W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wypoczynek dzieci i młodzieży

Ocena warunków sanitarnych letniego wypoczynku dzieci i młodzieży na terenie województwa mazowieckiego w okresie od 24 czerwca do 31 sierpnia 2023 r.

Podczas tegorocznych wakacji na terenie Mazowsza, w okresie od 24.06.2023 r. do 31.08.2023 r. z dostępnych dla Państwowej Inspekcji Sanitarnej danych w elektronicznej bazie wypoczynku Ministerstwa Edukacji i Nauki zarejestrowanych było 3 149 turnusów wypoczynku. Pod względem sanitarnym skontrolowano 596 turnusów, w których wypoczywało 29 629 dzieci i młodzieży. Wśród nich było:

  • 112 turnusów w całorocznych obiektach usług hotelarskich dla 5 358 uczestników,
  • 61 turnusów w obiektach okazjonalnie używanych do wypoczynku (np. bursy, internaty, szkoły) dla 3 181 uczestników,
  • 13 turnusów w obiektach – obozy pod namiotami ze stałą infrastrukturą komunalną dla 328 uczestników,
  • 28 turnusy w obiektach – obozy pod namiotami bez stałej infrastruktury komunalnej dla 1 311 uczestników,
  • 382 turnusów wypoczynku w miejscu zamieszkania, z których skorzystało 19 451 uczestników.

Jak wynika z powyższego, najbardziej popularną formą wypoczynku na Mazowszu był wypoczynek w miejscu zamieszkania.
Wśród skontrolowanych 596 turnusów, 4 z nich nie zostały zarejestrowane
w elektronicznej bazie wypoczynku MEiN i funkcjonowały jako tzw. „dzikie”. Dwie kontrole miały charakter interwencyjny.
Wyniki kontroli sanitarnych wskazują, że prawie wszyscy organizatorzy zagwarantowali uczestnikom właściwe warunki zakwaterowania, utrzymania higieny osobistej, dożywiania oraz prowadzenia zajęć rekreacyjnych.

Uchybienia sanitarne stwierdzono w 27 (4,53%) spośród 596 skontrolowanych turnusów. Było to:

  • 8 turnusów zorganizowanych w obiekcie hotelowym;
  • 3 turnusy zorganizowane w obiekcje używanym okazjonalnie do wypoczynku,
  • 2 turnusy zorganizowane w obozie pod namiotami ze stałą infrastrukturą komunalną
  • 2 turnusy zorganizowane w obozie pod namiotami bez stałej infrastruktury komunalnej;
  • 12 turnusów zorganizowane w miejscu zamieszkania.

Uchybienia dotyczyły m. in:
- nieprawidłowości z zakresu bezpieczeństwa żywności i żywienia, w tym:

  • nieodpowiedni stan technicznego i porządkowy pomieszczeń (zniszczenia, zabrudzenia i ubytki ścian, podłóg, szafek i drzwi);
  • nieodpowiednie wydzielenie lub wykorzystania pomieszczeń kuchni, zmywalni oraz zaplecza;
  • niewłaściwy stanu techniczny sprzętu wyposażenia kuchni (zabrudzenia, zniszczenia) oraz nieodpowiednie zabezpieczenie otworów okiennych i drzwiowych przed owadami;
  • niewłaściwy sposób przechowywania i segregacji produktów spożywczych, mycia warzyw i owoców, dezynfekcji świeżych jaj oraz przetrzymywanie produktów po upływnie terminu przydatności do spożycia;
  • brak opracowanych i \lub wdrożonych procedur systemu HACCP oraz GHP i GMP;
  • nieprawidłowy wynika badania próbki wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi w zakresie ogólnej liczby mikroorganizmów w temperaturze 22°C;

- nieprawidłowości z zakresu stanu higieniczno-sanitarnego pomieszczeń przeznaczonych na wypoczynek dzieci i młodzieży, w tym:

  • uchybienia stanu technicznego oraz porządkowego pomieszczeń i sprzętu pomocniczego (brak wentylacji, niespełnione wymogi w zakresie wysokości sali zajęć dla dzieci oraz w zakresie zapewnienia odpowiedniej ilości      pomieszczeń sanitarnych dla liczby przebywających dzieci, niewłaściwy stan techniczny i porządkowy ścian, podłóg, mebli oraz urządzeń sanitarnych);
  • niespełnione wymogi dotyczące temperatury wody, zbyt niska lub zbyt wysoka;
  • brak umieszczonego w widocznym miejscu oznaczenia słownego i graficznego informującego o zakazie palenia wyrobów tytoniowych i papierosów elektrycznych;

- braku do wglądu dokumentacji z badań do celów sanitarno-epidemiologicznych personelu.

W wyniku stwierdzonych nieprawidłowości wydano 7 decyzji płatniczych, 5 decyzji merytoryczne oraz nałożono 16 mandatów karnych na łączną kwotę 3 800,00 złotych.

W odniesieniu do stanu zdrowia uczestników wypoczynku, odnotowano 2 przypadki zachorowań oraz 20 przypadki urazów, w tym: 6 ukąszeń przez owady (5 kleszcze i 1 osę), 2 rany cięte, uraz głowy, oka, zęba, nadgarstka, 6 skaleczeń, skręcenie kostki oraz złamanie kończyny górnej.

Wyżywienie organizowane dla dzieci i młodzieży korzystającej z wypoczynku w miejscu zamieszkania zostało zapewnione w miarę posiadanych środków finansowych i warunków lokalowych. W tej formie wypoczynku dożywianie prowadziła zdecydowana większość – 359 (93,98%) półkolonii na 382 skontrolowanych turnusów.

Oceniając tegoroczny przebieg wakacji można stwierdzić, że pomimo odnotowania pewnych nieprawidłowości, letni wypoczynek był dobrze przygotowany pod względem sanitarnym. Wyniki nadzoru wykazały, że organizatorzy starali się zapewnić dzieciom i młodzieży jak najlepsze warunki gwarantujące bezpieczny pobyt na turnusach wypoczynku.

Materiał przygotowany przez: Małgorzatę Grudzień – młodszy asystent

 

 

Materiały

Poradnik bezpiecznego wypoczynku – lato 2023
Poradnik​_bezpiecznego​_wypoczynku​_-​_lato​_2023.pdf 4.12MB
Instrukcję w sprawie wymagań higieniczno-sanitarnych obozów pod namiotami 2023
Instrukcja​_w​_sprawie​_wymagań​_higieniczno-sanitarnych​_dla​_stacjonarnych​_obozów​_pod​_namiotami​_-​_2023​_.pdf 0.54MB
{"register":{"columns":[]}}