorytetowy-naszeauto#_ftn1
  3. Jak wybrać wniosek w systemie GWD?
    Instrukcja wyboru formularza wniosku w GWD dostępna jest na stronie https://www.gov.pl/web/nfosigw/e11-wzrost-wykorzystania-transportu-przyjaznego-dla-srodowiska-program-priorytetowy-naszeauto#_ftn1
  4. Czy wniosek o dofinansowanie w programie NaszEauto może być złożony przez Pełnomocnika?
    Tak, przy wniosku składanym przez Pełnomocnictwa należy załączyć pełnomocnictwo wypełnione i podpisane przez Wnioskodawcę. Wzór pełnomocnictwa dostępny jest w sekcji Materiały na stronie https://www.gov.pl/web/nfosigw/e11-wzrost-wykorzystania-transportu-przyjaznego-dla-srodowiska-program-priorytetowy-naszeauto#_ftn1
  5. Kto może złożyć wniosek w imieniu seniora, który nie obsługuje komputera oraz nie posiada podpisu elektronicznego?
    Każda osoba upoważniona przez Wnioskodawcę. Należy pamiętać, że przy wniosku składanym przez Pełnomocnictwa należy załączyć pełnomocnictwo wypełnione i podpisane przez Wnioskodawcę. Wzór pełnomocnictwa dostępny jest w sekcji Materiały na stronie https://www.gov.pl/web/nfosigw/e11-wzrost-wykorzystania-transportu-przyjaznego-dla-srodowiska-program-priorytetowy-naszeauto#_ftn1
    We wniosku należy wskazać numer rachunku bankowego do wypłaty wsparcia, którego właścicielem jest OOW (Wnioskodawca).
  6. Senior nie posiada numeru konta. Czyj numer rachunku bankowego może być wskazany we wniosku? Czy senior musi do wniosku załączać formę oświadczenia?
    We wniosku należy wskazać numer rachunku bankowego do wypłaty wsparcia, którego właścicielem jest OOW (Wnioskodawca). W tym wypadku OOW (Wnioskodawca) musi założyć rachunek bankowy, który może zamknąć po wpłacie wsparcia lub osoba, która posiada rachunek bankowy ustanowi OOW współwłaścicielem do swojego rachunku bankowego.
  7. Prowadzę JDG i mam jeden numer konta jest to konto mojej firmy. Czy mogę podać ten numer do wniosku gdy staram się o dofinansowanie jako osoba fizyczna? 
    Tak.
  8. Wypełniam wniosek o dofinansowanie jako JDG. Mam problem z wypełnieniem tabeli dot. pomocy publicznej. Czy mam tam podać numer NIP swojej firmy?
    W tabeli należy wskazać numer NIP Wnioskodawcy oraz jeśli dotyczy numer NIP podmiotu powiązanego. Szczegóły dot. wypełnienia cz. VI wniosku wskazane są w pomocy kontekstowej we wniosku o udzielenie wsparcia.
  9. Jak załączyć skany dokumentów, które mają więcej niż jedną stronę. Mam dwie faktury, zaliczkową oraz końcową. Chciałbym je załączyć do wniosku. Jak to zrobić?  
    W przypadku konieczności dodania więcej niż 1 pliku do jednej pozycji należy je połączyć w skompresowany plik (np. „.zip”) zawierający wszystkie konieczne pliki i następnie dołączyć taki plik jako załącznik. System umożliwia dodanie pliku o rozszerzeniu znajdującym się na Liście dopuszczalnych typów załączników. Wykaz akceptowalnych typów załączników znajduje się na dole strony, pod tabelą z załącznikami tj 7z, bmp, csv, doc, docx, dwg, gif, jfif, jpeg, jpg, odg, ods, odt, pdf, png, pptx, rar, rtf, tif, tiff, txt, xades, xls, xlsx, xml, xps, zip.
  10. Jak długo są rozpatrywane wnioski?
    Przewidujemy, że od momentu złożenia wniosku do momentu wypłaty środków upłynie ok. 4 miesiące. Niemniej jednak okres ten może ulec wydłużeniu, jeśli wniosek skierowany zostanie do uzupełnienia i/lub wnioskodawca nie dostarczy wynikającego z umowy zabezpieczenia lub nastąpi opóźnienie w wypłacie środków z udzielonego wsparcia wynikłe wskutek czasowego braku dostępności środków.
  11. Czy „Ogólne Warunki Umowy”, które są załączone do wniosku o dofinansowanie jako jedna ze stron tego wniosku, muszą być przeze mnie w podpisane podpisem elektronicznym?
