W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przygotowanie szkół do nowego roku szkolnego 2023/2024 na terenie województwa mazowieckiego

W ewidencji Powiatowych Stacji Sanitarnio-Epidemiologicznych woj. mazowieckiego jest 2 598 obiektów szkolnych. W okresie przerwy wakacyjnej pracownicy Państwowej Inspekcji Sanitarnej, jak co roku dokonując oceny przygotowania szkół do nowego roku szkolnego, skontrolowali 489 szkół (18,8% będących w ewidencji), w tym:

  • 341– podstawowych (21,7% z 1570 w ewidencji),
  • 28 – LO (8,5% z 329 w ewidencji),
  • 4 – ponadpodstawowe szkoły zawodowe (8% z 50 w ewidencji),
  • 5 – specjalnych (10% z 50 w ewidencji),
  • 1 - policealna (0,9% ze 109 w ewidencji),
  • 110 – zespołów szkół (22,4% z 490 w ewidencji).

Na podstawie przeprowadzonych kontroli można stwierdzić, że większość szkół została przygotowana do rozpoczęcia nowego roku szkolnego. Część placówek, z uwagi na uwarunkowania lokalowe boryka się z sytuacją prowadzenia zajęć w systemie dwuzmianowym (47 szkół, co stanowi 9,6% z 489 skontrolowanych) lub koniecznością korzystania z pomieszczeń usytuowanych w podpiwniczeniu – 42 szkoły, co stanowi 8,5% wszystkich skontrolowanych.

Warunki lokalowe szkół przekładają się również na standardy dostępności do urządzeń sanitarnych, które nie zawsze są spełnione. Niezachowane standardy dostępności do urządzeń sanitarnych w przypadku umywalek dla dziewcząt odnotowano w 42 szkołach (8,5% z 489 skontrolowanych), a w przypadku chłopców w 49 szkołach (10% z 489 skontrolowanych). W przypadku oczek ustępowych sytuacja jest nieco lepsza i w przypadku dziewcząt brak spełnienia standardów odnotowano w 35 szkołach, co stanowi 7,1% z 489 skontrolowanych, dla chłopców były to 37 szkoły (7,5% z 489 skontrolowanych).

W 317 szkołach (64,8% z 489 skontrolowanych) zapewniono dla każdego ucznia w sali powierzchnię 2,5m² oraz w 398 świetlicę. Poza jedną szkołą wszystkie skontrolowane zapewniają wentylację w ponad połowie pomieszczeń przeznaczonych na pobyt uczniów. Tylko 14 szkół, co stanowi 2,8% z 489 skontrolowanych nie zapewniło uczniom miejsca na pozostawienie podręczników i przyborów szkolnych.  

Do prawidłowego rozwoju ucznia niezbędny jest ruch, dlatego ważne jest by szkoły miały infrastrukturę do prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego. Zdecydowana większość szkół (346 na 489 skontrolowanych), gwarantuje warunki do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem własnej sali gimnastycznej, dodatkowo szkoły dysponują jeszcze salami rekreacyjno-zastępczymi (178), boiskiem (429), czy innymi pomieszczeniami, typu: siłownia, sala fitness (92). Z uwagi na brak własnej infrastruktury tylko 17 szkół (3,4% z 489 skontrolowanych) zajęcia z wychowania fizycznego prowadzi poza placówką. Po intensywnych zajęciach wychowania fizycznego istnieje możliwość skorzystania z prysznica w 264 szkołach. Jedna  szkoła podstawowa i dwa zespoły szkół dysponują pływalniami.

W 283 szkołach (57,8% z 489 skontrolowanych) do dyspozycji uczniów jest gabinet profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej oraz w 254 (51,9% z 489 skontrolowanych) zapewniona jest opieka stomatologiczna.
Aż 431 szkół z 489 skontrolowanych, umożliwia uczniom dożywianie, oferując drugie śniadanie, obiad jedno lub dwudaniowy. Celem zaspokojenia pragnienia w 294 szkołach (60,1% z 489 skontrolowanych) udostępnia się uczniom wodę do picia.  

W okresie przerwy wakacyjnej w ponad połowie szkół - 311 (63,5% z 489 skontrolowanych) trwały prace remontowe, które prowadzono zarówno w budynkach – 293 szkół, jak i na terenie - 72 szkół. Część szkół – 41 jest lub została rozbudowana i powiększa swoją infrastrukturę o: sale lekcyjne (13), pomieszczenia sanitarne (13), bloki sportowe (16), boiska (17) i inne (8) typu: blok żywienia, gabinet dyrektora z sekretariatem oraz ciąg komunikacyjny, szatnia dla klas I-III, place zabaw, ogród sensoryczny, schody zewnętrzne, nowe chodniki, drogi dojazdowe, ogrodzenia, parking szkolny, a także instalację oświetleniową terenu i instalację fotowoltaiczną.
Niestety w trakcie roku szkolnego 2023/2024 prace remontowo-budowlane będą trwały w 47 placówkach, co stanowi 9,6% z 489 skontrolowanych. Prowadzenie prac związane jest z kontynuacją kolejnych etapów wcześniej zaplanowanych robót inwestycyjnych, dużym zakresem prac, czy opóźnieniami w dostawie materiałów budowlanych lub wykonawców robót. Dyrektorzy remontowanych placówek, mając na uwadze zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w szkole, wskazują, że prace będą prowadzone z zachowaniem zasad bezpieczeństwa dla uczęszczających na zajęcia uczniów oraz personelu (miejsca prowadzenia prac są wydzielone, ogrodzone, wyłączone z użytkowania, oznakowane i zabezpieczone przed dostępem osób postronnych).

Materiał przygotowany przez: Ewę Sękowską – starszy asystent

{"register":{"columns":[]}}