W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

31 maja Światowy Dzień bez Tytoniu

23.05.2025

Ukazane dwie dłonie w jednej z nich e-papieros, w drugiej papierosy tradycyjne

Państwa członkowskie Światowej Organizacji Zdrowia ustanowiły Światowy Dzień bez Tytoniu w 1987 r., aby zwrócić uwagę świata na epidemię palenia tytoniu oraz możliwość uniknięcia zgonów i chorób, które ona powoduje. Co roku obchody tego święta mają na celu informowanie opinii publicznej o niebezpieczeństwach związanych z używaniem tytoniu, praktykach biznesowych firm tytoniowych, działaniach WHO w walce z epidemią tytoniową oraz o tym, jak ludzie na całym świecie mogą domagać się prawa do zdrowia oraz ochrony przyszłych pokoleń.

Tegoroczne hasło kampanii WHO brzmi: "Unmasking the appeal: exposing industry tactics on tobacco and nicotine products" ("Zdemaskować atrakcyjność: ujawnienie taktyk przemysłu tytoniowego i nikotynowego").
Kampania koncentruje się na ujawnieniu strategii stosowanych przez przemysł tytoniowy i nikotynowy w celu uczynienia swoich szkodliwych produktów atrakcyjnymi, szczególnie dla
dzieci i młodzieży. Strategie  te obejmują m.in.:

  • dodawanie smaków i dodatków poprawiających smak i maskujących szkodliwość produktów;
  • atrakcyjne opakowania i design przyciągające uwagę młodych konsumentów;
  • marketing cyfrowy wykorzystujący media społecznościowe i influencerów do promowania produktów.

W 2022 r. dane z Europejskiego Regionu WHO ujawniły znaczące luki w ochronie dzieci przed papierosami elektronicznymi. Tylko 4 kraje zakazują wszystkich aromatów w papierosach elektronicznych, podczas gdy kolejne 4 zezwalają lub ograniczają określone aromaty. Tylko 11 krajów zakazuje wszelkich form reklamy, promocji i sponsorowania papierosów elektronicznych, w porównaniu do 36 krajów z częściowymi zakazami i 6 bez regulacji. Luki te sprawiają, że młodzi ludzie są szczególnie podatni na ukierunkowany marketing papierosów elektronicznych.

Więcej informacji na stronie:

https://www.gov.pl/web/gis/swiatowy-dzien-bez-tytoniu-2025---demaskowanie-atrakcyjnosci-wyrobow-tytoniowych-i-nikotynowych

 

Wideo

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}