    Wniosek składany do NFOŚiGW musi być podpisany przez Wnioskodawcę/Pełnomocnika podpisem kwalifikowanym lub Profilem Zaufanym. Składając wniosek, Wnioskodawca potwierdza spełnienie wszystkich warunków wskazanych w umowie o udzielenie wsparcia, które dostępne są w zakładce „Warunki umowy”.
  12. Czy mogę złożyć wniosek z tymczasowym dowodem rejestracyjnym?
    W przypadku załączenia pozwolenia czasowego, wniosek zostanie odesłany do korekty celem uzupełnienia o wymagany dokument tj. dowód rejestracyjny.
  13. Prowadzę JDG. We wniosku o dofinansowanie mam podać moje PKD, wniosek nie zawiera mojej klasyfikacji numeru. Co mogę w tej sytuacji zrobić?
    Wniosek wskazuje wszystkie numery PKD. W przypadku problemów należy kontaktować się na adres naszeauto@nfosigw.gov.pl.
  14. Czy mogę złożyć wniosek o dofinansowanie do pojazdu elektrycznego tuż po podpisaniu umowy z dealerem/leasingodawcą?
    Wniosek należy złożyć po odbiorze pojazdu przez Wnioskodawcę oraz zawarciu i opłaceniu polisy OC/AC.
  15. Czy wszelkie formalności związane z dotacją będzie można załatwiać w salonach samochodowych/firmach leasingowych?
    Wniosek o udzielenie wsparcia składa wnioskodawca tj. właściciel/współwłaściciel pojazdu. Istnieje możliwość, aby wniosek o udzielenie wsparcia złożony został przez pełnomocnika ustanowionego przez wnioskodawcę (właściciela/współwłaściciela pojazdu). Pełnomocnikiem może być np. przedstawiciel dealera/firmy leasingowej. W przypadku złożenia (podpisania) wniosku przez osobę inną niż wnioskodawca (właściciel/współwłaściciel pojazdu) przy wniosku konieczne jest załączenie pełnomocnictwa wydanego przez wnioskodawcę na osobę podpisującą wniosek. Wzór pełnomocnictwa dostępny jest pod dresem https://www.gov.pl/web/nfosigw/e11-wzrost-wykorzystania-transportu-przyjaznego-dla-srodowiska-program-priorytetowy-naszeauto
Warunki kwalifikowalności pojazdu i wnioskodawcy
  1. Czy zakupiony pojazd elektryczny może być zarejestrowany na dealera?
    Zakupiony/leasingowany/wynajęty pojazd elektryczny musi być nowy oraz zarejestrowany na rzecz właściciela pojazdu, który jest OOW lub w przypadku leasingu/wynajmu długoterminowego na OOW lub firmę leasingową/wynajmującą pojazd. Pojazd nie może być zarejestrowany na dealera.
  2. Czy można się starać o dofinansowanie do pojazdu elektrycznego używanego?
    Program NaszEauto skierowany jest do osób fizycznych i osób fizycznych prowadzących JDG na zakup/leasing/wynajem długoterminowy NOWYCH aut elektrycznych. Przez nowy pojazd elektryczny należy rozumieć pojazd kategorii M1 fabrycznie nowy, który nie był przed zakupem zarejestrowany oraz jego przebieg nie jest większy niż 6 000 km.
  3. Informujecie Państwo, że można otrzymać dofinansowanie do pojazdu elektrycznego, którego przebieg wynosi do 6.000 km, czyli mogę złożyć wniosek, jeżeli kupiłem pojazd z takim przebiegiem?
    Jeśli pojazd nie był wcześniej zarejestrowany i osoba ubiegająca się o wsparcie jest pierwszym właścicielem tego pojazdu tj. pierwsza rejestracja pojazdu odbyła się przez Wnioskodawcę – może złożyć wniosek o udzielenie wsparcia.
  4. Jak długo trzeba mieć założoną JGD, żeby móc się ubiegać o dofinansowanie?
    Zasady Programu NaszEauto nie ograniczają Beneficjentów będących JDG w odniesieniu do daty rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku wnioskowania przez JDG o premię za zezłomowanie, pojazd spalinowy musi być wprowadzony do ewidencji środków trwałych od co najmniej 3 lat.
