Rekrutacja do PSM II st.
26.02.2025
EGZAMIN WSTĘPNY
do Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina: piątek, 16 maja 2025
PRZYJMOWANIE DOKUMENTÓW odbywa się DWUETAPOWO (online i osobiście)
- W pierwszym korku Rodzic kandydata/ Opiekun prawny/ pełnoletni kandydat wypełnia poniższy wniosek o przyjęcie w formie kwestionariusza online: aktywny w okresie od 10 marca do 25 kwietnia 2025
- Rodzic kandydata/ Opiekun prawny/ pełnoletni kandydat pobiera i wypełnia kwestionariusz w formie PDF (do pobrania w materiałach u dołu strony) a następnie dostarcza go w formie papierowej (osobiście lub pocztą) do sekreatariatu szkoły, wraz z wymaganymi załącznikami do 25 kwietnia 2025 roku. Sekretariat sprawdza czy został wypełniony druk online!
W przypadku kandydata niepełnoletniego wymagany jest podpis OBOJGA RODZICÓW!!!!
Skany dokumentów nie będą akceptowane. Kandydat, który wypełni kwestionariusz tylko w wersji elektronicznej NIE BĘDZIE MÓGŁ PRZYSTĄPIĆ DO REKRUTACJI.
WYMAGANE DOKUMENTY:
- zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do nauki w szkole artystycznej:
na instrumenty dęte - zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza specjalistę z zakresu pulmonologii.
na wokalistykę i wokalistykę estradową - zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza specjalistę z zakresu audiologii i foniatrii.
na instrumentalistykę – zaświadczenie od lekarza rodzinnego – załącznik do pobrania u dołu strony
- opinię lub orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej – jeżeli kandydat posiada;
- kandydat niebędący obywatelem polskim dodatkowo dostarcza dokumenty określone w art. 165 Ustawy.
EGZAMIN WSTĘPNY:
Uwaga! Szkoła zapewnia kandydatom podczas egzaminu - akompaniatora
Fortepian:
Wykonanie programu z pamięci, czas ok. 10 -15 minut:
1. Gra a vista. 2 Etiuda 3.Utwór polifoniczny. 4. Forma klasyczna. 5. Utwór dowolny
Klawesyn:
Wykonanie programu z pamięci, czas ok. 10 minut:
1. Utwór polifoniczny. 2. Forma klasyczna. 3. Utwór dowolny
Program może być wykonany na klawesynie lub fortepianiei
Rytmika:
Egzamin przebiega DWUETAPOWO:
- Sprawdzenie poczucia rytmu, koordynacji słuchowo-ruchowej oraz umiejętności dostosowania ruchu do charakteru i nastroju muzyki.
- Egzamin z fortepianu: 1. Gra a vista. 2 Etiuda 3.Utwór polifoniczny. 4. Forma klasyczna. 5. Utwór dowolny
Organy:
Wykonanie dwóch kontrastujących utworów na fortepianie lub na organach ok. 10 min
Akordeon:
Wykonanie programu z pamięci, czas ok. 5 – 10 minut
Dwa lub więcej kontrastujące utwory
Skrzypce, altówka, wiolonczela:
Wykonanie z pamięci programu ok. 10 -15 minut:
1. Gama. 2 Etiuda 3. Koncert (cz. I lub II i III). 4. Utwór dowolny
Uwaga: kandydat zdający na altówkę, może wykonać program na skrzypcach.
Kontrabas:
Komisja sprawdza przydatność kandydata poprzez ocenę warunków fizycznych i rozmowę kwalifikacyjną. Kandydat posiadający umiejętność gry na kontrabasie, wykonuje przygotowany program: 1. Etiuda. 2. Utwór dowolny 3. Część koncertu lub sonaty
Gitara:
Wykonanie z pamięci programu ok. 10-15 minut:
1. Gama 2.Etiuda 3. Część sonaty lub temat z wariacjami 4. Utwór dowolny
Harfa:
Komisja sprawdza przydatność kandydata poprzez ocenę warunków fizycznych i rozmowę kwalifikacyjną. Kandydat grający na harfie prezentuje dwa zróżnicowane utwory do 10 minut.
