W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Światowy Dzień Umiejętności Młodzieży 2023

15.07.2023

15 lipca obchodzimy Światowy Dzień Umiejętności Młodzieży, który został ustanowiony przez Organizację Narodów Zjednoczonych. W tym dniu zwracamy szczególną uwagę na młodych ludzi i ich potrzeby związane ze zdobyciem umiejętności wymaganych do znalezienia godnej pracy oraz rozwijania własnej przedsiębiorczości. Zgodnie z przesłaniem Sekretarza Generalnego ONZ, wystosowanym na tegoroczne obchody, kluczowe jest podnoszenie kwalifikacji nauczycieli, osób szkolących i młodzieży z myślą o przyszłości w obliczu wielu globalnych wyzwań: postępu technologicznego, skutków pandemii COVID-19 oraz zmian klimatycznych, demograficznych i zachodzących na rynku pracy.

Grupa czarnoskórych uczniów i kilka uczennic w ciemnych mundurkach szkolnych stoi przed budynkiem. Kilka osób trzyma banner z logo Polska pomoc i Youth for The world

15 lipca obchodzimy Światowy Dzień Umiejętności Młodzieży, który został ustanowiony przez Organizację Narodów Zjednoczonych. W tym dniu zwracamy szczególną uwagę na młodych ludzi i ich potrzeby związane ze zdobyciem umiejętności wymaganych do znalezienia godnej pracy oraz rozwijania własnej przedsiębiorczości. Zgodnie z przesłaniem Sekretarza Generalnego ONZ, wystosowanym na tegoroczne obchody, kluczowe jest podnoszenie kwalifikacji nauczycieli, osób szkolących i młodzieży z myślą o przyszłości w obliczu wielu globalnych wyzwań: postępu technologicznego, skutków pandemii COVID-19 oraz zmian klimatycznych, demograficznych i zachodzących na rynku pracy.

Znaczenie umiejętności zawodowych młodzieży

Młodzi ludzie odgrywają istotną rolę w przemianie społecznej i ekonomicznej, dlatego ważne jest, aby zapewnić im odpowiednie narzędzia do rozwoju. Inwestowanie w techniczne i zawodowe kształcenie oraz szkolenie staje się kluczowym elementem, pozwalającym młodzieży zdobyć konkretne umiejętności potrzebne na rynku pracy. Poprzez dostęp do przystępnej cenowo i wysokiej jakości edukacji zawodowej, młodzi ludzie mają szansę zdobyć umiejętności, które pozwolą im znaleźć zatrudnienie, jak również rozwijać własne przedsiębiorstwa i pozytywnie wpływać na swoje społeczności. Inwestowanie w umiejętności i edukację jest kluczowym elementem budowania lepszej i zrównoważonej przyszłości. Dlatego też kwestie te są priorytetami współpracy rozwojowej prowadzonej przez Polskę. Więcej informacji można znaleźć w dokumencie „Solidarność dla rozwoju. Wieloletni program współpracy rozwojowej 2021-2030”.

Polska pomoc wspiera rozwój zawodowy młodzieży, poprzez zapewnienie dostępu do wysokiej jakości technicznego i zawodowego kształcenia, budowanie infrastruktury edukacyjnej, dostarczanie specjalistycznego sprzętu, programów nauczania oraz podnoszenie kwalifikacji kadry placówek edukacyjnych. Przedsięwzięcia wspierają młodych ludzi w zdobywaniu praktycznych umiejętności, które są niezbędne na rynku pracy oraz promują przedsiębiorczość jako ścieżkę do samorealizacji i tworzenia miejsc pracy. Ponadto wizja Polski dotycząca wspierania szkoleń zawodowych i rozwijania przedsiębiorczości wśród młodzieży jest ukierunkowana na tworzenie równych szans zarówno dla chłopców i dziewcząt, jak i osób z niepełnosprawnościami.

Przyglądając się projektom realizowanym przez polską pomoc rozwojową w różnych krajach, możemy dostrzec, że poprzez inwestowanie w infrastrukturę edukacyjną, dostarczanie wysokiej jakości szkoleń i wspieranie rozwoju przedsiębiorczości, Polska wspomaga rozwój społeczno-gospodarczy w krajach partnerskich. Projekty te nie tylko dają młodym ludziom narzędzia do możliwości zarobkowania i samodzielnego utrzymania siebie i swoich rodzin, ale także tworzą nowe możliwości i nadzieję na lepszą przyszłość.