  5. W jaki sposób wyliczana będzie wysokość wsparcia w przypadku leasingu oraz premii?
    Kosztem kwalifikowanym w Programie jest opłata wstępna (koszt netto). Należy podkreślić, że wysokość wsparcia nie może przekroczyć wysokości opłaty wstępnej. W związku z tym w Programie NaszEauto wskazano, że wysokość wsparcia wynosi do kwoty 40 000 zł w tym wysokość wsparcia za opłatę wstępną nie przekroczy 30 000 zł.
    Przykład 1: kwota netto opłaty wstępnej wynosi 25 000 zł oraz OOW spełnia warunki dot. premii. W związku z tym, że opłata wstępna nie przekracza maksymalnej kwoty wsparcia tj. 30 000 zł wysokość wsparcia będzie wynosić 25 000 zł, niezależnie od tego, czy we wniosku zaznaczone będą premie czy też nie. Dlatego też, w przypadku gdy kwota netto opłaty wstępnej jest niższa niż 30 000 zł wyłączona została możliwość wnioskowania o premię.
    Przykład 2: kwota netto opłaty wstępnej wynosi 32 000 zł oraz OOW wnioskuje o premię za zezłomowanie w wysokości 5 000 zł – wysokość wsparcia wyniesie 32 000 zł, przy czym wysokość wsparcia za opłatę wstępną wynosić będzie 27 000 zł oraz 5 000 zł za premię.
  6. Prowadzę JDG. Chcę kupić samochód na moją działalność i wystąpić do niego o dofinansowanie. Czy w tym samym programie NaszEauto mogę się starać o dofinansowanie do zakupu drugiego samochodu elektrycznego jako osoba fizyczna?
    Ostateczny odbiorca wsparcia może otrzymać jedno dofinansowanie obejmujące jeden pojazd elektryczny. W przypadku złożenia więcej niż jednego wniosku, rozpatrzeniu podlega tylko pierwszy wniosek (decyduje kolejność wpływu). Reasumując jedna osoba może złożyć jeden wniosek na jeden pojazd.
  7. Czy mogę wnioskować o dofinansowanie do pojazdu elektrycznego, który został wzięty w leasing przed 01.07.2024?
    W przypadku, gdy protokół przekazania pojazdu Korzystającemu do używania lub używania i pobierania pożytków podpisany jest 01.07.2025 r. i później, istnieje możliwość uzyskania wsparcia.
  8. Leasingodawca ma na stanie samochód, który był zarejestrowany tymczasowo na „czerwonych tablicach”. Twierdzi, że ten samochód musiał zarejestrować ponieważ potrzebne to mu było do ich wewnętrznych celów. Dowiedziałem się u leasingodawcy, że w CEPIK nie było informacji o tym, że ten samochód jest zarejestrowany. Czy mogę się starać o dofinansowanie do tego pojazdu?
    W przypadku czasowej (profesjonalnej) rejestracji pojazdu przez dealera, istnieje możliwość uzyskania wsparcia.
  9. Czy pojazd elektryczny, który chcę kupić może mieć współwłaściciela?
    Tak. Należy jednak pamiętać, że w przypadku złożenia wniosku na pojazd, który jest współwłasnością kilku osób, pozostałe osoby będące współwłaścicielami nie mogą występować o wsparcie na inne pojazdy w ramach programu NaszEauto.
  10. Czy współwłaściciele jednego pojazdu elektrycznego mogą wystąpić osobno o jego dofinansowanie? 
    Nie, w przypadku złożenia wniosku na pojazd, który jest współwłasnością kilku osób, pozostałe osoby będące współwłaścicielami nie mogą występować o wsparcie na ten pojazd i inne pojazdy.
Finanse i warunki wsparcia
  1. Czy kosztem kwalifikowanym z faktury jest tylko cena netto?
    Tak. Podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym.
  2. Jaka jest wysokość dofinansowania w przypadku, gdy biorę samochód w leasingu na JDG?
    W takim przypadku możliwe jest uzyskanie wsparcia w wysokości do 30 tys. Jeśli beneficjent zdecyduje się na zezłomowanie pojazdu (według zapisów w programie i we wniosku o udzielenie wsparcia) dofinansowanie może wzrosnąć do 40 tys. zł. Należy pamiętać, aby uzyskać maksymalną kwotę wsparcia koszt netto opłaty wstępnej musi wynosić minimum 30 000 zł (wsparcie bez premii) lub minimum 40 000 zł (wsparcie z dodatkową premią).
  3. Prowadzę JDG jaka jest wysokość dofinasowania do samochodu elektrycznego, jeżeli chciałabym otrzymać dofinansowanie również do zezłomowanego pojazdu?