Instrumenty dęte:
Kandydat grający na wybranym instrumencie wykonuje przygotowany program ok. 10 minut. Program powinien być zróżnicowany w charakterze. Na obój, fagot, puzon, róg istnieje możliwość zdawania bez umiejętności gry na danym instrumencie. Komisja sprawdza wówczas przydatność kandydata poprzez ocenę warunków fizycznych oraz rozmowę kwalifikacyjną.
Perkusja:
Komisja sprawdza przydatność kandydata poprzez ocenę warunków fizycznych i rozmowę kwalifikacyjną. Sprawdzeniu podlega koordynacja słuchowo-ruchowa i poczucie rytmu. Kandydat posiadający umiejętność gry na perkusji, wykonuje przygotowany program.
Śpiew:
Wykonanie dwóch przygotowanych utworów z dziedziny muzyki poważnej, w tym minimum jednego w języku polskim. Sprawdzenie warunków głosowych, dykcji i predyspozycji scenicznych .
Szkoła zapewnia akompaniatora (po uprzednim dostarczeniu materiałów nutowych).
Wokalistyka estradowa:
Przygotowanie trzech piosenek z podkładem muzycznym nagranym na nośniku cyfrowym (pendrive, płyta CD) lub z towarzyszeniem akompaniatora. W przypadku egzaminu stacjonarnego, szkoła zapewnia akompaniatora (po uprzednim dostarczeniu materiałów nutowych).
Sprawdzenie warunków głosowych, dykcji i predyspozycji scenicznych.
Instrumentalistyka jazzowa:
Wykonanie repertuaru o charakterze rozrywkowym z improwizają ok. 10 minut
Sprawdzenie w czasie rozmowy kwalifikacyjnej predyspozycji kandydata do podjęcia nauki na wybranej specjalizacji.
WYMAGANIA EGZAMINACYJNE z kształcenia słuchu i wiadomości ogólnomuzycznych
DO KLASY I
Egzamin wstępny z kształcenia słuchu i wiedzy ogólnomuzycznej ma formę ustną.
WERSJA DLA KANDYDATÓW BEZ PRZYGOTOWANIA MUZYCZNEGO
1. Śpiewanie piosenki z dowolnego repertuaru
2. Śpiewanie gamy durowej solmizacją
3. Powtarzanie dźwięków w swojej skali głosu, granych także w różnych rejestrach fortepianu
4. Rozpoznawanie trójdźwięków dur i moll (granych harmonicznie)
5. Powtarzanie głosem trójdźwięków granych harmonicznie - dur, moll, zmniejszony, zwiększony, D7 postać zasadnicza
6. Powtarzanie schematów rytmicznych - dwukrotna prezentacja
7. Powtarzanie głosem prostych melodii - dwukrotna prezentacja
8. Pytanie z wiedzy ogólnomuzycznej może dotyczyć zainteresowań muzycznych kandydata
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
WERSJA DLA KANDYDATÓW Z PRZYGOTOWANIEM MUZYCZNYM DO KLASY I
1. Śpiewanie dowolnej piosenki
2. Rozpoznawanie interwałów prostych granych melodycznie i harmonicznie
3. Rozpoznawanie rodzaju i postaci trójdźwięków oraz akordu D7 bez przewrotu
4. Powtórzenie głosem zapamiętanej melodii bez podawania nazw dźwięków
5. Śpiewanie a vista
6. Realizacja ćwiczenia rytmicznego
7. Pytanie dotyczące wiedzy ogólnomuzycznej może dotyczyć poniższych zagadnień takich jak:
• budowa gam durowych (naturalnych) i molowych (we wszystkich odmianach) do 4-ech znaków przykluczowych wraz z triadą harmoniczną
• interwały i ich przewroty
• trójdźwięki durowe, molowe (postać zasadnicza i przewroty) oraz zmniejszone i zwiększone w postaci zasadniczej
• dominanta septymowa: postać zasadnicza z rozwiązaniem w gamach dur i moll w tonacjach do 3-ech znaków
• chronologia epok od średniowiecza do współczesności wraz ze znajomością czołowych przedstawicieli muzyki europejskiej
• znajomość faktury dzieła muzycznego (monofonia, homofonia, polifonia)
DO KLASY II
Egzamin kwalifikacyjny z kształcenia słuchu, nauki o muzyce i zasad muzycznych ma formę ustną.