W ostatnich latach tego typu projekty realizowane były w Libanie, Autonomii Palestyńskiej, Senegalu, Kenii, Tanzanii i Mołdawii. Można o nich przeczytać poniżej.

Projekty zrealizowane w Libanie

W Libanie wsparcie koordynowane przez Towarzystwo Salezjańskie - Inspektoria (Prowincja) św. Stanisława Kostki otrzymują uczniowie Salezjańskiej Szkoły Zawodowej Don Bosco Technique w El Fidar. W 2022 r. Towarzystwo przeprowadziło remont placówki, wyposażyło laboratoria do przedmiotów zawodowych oraz zainstalowało panele słoneczne, które dostarczają szkole prąd. 100 najbardziej potrzebujących uczniów otrzymało stypendium umożliwiające kontynuację nauki. Prowadzone w 2023 r. działania dotyczą poprawy jakości oferty edukacyjnej szkoły poprzez podniesienie kwalifikacji nauczycieli oraz stabilizację zatrudnienia kadry pedagogicznej. Zapewnienie równego dostępu do edukacji osób z różnych środowisk będzie możliwe również dzięki organizacji transportu zbiorowego umożliwiającego dojazd do szkoły uczniom i nauczycielom.

W 2022 r. Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych wsparło utworzenie specjalistycznej pracowni informatycznej w publicznym technikum im. Rani Bazziego w miejscowości Bint Jubayl w Libanie. Uczęszcza do niego 1 100 uczniów w wieku od 15 do 23 lat. Dzięki dostarczeniu kompletnych zestawów komputerowych oraz projektora, szkoła mogła utworzyć nową klasę o profilu informatycznym. Teraz młodzież może w odpowiednich warunkach uczyć się tworzenia narzędzi informatycznych i programowania oraz zdobywać umiejętności niezbędne we współczesnym świecie.

Ciekawy projekt zrealizowała w latach 2021-2022 Fundacja Fenicja imieniem Świętego Charbela. Jego celem było wsparcie małych i średnich rolników poprzez umożliwienie im dostępu do rynku sprzedaży bezpośredniej. Przeszkolony zespół ponad 150 młodych osób zainicjował organizację nowoczesnych, mobilnych miejsc targowych pod nazwą YA AYNI AL BALADI (YAAB), które stały się miejscami zakupów ekologicznej żywności w umiarkowanej cenie. W 8 edycjach pilotażowych, które swym zasięgiem objęły środkowy i północny Liban, wzięło udział ponad 500 rolników oraz ponad 19 000 potencjalnych kupujących. Targowiska spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem, a szeroka kampania promująca rozpowszechniła markę YAAB w Libanie, co zaowocowało zaproszeniami do współpracy z innych części kraju. Młodzi ludzie zachęceni sukcesem rozpoczęli rejestrację własnego przedsiębiorstwa, które da im stałe miejsca pracy. Popularyzacja marki spowodowała także zainteresowanie sponsorów oraz lokalnych władz, gdyż projekt wpłynął pozytywnie na środowiska lokalne, umożliwiając promocję miejscowych biznesów, pogłębiając integrację wspólnot lokalnych, a przede wszystkim dając nadzieję w kraju zmagającym się z głębokim kryzysem. Mobilnym targowiskom towarzyszyły liczne imprezy kulturalne organizowane we współpracy z organizacjami lokalnymi, co przyczyniło się do szerokiej popularyzacji idei zakupów bezpośrednich, przy okazji których można spędzić atrakcyjnie czas.

Projekt zrealizowany w Autonomii Palestyńskiej

W Autonomii Palestyńskiej Caritas Polska w latach 2022-2024 wspiera osoby z niepełnosprawnościami w prowincji Hebron oraz kobiety i młodych ludzi ze Strefy Gazy we wkraczaniu na rynek pracy. Są to grupy, które cierpią najbardziej z powodu braku możliwości zarobkowania z uwagi na wykluczenie społeczne i bardzo trudną sytuację na palestyńskim rynku pracy. Organizacja przeprowadziła dla nich szkolenia z zakresu zakładania i prowadzenia własnej małej firmy. Przyznała także dofinansowanie na otwarcie działalności. Dzięki temu wsparte osoby mają możliwość wypracowania stałego dochodu, a także przeciwstawienia się ze stereotypom z jakimi zmagają się osoby z niepełnosprawnościami w zakresie ich praw, możliwości i potencjału.