    W przypadku, gdy JDG chce uzyskać wsparcie na zakup/leasing/wynajem auta elektrycznego może liczyć na wsparcie w wysokości do 30 tys. zł. Jeśli beneficjent zdecyduje się na zezłomowanie pojazdy spalinowego kategorii M1 (zgodnie z zapisami programu i wniosku o udzielenie wsparcia) dofinasowanie może wzrosnąć do 40 tys. zł. Należy pamiętać, aby uzyskać maksymalną kwotę wsparcia koszt netto opłaty wstępnej musi wynosić minimum 30 000 zł (wsparcie bez premii) lub minimum 40 000 zł (wsparcie z dodatkową premią).
  4. Czy można uzyskać dofinansowanie do pojazdu elektrycznego kupionego w kredycie lub za gotówkę?
    Tak.
  5. W jaki sposób należy wyliczyć dochód do premii dla gospodarstwa domowego o niskim dochodzie?
    Szczegóły wskazane są w pomocy kontekstowej we wniosku o udzielenie wsparcia. We wniosku należy wskazać dochód brutto Wnioskodawcy lub Wnioskodawcy i współmałżonka (niezależnie czy współmałżonek jest współwłaścicielem pojazdu wskazanego we wniosku).
  6. Wraz z małżonką mamy wspólnotę majątkową czy mamy przedstawić wspólne dochody aby uzyskać premię za dochody poniżej 135 000 zł?
    Wysokość dochodu wskazywany we wniosku dot. Wnioskodawcy i współmałżonka (we wniosku nie jest wskazywany dochód współwłaściciela pojazdu chyba, że jest współmałżonkiem Wnioskodawcy). W przypadku, gdy Wnioskodawca nie jest w związku małżeńskim lub posiada rozdzielność majątkową, we wniosku wskazuje wyłącznie swój roczny dochód brutto. Szczegółowa instrukcja wyliczania dochodu wskazana jest w pomocy kontekstowej we wniosku oraz w sekcji Materiały na stronie https://www.gov.pl/web/nfosigw/e11-wzrost-wykorzystania-transportu-przyjaznego-dla-srodowiska-program-priorytetowy-naszeauto#_ftn1
  7. Chcę otrzymać dofinansowanie do samochodu elektrycznego. Jestem ojcem i kupuję ten samochód wraz z córką. Moim dochodem jest emerytura, córka osiąga własne dochody. Chcielibyśmy wnioskować o premię do dochodów poniżej 135.000 zł. Czyje dochody muszą być przedstawione do wniosku i w jaki sposób?
    Wysokość dochodu wskazywany we wniosku dot. Wnioskodawcy i współmałżonka (we wniosku nie jest wskazywany dochód współwłaściciela pojazdu chyba, że jest współmałżonkiem Wnioskodawcy). W przypadku, gdy Wnioskodawca nie jest w związku małżeńskim lub posiada rozdzielność majątkową, we wniosku wskazuje wyłącznie swój roczny dochód brutto. Szczegółowa instrukcja wyliczania dochodu wskazana jest w pomocy kontekstowej we wniosku oraz w sekcji Materiały na stronie https://www.gov.pl/web/nfosigw/e11-wzrost-wykorzystania-transportu-przyjaznego-dla-srodowiska-program-priorytetowy-naszeauto#_ftn1
  8. Czy do wniosku mam załączyć PIT, aby wykazać nasze dochody?
    Do wniosku nie trzeba dołączać dokumentów potwierdzających dochód. Dokumenty te należy przechowywać od momentu złożenia wniosku o objęcie wsparciem do czasu zakończenia umowy o objęcie wsparciem (tj. do zakończenia okresu trwałości zdefiniowanego w cz. IV wniosku). W tym okresie, na żądanie upoważnionych podmiotów, OOW jest zobowiązany do udostępnienia dokumentów potwierdzających prawidłowość danych.
  9. Czy osoba nieosiągająca dochodów za poprzedni rok kalendarzowy może się starać o premię do dochodów poniżej 135.000 zł? Premia skierowana jest do Wnioskodawców z gospodarstw domowych o niskim dochodzie tj. nie przekraczającym rocznie kwoty 135 000 zł co oznacza, że kwalifikują się osoby, które uzyskały udokumentowane dochody i ich źródło wskazane jest w cz. V wniosku w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku lub w przedostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok złożenia wniosku o udzielenie wsparcia (tj. do wnioskowania o premię nie kwalifikują się osoby, które nie uzyskały żadnych udokumentowanych dochodów lub takich których źródło nie występuje w cz. V wniosku).