KSZTAŁCENIE SŁUCHU:
1. Śpiewanie dowolnej piosenki
2. Rozpoznawanie interwałów prostych granych melodycznie i harmonicznie
3. Rozpoznawanie rodzaju i postaci trójdźwięków oraz akordu D7 bez przewrotu
4. Powtórzenie głosem zapamiętanej melodii bez podawania nazw dźwięków
5. Śpiewanie a vista
6. Realizacja ćwiczenia rytmicznego
NAUKA O MUZYCE:
1. Elementy dzieła muzycznego:
Melodyka, Rytmika i metrum, Harmonika, Dynamika, Agogika, Artykulacja, Kolorystyka
2. Faktura:
Monofonia, Polifonia, Homofonia
3. Obsada wykonawcza
a. instrumenty muzyczne
b. instrumenty strunowe - smyczkowe, szarpane, klawiszowe
c. instrumenty dęte – drewniane, blaszane, akordeon i organy
d. instrumenty perkusyjne – membranofony, idiofony drewniane, idiofony metalowe
4. Instrumentalne zespoły wykonawcze
a. kameralne
b. orkiestrowe
5. Głosy ludzkie
6. Zespoły wokalne
a. kameralne (duety, tercety, kwartety…)
b. chóralne (chóry mieszane, jednorodne…)
ZASADY MUZYKI:
1. Podstawowe elementy notacji muzycznej: nazwy dźwięków solmizacyjne i literowe, znaki chromatyczne, położenie nut na pięciolinii w różnych oktawach z zastosowaniem klucza wiolinowego, altowego i basowego.
2. Wartości rytmiczne nut i pauz oraz sposoby ich przedłużania.
3. Pojęcie rytmu muzycznego, podział dwójkowy, podział trójkowy.
4. Pojęcie metrum, rodzaje taktów i rytmów, grupowanie wartości rytmicznych w taktach prostych oraz złożonych regularnych, przedtakt, synkopa.
5. Nieregularny podział wartości rytmicznych - triola i duola.
6. System temperowany, odległości półtonu i całego tonu.
7. Interwały proste: nazwy, symbole, rozmiary.
8. Trójdźwięki majorowe, minorowe we wszystkich postaciach oraz zmniejszony i zwiększony w postaci zasadniczej.
9. Diatonika, chromatyka, enharmonia, półton i cały ton diatoniczny i chromatyczny.
10. Gama majorowa naturalna, minorowa we wszystkich odmianach, triada harmoniczna.
11. Koło kwintowe, kolejność znaków przy kluczu, pokrewieństwo gam, rozpoznawanie tonacji (do 7-miu znaków przy kluczu).
12. Przewroty interwałów, konsonanse i dysonanse, tryton na IV i VII stopniu gamy z rozwiązaniem.
13. Akordy dominantowe: D7 we wszystkich postaciach z rozwiązaniem, D9 w postaci zasadniczej.
Polecane źródła informacji:
Literatura: Franciszek Wesołowski „Zasady muzyki”
Platforma internetowa: https://www.gov.pl/web/cea/harmonia-zasady-muzyki
DO KLASY III PSM II stopnia
Egzamin kwalifikacyjny z kształcenia słuchu, nauki o muzyce i zasad muzycznych ma formę ustną.
