W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

"Znajdź właściwe rozwiązanie"

Program profilaktyki palenia tytoniu dla uczniów starszych klas szkół podstawowych

Znajdź właściwe rozwiązanie

Program profilaktyki palenia tytoniu „Znajdź właściwe rozwiązanie” adresowany jest do uczniów starszych klas szkół podstawowych. W tym okresie nauki gwałtownie wzrasta liczba dzieci i młodzieży próbujących po raz pierwszy zapalić papierosa.

Niektórzy młodzi ludzie najpierw palą okazjonalnie, a potem czynią to w regularnych odstępach czasu, wkraczając na drogę pełnego uzależnienia od nikotyny.

Konieczność interwencji w kierunku uchronienia przed inicjacją palenia tytoniu i wejścia w nałóg podyktowana jest również skumulowaniem w tym okresie życia wielu psychospołecznych czynników ryzyka palenia tytoniu, w tym m. in. socjodemograficznych, tj.:

I. wiek i płeć ucznia;
II. status społeczny, stan rodzinny i wykształcenie rodziców;
III. problemy wieku dojrzewania;
IV. czynniki środowiskowe;
V. czynniki interpersonalne (palenie rodziców, rodzeństwa, rówieśników, zachowanie grup rówieśniczych, więzi społeczne);
VI. normy i obyczaje środowiskowe, w tym reakcje rodziców na palenie tytoniu przez dziecko;
VII. dostępność wyrobów tytoniowych.

W ostatnich latach zwiększa się znaczenie roli szkolnych programów profilaktycznych, w tym profilaktyki palenia tytoniu.

Program „Znajdź właściwe rozwiązanie” może być realizowany przez nauczycieli, pedagogów, a także przygotowanych liderów młodzieżowych. Prowadzenie zajęć programowych z udziałem liderów zalecane jest w najstarszych  klasach szkoły podstawowej.

W pierwszym rozdziale poradnika omówiono przebieg procesu uzależnienia od nikotyny, psychospołeczne czynniki ryzyka inicjacji palenia tytoniu i ogólne zalecenia programowe.

Drugi rozdział zawiera propozycje zajęć warsztatowych, w których położono główny nacisk na uczenie rozpoznawania sytuacji usposabiających do podjęcia palenia, a przede wszystkim na rozwijanie umiejętności radzenia sobie z okolicznościami zwiększającymi ryzyko palenia tytoniu.

W zależności od potrzeb, szkoła może modyfikować oraz rozwijać zajęcia prowadzone z młodzieżą oraz rodzicami uczniów.

Realizując program należy zwrócić uwagę na te uwarunkowania palenia tytoniu przez młodzież w danej szkole, które mogą być pomocne przy programowaniu działań edukacyjnych w danej szkole.

CEL GŁÓWNY PROGRAMU

  • Zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów.

CELE SZCZEGÓLOWE

  • Zwiększenie wiedzy w zakresie szkodliwości dymu tytoniowego.
  • Zwiększenie świadomości na temat zagrożeń płynacych z czynnego i biernego palenia tytoniu.
  • Kształtowanie umiejętności dbania o zdrowie własne i swoich bliskich.
  • Kształtowanie postaw asertywnych związanych z funkcjonowaniem w społeczeństwie, unikanie zachowań ryzykownych dla zdrowia.

ADRESACI

  • Uczniowie starszych klas szkół podstawowych.

REALIZATORZY

  • Nauczyciele.
  • Inni przedstawiciele środowiska szkolnego np. pielęgniarki środowiska szkolnego, pedagodzy, psychologowie szkolni, terapeuci uzależnień.
  • Przeszkoleni liderzy młodzieżowi.

STRUKTURA PROGRAMU

Program składa się z 5 zajęć warsztatowych z uczniami wg zaproponowanych scenariuszy zajęć.

Tytuły zajęć:
1. Poznajmy się bliżej.
2. Laboratorium ciała.
3. Naucz się mówić „NIE”
4. Znajdź właściwe rozwiązanie.
5. Uwierz w siebie.

Materiały

ZWR - Podręcznik
ZWR​_-​_Podręcznik.pdf 1.05MB
ZWR - Kwestionariusz ankiety dla szkolnego realizatora programu
ZWR​_-​_Kwestionariusz​_ankiety​_dla​_szkolnego​_realizatora​_programu.pdf 0.14MB
{"register":{"columns":[]}}