  10. W jakim celu należy podpisać weksel?
    Weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową wystawcy weksla jest jedną z form zabezpieczenia warunków umowy. Wnioskodawca składając wniosek o udzielenie wsparcia dokonuje wyboru formy zabezpieczenia warunków umowy wskazując cesje praw z polisy AC lub weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową wystawcy weksla
    .
  11. Kto ponosi koszty obsługi notarialnej?
    Wnioskodawca.
  12. Czy NFOŚiGW zapewnia obsługę notarialną?
    Nie.
  13. Czy weksel musi być potwierdzony przez Notariusza?
    Tak. Instrukcja podpisywania weksla i deklaracji wekslowej dostępna jest w sekcji Materiały na stronie https://www.gov.pl/web/nfosigw/e11-wzrost-wykorzystania-transportu-przyjaznego-dla-srodowiska-program-priorytetowy-naszeauto
  14. Gdzie mam dostarczyć weksel?
    Weksel wraz z deklaracją wekslową, potwierdzony notarialnie należy przesłać/dostarczyć do siedziby NFOŚiGW, ul. Konstruktorska 3A, 02-673 Warszawa (na kopercie należy wskazać nr umowy o udzielenie wsparcia, który jest tożsamy z numerem wniosku o udzielenie wsparcia).
  15. Sprzedałem/łam stary pojazd firmie leasingowej i wartość tego pojazdu stanowiła zapłatę za opłatę wstępna, jaki dokument potwierdzający opłacenie opłaty wstępnej jest wymagany przy wniosku?
    Ważne jest, aby wystawiona została faktura przez firmę leasingową za opłatę wstępną. Potwierdzeniem uregulowania tej faktury jest oświadczenie wystawione przez przedstawiciela firmy leasingowej, w którym potwierdza, że należność za fakturę dot. opłaty wstępnej została uregulowana w całości.
  16. Otrzymałem/łam z firmy leasingowej fakturę, na której wskazano opis „Pierwsza płatność” lub „Opłata miesięczna nr 1” czy to kwalifikuje się do wsparcia?
    Tak, pod warunkiem, że płatności te spełniają definicję opłaty wstępnej wskazaną w Programie NaszEauto tj. przez opłatę wstępną należy rozumieć określoną w umowie leasingu jednorazową opłatę należną od leasingobiorcy na rzecz firmy leasingowej, służącą pokryciu określonej części kapitału do spłaty przez leasingobiorcę. Opłata wstępna nie zawiera innych kosztów, opłat i innych należności związanych z zawarciem Umowy Leasingu i jest wyszczególniana w fakturze wystawianej przez firmę leasingową, do uiszczenia której leasingobiorca jest zobowiązany.
Pojazdy zagraniczne
    1. Czy mogę kupić pojazd elektryczny za granicą i zgłosić go do dofinansowania w programie NaszEauto?
      Tak, ważne jest aby pojazd nie był zarejestrowany na dealera i jego przebieg nie może przekroczyć 6 000 km.
    2. Jaki dokument mam załączyć do wniosku aby potwierdzić zakup pojazdu za granicą?
      W przypadku pojazdu zakupionego poza granicami Polski na terenie UE wymagana jest deklaracja uproszczona dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych AKC-US.  W przypadku pojazdu zakupionego poza granicami UE wymagany jest dowód odprawy celnej przywozowej. Oprócz jednego z ww. dokumentów w przypadku pojazdu zakupionego poza granicami Polski wymagane jest również świadectwo zgodności WE albo świadectwo zgodności wraz zaświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe.
    3. Czy kupując samochód za granicą muszę przedstawić do wniosku dokumenty przewozowe przez granicę?
      W przypadku pojazdu zakupionego poza granicami Polski na terenie UE wymagana jest deklaracja uproszczona dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych AKC-US. W przypadku pojazdu zakupionego poza granicami UE wymagany jest dowód odprawy celnej przywozowej. Oprócz jednego z ww. dokumentów w przypadku pojazdu zakupionego poza granicami Polski wymagane jest również świadectwo zgodności WE albo świadectwo zgodności wraz zaświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe.
Zezłomowanie pojazdu
  1. Jaki pojazd można zgłosić do premii za zezłomowanie auta?
    Do premii kwalifikują się pojazdy spalinowe kategorii M1, których Wnioskodawca był właścicielem co najmniej 3 lata.