KSZTAŁCENIE SŁUCHU (dotyczy także klasy I OSM II st.):
1. Śpiewanie dowolnej piosenki
2. Rozpoznawanie interwałów melodycznych i harmonicznych (prostych i złożonych)
3. Rozpoznawanie rodzaju i budowy akordów (trójdźwieki i D7 w przewrotach)
4. Określanie wysokości dźwięków w strukturach melodycznych - podany jest dźwięk wyjściowy np.: c-e-a-d-b (dwukrotna prezentacja)
5. Realizacja ćwiczenia pamięciowego (dwukrotna prezentacja)
6. Śpiewanie a vista
7. Realizacja ćwiczenia rytmicznego
NAUKA O MUZYCE:
1. Elementy dzieła muzycznego
Melodyka, Rytmika i metrum, Harmonika, Dynamika, Agogika, Artykulacja, Kolorystyka
2. Faktura
Monofonia, Polifonia, Homofonia
3. Zasady kształtowania w dziele muzycznym
a. budowa okresowa
b. ewolucjonizm
4. Obsada wykonawcza
5. Instrumenty muzyczne
a. instrumenty strunowe - smyczkowe, szarpane, klawiszowe
b. instrumenty dęte – drewniane, blaszane, akordeon i organy
c. instrumenty perkusyjne – membranofony, idiofony drewniane, idiofony metalowe
5. Instrumentalne zespoły wykonawcze
a. kameralne
b. orkiestrowe
6. Głosy ludzkie
7. Tańce
ZASADY MUZYKI:
1. Podstawowe elementy notacji muzycznej: nazwy dźwięków solmizacyjne i literowe, znaki chromatyczne, położenie nut na pięciolinii w różnych oktawach z zastosowaniem klucza wiolinowego, altowego i basowego.
2. Wartości rytmiczne nut i pauz oraz sposoby ich przedłużania.
3. Pojęcie rytmu muzycznego, podział dwójkowy, podział trójkowy.
4. Pojęcie metrum, rodzaje taktów i rytmów, grupowanie wartości rytmicznych w taktach prostych oraz złożonych regularnych i nieregularnych, przekształcanie taktów, przedtakt, synkopa.
5. Nieregularny podział wartości rytmicznych, zastosowanie grup niemiarowych, notacja muzyki wokalnej i pisownia plastyczna.
6. System temperowany, odległości półtonu i całego tonu.
7. Diatonika, chromatyka, enharmonia, półton i cały ton diatoniczny i chromatyczny.
8. Interwały proste i złożone: nazwy, symbole, rozmiary.
9. Trójdźwięki majorowe, minorowe i zmniejszone we wszystkich postaciach oraz zwiększony w postaci zasadniczej.
10. Gama majorowa naturalna, minorowa we wszystkich odmianach, triada harmoniczna.
11. Koło kwintowe, kolejność znaków przy kluczu, pokrewieństwo gam, rozpoznawanie tonacji (do 7-miu znaków przy kluczu).
12. Przewroty interwałów, konsonanse i dysonanse.
13. Odległości między stopniami w gamach majorowych naturalnych oraz minorowych naturalnych i harmonicznych - interwały charakterystyczne z rozwiązaniem w tych gamach.
14. Akordy dominantowe: D7 we wszystkich postaciach z rozwiązaniem, D9 w postaci zasadniczej.
15. Transpozycja do innego klucza, tonacji, oktawy.
16. Chromatyzacja regularna gamy majorowej.
17. Skala całotonowa, pentatonika bezpółtonowa, skale modalne autentyczne, skala góralska.
Polecane źródła informacji:
Literatura: Franciszek Wesołowski „Zasady muzyki”
Platforma internetowa: https://www.gov.pl/web/cea/harmonia-zasady-muzyki
DO KLASY IV PSM II stopnia oraz II KLASY OSM (cykl 4-letni)
Egzamin kwalifikacyjny z kształcenia słuchu, harmonii i historii muzyki ma formę ustną.
KSZTAŁCENIE SŁUCHU:
1. Śpiewanie dowolnej piosenki
2. Rozpoznawanie interwałów melodycznych i harmonicznych (prostych i złożonych)
3. Rozpoznawanie rodzaju i budowy akordów (trójdźwieki i D7 w postaciach)
4. Określanie wysokości dźwięków w strukturach melodycznych - podany dźwięk wyjściowy np.: c-e-a-d-b-ges (dwukrotna prezentacja)
5. Realizacja ćwiczenia pamięciowego (dwukrotna prezentacja)
6. Śpiewanie a vista
7. Realizacja przebiegu rytmicznego
UWAGA: kandydaci do klasy IV powinni ustalić zakres egzaminu kwalifikacyjnego z harmonii i historii muzyki kontaktując się z z-cą dyrektora ZSM mgr Iwoną Matellą matella.iwona@zsmpoz.pl lub kierownikiem Sekcji Teorii mgr Dorotą Wawrzyniak wawrzyniak.dorota@zsmpoz.pl
DO KLASY V PSM II stopnia oraz III KLASY OSM (cykl 4-letni)
Egzamin kwalifikacyjny z kształcenia słuchu, harmonii i historii muzyki ma formę ustną.
