W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rusza III edycja Kampanii EFSA

05.07.2023

Sukces kampanii #EUChooseSafeFood z ostatnich dwóch lat sprawił, że Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) wraz z partnerami z poszczególnych państw członkowskich UE po raz trzeci włączyli się w realizację kampanii. W roku 2023 kampania obejmie zasięgiem aż 16 krajów.

Logo EFSA

Celem kampanii #EUChooseSafeFood jest wspieranie mieszkańców Europy w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących zakupu żywności. Dzięki niej konsumenci mają dostęp do praktycznych i przystępnych informacji dotyczących zagadnień takich jak pomoc w odczytywaniu etykiet umieszczonych na produktach spożywczych czy też porad na temat przygotowywania i przechowywania żywności. W tegorocznej kampanii nacisk kładziony będzie na przekazanie wskazówek, dzięki którym konsumenci mogą zadbać o odpowiednią higienę żywności w domu, poznają sposoby ograniczania marnotrawstwa żywności. Organizatorom zależy także na działaniach podejmowanych w całej UE zmierzających do zwalczania chorób przenoszonych przez żywność. Podkreślane jest też znaczenie europejskich naukowców, którzy współpracują ze sobą, żeby chronić konsumentów przed zagrożeniami związanymi z żywnością. Kampania obejmuje szereg zagadnień związanych z żywnością i jej bezpieczeństwem.

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności współpracuje z krajowymi organami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo żywności i naukowcami z całej Europy, aby zapewnić, że żywność, która trafia na nasze stoły, jest bezpieczna, zdrowa i zrównoważona. Kampania #EUChooseSafeFood ukazuje połączenie między nauką o bezpieczeństwie żywności a żywnością, którą spożywamy każdego dnia, dając konsumentom możliwość dokonywania właściwych wyborów żywieniowych i przyczyniając się do lepszego zrozumienia zagadnień związanych z żywnością przez wszystkich zainteresowanych.

 Do kogo skierowana jest kampania?

Adresatami kampanii są przede wszystkim mieszkańcy i mieszkanki Europy w wieku od 25 do 45 lat, w szczególności młodzi rodzice oraz osoby zainteresowane bezpieczeństwem żywności i nauką.

Zmiana postaw wobec bezpieczeństwa żywności

Pierwsze dwie odsłony kampanii #EUChooseSafeFood pozytywnie wpłynęły na świadomość i wiedzę konsumentów na temat bezpieczeństwa żywności w UE. Odsetek osób, które zapamiętały, że decyzje dotyczące bezpieczeństwa żywności są oparte na nauce, wzrósł z 2 na 10 w 2021 roku do 4 na 10 w 2022 roku. Wśród osób, które miały styczność z kampanią, wzrósł również poziom zaufania do unijnego systemu bezpieczeństwa żywności: 70 procent respondentów stwierdziło, że ufa Unii Europejskiej i rządom krajowym w kwestii bezpieczeństwa żywności w 2022 roku, co oznaczało wzrost o 10 procent w stosunku do roku 2021.

Informacje na temat kampanii 

16 krajów uczestniczących w kampanii #EUChooseSafeFood w 2023 roku to: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Grecja, Irlandia, Włochy, Łotwa, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia i Macedonia Północna.

Więcej informacji na stronie EFSA.

Informacje o EFSA

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) jest agencją Unii Europejskiej utworzoną w 2002 roku, której zadaniem jest pełnienie roli niezależnego ośrodka zapewniającego doradztwo naukowe podmiotom zarządzającym ryzykiem oraz informowanie o ryzyku związanym z łańcuchem żywnościowym. W tym celu Urząd współpracuje z szeregiem interesariuszy, by propagować spójność zaleceń naukowych w całej Unii Europejskiej, a także przedstawia założenia naukowe stanowiące podstawę przepisów i regulacji chroniących konsumentów przed zagrożeniami związanymi z żywnością w całym łańcuchu żywnościowym – od pola do stołu.

{"register":{"columns":[]}}