Język SDG - zrozumiały czy budzący niechęć? Projekt Fundacji To proste zmienia sposób komunikacji o SDG
29.07.2025
Cele zrównoważonego rozwoju (ang. Sustainable Development Goals, SDG) mają potencjał, by być moralnym kompasem współczesnego świata. Ale często brzmią jak język korporacyjnych raportów - pełen akronimów, wskaźników i niezrozumiałych deklaracji. Zamiast inspirować, mogą odstraszać.
Dlatego Fundacja To Proste postanowiła zmienić język mówienia o SDG i w projekcie wyłonionym do dofinansowania w ramach konkursu „Edukacja globalna 2024” zaproponowała przeprowadzenie kampanii edukacyjno-informacyjnej pod nazwą „Planeta 2030” . Stworzyła kanały na Tik Toku i Instagramie , na których publikuje posty, karuzele i rolki edukacyjne wykorzystując obrazowe grafiki i prosty język. Stworzyła również komiks edukacyjny „Kapitan Planeta 2030”, który w przystępny i humorystyczny sposób wyjaśnia zagadnienia związane z celami zrównoważonego rozwoju.
W 2024 r. Fundacja utworzyła sieć organizacji społecznych w celu włączenia SDG w ich działania komunikacyjne. By wesprzeć działalność sieci opracowała publikację „Cele zrównoważonego rozwoju w praktyce komunikacyjnej organizacji pozarządowych” . Materiał edukuje na temat SDG oraz podkreśla potencjał organizacji w budowaniu globalnej współpracy i świadomości społecznej. W prowadzoną kampanię edukacyjną zaangażowani są również influenserzy, którzy promują ideę zrównoważonego rozwoju poprzez autentyczne, codzienne działania.
W 2025 r., uzupełniając prowadzoną online kampanię informacyjną, zespół Fundacji będzie organizował mobilne strefy edukacyjne „Planeta 2030” podczas wydarzeń kulturalnych i muzycznych w Polsce. Oferowane na nich warsztaty, quizy, działania animacyjne i konkursy przybliżą uczestnikom ideę zrównoważonego rozwoju w atrakcyjny i angażujący sposób.
Autor tekstu: Agnieszka Kurkiewicz, Fundacja To Proste