Ruszył Kongres „Turystyka Przyszłości” w Kołobrzegu - wspólne spojrzenie na przyszłość polskiej turystyki
23.09.2025
23 września w Kołobrzegu rozpoczął się największy w tym roku ogólnopolski kongres poświęcony turystyce. Wydarzenie odbywa się w hotelu Diune i potrwa do 26 września. Kongres zainaugurowali wiceministrowie sportu i turystyki Piotr Borys oraz Ireneusz Raś. W otwarciu wzięli udział także prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Rafał Szmytke, przedstawiciele miasta Kołobrzeg, władz samorządowych wszystkich szczebli oraz kilkuset reprezentantów branży turystycznej, administracji publicznej, świata nauki i biznesu.
Uczestnicy Kongresu przyjechali do Kołobrzegu z całej Polski, aby wspólnie rozmawiać o kierunkach rozwoju turystyki w nadchodzących latach, wyzwaniach i szansach stojących przed branżą oraz o tym, jak wykorzystać rosnący potencjał tego sektora dla rozwoju gospodarczego kraju. To wyjątkowa okazja do wymiany wiedzy i doświadczeń, nawiązywania nowych kontaktów oraz współtworzenia strategii, które będą kształtowały polską turystykę w perspektywie następnej dekady.
Kongres obejmuje pięć bloków tematycznych, które koncentrują się na najważniejszych aspektach rozwoju sektora:
- Turystyka jako gospodarka doświadczeń – jak tworzyć atrakcyjne, angażujące oferty, które przyciągają emocjami i unikalnymi przeżyciami,
- Trendy – Technologie – Talenty – przyszłość turystyki w kontekście nowych technologii, cyfryzacji i rozwoju kadr,
- Prawo i turystyka – regulacje, standardy i zarządzanie ryzykiem w branży,
- Przyszłość komunikacji marketingowej – nowoczesne kanały promocji, media społecznościowe i budowanie marki turystycznej,
- Strategie – Strefa Konsultacji – miejsce warsztatów i konsultacji nad strategiami sektorowymi i regionalnymi.
Ważnym elementem programu będą także panele eksperckie, debaty, warsztaty z turystyki zrównoważonej i konsultacje strategiczne. Wydarzenie jest nie tylko miejscem dyskusji, ale i platformą dla powstawania konkretnych rekomendacji i projektów, które mogą zostać wdrożone na poziomie krajowym i regionalnym.
Jednym z kluczowych momentów tegorocznego kongresu będzie uroczysta gala z okazji 25-lecia Polskiej Organizacji Turystycznej, połączona z ogólnopolskimi obchodami Światowego Dnia Turystyki. Będzie to również okazja do podsumowania ćwierćwiecza działalności POT, która od 2000 r. skutecznie promuje Polskę jako atrakcyjny i nowoczesny kierunek turystyczny na świecie.
Dane statystyczne potwierdzają, że polska turystyka jest w fazie dynamicznego wzrostu. W pierwszym półroczu 2025 r. z turystycznej bazy noclegowej skorzystało 18,9 mln osób, co oznacza wzrost o 11,6% w porównaniu z tym samym okresem 2024 r. Liczba turystów zagranicznych wzrosła o 14,4%. Obecnie turystyka odpowiada za około 5% PKB, natomiast ambicją Ministerstwa Sportu i Turystyki jest zwiększenie tego udziału do poziomu średniej unijnej, czyli około 9% PKB w ciągu najbliższej dekady.
Nie ma turystyki bez przedsiębiorców, bez ponad pięciu tysięcy polskich firm, które codziennie generuje ponad 5% PKB dla turystyki. Bez ludzi, którzy z całym sercem pracują w sektorze HORECA, bez lokalnych i regionalnych organizacji turystycznych, bez samorządów. Za ten wkład chciałbym bardzo serdecznie podziękować
powiedział Piotr Borys.
Kołobrzeg, jako gospodarz wydarzenia, jest doskonałym miejscem do prowadzenia takich dyskusji. To największe uzdrowisko nadmorskie w Polsce, a w 2026 roku zostanie Stolicą Kultury Polski. Miasto łączy bogate tradycje kuracyjne z nowoczesnymi rozwiązaniami i infrastrukturą turystyczną. Goście kongresu mają okazję przekonać się o tym osobiście – w programie znalazły się także wydarzenia towarzyszące, w tym spacery z przewodnikiem, rejsy i zwiedzanie zabytków Kołobrzegu.
Kongres „Turystyka Przyszłości” jest jednym z najważniejszych wydarzeń branżowych roku. To forum, które integruje środowisko turystyczne, inspiruje do działania i wskazuje kierunki rozwoju całego sektora. Efektem czterech dni obrad mają być rekomendacje i propozycje rozwiązań, które pozwolą wzmocnić pozycję Polski na turystycznej mapie Europy, zwiększyć konkurencyjność oferty oraz rozwijać turystykę w sposób zrównoważony i innowacyjny.