KSZTAŁCENIE SŁUCHU:
1. Rozpoznawanie interwałów prostych i złożonych
2. Akordy w układzie rozległym: również D7 i D9 - określanie
3. Rozpoznawanie wysokości dźwięków w strukturach linearnych – od podanej wysokości (do 6-7 dźwięków) – dwukrotna prezentacja
4. Rozpoznawanie wysokości dźwięków w strukturach harmonicznych (trójdźwięki i czterodźwięki)
5. Śpiewanie a vista
6. Realizacja przebiegu rytmicznego
UWAGA: kandydaci do klasy V powinni ustalić zakres egzaminu kwalifikacyjnego z harmonii i historii muzyki kontaktując się z z-cą dyrektora ZSM mgr Iwoną Matellą matella.iwona@zsmpoz.pl lub kierownikiem Sekcji Teorii mgr Dorotą Wawrzyniak wawrzyniak.dorota@zsmpoz.pl
DO KLASY VI PSM II stopnia oraz IV KLASY OSM (cykl 4-letni)
Egzamin kwalifikacyjny z kształcenia słuchu, harmonii, form muzycznych i historii muzyki ma formę ustną.
KSZTAŁCENIE SŁUCHU:
1. Rozpoznawanie interwałów prostych i złożonych
2. Akordy w układzie rozległym: również D7 i D9 - określanie
3. Rozpoznawanie wysokości dźwięków w strukturach linearnych – od podanej wysokości (do 7-miu dźwięków) – dwukrotna prezentacja
4. Rozpoznawanie wysokości dźwięków w strukturach harmonicznych (trójdźwięki i czterodźwięki)
5. Śpiewanie a vista
6. Realizacja przebiegu rytmicznego
UWAGA: kandydaci do klasy VI powinni ustalić zakres egzaminu kwalifikacyjnego z harmonii, form muzycznych i historii muzyki kontaktując się z z-cą dyrektora ZSM mgr Iwoną Matellą matella.iwona@zsmpoz.pl lub kierownikiem Sekcji Teorii mgr Dorotą Wawrzyniak wawrzyniak.dorota@zsmpoz.pl
WYDZIAŁY, SPECJALIZACJE:
- Instrumentalistyka
Sześcioletni cykl kształcenia przeznaczony jest dla kandydatów w wieku od 10 do 23 lat. Przedmiot główny: instrument według specjalizacji.
Specjalizacje: akordeon, fortepian, skrzypce, wiolonczela – wymagane jest ukończenie szkoły muzycznej pierwszego stopnia lub posiadanie umiejętności odpowiadających ukończeniu szkoły muzycznej pierwszego stopnia.
Specjalizacja: altówka – wymagane jest ukończenie szkoły muzycznej pierwszego stopnia w zakresie gry na skrzypcach lub posiadanie umiejętności odpowiadających ukończeniu szkoły muzycznej pierwszego stopnia, lub posiadanie umiejętności gry na altówce.
Specjalizacja: organy – wymagane ukończenie szkoły muzycznej pierwszego stopnia w zakresie gry na fortepianie lub posiadanie umiejętności odpowiadających ukończeniu szkoły muzycznej pierwszego stopnia, lub po-siadanie umiejętności gry na organach.
Specjalizacje: gitara, harfa, flet, klarnet, saksofon, perkusja, trąbka – wskazane jest posiadanie umiejętności gry na wybranym instrumencie na poziomie odpowiadającym ukończeniu szkoły muzycznej pierwszego stopnia (szkoła nie zapewnia instrumentu - harfy).
Specjalizacje: fagot, kontrabas, obój, puzon, róg, tuba – nie wymaga się od kandydata umiejętności gry na wybranym instrumencie. Komisja ocenia warunki fizyczne kandydata i muzykalność.
Nowa specjalizacja: klawesyn – wymagane jest ukończenie szkoły muzycznej pierwszego stopnia w specjalizacji fortepian lub posiadanie umiejętności odpowiadających ukończeniu szkoły muzycznej pierwszego stopnia w specjalizacji fortepian.
