W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Twinning i TAIEX

Umiejętność wykorzystania wspólnotowych programów pomocowych do realizacji celów własnej polityki zagranicznej jest jednym z wyznaczników pozycji jaką zajmują państwa w Unii Europejskiej. Sztandarowymi programami współpracy rozwojowej Unii Europejskiej, mającymi na celu reformowanie administracji publicznej są twinning i TAIEX.

Żółte tło a na nim postać żółta i niebieska a wokół żółty gwiazdki, pod nimi napis Twinning

Są to projekty skierowane wyłącznie do administracji publicznej. Polegają one na przekazywaniu dobrych praktyk administracyjnych państw członkowskich UE bliźniaczym jednostkom w krajach znajdujących się w sąsiedztwie Unii Europejskiej. Chodzi tu przede wszystkim o państwa Partnerstwa Wschodniego oraz Bałkanów Zachodnich, a także wybrane kraje Afryki,  Bliskiego Wschodu oraz Azji.

Głównymi odbiorcami pomocy w ramach przedmiotowych programów są:

  • Albania, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Kosowo, Macedonia Północna, Serbia oraz Turcja;
  • Algieria, Armenia, Azerbejdżan, Białoruś, Egipt, Gruzja, Izrael, Jordania, Liban, Libia, Mołdawia, Maroko, Palestyna, Syria, Tunezja i Ukraina;

 

Polski udział w twinningu i TAIEX

Polska administracja każdego roku wygrywa i realizuje projekty twinningowe na kwotę od kilku do kilkunastu milionów euro. Jednocześnie polscy eksperci co roku biorą udział w około 70-100 działaniach TAIEX. Powyższe sytuuje nasz kraj pod koniec pierwszej dziesiątki najaktywniejszych państw UE. Pomocy świadczonej przez polskie jednostki za pośrednictwem instrumentów twinning i TAIEX nie zalicza się do polskiej ODA. Za koordynację przedmiotowych programów w Polsce odpowiada Krajowy Punkt Kontaktowy w Departamencie Współpracy Rozwojowej MSZ.

 

Korzyści dla Polski wynikające z udziału w twinningu i TAIEX

Współpraca w ramach twinningu i TAIEX może przynosić następujące korzyści:

  • Pomaga w budowaniu pozytywnego wizerunku Polski jako kraju promującego wartości demokratyczne, rządy prawa, gospodarkę wolnorynkową oraz dobre rządzenie.
  • Stwarza okazję do przedstawienia na forum międzynarodowym polskich rozwiązań systemowych i know-how.
  • Wpływa na wzmocnienie kontaktów politycznych, a w przypadku niektórych typów projektów np. infrastrukturalnych lub rolniczych może stanowić podwaliny dla współpracy ekonomicznej.
  • Ujednolicając standardy administracyjne beneficjentów z państwami UE przyczynia się do swoistej europeizacji administracji publicznej przybliżając ww. kraje do obszaru oddziaływania Unii Europejskiej.
  • Pozytywnie wpływa na budowanie stabilności politycznej w regionie gdyż sprawnie działająca, nowoczesna administracja publiczna jest ważnym czynnikiem kształtującym państwo przyjazne obywatelowi.
  • Pozwala realizować cele polskiej polityki zagranicznej przy udziale środków wspólnotowych.
  • Pomaga efektywnie wykorzystywać środki finansowe ze wspólnego budżetu Unii Europejskiej.
  • Pozytywnie wpływa na rozwój i satysfakcję zawodową osób biorących udział w przedmiotowych projektach.

Jednostki administracji publicznej zainteresowane współpracą w ramach przedmiotowych programów zapraszamy do kontaktu z Departamentem Współpracy Rozwojowej MSZ.

 

Więcej informacji o programach twinning i TAIEX można znaleźć w poniższych odnośnikach.

Materiały

Twinning MSZ
Twinning KE
TAIEX
{"register":{"columns":[]}}