  2. Czy właścicielem zezłomowanego pojazdu należy być przez ostatnie trzy lata, czy wystarczy być nim łącznie trzy lata, nawet jeśli doszło w międzyczasie do zmiany właściciela?
    Wnioskodawca musiał być ostatnim właścicielem/współwłaścicielem zezłomowanego pojazdu jednakże nie krócej niż 3 lata. Należy również pamiętać, że zezłomowany pojazd musiał być kategorii M1 (osobowy) oraz musiał być to pojazd spalinowy. W przypadku, gdy Wnioskodawcą jest osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą (JDG), zezłomowany pojazd musiał być wprowadzony do ewidencji środków trwałych JDG od co najmniej 3 lat.
  3. Mamy stary samochód, który jest współwłasnością żony oraz moją. Dane nas dwojga znajdują się w dowodzie rejestracyjnym. Czy przy zezłomowaniu tego pojazdu i zakupie dwóch nowych pojazdów elektrycznych, każde z nas może starać się o dofinansowanie do złomowania tego pojazdu?
    Nie. Premia za zezłomowanie pojazdu przysługuje jednej osobie.
  4. Rok temu przepisałem samochód spalinowy na żonę. Po zmianie w dowodzie rejestracyjnym tylko ona jest wymieniona jako właściciel. Ten samochód jest naszą wspólną własnością od 10 lat. Czy żona może wystąpić o premię dodatkową do tego auta?
    Tak, Wnioskodawca, który zawnioskuje o premię za zezłomowanie pojazdu musiał być ostatnim właścicielem/współwłaścicielem zezłomowanego pojazdu, nie krócej niż 3 lata.
  5. Jestem jako właściciel pojazdu wymieniony w dowodzie rejestracyjnym, starego pojazdu spalinowego. Żona chce kupić nowy pojazd elektryczny, a ten zezłomować. Jedyną właścicielką będzie żona. Ten samochód jest zgodnie z prawem naszą wspólnotą majątkową wynikającą z prawa. Czy żona otrzyma  premię do zezłomowanego pojazdu?
    Nie, Wnioskodawca, który zawnioskuje o premię za zezłomowanie pojazdu musiał być ostatnim właścicielem/współwłaścicielem zezłomowanego pojazdu, nie krócej niż 3 lata. W związku z tym, że z premią wiąże się podwyższone wsparcie właściciel lub  współwłaściciel pojazdu musi udokumentować własności pojazdu w formie decyzji o rejestracji zezłomowanego pojazdu.
  6. Przy zakupie pojazdu elektrycznego faktura została wystawiona na moją żonę. Jestem jedynym właścicielem pojazdu spalinowego, który chciałbym zezłomować w celu uzyskania premii. Czy Dealer pojazdu może skorygować fakturę i przenieść ją na mnie abym mógł skorzystać z obu premii?
    Tak, przy wniosku należy załączyć fakturę pierwotną oraz korektę faktury lub notę korygującą wystawioną do faktury, w której jako nabywca wskazany jest Wnioskodawca.

     

Więcej w poradniku Jak zezłomować auto i uzyskać dotację z programu NaszEauto?

Ubezpieczenie
  1. Biorę samochód w leasingu. Czy polisa ubezpieczeniowa ma być wystawiona na mnie jako użytkownika pojazdu elektrycznego?
    Wnioskodawca na polisie OC/AC musi być wskazany jako ubezpieczający/korzystający/użytkownik pojazdu.
  2. Czy do wniosku mogę załączyć polisę ubezpieczeniową przesłaną do mnie drogą elektroniczną przez Ubezpieczyciela?
    Tak, ważne jest aby polisa AC podpisana była przez przedstawiciela ubezpieczyciela lub agenta podpisem tradycyjnym wraz z pieczęcią firmową lub podpisem elektronicznym (możliwym do weryfikacji).
  3. Jeżeli nie mam dowodu zapłaty za polisę ubezpieczeniową, ponieważ zapłaciłam za nią blikiem. Jaki dowód zapłaty mogę Państwu przedstawić?
    Oświadczenie ubezpieczyciela o uiszczeniu należności za polisę.
  4. Biorę samochód w leasing. Polisa ubezpieczeniowa została opłacona przez leasingodawcę w pakiecie. Jak w takim razie mogę Państwu udokumentować, że za nią zapłaciłem?
    Oświadczenie ubezpieczyciela lub firmy leasingowej o uiszczeniu należności za polisę.