2. Rytmika
Sześcioletni cykl kształcenia przeznaczony jest dla kandydatów w wieku od 10 do 23 lat, którzy ukończyli szkołę muzyczną pierwszego stopnia lub posiadają umiejętności odpowiadające szkole muzycznej pierwszego stopnia. Przedmiotem głównym jest rytmika.
3. Instrumentalistyka jazzowa
Czteroletni cykl kształcenia przeznaczony jest dla kandydatów, którzy nie przekroczyli 23 lat. Od kandydata wymaga się umiejętności gry na instrumencie, wiedzy o muzyce i umiejętności słuchowych na poziomie odpowiadającym ukończeniu szkoły muzycznej pierwszego stopnia.
Specjalizacje jazzowe: akordeon, gitara, gitara basowa, kontrabas, fortepian, perkusja, saksofon, skrzypce, trąbka, klarnet - NOWOŚĆ!!! Przedmiotem główny jest gra na wybranym instrumencie. Nie jest wymagane wykształcenie muzyczne.
4. Wokalistyka (śpiew solowy)
Czteroletni cykl kształcenia przeznaczony jest dla kandydatów z przygotowaniem muzycznym w zakresie szkoły muzycznej pierwszego stopnia lub bez przygotowania muzycznego. Podstawą dopuszczenia do egzaminu wstępnego jest aktualne zaświadczenie od specjalisty (foniatra, audiolog) o braku przeciwwskazań do nauki śpiewu na poziomie szkoły muzycznej II stopnia. Przedmiotem głównym jest śpiew.
5. Wokalistyka estradowa
Czteroletni cykl kształcenia przeznaczony jest dla kandydatów od 14 do 23 lat, z przygotowaniem muzycznym w zakresie szkoły muzycznej pierwszego stopnia lub bez przygotowania muzycznego. Podstawą dopuszczenia do egzaminu wstępnego jest aktualne zaświadczenie od specjalisty (foniatra, audiolog) o braku przeciwwskazań do nauki śpiewu na poziomie szkoły muzycznej II stopnia. Przedmiotem głównym jest śpiew, realizowany w różnorodnych stylistykach ( pop, jazz, piosenka musicalowa, aktorska, poetycka). W planie nauczania są również przedmioty ogólnomuzyczne oraz fortepian, zespół wokalno-instrumentalny, dykcja, taniec, zajęcia sceniczne.
Materiały
Kwestionariusz osobowy kandydata do PSM II st. 2025Kwestionariusz_PSM_II_2025.pdf 0.19MB Zaświadeczenie lekarskie
ZAŚWIADCZENIE__LEKARSKIE.pdf 0.13MB
- Pierwsza publikacja:
- 26.02.2025 12:23 Kinga Pawlicka
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Iwona Matella
| Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
|---|---|---|
| Rekrutacja do PSM II st. | 11.0 | 05.05.2025 16:50 Kinga Pawlicka |
| Rekrutacja do PSM II st. | 10.0 | 05.05.2025 16:20 Kinga Pawlicka |
| Rekrutacja do PSM II st. | 9.0 | 05.05.2025 16:00 Kinga Pawlicka |
| Rekrutacja do PSM II st. | 8.0 | 03.04.2025 11:14 Kinga Pawlicka |
| Rekrutacja do PSM II st. | 7.0 | 03.04.2025 10:48 Kinga Pawlicka |
| Rekrutacja do PSM II st. | 6.0 | 24.03.2025 17:53 Kinga Pawlicka |
| Rekrutacja do PSM II st. | 5.0 | 13.03.2025 08:58 Kinga Pawlicka |
| Rekrutacja do PSM II st. | 4.0 | 08.03.2025 12:21 Kinga Pawlicka |
| Rekrutacja do PSM II st. | 3.0 | 08.03.2025 12:12 Kinga Pawlicka |
| Rekrutacja do PSM II st. | 2.0 | 06.03.2025 08:39 Kinga Pawlicka |
| Rekrutacja do PSM II st. | 1.0 | 26.02.2025 12:23 Kinga Pawlicka |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP