Przyszłość Marki Polska. Wiceminister Piotr Borys w Akademii Leona Koźmińskiego
03.12.2025
25 listopada 2025 r. Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Piotr Borys wziął udział w konferencji Przyszłość Marki Polska w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, podczas której zaprezentowano raport Fundacji Marka Polska Think Tank i SKKP „Polaków portret własny - Część I. Raport o DNA marki Polska - perspektywa wewnętrzna”.
Premiera pierwszego tak kompleksowego badania o marce narodowej
Podczas konferencji zaprezentowano raport, który analizuje to, kim jesteśmy jako wspólnota, jakie wartości kształtują wizerunek Polski oraz jak postrzegamy potencjał naszego kraju. To najszersze jakościowe opracowanie przygotowane dotąd na potrzeby budowania marki narodowej. Łącznie przeanalizowano ponad 180 godzin nagrań i blisko 400 stron transkrypcji, kodując wypowiedzi w 47 kategoriach tematycznych. W badaniu uczestniczyło ponad 100 osób, przedstawiciele biznesu, nauki, kultury, sektora kreatywnego, studenci i eksperci z doświadczeniem międzynarodowym. Nad merytoryczną stroną projektu czuwała jego autorka, Prezeska Fundacji Marka Polska Think Tank – dr hab. Barbara Mróz-Gorgoń, prof. UEW.
Siła w działaniu i kreatywna odporność
Raport wskazuje obiecujący obraz polskiego DNA, definiując jego esencję jako siłę w działaniu oraz kreatywną odporność. Badania wykazały, że Polacy postrzegają siebie przez pryzmat takich cech jak pracowitość, zaradność, kreatywność oraz zdolność do mobilizacji w kryzysie. Zidentyfikowano również kluczowe sektory, w których Polska już teraz buduje silną, globalną pozycję, od branży IT i gamingu, przez sektor kreatywny, aż po nowoczesne rzemiosło i turystykę. To fundament pod budowę marki o unikatowym charakterze, opartej na naszych realnych przewagach i talentach.
Wiceminister Piotr Borys: marka narodowa to zasób strategiczny
Podczas konferencji Sekretarz Stanu Piotr Borys podkreślił, że prace nad marką prowadzone są w Ministerstwie Sportu i Turystyki konsekwentnie od miesięcy. Zwrócił uwagę na konieczność szerokiego spojrzenia na wizerunek kraju.
Budowa holistycznej strategii marki narodowej jest kluczowym czynnikiem rozwoju państwa. Musimy wykorzystać wszystkie nasze atuty, od sukcesów gospodarczych, przez kulturę, aż po sport. Naszym celem jest stworzenie spójnej Marki Polska, która będzie wspierać nasze interesy na wielu płaszczyznach
– dodał wiceminister Piotr Borys.
Wiceminister podkreślił, że konsekwentne wzmacnianie marki Polska będzie działaniem wieloletnim, wymagającym współpracy administracji, biznesu, uczelni i środowisk kreatywnych. Jego zdaniem ignorowanie narastającej konkurencji w świecie promocji narodowych strategii byłoby błędem.
Uczestnicy badań wielokrotnie podkreślali, że silna marka narodowa powinna wynikać z faktów, nie sloganów, a fakty wskazują, że Polska w wielu obszarach ma wyniki, o których inne państwa dopiero myślą.
Polska gospodarka, która obecnie jest 20-stą siłą gospodarczą świata, rozwija się dynamicznie, a nasze firmy często zdobywają globalne rynki. Silna marka narodowa to realny kapitał, który przyciąga inwestorów, talenty i turystów. Traktujemy ten projekt jako inwestycję w gospodarczą przyszłość Polski
– zaznaczył Piotr Borys.
Prace nad Marką Polska
Konferencja otwiera cykl debat i konsultacji. Kolejne części raportu, dotyczące zewnętrznego postrzegania Polski zostaną przedstawione w przyszłym roku, a wnioski posłużą do budowy zintegrowanej strategii komunikacji marki Polska.