  5. Dlaczego mam wykupić polisę AC?
    Zasady Programu NaszEauto wskazują obowiązek ubezpieczenia pojazdu polisą AC. Warunek ten wynika z zabezpieczenia Wnioskodawcy przed koniecznością zwrotu dotacji w przypadku szkody całkowitej lub kradzieży pojazdu. Należy podkreślić że zgodnie z warunkami umowy w przypadku powyższych zdarzeń Wnioskodawca ma obowiązek zwrotu części dotacji wraz z odsetkami.
  6. Czy zasady programu NE wymagają ustanowienia cesji w polisie AC?
    Nie jest to warunek obligatoryjny. Wnioskodawca składając wniosek o udzielenie wsparcia dokonuje wyboru formy zabezpieczenia warunków umowy wskazując cesje praw z polisy AC lub weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową wystawcy weksla.
Program Mój Elektryk vs NaszEauto
  1. Czy mogę skorzystać z dofinansowania w programie NaszEauto, jeśli jestem beneficjentem programu Mój Elektryk?
    Tak, jednak trzeba mieć na uwadze, że dofinasowanie nie może dotyczyć tego samego auta. Obowiązuje zasada: jedno dofinansowanie na zakup/leasing/ wynajem długoterminowy na jeden pojazd jednego ostatecznego odbiorcy wsparcia.

    W przypadku złożenia wniosku o dofinansowanie na ten sam pojazd w Programie Mój elektryk, przed złożeniem wniosku do Programu NaszEauto należy wycofać wniosek w programie ME lub złożyć rezygnację z dofinansowania i ew. dokonać zwrotu otrzymanej dotacji wraz z odsetkami. Zgodnie z warunkami umowy o dofinansowanie z ME, Beneficjentowi przysługuje prawo do wypowiedzenia Umowy w każdym czasie, z zachowaniem 30-dniowego okresu wypowiedzenia. Po tym czasie można złożyć wniosek do Programu NaszEauto.
  2. Czy można uzyskać dofinasowanie w dwóch programach: Mój Elektryk i NaszEauto na jeden pojazd elektryczny?
    Nie, obowiązuje zasada: jedno dofinansowanie na zakup/leasing/ wynajem długoterminowy na jeden pojazd jednego ostatecznego odbiorcy wsparcia.
  3. Co zrobić, żeby uzyskać dofinasowanie na pojazd elektryczny w programie NaszEauto, gdy jest się beneficjentem programu Mój Elektryk?
    W pierwszej kolejności należy zrezygnować z dofinansowania w programie Mój Elektryk i jeśli dotyczy należy zwrócić przyznaną dotację wraz z odsetkami. Aby uzyskać szczegółowe informacje na ten temat należy kierować pytania na adresy: me2@nfosigw.gov.pl lub mojelektryk@nfosigw.gov.pl. Zgodnie z warunkami umowy o dofinansowanie z ME, Beneficjentowi przysługuje prawo do wypowiedzenia Umowy w każdym czasie, z zachowaniem 30-dniowego okresu wypowiedzenia. Po tym czasie można złożyć wniosek do Programu NaszEauto.
Inne grupy beneficjentów
  1. Czy w programie NaszEauto mogą wnioskować o dofinansowanie do pojazdu elektrycznego osoby prowadzące działalność rolniczą?
    Rolnicy mogą ubiegać się o dofinansowanie w programie NaszEauto jako osoby fizyczne lub JDG. Aby rolnik został uznany za JDG obok produkcji podstawowej produktów rolnych musi prowadzić także inną działalność, np. przetwarzanie produktów rolnych, w ramach której będą wykorzystywać zakupiony pojazd. Wówczas jest uprawniony jest do uzyskania wsparcia. Do wsparcia nie kwalifikują się osoby wykorzystujące pojazd do prowadzenia działalności w sektorze rybołówstwa i akwakultury.
  2. Czy w programie NaszEauto mogą wnioskować o dofinansowanie do pojazdu elektrycznego osoby prowadzące komornicy sądowi?
    Zgodnie z art. 33 Ustawy z dnia 22 marca 2018 r. (Dz.U. 2018 poz. 771) o komornikach sądowych, komornik nie prowadzi jednoosobowej działalności gospodarczej dlatego też wsparcie może być przyznane jedynie na pojazd zakupiony/leasingowany/wynajęty na osobę fizyczną.
  3. Gdzie znajdę dane dotyczące udzielonej JDG pomocy publicznej, która musi być przedstawiona we wniosku o dofinansowanie?