Projekty zrealizowane w Afryce

Salezjański Wolontariat Misyjny - Młodzi Światu w szkole technicznej Don Bosco Boys’ Town w Nairobi w Kenii w latach 2021-2022 r. zmodernizował i doposażył pracownię krawiecką i komputerową oraz warsztat mechaniki samochodowej i spawalniczy, dostosowując tym samym poziom szkoły i dostępne w niej narzędzia nauczania do wymagań współczesnego rynku pracy. Pracownie i warsztaty zostały wyposażone w nowoczesne maszyny, odpowiadające obowiązującym normom. Dzięki temu zwiększyły się również możliwości produkcyjne, które zapewniają utrzymanie finansowe szkoły, pokrycie kosztów nauki najuboższych uczniów oraz pracę dla części absolwentów. Nauczyciele odbyli szkolenia z obsługi nowych maszyn oraz możliwości ich wykorzystania podczas prowadzenia zajęć. Natomiast uczniowie pozyskali wiedzę w zakresie umiejętności miękkich przydatnych na rynku pracy. Realizację projektu uwieńczyły działania promocyjne. Służyły one nie tylko zareklamowaniu nowej oferty edukacyjnej szkoły ale skierowano je również do przedsiębiorców, co otworzyło absolwentom szkoły drogę do zdobycia pierwszej pracy.

W Tanzanii wsparcie otrzymały młode osoby z albinizmem, które często są dyskryminowane, wykluczone społecznie, ale spotykają się również z przemocą ze strony innych ludzi, z powodu dawnych przekonań, że amulety z części ciała albinosów mają magiczną moc. Ich normalne funkcjonowanie w społeczeństwie utrudnia także oddziaływanie promieni słonecznych na skórę pozbawioną melaniny, co prowadzi do poparzeń słonecznych, a nawet raka skóry. Stowarzyszenie Misji Afrykańskich, Centrum Charytatywno - Wolontariackie „SOLIDARNI" zaoferowała edukację techniczną i zawodową mieszkańcom domu dla młodzieży z albinizmem w Mwanzie. Poza zdobyciem wiedzy w zakresie hodowli, upraw oraz wykorzystania zielonych źródeł energii, której użycie w praktyce zapewni domowi samowystarczalność i możliwość sprzedaży produktów rolnych, młodzież nauczyła się również krawiectwa, batiku oraz obsługi komputera.

Projekt zrealizowany w Mołdawii

W latach 2021-2022 Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie, w partnerstwie z Centrum Rozwoju i Przedsiębiorczości Mołdawia-Polska realizowała projekt mający na celu pobudzanie przedsiębiorczości wśród młodzieży polonijnej z obwodów Kiszyniów, Bielce i Naddniestrze. Przeprowadzono szereg szkoleń z zakresu przedsiębiorczości, podstaw zakładania i prowadzenia własnej działalności gospodarczej. W ich wyniku piętnastu uczestnikom, którzy wykazali się najlepszym pomysłem na własną firmę i przedstawili najsolidniej sporządzone biznesplany przyznano dofinansowanie na rozpoczęcie działalności oraz indywidualne spotkania z doradcą biznesowym.

Projekty polskich ambasad

Również polskie placówki dyplomatyczne mają swój udział we wspieraniu młodych osób w zdobywaniu kwalifikacji. Ambasada RP w Dakarze zakupiła wyposażenie pracowni krawieckich dla Centrum Umiejętności i Rozwoju Fajara w Gambii oraz Ośrodka Claire Amitié w Thiès w Senegalu. Ambasada RP w Abudży zakupiła wózek widłowy dla szkoły technicznej Don Bosco w Ashaiman w Ghanie, co umożliwiło uruchomienie kursów na operatora tego sprzętu. Obecnie co dwa miesiące na kurs operatora wózka widłowego przyjmowanych jest 30-40 młodych osób pochodzących z marginalizowanych środowisk. W Serbii Ambasada RP w Belgradzie wsparła technikum gastronomiczne w Zagrubicy. Wyposażyła pracownię kuchenną w nowoczesny sprzęt oraz dydaktyczną salę restauracyjną. Dzięki temu została zwiększona jakość zajęć edukacyjnych realizowanych dla profili: technik kulinarny, kucharz i kelner.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}