Cyberlekcje 3.0 – nowe scenariusze
28.03.2025
W ramach kolejnej edycji projektu Cyberlekcje baza materiałów edukacyjnych wzbogaciła się o 4 nowe scenariusze zajęć lekcyjnych.
Cyberlekcje – wsparcie w nauczaniu o cyberbezpieczeństwie
Cyberlekcje 3.0 to projekt edukacyjny, którego realizację Minister Cyfryzacji powierzył y Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowemu Instytutowi Badawczemu (NASK-PIB). Projekt skierowany jest do nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, a jego celem jest wsparcie w nauczaniu o bezpiecznym korzystaniu z internetu i dostarczenie gotowych narzędzi dydaktycznych do prowadzenia zajęć.
Projekt jest realizowany od 2021 r., a kolejne edycje uwzględniają potrzeby zgłaszane m.in. przez nauczycieli w zakresie pojawiających się nowych zagrożeń cyfrowych oraz rozwijających się technologii. Cyberlekcje 3.0 dostarczają aktualnej i rzetelnej wiedzy dostosowanej do dynamicznie zmieniającej się cyfrowej rzeczywistości.
Dodatkowo, w ramach projektu organizowane są szkolenia i webinary dla pedagogów, a także lekcje online dla uczniów i nauczycieli, które umożliwiają poszerzanie kompetencji cyfrowych oraz wymianę doświadczeń. Cyberlekcje 3.0 to odpowiedź na rosnące wyzwania edukacyjne związane z cyfrowym światem i dążenie do tego, aby młodzi użytkownicy internetu byli świadomi, bezpieczni i odpowiedzialni w swoich działaniach online.
Nowe scenariusze zajęć lekcyjnych
Baza materiałów dydaktycznych do nauki o cyberbezpieczeństwie wzbogaciła się o 4 nowe scenariusze, która w sumie obejmuje już 22 gotowe konspekty do przeprowadzenia lekcji w szkołach podstawowych i średnich. Nowe cyberlekcje adresowane są do uczniów szkół podstawowych i skupiają się na problematyce krytycznego myślenia, podstaw cyberzagrożeń, przemocy w sieci oraz dezinformacji.
Klasy I-III
1. Nie bądź lustrem ani cieniem i krytyczne włącz myślenie! (link do pobrania scenariusza)
Podczas lekcji dzieci będą uczyć się jak samodzielnie analizować informacje, zamiast bezrefleksyjnie je powtarzać oraz dowiedzą się jak rozpoznawać manipulacje, np. w reklamach. Dzięki temu zaczną kształtować umiejętność niezależnego myślenia, zadawania pytań i podejmowania świadomych decyzji. To pomoże im stopniowo rozwijać krytyczne podejście do informacji i otaczającego świata.
2. Moja bezpieczna sieć (link do pobrania scenariusza)
Lekcja z wykorzystaniem scenariusza rozwija świadomość cyfrową, ucząc dzieci odpowiedzialnego zachowania w sieci. Wspiera także umiejętność krytycznego myślenia, pomagając rozpoznawać potencjalne zagrożenia, takie jak phishing. Dodatkowo, kształtuje nawyki związane z higieną cyfrową, co sprzyja zdrowemu korzystaniu z technologii.
Klasy IV – VI
3. Nie hejtuję – nie dołuję (link do pobrania scenariusza)
Lekcja dotycząca cyberprzemocy pomoże uczniom rozpoznawać jej różne formy, takie jak hejt, nękanie czy wykluczanie, oraz nauczy ich dostrzegać symptomy przemocy w sieci. Rozwinie także empatię i odpowiedzialność społeczną, pokazując, jak ważne jest wspieranie ofiar i reagowanie na krzywdzące zachowania. Uczniowie dowiedzą się również, gdzie szukać pomocy oraz jak skutecznie pomagać osobom dotkniętym cyberprzemocą.
4. Dezinformacja – zagrożenie XXI wieku (link do pobrania scenariusza)
Podczas lekcji uczniowie rozwiną umiejętność krytycznego myślenia, ucząc się odróżniać fakty od subiektywnych opinii, co pomoże im świadomie analizować treści dostępne w internecie. Zrozumieją, czym jest dezinformacja, jakie są jej cele oraz w jaki sposób może wpływać na postrzeganie rzeczywistości i podejmowane decyzje. Nauczą się również jak identyfikować potencjalnie fałszywe treści, zwracając uwagę na źródła informacji, intencje autorów oraz mechanizmy rozpowszechniania manipulacyjnych przekazów. Dzięki temu będą mogli stać się bardziej świadomymi użytkownikami mediów cyfrowych, mniej podatnymi na wpływ niezweryfikowanych i szkodliwych treści.
Zachęcamy do korzystania z nowych materiałów.
Wszystkie scenariusze oraz dodatkowe materiały CyberLekcji dostępne są w bazie wiedzy o cyberbezpieczeństwie w zakładce CyberEdukacja na portalu gov.pl.