    Należy skorzystać z bazy danych prowadzonej przez UOKiK dostępnej na https://sudop.uokik.gov.pl/search/aidBeneficiary
  4. Czy spółka cywilna utworzona przez osoby prowadzące JDG  może wnioskować o wsparcie?
    Nie, wnioskodawcą może być wyłącznie osoba fizyczna lub osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą. W tym wypadku pojazd elektryczny należy zakupić lub podpisać umowę leasingu/wynajmu długoterminowego na JDG.
Prawne i techniczne aspekty rejestracji
  1. Co to są tablice rejestracyjne demonstracyjne, jak one wyglądają?
    Tablice rejestracyjne demonstracyjne (profesjonalne)– wydawane są na określony czas. Wyróżniają się zielonymi znakami na białym tle.
  2. Czy biorąc pojazd w leasing lub wynajem długoterminowy w dowodzie rejestracyjnym muszą być umieszczone moje dane?
    Nie, w przypadku leasingu/wynajmu długoterminowego pojazd musi być zarejestrowany na OOW lub firmę leasingową/wynajmującą.
  3. Z jakiego dokumentu wynika data pierwszego właściciela pojazdu elektrycznego w rejestrze CEPIK, jeżeli biorę pojazd w leasingu?
    Faktura za zakup pojazdu, stanowiąca podstawę do rejestracji pojazdu przez firmę leasingową.
Zakończenie okresu trwałości i rozliczenia
  1. Kupuję pojazd elektryczny za gotówkę. Sprzedawca samochodu elektrycznego w rozliczeniu zakupu wziął mój stary samochód spalinowy. Jak mogę potwierdzić tej transakcji?
    W przypadku zakupu pojazdu nie jest wymagane potwierdzenie uregulowania należności za zakup pojazdu.
  2. Czy w NE na zakończenie okresu trwałości mam obowiązek przedstawić stan drogomierza na podstawie wpisu do CEPIK? Albo przesłać do Państwa zdjęcie stanu drogomierza?
    Nie
    .
  3. Jeżeli biorę samochód w leasingu/najmie długoterminowym, jak mam się rozliczyć z Funduszem po zakończeniu okresu trwałości?
    NFOŚiGW po zawarciu umowy o udzielenie wsparcia może przeprowadzić indywidualną kontrolę, w trakcie której należy przedłożyć dokumenty wskazane przez NFOŚiGW. Co do zasady po zakończeniu okresu trwałości Przedsięwzięcia, Wnioskodawca nie musi dokonywać żadnych czynności chyba, że zostanie wylosowany do kontroli – w tym wypadku pracownik NFOŚiGW kontaktuje się bezpośrednio z Wnioskodawcą
    .
  4. Czy po zakończeniu okresu trwałości, czyli po 24 miesiącach muszę do Państwa wysyłać polisę ubezpieczeniową na 3 rok, ponieważ pozostanę nadal właścicielem pojazdu?
    Nie
    .
  5. Czy po zakończeniu okresu trwałości mogę sprzedać samochód?
    Tak
    .
  6. Jak wyliczyć okres 24 miesięcy, w czasie których muszę być właścicielem samochodu elektrycznego?
    Okres trwałości Przedsięwzięcia wynosi 2 lata od dnia zakończenia realizacji przedsięwzięcia. Zakończenie realizacji przedsięwzięcia to data wystawienia faktury VAT potwierdzającej zakup pojazdu elektrycznego oraz stanowiącej podstawę do rejestracji pojazdu (przez Wnioskodawcę), a w przypadku leasingu/ wynajmu długoterminowego jest to data przekazania OOW (Korzystającemu) pojazdu elektrycznego do używania albo używania i pobierania pożytków na podstawie protokołu przekazania pojazdu
    .
  7. Czy weksel zostanie mi zwrócony po zakończeniu okresu trwałości umowy?
    Nie, w momencie rozliczenia i zamknięcia umowy weksel oraz deklaracja wekslowa zostaną komisyjnie zniszczone i z czynności tej zostanie sporządzony protokół. Ta sama sytuacja odnosi się do weksla i deklaracji wekslowej, do której zgłoszone zostaną uwagi w trakcie weryfikacji dokonywanej przez pracownika NFOŚiGW.
  8. Okres trwałości obowiązuje do 06.05.2027 r. kiedy mam dokonać zwrotu pojazdu firmie leasingowej?
    Pojazd musi być użytkowany do końca ostatniego dnia okresu trwałości. W opisanym przykładzie zwrot pojazdu firmie leasingowej powinien nastąpić najwcześniej 07.05.2027 r.