W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Polskie Marki Turystyczne

Napis Polskie Marki Turystyczne na niebieskim tle, w prawym górnym rogu ikony kojarzące się z turystyką.

O projekcie

Polskie Marki Turystyczne to jeden ze strategicznych projektów zapisanych w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do 2020 r. z perspektywą do 2030 r.  Ma on na celu wspieranie procesu tworzenia oraz rozwoju terytorialnych marek turystycznych, które będą organizacyjnym i promocyjnym parasolem dla zbioru produktów turystycznych i usług turystycznych dostępnych na danym obszarze. Walory przyrodnicze i antropogeniczne połączone z wysokiej jakości usługami stanowią podstawę do budowania silnych marek turystycznych.  Oferta przygotowana w oparciu o zasoby marki turystycznej, musi odpowiadać na potrzeby i oczekiwania potencjalnych turystów oraz zachęcać do odwiedzin.  Kluczowym elementem jest kompleksowe zarządzanie obszarem recepcyjnym, ponieważ sprzyja spójności przekazu marketingowego i skuteczności podejmowanych działań promocyjnych. 

Niezwykle ważnym wymiarem projektu jest wzmacnianie świadomości roli współpracy pomiędzy poszczególnymi interesariuszami w procesie tworzenia i promocji oferty turystycznej.  Dlatego, w ramach projektu będą tworzone warunki dla współdziałania organizacji turystycznych, samorządów i podmiotów branży turystycznej. Istotą procesu jest doprowadzenie do sytuacji, w której graniczące, a często nawet konkurujące ze sobą gminy rozpoczną współpracę przy tworzeniu wspólnej oferty turystycznej pod jednym, dużo mocniejszym wizerunkowo szyldem i w ramach jednego podmiotu, który będzie odpowiedzialny za zarządzanie i promowanie danej marki.

Realizacja projektu

W 2019 roku przeprowadzono pierwszy nabór do projektu Polskie Marki Turystyczne.  Wpłynęło 117 wniosków.  Na podstawie rekomendacji Kapituły Projektu, minister właściwy ds. turystyki uhonorował pięć destynacji turystycznych tytułem Polska Marka Turystyczna i sześciu destynacjom przyznał tytuł Polska Marka Turystyczna – kandydat. 

Laureatami w kategorii Polska Marka Turystyczna zostali:

  • Beskidy
  • Kraina Lessowych Wąwozów
  • Lublin
  • Śląsk Cieszyński
  • Toruń

Tytuł Polska Marka Turystyczna Kandydat otrzymali:

  • Jura Krakowsko-Częstochowska
  • Mazury Zachodnie
  • Poszcza Białowieska
  • Szlak wokół Tatr
  • Zamość
  • Ziemia Świętego Krzyża

Rozpoczął się drugi nabór do projektu Polskie Marki Turystyczne, prowadzony przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii we współpracy z Polską Organizacją Turystyczną. Udział w nim jest szansą na popularyzację miejsc, które warto odwiedzić w Polsce.

W ramach projektu Polskie Marki Turystyczne w 2020 r. prowadzono działania promocyjne oraz o charakterze informacyjno-edukacyjnym, przygotowane specjalnie dla laureatów projektu.  Ponadto,  Ministerstwo Rozwoju i Technologii (wcześniej Ministerstwo Rozwoju) w ramach konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu turystyki, dofinansowało zadania w zakresie tworzenia i rozwoju terytorialnych marek turystycznych, jako narzędzia rozwoju produktów turystycznych stanowiących podstawę do budowy konkurencyjnej oferty turystycznej.

W kontekście zmian jakie zachodzą w oczekiwaniach i potrzebach klientów, szczególnie w związku z pandemią, kontynuacja działań mających na celu rozwój i adaptację produktów turystycznych jest konieczna zarówno z punktu widzenia popytu, jak i podaży. 

Materiały

Więcej informacji o projekcie dostępne jest na dedykowanej stronie internetowej.
{"register":{"columns":[]}}